Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hebben jullie last van overgang zomertijd naar wintertijd ?

wt.jpg

 

De klok gaat in de nacht van zaterdag op zondag een uur achteruit.
Om 03.00 uur is het dan plotseling 02.00 uur en gaat de wintertijd in.
Een uurtje extra slaap dus , heerlijk !
Daarnaast is het aan het eind van de middag een uur eerder donker.

Hoewel de wintertijd het meest natuurlijke ritme voor ons lichaam is ,
kunnen mensen echt last hebben van dat uur.
Een soort van jet lag .
Hoe ervaren jullie dat ?


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

30-10-2021 om 10:00

Nee, ik kan me daar ook niets bij voorstellen. Het veronderstelt een leven dat zich afspeelt op de klok en aangezien ik onregelmatige diensten draai, heb ik daar helemaal geen beeld bij. 

Nee, een uur is voor mij te overzien. Tijdverschil van 6-8 uur vind ik het lastigst. Dat vergt iets meer moeite. Een keer 12 uur gehad, dan was echt chil. 😁

Nee van deze overgang heb ik geen last, juist heerlijk dat extra uurtje. Van de klok de andere kant opzetten heb ik wel een paar dagen last.

Ik had er nooit last van, maar vorig jaar opeens wel. Hoop dat het dit jaar weer gewoon normaal is 

Die dag duurt dan wel wat lang.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

30-10-2021 om 10:06

Ik heb meer last van de klok die vooruit wordt gezet. Daar heb ik een paar dagen last van.

Ik heb dan ontzettend veel last van het opstaan. Niet uit bed te branden. 

Meestal een paar dagen last om weer in het ritme te komen.
Maar de vorige keer met winter naar zomertijd heb ik er behoorlijk last van gehad.
Ik kon slecht in slaap komen en was 's morgens heel vroeg wakker.
Mijn ritme was echt verstoord en was niet uitgeslapen en steeds heel moe 
Er zijn wel zo'n 2 maand over heen gegaan voordat het weer recht trok

Wintertijd vind ik niet zo’n probleem. Ik hou van de winter en die donkere periode. Zomertijd heb ik wel last van. Duurt zeker een paar weken voor ik dat ritme weer een beetje te pakken heb. Ben dan ook heel vroeg wakker steeds. In de zomer om 5 uur wakker worden is geen rare tijd voor mij helaas. Ik zou liever hebben dat het afgeschaft wordt en we altijd wintertijd hebben. Dan verloopt het jaar ook gewoon veel geleidelijker dan ineens zo’n verschil met hoe laat de zon op komt en onder gaat.

Ja, bij beide klokwisselingen ben ik een paar dagen van slag. 

Beide keren heb ik een paar dagen last.  In het voorjaar meer dan in het najaar. Van mij mag het altijd wintertijd blijven, dat voelt veel natuurlijker.

Geen idee, het gaat morgen pas in en ik heb sinds van de zomer af en toe een opvlieger. 

Last vind ik een te groot woord maar het duurt wel een paar dagen voor dat ik in het nieuwe ritme zit. 

wild-flower

wild-flower

30-10-2021 om 10:25 Topicstarter


In 2018 heeft de Europese Commissie een voortel ingediend over het afschaffen van de verplichte zomer- en wintertijd in 2019 wat doorgeschoven is naar 2021. En dat voorstel gaat de ijskast in. Dus verandert er voorlopig niets en verzetten we 2 keer per jaar de klok.
Wel jammer . Voor mij mag de zomertijd afgeschaft worden en houden we de wintertijd .

OrganicDeer76

OrganicDeer76

30-10-2021 om 10:27

Nee gelukkig niet. Maar buiten dat mogen ze het verzetten van mij wel afschaffen 

In de wintertijd slaap ik stukken beter. Dit is de normale tijd en van mij mag het zo blijven. Het meest natuurlijke voor je lijf en geest. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.