Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

01-09-2021 om 17:18

Een goed mens zijn

Ik was het 'met de billen bloot' topic aan het lezen (leuk topic!) en dat deed me denken aan iets waar ik soms over pieker: ben ik een goed mens of ben ik diep van binnen eigenlijk slecht?

Ik vraag me af of jullie hier ook wel eens over nadenken, waar jullie jezelf en anderen op beoordelen en waar jullie dan op uitkomen.

Dus vertel! Vind je het belangrijk om een goed mens te zijn of niet echt? Vind je jezelf een goed mens en waarom wel/niet? Ken je ook slechte mensen en wat maakt die mensen dan slecht? Etc haha.


Ik vind het belangrijk om eerlijk te zijn, maar ik worstel wel met hoe ik “een goed mens” zou moeten definiëren. Ieder mens heeft zoveel verschillende kanten…moeten die dan allemaal 100% “schoon” zijn of mag minder ook? Denk dat er weinig mensen zijn die aan zo’n maatstaf zouden voldoen, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het gros wel het goede probeert te doen. En telt die intentie ook? Leuke en interessante vraag Koralinde! 

ja dat vind ik belangrijk

Ja ik ben een goed mens

Maar ik ben ook in staat iemand te vermoorden en daar heb ik geen problemen mee

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

01-09-2021 om 17:39

De vraag is dan wat is de definitie van goed zijn? Of van slecht zijn natuurlijk. 
Ik kan in de spiegel kijken naar mezelf.
Misschien ben je goed als je andere mensen of dieren geen schade berokkend? 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

01-09-2021 om 18:08

er.is.maar.1.Pino schreef op 01-09-2021 om 17:31:

Ik vind het belangrijk om eerlijk te zijn, maar ik worstel wel met hoe ik “een goed mens” zou moeten definiëren. Ieder mens heeft zoveel verschillende kanten…moeten die dan allemaal 100% “schoon” zijn of mag minder ook? Denk dat er weinig mensen zijn die aan zo’n maatstaf zouden voldoen, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het gros wel het goede probeert te doen. En telt die intentie ook? Leuke en interessante vraag Koralinde!

Mijn gevoel zegt direct: ja de intentie telt ook en natuurlijk mag er ook minder! In films en boeken vind ik de personages met een moreel rafelrandje meestal zelfs het leukste. Maar hoeveel minder is dan nog goed genoeg 

Ik probeer meestal wel 'het goede te doen' denk ik. Bijvoorbeeld: ik doe mijn best om eerlijk en oprecht te zijn, geen schade aan te richten, verantwoordelijk te zijn, naar anderen om te kijken, mijn steentje bij te dragen als er gewerkt moet worden. Dat soort dingen. 

Maar soms kost het zoveel moeite! Diep in mij zit een kind dat altijd het grootste stuk taart voor zichzelf wil en dat het liefst zijn snor drukt als het tijd is om op te ruimen. Om het zo maar te zeggen. En als er gevaar dreigt (er breekt een vechtpartij uit, ik noem maar iets), dan is mijn eerste reactie altijd vluchten en nooit helpen. Wat nou als er diep in mij een monster zit verstopt dat verborgen is onder een laagje beschaving, denk ik dan 

Leuk om jullie antwoorden te lezen!

Ja wat is goed… Ik ga graag m’n eigen gang, ben wars van klimaathysterie en ontwikkelingshulp (maar dat is toch racistisch heb ik hier geleerd). Maar als iemand het moeilijk heeft ben ik er. Met een luisterend oor, een krat met eten, oppas voor je kinderen, hulp met je werk, wat je dan ook nodig hebt. Dus ik denk dat ik op macroniveau slecht ben, en op microniveau goed. 

Ik doe mijn best een goed mens te zijn. Ik ben eerlijk, zorgzaam naar mijn naasten, trouw aan mijn vrienden.

Maar ik vind mezelf ook een egoïst. Ik geef niet mijn halve inkomen weg aan arme mensen in de derde wereld en kies dan toch voor mijn eigen geluk.

Als iemand mijn kinderen of kleinkinderen echt kwaad zou doen weet ik niet waartoe ik in staat zou zijn. Niet veel goeds ben ik bang.

Duiveninhetnieuws schreef op 01-09-2021 om 18:08:

Ja wat is goed… Ik ga graag m’n eigen gang, ben wars van klimaathysterie en ontwikkelingshulp (maar dat is toch racistisch heb ik hier geleerd). Maar als iemand het moeilijk heeft ben ik er. Met een luisterend oor, een krat met eten, oppas voor je kinderen, hulp met je werk, wat je dan ook nodig hebt. 

Dus ik denk dat ik op macroniveau slecht ben, en op microniveau goed.

Dit! 

Een mens is nooit alleen maar goed of slecht, ik dus ook niet. Ik heb goede kanten en slechte kanten. 

En ik ben er van overtuigd dat de omstandigheden ook meebepalen of je op dat moment goed of slecht handelt. Ik zal absoluut nooit uit mezelf iemand vermoorden, maar als ik dat moet doen om mijn eigen leven te redden, denk ik dat ik best in staat ben om mijn belager om te leggen. 

En wat is dan precies de definitie van goed? Wat de ene persoon als goed zou definiëren, zal de ander misschien wel slecht vinden. Wie heeft dan de laatste stem? 

En om het nog ingewikkelder te maken: Soms hebben keuzes die je maakt zowel een goede als een slechte kant, bijvoorbeeld van die etische dilemma’s. Wat je ook kiest of doet, er zit dan altijd een slechte kant aan. Als ik als ouder mijn kind alleen eten kan geven door het te stelen, wat doe je dan?

Ik probeer daarom een zo goed mogelijk mens te zijn, maar heb niet de illusie dat ik een supergoed mens ben.

Nose schreef op 01-09-2021 om 17:39:

Misschien ben je goed als je andere mensen of dieren geen schade berokkend?

Dat lijkt me wat mager. 
Een beroemde quote zegt ”The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.” 

Dan kun je wel goed zijn in de zin dat je zelf niemand schade berokkent, maar misschien ligt de lat wel wat hoger en moet je ook actief iets bijdragen. Want in jouw definitie ben je een goed mens als je je volstrekt afzijdig houdt. Kan natuurlijk ook hè

Het is het subtiele verschil tussen “wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet” of “ behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden”. 

Ik heb het antwoord ook niet hoor.  Misschien is het wel dat je moet bijdragen aan de wereld, dus meer ‘goed’ toevoegen dan je kwaad doet. Want kwaad doe je onbedoeld altijd, al doe je nog zo je best. 

Ik ben (denk ik) wel een goed mens. Volgens mij doe ik geen dingen die moreel slecht zijn. Ik voel me daar het beste bij. Een schoon geweten geeft mij rust en een soort diepe voldoening. 

Ik hoef er geen moeite voor te doen, maar sta wel heel bewust in het leven. Als er wel iets gebeurt, zoals laatst die ban hier op het forum, dan kan dat me echt bezighouden. Wat is er mis gegaan? Heb ik iets over het hoofd gezien? Hoe kan ik het de volgende keer beter doen? Daarvan probeer ik elke dag te leren. 

Gelukkig komt het vrijwel nooit voor dat me zoiets gebeurt. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

01-09-2021 om 19:14

Ginevra schreef op 01-09-2021 om 19:05:

[..]

Misschien is het wel dat je moet bijdragen aan de wereld, dus meer ‘goed’ toevoegen dan je kwaad doet. 

Dit vind ik wel een mooie gedachte!

Julali schreef op 01-09-2021 om 19:12:

Ik ben (denk ik) wel een goed mens. Volgens mij doe ik geen dingen die moreel slecht zijn. Ik voel me daar het beste bij. Een schoon geweten geeft mij rust en een soort diepe voldoening.

Ik hoef er geen moeite voor te doen, maar sta wel heel bewust in het leven. Als er wel iets gebeurt, zoals laatst die ban hier op het forum, dan kan dat me echt bezighouden. Wat is er mis gegaan? Heb ik iets over het hoofd gezien? Hoe kan ik het de volgende keer beter doen? Daarvan probeer ik elke dag te leren.

Gelukkig komt het vrijwel nooit voor dat me zoiets gebeurt.

Bescheidenheid is inderdaad een grote deugd.

Ik doe mijn best, maar het mislukt wel eens. Net als de meeste mensen denk ik, ik geloof niet dat er echt door en door slechte mensen bestaan.

kitchenwitch schreef op 01-09-2021 om 19:19:

Ik doe mijn best, maar het mislukt wel eens. Net als de meeste mensen denk ik, ik geloof niet dat er echt door en door slechte mensen bestaan.

Nou ik geloof dat helaas toch wel....er zijn de laatste tijd toch genoeg voorbeelden van in het nieuws..

kitchenwitch schreef op 01-09-2021 om 19:19:

Ik doe mijn best, maar het mislukt wel eens. Net als de meeste mensen denk ik, ik geloof niet dat er echt door en door slechte mensen bestaan.

Ik wel. Seriemoordenaars, kinderverkrachters, dictators…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.