Huiskamer
Rosehip
26-09-2025 om 10:50
Ik maak in het weekend vaak soep, wat we als lunch of tussendoortje eten. Zelden als hoofdmaaltijd. Favoriet zijn tomaat, tomaat-paprika en pompoen-wortel soep.
Tomatensoep uit een zak eten heel af en toe, bij opa en oma. Dat hoort daar, volgens mijn kinderen.
Ginevra
26-09-2025 om 10:53
Marty1984 schreef op 26-09-2025 om 10:30:
Maar geen warm hoofdgerecht, want enkel een plens water met groenten vult onze magen toch echt niet.
Een plens water met groenten zou mijn maag ook niet vullen. Maar dat klinkt ook helemaal niet lekker. Ik snap het concept wel dat je bedoelt, bv gepureerde courgettesoep is weinig meer dan bouillon met groente en wat room of kaas.
Maar als ik maaltijdsoep maak zitten daar bonen of linzen in, of rijst, groenten, kip of worst of vis, soms room of kokosmelk, het is altijd een dikke soep waar je lepel rechtop in staat. Denk meer in de richting van stevige snert, kipcurry met linzen en spinazie, dat soort dingen.
BlairW
26-09-2025 om 10:56
Wij eten bijna wekelijks (zeker in de winter) wel een keer soep met brood als avondeten. Heerlijk! Ik koop vaak zo’n verspakket voor soep, vind de prei-kerrie echt heel erg lekker! Op mijn werk heb ik bij de lunch altijd een cup-a-soup.
rionyriony
26-09-2025 om 11:05
Ja, ik maak soep zelf vanwege het zoutgehalte. Maar anders hield ik ook van Cup-a-Soup en vroeger van die zakken met soep. Maar ik kijk al heel lang niet meer in het schap.
Ik maak de soepen dus tamelijk zoutarm, zodat ze passen in het dagelijkse zoutrantsoen, en ze toch te genieten zijn. Dat is niet makkelijk.
Soepen die ik tot nu toe gemaakt heb zijn erwtensoep, bruinebonensoep, wittebonensoep en linzensoep. De eerste en de laatste zijn het beste. Ik denk nog aan minestrone maaltijdsoep, maar dat is toch minder een verzadigende soep dan die andere peulvruchtensoepen.
Dolfje
Marty1984 schreef op 26-09-2025 om 10:30:
Maar geen warm hoofdgerecht, want enkel een plens water met groenten vult onze magen toch echt niet.
Zegt man ook altijd dus we eten er wel altijd iets bij, brood, pannenkoeken, tosti, gyoza.
Venusss
Wij eten elke week een keer (soms zelfs 2x) soep als hoofdgerecht, toevallig ga ik vandaag de minestronesoep maken van Jami Oliver: https://www.jamieoliver.com/recipes/soup/wholesome-minestrone-soup/
Nog niet eerder gemaakt, dus ik ben benieuwd.
Over water met een beetje groenten: ik maak al mijn soepen goed vullend
Gewoon het recept een beetje aanpassen doet wonderen.
Soep is bij uitstek geschikt om veel groenten binnen te krijgen, je kan het van tevoren maken (lekkerder zelfs), oneindig veel variatiemogelijkheden en zelfgemaakte kippensoep is zelfs helend bij een verkoudheid. Ik ben dus fan.
JtM
26-09-2025 om 11:10
Dolfje schreef op 26-09-2025 om 09:33:
Hier ook een echte soepliefhebber, zou het elke dag kunnen eten.
Erwtensoep, tomaat, pompoen, groente, kip, saoto, Tom ka kak, wantan, ramen noem maar op.
Meestal zelfgemaakt maar heb regelmatig ook wel een blik of zak voor een snel tussendoortje.
Ga vandaag ook soep maken maar weet nog niet wat.
Heb jij een goed recept voor wantan soep?
letterkoekje
26-09-2025 om 11:18
Bakblik schreef op 26-09-2025 om 09:20:
[..]
Smakelijk
😘
Ik houd ervan. Krijg de soep die ik vandaag wil maken niet klaar voor de lunch, want ik moet nog even sporten en boodschappen doen maar kijk echt uit naar de eerste pompoensoep van het seizoen.
Ik eet het liefst zelfgemaakte soep maar door de als bij de lunch doe ik ook weleens cup a soup als ik behoefte heb aan wat hartigs. Maar ik doe er wel meer water bij dan volgens het pakje moet. Dan is het veel te zout.
Ik heb dit seizoen al verschillende keren pompoensoep gemaakt. Ik heb ze maar uit de tuin te nemen. Van die grote, oranje ballonnen! Alleen al binnendragen is een prestatie. Trouwens, doet me aan iets denken, over grote pompoenen gesproken: iemand uit enkele dorpen verder heeft in Eindhoven (geloof ik) de prijs gewonnen met de zwaarste pompoen: 1017 kg! En dan stond er in een regionale Belgische krant daarover volgende titel: 'Belg gaat aan de haal met geld van prijsweging pompoentornooi'. Dus, iedereen dacht hetzelfde: oh, wat flauw, een Belg is daar met de kassa gaan lopen. Bleek dat die bewuste Belg de prijs voor de grootste pompoen gewonnen had en de (geld)prijs die ermee gemoeid was mee naar huis mocht nemen. Maar hoe kranten proberen hun lezers hun artikelen te laten lezen.
Sorry, TO, totaal off-topic, ik zal het nooit meer doen!
Terug naar Bakblik en soep dus!
Ik heb dus zelf pompoenen staan, oranje. Maar ook butternut en daarvan heb ik nu toevallig gisteren soep gemaakt. Ik maak altijd voor enkele dagen soep en dan in de juiste hoeveelheid in potjes in de ijskast. Maken jullie elke dag verse soep? Da's toch veel werk want voor enkele dagen maken kost nauwelijks meer tijd. Wat ik ook doe om tijd te besparen, pompoenpuré of courgettepuré in de diepvries. Maar dan weer om af te werken voor enkele dagen.
Ik eet (niet zo dikwijls) ook wel van die cup-a-soup- of royco-toestanden-oplossoep maar ik probeer dat toch te vermijden: veel te veel zout en bewaarmiddelen. Net zoals jij, doe ik er dan veel meer water bij dan voorgeschreven, louter vanwege wat ik net schreef.
Auwereel
26-09-2025 om 11:18
Waar ik wel op moet letten, geen soep eten als ik een uurtje later yoga heb, da's geen goede combi.
Groentetuin
26-09-2025 om 11:27
Wij eten regelmatig soep, toch zeker elke week. Soms als lunch , soms als hoofdmaaltijd met iets erbij bij bruine bonen, erwten of goulash soep is dat geroosterd brood met of zonder smeersels.
Bij andere soepen( tomaat, paprika of kip) is dat een halve pizza, een pizza broodje, ham kaas croissant ,tosti, stokbroodje gezond oid
Ik maak t altijd zelf. Grote pan vol, ik vind dat heerlijk om klaar te maken en dan in liter bakjes de vriezer in.
Zo heb ik meestal wel keuze uit meerdere soorten soep.
In de tgtg box heb ik regelmatig zo n soep pakket, dat maak ik wel maar is minder lekker dan echt eigengemaakt vind ik, terwijl het toch ook vers en eigengemaakt is.
In de camper heb ik voor nood altijd een paar zakken soep in zak staan,maar dat haalt het niet bij eigengemaakte. Maar zoals gezegd voor nood is t prima.
Dorestad
26-09-2025 om 11:28
Roos57 schreef op 26-09-2025 om 09:26:
[..]
Bonensoep. Ook iets van vroeger. Gronings ??
Bruine bonen. Mijn ouders, nu alleen mijn moeder, verbouwen al 60 jaar hun eigen bruine bonen. Die gaan dan gedroogd in een kussensloop. Groningers.
Wij eten graag soep. Allerlei soorten. Zelfgemaakt. Komt ook door de aanwezigheid van de grote moestuinen hier. Nu al weken overvloedig veel tomaten bijvoorbeeld.
Soep is hier vullend. Ik gooi er vaak nog wat extra's door. Tegenwoordig fusilli van Geerts best. Pasta gemaakt van 100% veldbonen (glutenvrij, eiwitrijk, vullend).
Volkoren stokbrood erbij en evt salade van een stuk of 10 verschillende soorten groente. Kom maar aanschuiven allemaal
letterkoekje
26-09-2025 om 11:30
Zoals ik schreef: de warme maaltijd is soep-aardappelen-groenten-(beetje) vlees/vis/kip. Ik doe wel water bij de groenten, maar weinig, zodat het bijna puur groentenpulp is. Enkel om het eetbaar te maken wordt het aangevuld met water. Maar dit is nog totaal iets anders dan maaltijdsoep. Wij zullen wel eens soep met boterham eten, maar dan is dat ipv koffie of thee en beleggen wij het brood zoals we zouden doen met koffie of thee.
Mosterdsoep, wat moet ik me daar bij voorstellen?
letterkoekje
26-09-2025 om 11:31
Dorestad schreef op 26-09-2025 om 11:28:
[..]
Bruine bonen. Mijn ouders, nu alleen mijn moeder, verbouwen al 60 jaar hun eigen bruine bonen. Die gaan dan gedroogd in een kussensloop. Groningers.
Wij eten graag soep. Allerlei soorten. Zelfgemaakt. Komt ook door de aanwezigheid van de grote moestuinen hier. Nu al weken overvloedig veel tomaten bijvoorbeeld.
Soep is hier vullend. Ik gooi er vaak nog wat extra's door. Tegenwoordig fusilli van Geerts best. Pasta gemaakt van 100% veldbonen (glutenvrij, eiwitrijk, vullend).
Volkoren stokbrood erbij en evt salade van een stuk of 10 verschillende soorten groente. Kom maar aanschuiven allemaal
Graag adres aub!
mamaonbekend
26-09-2025 om 11:45
Mijn man en ik houden ook wel van soep. Onze kinderen helaas niet.
Ik maak het in het weekend wel es als lunch, eventueel met stokbroodje smeersels erbij, hangt van de soep af.
Maar nooit als maaltijd, op een bruine bonen soep na, die alleen ik lust. Erwtensoep lust hier ook alleen ikzelf, en vind ik teveel werk om voor mezelf te maken dus eet ik helaas zelden tot nooit.
Mijn favorieten:
Tomatensoep met balletjes
Chinese tomatensoep
Mosterdsoep met spekjes of gerookte zalm
Tom Kha Kai
Tomaten-vissoep
Geroosterde paprikaroomsoep
Venkelroomsoep met forel (en evt.garnaaltjes)
Iemand goed recept voor witte bonensoep?
Dorestad
26-09-2025 om 11:57
letterkoekje schreef op 26-09-2025 om 11:31:
[..]
Graag adres aub!
Voor jou wel een eindje rijden. Noord Nederland
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.