Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Discussietopic - hou het netjes

Ik lees dat er behoefte is aan een discussietopic en zie dat ook terug in topics zelf.
Hou het netjes want anders ga ik er met de zweep over  😄


er.is.maar.1.Pino

er.is.maar.1.Pino

17-09-2021 om 09:21 Topicstarter

Het voornaamste punt op de agenda is volgens mij het modereerbeleid.
Het valt mij ook op dat de teugels strak staan. Maar tegelijk moeten we ons ook afvragen “waarom zou dat zijn?” en dan denk ik dat het te maken heeft met de sfeer die ik in sommige topics zag ontstaan. En die sfeer maken we wel zelf als forummers. Mij viel op dat er snel racisme kaarten werden uitgedeeld waardoor er een tweedeling ontstond en beide kampen het nogal eens met elkaar aan de stok kregen. Ik heb dan vaak geen zin om daaraan mee te doen of me te mengen in zo’n topic. Maar als ik (en anderen) wegblijven dan blijft er dus alleen nog het “gevecht” over. 

Hetzelfde zag ik gebeuren in het moderatietopic, met een groepje forummers aan de ene kant en beheer aan de andere.

Wat volgens mij zou helpen, is als iedereen zich ook in “de ander” zou proberen te verplaatsen en open vragen stelt, ipv meteen in de hoogste boom te gaan zitten. 

Klopt Pino. Daarbij moet iedereen elkaar leren kennen, elkaar wat gunnen, maar het mag ook af en toe wat knetteren en botsen. Zo is het echte leven toch ook?

Laten we dit topic dan ook a.u.b. netjes houden, laten we maar eens zien aan de moderators dat het wél kan. Een normaal topic waarbij randzaken van topics besproken kunnen worden, zodat er minder ruis zit in de échte topics. 

Heb je de zweep wel klaar liggen? 

PriceyRook54

PriceyRook54

17-09-2021 om 09:48

Ik heb het strakke modereerbeleid zelf niet meegemaakt eigenlijk, maar ik ben dan ook een vrij saaie forummer. Al werd een topic van mij wel gesloten omdat ik om adblocker-tips vroeg. Nou ja, dat snap ik op zich nog wel.

Maar ik las gisteren dat het Eausm-topic ook gesloten was en dan denk ik inderdaad, zoek nou eerst even uit hoe dat topic werkt, want het gaat helemaal niet om het vebeteren van spelfouten, de regel is zelfs dat de forummer zelf niet gequote wordt. Op Viva was dat altijd mijn favoriete topic.

De posts en topics waarin het 'mis' ging heb ik bijna allemaal gemist, waardoor ik bepaalde posts in het moderatie topic ook overdreven zeikerig vond. Ik dacht; waarom gaan jullie hier nou zo op door.
Maar toen las ik dat mensen met een waarschuwing of ban de mods (of beheer?) mailen of PBen en vervolgens geen of half antwoord krijgen op hun vragen of helemaal geen reactie krijgen. Dan snap ik wel dat je ergens je verhaal moet gaan halen. Hoe moet het anders?

Hoe goed ik ook snap dat het 'doorzeuren' als irritant ervaren wordt, het moet ook niet zo zijn dat je geen duidelijk antwoord op je vragen krijgt.

Dat heb ik gisteren zelf ervaren met mijn vraag over een 'grappige woorden' topic. Op een gegeven moment wordt er door een mod gezegd; het is nu wel duidelijk. 
Bam. Klaar. Afgekapt. 
Maar gezien de vragen en reacties erover was het helemaal niet duidelijk. Hoe moet je dan verder samen? Dat is toch geen manier van communiceren?

Het is allemaal zo onduidelijk. De ene mod zegt; als we als mod typen, typen we dik blauw (info) of dikrood (waarschuwing). Als een mod dit vergeet en je diegene erop wijst wordt er zelfs gezegd dat ze er beter op zullen letten en gisteren of eergisteren lees ik ineens dat mods helemaal niet in een andere kleur typen als ze als mod reageren. Huh?
En als reacties of topics te ver gaan, worden de berichten van de ene geknipt en aangepast en de andere berichten blijven gewoon staan. Waarom is hier niet 1 lijn in getrokken? Het voelt alsof de mods ook gewoon maar wat doen, terwijl ik gelezen heb dat ze een heel actieve mod app hebben. 

Volgens mij, als alles gewoon duidelijk is, kunnen de meeste forummers gewoon prima met elkaar door 1 deur/topic. 
*Edit - En zijn al die mod ingrepen dus ook helemaal niet nodig.

_melon schreef op 17-09-2021 om 09:49:

Volgens mij, als alles gewoon duidelijk is, kunnen de meeste forummers gewoon prima met elkaar door 1 deur/topic.

Dat denk ik ook. En juist daardoor vind ik het zo jammer dat het soms gaat zoals het gaat.

Soms denk ik, geef het gewoon een kans, een eenmalige kans is voldoende. Blijkt het toch uit de hand te lopen? Dan kun je als moderator denken "told you so" en het topic sluiten. Dán weet je waar je het over hebt.

Een topic bij voorbaat sluiten omdat er niet helemaal begrepen wordt waarom een paar forummers er enthousiast van worden, dat vind ik gek. "Omdat het in de huisregels staat". Nee, dat is namelijk niet wat er bedoeld wordt met dat topic... dat topic gaat niet tegen de regels in. En dan inderdaad pats boem wordt de deur van (eenzijdige) 'discussie' dichtgegooid. Dat vind ik wel jammer, dan voel ik me een kleuter terwijl ik dat stadium toch echt gepasseerd ben. 

Steeds naar ingrijpen van mods, dingen verbieden en mensen een tijdelijke of permanente ban geven dat helpt en forum om zeep. Dan gaat er in allerlei topics gepraat worden over het beleid en wordt het ingrijpen steeds vaker een sneller nodig geacht door de mods.
Alles wat je aandacht geeft groeit,  negatief gedrag van kleine kinderen maar ook het fel discussiëren van volwassenen. 
Ik ben ooit begonnen op Libelle en dat forum bestaat inmiddels niet meer. Weggemodereerd, heel jammer.  Dit forum bestaat pad en paar maanden zou jammer zijn als het ook verdwijnt door overmatig, onduidelijk en niet consequent ingrijpen van mods. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

17-09-2021 om 10:12

Bakblik schreef op 17-09-2021 om 10:09:

Steeds naar ingrijpen van mods, dingen verbieden en mensen een tijdelijke of permanente ban geven dat helpt en forum om zeep. Dan gaat er in allerlei topics gepraat worden over het beleid en wordt het ingrijpen steeds vaker een sneller nodig geacht door de mods.
Alles wat je aandacht geeft groeit, negatief gedrag van kleine kinderen maar ook het fel discussiëren van volwassenen.
Ik ben ooit begonnen op Libelle en dat forum bestaat inmiddels niet meer. Weggemodereerd, heel jammer. Dit forum bestaat pad en paar maanden zou jammer zijn als het ook verdwijnt door overmatig, onduidelijk en niet consequent ingrijpen van mods.

Een soort overkill aan moderatie inderdaad.

Niets ten nadelen van TO maar ik heb laatst eigenlijk een soortgelijk topic geopend met dezelfde insteek maar deze werd direct verwijderd omdat het een verkapte napraat zou zijn? 

@mods, mag dit topic dan wel en wat is dan het verschil met het topic wat ik geopend had?

er.is.maar.1.Pino

er.is.maar.1.Pino

17-09-2021 om 10:40 Topicstarter

Ik herken zeker wat jullie schrijven, de teugels staan nu erg strak. Ik las gister ook mee over het grappige woorden topic en begreep daar ook weinig van. De toelichting was dat dyslectische mensen zich ook veilig moeten kunnen voelen (dat snap ik), maar ik geloof ook niet dat iemand het leuk vindt om de draak te steken met een dyslectische persoon, maar het is wel leuk om de ‘hier’/‘hoer’ en bereiden/berijden typos te verzamelen - en niet om afbreken zeiken maar bij mij schieten er dan ook 100 grappen door mijn hoofd - en ik vind lol en plezier erg belangrijk. Dus de beslissing om het topic te sluiten vond ik nogal uit verhouding.
Ook de “en nu is het klaar!”-reactie (mijn woorden) was wel erg ferm, maar ik hoop dat ze daar nog op terugkomen. Ergens kan ik me namelijk door de discussie in het moderatie-topic wel voorstellen dat “het ook een keer klaar is” en we nu een (te sterke) tegenreactie zien bij de moderators. Maar als dit topic kan blijven bestaan (ook bij gratie van ons eigen gedrag natuurlijk en niets ten nadele van jou Miraval, heb even gemist dat jouw topic op slot ging) dan betekent dat misschien ook dat er bij de moderators een besef is van ‘te strakke teugels’
Ik begrijp overigens ook wat je zegt over mailen en PB’s Melon, en als daar niet op gereageerd wordt is dat jammer. Maar ook dan helpt het meer om nog een open vraag te stellen via PB of mail, want door het op het forum te gooien krijg je discussies die gebaseerd zijn op halve of gekleurde informatie en dat helpt ook niet. 

Edit toevoeging: de verschillende lijn in kleuren van moe-reacties etc. heb ik ook gezien. Ik hoop dat ze daar een wat meer gelijk beleid over gaan voeren. Ik ervaar het nu niet als hinderlijk, maar wat je zegt Melon, het kan zeker wel verwarrend zijn. 

Ik heb nu geen tijd voor een uitgebreide post maar ik vind het ook wat krampachtig de laatste tijd. Terwijl ik in het begin toch heb verdedigd dat de mods zich niet over elke minischeet moesten hoeven verantwoorden en dat de viva-meute ook wel wat mocht inbinden.

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

17-09-2021 om 11:21

Ik vind het modereren ook strenger geworden en nogal krampachtig.

En er lijkt ongelijk/bevooroordeeld te worden gehandeld als je kijkt wat wel/niet gecensureerd wordt.

Persoonlijk vind ik het niet nodig om nog een topic te hebben met kritiek over dit en kritiek over dat. Ik denk dat al die topics onrust veroorzaken. Je trekt elkaar toch mee in een negatieve sfeer.

Aan de andere kant denk ik dat er wel behoefte is aan een centraal moderatietopic. Een topic waar je vragen kan stellen over een bepaalde beslissing zoals bijvoorbeeld dat topic over verkeerd begrepen titels/zinnen van Haarklover. Al hoeven de mods zich niet voor alles te verantwoorden, wat mij betreft.

Miraval schreef op 17-09-2021 om 10:18:

Niets ten nadelen van TO maar ik heb laatst eigenlijk een soortgelijk topic geopend met dezelfde insteek maar deze werd direct verwijderd omdat het een verkapte napraat zou zijn?

@mods, mag dit topic dan wel en wat is dan het verschil met het topic wat ik geopend had?

Ja, we kijken dit nu even aan. Iets met nieuwe inzichten, nieuwe kansen etc. Lerend van andere fora (en na ook zelf ervaren te hebben) kan iets als dit gewoon snel 'stront gooien' worden en dat is niet wenselijk, maar anderzijds zien we ook wel dat mensen willen discussiëren en dan nu met name over ons modbeleid - prima. Kan zijn dat we op een later punt nog wel ingrijpen (dus zelfregulatie gewenst) of dat we aangeven dat bepaalde gesprekken alsnog niet gewenst zijn, is dus geen vrijbrief of belofte dat dit blijft.

Is het voor jullie overigens nu wenselijk / verwacht dat wij (of ik) reageer op punten en opmerkingen m.b.t. moderatie? Geen beloftes overigens dat ik dat ook echt doe (of dat ik het volhoud), het is niet dat ik actief op zoek ben naar een extra tijdverdrijf 😉

Ainne schreef op 17-09-2021 om 09:48:

Maar ik las gisteren dat het Eausm-topic ook gesloten was en dan denk ik inderdaad, zoek nou eerst even uit hoe dat topic werkt, want het gaat helemaal niet om het vebeteren van spelfouten, de regel is zelfs dat de forummer zelf niet gequote wordt. Op Viva was dat altijd mijn favoriete topic.

Eens, het topic gaat over taal, voor de taalliefhebbers. Net zoals "wat vind je het mooiste woord in het Nederlands"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.