Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

18-07-2021 om 20:54

Geloof jij?

To trapt af. 

Een aantal jaar geleden nog wel. In de zin van meer tussen hemel en aarde. Niet specifiek in een god. Geloof jij of geloof je niet of niet meer? 


Ik ben gelovig (PKN). Ik vind het heel fijn om persoonlijk te geloven, als om deel uit te maken van een gemeenschap. Tegelijk: veel kerkelijks vind ik ingewikkeld, vaak tegenstrijdig en soms verouderd.  Maar God laat me niet los, en dat vind ik fijn

Nee, totaal niet, ook uit laten schrijven uit de katholieke kerk, want ik was wel gedoopt.

Yes, ik geloof.

Nee, niet gelovig, niet religieus.
Ik kan me met de beste wil van de wereld ook niet voorstellen dat er "iets" of "meer" is.

Padme schreef op 18-07-2021 om 22:13:

Ik ben gelovig (PKN). Ik vind het heel fijn om persoonlijk te geloven, als om deel uit te maken van een gemeenschap. Tegelijk: veel kerkelijks vind ik ingewikkeld, vaak tegenstrijdig en soms verouderd. Maar God laat me niet los, en dat vind ik fijn

Ik ben zelf wel zo opgevoed om naar de kerk te gaan maar er is veel veranderd voor mij, ik geloof in God op mijn eigen manier. Ik zelf ben het niet altijd eens met hoe de kerk het soms brengt, daarom ga ik zelf niet na de kerk. Ik vindt het persoonlijk belangrijker hoe mijn band met God is en hoe ik zelf ben, ik wil goed en positief in het leven staan, werk ten alle tijden nog eraan een beter persoon te zijn dan dat ik de vorige dag was, dat vindt ik belangrijker dan na een kerk gaan.

Absoluut!

Ik ben Christelijk en voor mij is het veel meer dan een geloof, het is een ervaring, een persoonlijke relatie, een innerlijk weten... mijn dagelijks brood. 💒

Ik weet van toen ik kleiner was nog, dat als we na de kerk gingen er een hele preek werd gehouden van: u zult u naaste behandelen zoals u behandelt wil worden, u zult niet oordelen, en dan was er iemand die zondag niet aanwezig moest je eens horen hoe er geroddeld werd tijdens de koffie en de predikant (broeder hoe wij het noemde) die stond leuk mee te doen🤣

Ook gelovig hier. Katholiek opgevoed, maar daar heb ik niks mee. Dus daar ben ik nu uitgeschreven. Ik ga niet actief naar de kerk op dit moment. Ik sta er hetzelfde in als Rachel. Ik hoef niet naar een kerk om te geloven. Dat doe je met je hart. Ik probeer een goede christen te zijn, maar dat is soms nog knap lastig.

Ik ben katholiek, ook zo opgevoed. Ik ben gedoopt, communie gedaan en vormsel. Kerkelijk huwelijk.
Ik geloof nog steeds, maar bezoek bijvoorbeeld nooit meer de kerk m.u.v begrafenissen en huwelijken. 

Pepperoni schreef op 18-07-2021 om 22:56:

Ik ben katholiek, ook zo opgevoed. Ik ben gedoopt, communie gedaan en vormsel. Kerkelijk huwelijk.
Ik geloof nog steeds, maar bezoek bijvoorbeeld nooit meer de kerk m.u.v begrafenissen en huwelijken.

Kerkelijk huwelijk? Wat is dat? 

DanGun schreef op 18-07-2021 om 23:03:

[..]

Kerkelijk huwelijk? Wat is dat?

Trouwen in de kerk

Dat je trouwt in de kerk, en Gods zegen vraagt over het huwelijk. Je moet wel eerst voor de wet zijn getrouwd.

NinjeTurtle schreef op 18-07-2021 om 23:04:

[..]

Trouwen in de kerk

Oooooo. Ja natuurlijk. Ik dacht 'Ben je non geworden?' 😂😂😂😂 Dat krijg je dr van als je in zonde leeft, DanGun 😂😂😂

Ik ben paganist, dus ik geloof zeker dat er energieen aan het werk zijn. Ik vind bewust leven eigenlijk het belangrijkste in een geloof, dat je bewust bent van jouw invloed op anderen, op je omgeving. Voor jezelf nadenken (dus niet alleen iets geloven omdat het zo beschreven staat), introspectie en ook het donker in jezelf ( of eigenlijk in alles) erkennen is waardoor het paganisme bij mij past. En ik vind het heel fijn om in een bepaald ritme te leven (seizoenen bijvoorbeeld)
Maar ik vind alle geloven wat moois hebben, overal zijn mooie boodschappen en magie te vinden, en of je er dan wel of niet een god(in) aan wilt hangen is aan jezelf.

DanGun schreef op 18-07-2021 om 23:07:

[..]

Oooooo. Ja natuurlijk. Ik dacht 'Ben je non geworden?' 😂😂😂😂 Dat krijg je dr van als je in zonde leeft, DanGun 😂😂😂


🤣 Trouwen in de kerk dus. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.