Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Het WAAROM topic.

PhoebeHolmesreturns schreef op 27-08-2023 om 20:31:

[..]

En waarom is het daar dan eerder donker ?

Omdat de aarde om de zon draait en ze daar eerder verder van de zon zijn. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat je in veel landen geen schemer hebt. Als de zon ondergaat is het net of het licht uitgaat, direct donker.

MMcGonagall schreef op 27-08-2023 om 20:33:

[..]

Omdat de aarde om de zon draait en ze daar eerder verder van de zon zijn. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat je in veel landen geen schemer hebt. Als de zon ondergaat is het net of het licht uitgaat, direct donker.

Niet helemaal direct, om precies te zijn 24 minuten: https://www.sterrenwacht-mercurius.nl/wat-is-het-verschil-tussen-schemering-zonsondergang-en-zonsopkomst/

MellowTurkey78

MellowTurkey78

27-08-2023 om 22:50

Thnx beiden, nu kan ik weer rustig slapen 

Schemerlampje schreef op 27-08-2023 om 10:05:

[..]

Omdat Griekenland meer naar het oosten ligt.

Zuiden ipv oosten.

Auwereel schreef op 27-08-2023 om 22:50:

[..]

Zuiden ipv oosten.

Oosten vooral, de grens tussen de tijdzones lopen niet voor niets van noord naar zuid.

Als je het voor jezelf aanschouwelijk wil maken, zet je twee stippen op een bal. Dan draai je de bal voor een lamp en dan kijken waar je het eerst de schaduw ziet.

Schemerlampje schreef op 27-08-2023 om 22:54:

[..]

Oosten vooral, de grens tussen de tijdzones lopen niet voor niets van noord naar zuid.

Als je het voor jezelf aanschouwelijk wil maken, zet je twee stippen op een bal. Dan draai je de bal voor een lamp en dan kijken waar je het eerst de schaduw ziet.

Waarom is het dan zo lang licht in Noorwegen en zo kort aan de evenaar?De zon gaat er wel op een ander moment op omdat het in een andere tijdzone zit, maar dat bepaalt de daglengte niet.

Auwereel schreef op 27-08-2023 om 23:01:

[..]

Waarom is het dan zo lang licht in Noorwegen en zo kort aan de evenaar?De zon gaat er wel op een ander moment op omdat het in een andere tijdzone zit, maar dat bepaalt de daglengte niet.

De vraag was niet waarom de daglengte korter is, maar waarom het eerder donker werd.

Laten we het erop houden dat het een combi is van onze antwoorden. 😁

MellowTurkey78

MellowTurkey78

28-08-2023 om 07:17

Krijgen we nu een forumrel om mijn vraag? 

_Audrey schreef op 26-08-2023 om 17:23:

[..]

Wat is dat?

Dat is een soort action alleen zijn ze hier veel meer gericht op verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen. Die zijn heel goedkoop daar. Drinken kun je daar ook kopen alleen moet je daar wel oppassen op de datum.

Broodjebrie schreef op 28-08-2023 om 09:01:

[..]

Dat is een soort action alleen zijn ze hier veel meer gericht op verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen. Die zijn heel goedkoop daar. Drinken kun je daar ook kopen alleen moet je daar wel oppassen op de datum.

Medikamente die Grenze! Ik hoop dat ze binnenkort ook in Groningen komen. Heerlijke winkel. 

Toch nog even over dat daglicht. In de zomer op het noordelijk halfrond wordt het in het zuiden eerder donker dan in het noorden. Ook duurt de schemering korter hoe dichter je bij de evenaar bent. Dat heeft niks met oost en west te maken. 

Broodjebrie schreef op 28-08-2023 om 09:01:

[..]

Ah, dat klinkt goed! Die is hier helaas nergens in de buurt. 

Daglengte op dezelfde breedtegraad is hetzelfde. Maar, wat natuurlijk ook van invloed is op de tijd die de klok aangeeft en de zon ondergaat of je in het oostelijke of westelijke gedeelte van dezelfde tijdzone zit. De daglengte is dan hetzelfde, maar de zon gaat op een ander tijdstip op/onder. Dus dan moet je vergelijken: wat is het verschil in moment van zonsondergang op dezelfde breedtegraad, plus wat is het verschil tussen noord-zuid. 

Netherfield schreef op 28-08-2023 om 10:04:

[..]

Medikamente die Grenze! Ik hoop dat ze binnenkort ook in Groningen komen. Heerlijke winkel.

Ja klopt! Ik hoorde er al goede verhalen over, ik snap nu waarom haha.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.