Huiskamer
Dolfje
26-09-2025 om 12:06
JtM schreef op 26-09-2025 om 11:10:
[..]
Heb jij een goed recept voor wantan soep?
Ik gebruik meestal dit :
Venusss
26-09-2025 om 12:08
Dorestad, hoe smaakt die fusilli? Merk je nauwelijks dat het van velderwtjes is gemaakt of is het echt iets heel anders qua smaak?
Bakblik
26-09-2025 om 12:59
letterkoekje schreef op 26-09-2025 om 11:18:
[..]
Ik heb dit seizoen al verschillende keren pompoensoep gemaakt. Ik heb ze maar uit de tuin te nemen. Van die grote, oranje ballonnen! Alleen al binnendragen is een prestatie. Trouwens, doet me aan iets denken, over grote pompoenen gesproken: iemand uit enkele dorpen verder heeft in Eindhoven (geloof ik) de prijs gewonnen met de zwaarste pompoen: 1017 kg! En dan stond er in een regionale Belgische krant daarover volgende titel: 'Belg gaat aan de haal met geld van prijsweging pompoentornooi'. Dus, iedereen dacht hetzelfde: oh, wat flauw, een Belg is daar met de kassa gaan lopen. Bleek dat die bewuste Belg de prijs voor de grootste pompoen gewonnen had en de (geld)prijs die ermee gemoeid was mee naar huis mocht nemen. Maar hoe kranten proberen hun lezers hun artikelen te laten lezen.
Sorry, TO, totaal off-topic, ik zal het nooit meer doen!
![]()
Terug naar Bakblik en soep dus!
Ik heb dus zelf pompoenen staan, oranje. Maar ook butternut en daarvan heb ik nu toevallig gisteren soep gemaakt. Ik maak altijd voor enkele dagen soep en dan in de juiste hoeveelheid in potjes in de ijskast. Maken jullie elke dag verse soep? Da's toch veel werk want voor enkele dagen maken kost nauwelijks meer tijd. Wat ik ook doe om tijd te besparen, pompoenpuré of courgettepuré in de diepvries. Maar dan weer om af te werken voor enkele dagen.
Ik eet (niet zo dikwijls) ook wel van die cup-a-soup- of royco-toestanden-oplossoep maar ik probeer dat toch te vermijden: veel te veel zout en bewaarmiddelen. Net zoals jij, doe ik er dan veel meer water bij dan voorgeschreven, louter vanwege wat ik net schreef.
Ik maak altijd voor meerdere dagen soep. Ik sta nu pompoensoep te maken voor komend weekend.
Wat ik ook vaak doe is halffabrikaten maken. Er staan nu nog 5 bakken van 750 ml gepureerde tomaten uit eigen tuin in de vriezer, daar kan ik nog soep van maken of pastasaus. Die puree is heel basic zonder toevoegingen daar kan ik nog alle kanten mee op. Chinese soep maar ook Italiaans of Hollands.
Overgebleven groenten of bijvoorbeeld de stronken van broccoli gaan in de vriezer die kunnen altijd nog in de soep. Ik heb altijd wel uien in huis dus een soepje is zo gemaakt.
Ergens vroeg jij ook wat mosterdsoep is. Dat is een roux met bloem boter en bouillon en dat dan wat grove mosterd in een een scheutje room. Ik vind het vooraf aan de maaltijd niet zo lekker (het is wat zwaar) maar bij de lunch wel.
Dorestad
26-09-2025 om 13:06
Venusss schreef op 26-09-2025 om 12:08:
Dorestad, hoe smaakt die fusilli? Merk je nauwelijks dat het van velderwtjes is gemaakt of is het echt iets heel anders qua smaak?
Als volkoren pasta. Wij proeven absoluut géén velderwtjes.
Venusss
26-09-2025 om 13:12
Dorestad schreef op 26-09-2025 om 13:06:
[..]
Als volkoren pasta. Wij proeven absoluut géén velderwtjes.
Ik ga het bestellen! Dankjewel voor de tip
Wieder
26-09-2025 om 13:30
Ik hou van soep. Niet uit blik, pak of zak, da's goor, maar zelfgemaakte soep is heerlijk! En mijn allerlievelingssoep is goulashsoep, gewoon met een lekker broodje erbij, da's echt een maaltijd. Ik vind soep de makkelijkste manier van gezond eten.
Bakblik
26-09-2025 om 13:54
Wieder schreef op 26-09-2025 om 13:30:
Ik hou van soep. Niet uit blik, pak of zak, da's goor, maar zelfgemaakte soep is heerlijk! En mijn allerlievelingssoep is goulashsoep, gewoon met een lekker broodje erbij, da's echt een maaltijd. Ik vind soep de makkelijkste manier van gezond eten.
Ik vind pureersoepen ook een prima manier om de groenteconsumptie per dag omhoog te krijgen. Ik heb zojuist 1200 gram groenten haar gekookt die ik ga pureren tot soep. Dat zijn dan 6-8 kommen. Dan bij de avondmaaltijd nog wat groenten en je zit zo aan de aanbevolen hoeveelheid.
afrodite05
26-09-2025 om 14:15
Als ik mosterdsoep maak, bak ik eerst een geschilde aardappel met prei, dan heet water erbij en als dat lang genoeg heeft gekookt, staafmixer erdoor. Flinke lepel mosterd (of twee, of drie) erdoor, evt wat room of creme fraiche erbij. Spekjes uitbakken en die erbij. Lekker met een stokbroodje.
Goulashsoep is hier ook een favoriet, dank voor het herinneren! Ik maak ook graag een soep met chorizo, courgette, linzen en bliktomataten, een stevige pittige soep. Of Thaise kippensoep (kip bakken, Thaise wokgroente erbij, heet water erbij en wat kokosmelk, op het laatst nog wat erwtjes meewarmen. Mie optioneel. Maar zelfgemaakte Chinese tomatensoep gaat er ook altijd wel in, dat leuken we dan op met allemaal bakjes ernaast om je eigen soep op te leuken (bosuitjes, taugé, omeletreepjes, geplukte kip, rijst). Met mijn zelfgemaakte uiensoep en champignonsoep heb ik man verpest: die twee wil hij nooit in een restaurant bestellen, omdat hij die van mij het lekkerst vindt, dus elders valt het altijd tegen. Een simpele tomatensoep met ballen of groentesoep met ballen blijft ook een klassieker. Erwtensoep/snert lust ik niet en als ik het ruik gaat het al mis, dus dat wordt in mijn huis niet gegeten. Ik ruik het de dag erna nog steeds...
Herfstappeltaart
26-09-2025 om 14:21
Marty1984 schreef op 26-09-2025 om 10:30:
Soep is voorgerecht, 's middags bij brood of als tussendoortje.
Maar geen warm hoofdgerecht, want enkel een plens water met groenten vult onze magen toch echt niet.
We eten het vooral in de winter af en toe.
Bij voorkeur zelfgemaakt, maar af en toe ook wel eens een blik prefab Chinese soep of een cup-a-soup.
Hier is soep geen plens water hoor. Meer gekookte en gepureerde groente met een beetje bouillon.
Tjilp
26-09-2025 om 15:13
als de herfst nadert, maak ik soep. Een mooie pan waarvan we een paar dagen plezier hebben. Tomatensoep, courgettesoep, mosterdsoep, paprikasoep, kerriesoep, broccolisoep. Heerlijk. Geen pakjes/zakjes, alleen een groentenbouillonblokje erbij.
Dolfje
26-09-2025 om 15:20
Ik eet het hele jaar door soep, zomer en winter en kan bij 30 graden makkelijk erwtensoep eten.
Knutselkei
26-09-2025 om 15:31
Nooit uit blik of kant en klaar. Dat vind ik echt niet lekker. Cup a soep misschien 2 x per jaar op mijn wrk een keer.
Zelfgemaakte soep ,wel met bouillonblokje, ongeveer 2 x per week: spinaziesoep, spinaziewortelsoep,courgettesoep. Lekker!! Man kan wel pan tomatensoep op per week.
madee
26-09-2025 om 15:39
Als ik het maak, komt het uit blik of zak. Meestal tomatensoep.
Als mijn man het maakt, is het helemaal vers. Meestal een maaltijdsoep, die we dan met stokbrood erbij eten. Meestal alleen in de weekenden in de herfst en winter. Echt lekker!
Geen erwtensoep-/snertliefhebbers hier in huis.
MMcGonagall
26-09-2025 om 15:40
Wat wordt er veel soep gegeten!
Ik maak hooguit twee keer per jaar een grote pan erwtensoep, genoeg voor drie keer twee personen. Soms kiezen we een soepje van Hello Fresh, meestal omdat er dan een lekker broodje bij zit. Heel soms kies ik voor het gemak een soep in zak met een broodje. Dan meestal een bijzondere variant.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.