Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Bewust kindvrij (sinds 2010)

Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg. 

Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'. 


Vrijevlinder schreef op 03-09-2022 om 07:14:

[..]

Ja, dat betalen komt er ook nog bij. Ik zou daar veel moeite mee hebben, als ik man zou zijn. Ik zou iets hebben van: jij hebt mij er ingeluisd, jij wilde zo nodig een kind, dus bekijk het maar met het geld. Je red jezelf maar. Dit was jouw keuze.

Dat is het nadeel van man zijn, je weet het nooit bij broedse vrouwen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-09-2022 om 12:15

@Vrijevlinder:

Daarom is mijn advies aan elke jongeman die zeker weet dat hij geen kinderen wilt: laat je zo snel mogelijk steriliseren. Veins desnoods erfelijke psychische problemen als ze je te jong vinden, maar zorg dat het gedaan wordt zodat geen enkele vrouw je ooit kan opzadelen met een ongewenst kind. 
Zelf ben ik voorheen jaren vrijgezel geweest met weinig interesse in seks, dus toen speelde die vraag niet, maar zodra ik mijn huidige partner leerde kennen heb ik de procedure in gang gezet en twee maand later was de vasectomie rond. 

Met steriliseren weet je in elk geval zeker dat er geen gekke dingen kunnen gebeuren. 
Al vind ik dat je elkaar in een relatie moet kunnen vertrouwen, en dit helemaal niet zou mogen gebeuren, maar ja, de realiteit is soms anders. 

MidasWolf schreef op 06-08-2022 om 13:38:

[..]

Alsof het hebben van kinderen er niet voor zorgt dat je later eventueel alleen eindigt, je hoort vaak genoeg dat kinderen laten weinig tijd blijken te hebben voor de bejaarde ouders of dat ze ver weg wonen. Soms zelfs ordinaire ruzie over de erfenis terwijl de(demente) ouder nog leeft en nog wel meer

Ik ken een aantal mensen binnen de zorg en hoor genoeg van dit soort verhalen.

Dat ook inderdaad soms praten ouders alsof het gezin(kinderen) hun overkomen is. “Ja dat is nu anders met kinderen” of “Dat hoort erbij” “niet meer buiten de schoolvakanties weg kunnen” Druk druk druk dat heb je met kinderen” enz alsof het geen op zich zelf staande vrije keuze is om geen kinderen te krijgen. Wat na mijn idee gelukkig nu wel meer gebeurd als vroeger. Dat beeld is gelukkig normaler geworden.

Dit verwoord je precies wat ik ook dacht tijd voor je zelf is onbetaalbaar. Ook zonder kinderen genoeg om te doen om deze tijd in de vullen. Dat speelt misschien onderbewust wel mee want kinderen nemen veel tijd van je weg al helemaal op basisschool leeftijd waarin je ze nog moet veel dingen moet ondersteunen, sportclubjes verjaardagspartijtjes, speelafspraken, school zelf die tijd vraagt. Op oudere leeftijd vermaken de pubers zich zelf wel, ook dan ben je nog met ze bezig maar vaak al wel minder.

Er vanuit gaande dat er geen extra dingen rondom je pubers spelen dan alleen “normaal pubergedrag”

Dat laatste voorbeeld is een leuke want inderdaad de bedoeling van haar is goed, met 3 kinderen zet de rest weinig zoden aan de dijk inderdaad.

Veel mensen denken nog steeds, denk ik dan weer, dat kinderen een soort "oudedagsvoorziening" zijn. Of proberen je een schuldgevoel te geven doordat jij geen kinderen wilt het in het leven alleen maar om jou zou draaien. Ik vind dat de meeste mensen met kinderen hun opvoedcapaciteiten schromelijk overschatten. Tegenwoordig veel "tere zieltjes" opvoedretoriek. Iedereen lijkt z'n kind heel bijzonder te vinden.

Morgenavond start bij de NPO van Jeroen Pauw een nieuw programma "Nederland is vol" (dat gaat niet alleen om asielbeleid, per aflevering een onderwerp waarmee NL te vol zou zijn).De hoeveelheid kinderen die we op de wereld zetten komt dan aan bod in een aflevering. Dat we ook eens zouden kunnen nadenken of en in hoeverre we ons moeten voortplanten.



redbulletje

redbulletje

10-09-2022 om 13:56 Topicstarter

Pauw was zelf ook bewust kindvrij meen ik ergens gelezen te hebben?

@aarbei35 bedankt voor de kijktip van Jeroen Pauw zijn programma. Lijkt mij interessant ga ik zeker eens kijken.

redbulletje schreef op 10-09-2022 om 13:56:

Pauw was zelf ook bewust kindvrij meen ik ergens gelezen te hebben?

Ja, zoiets dacht ik ook te horen toen ie afgelopen woensdag bij Op1 zat. Alleen z'n vliegreisjes vond ie dat de overheid hem dat moet verbieden. Niet hem alleen maar om vliegen terug te dringen. Maar goed, on-topic: ik kan heel veel bewondering hebben voor alle mensen die durven zeggen (of je nu bekend bent of niet): nee, ik wil ze niet.

redbulletje

redbulletje

10-09-2022 om 14:13 Topicstarter

aardbei35 schreef op 10-09-2022 om 14:07:

[..]

Ja, zoiets dacht ik ook te horen toen ie afgelopen woensdag bij Op1 zat. Alleen z'n vliegreisjes vond ie dat de overheid hem dat moet verbieden. Niet hem alleen maar om vliegen terug te dringen. Maar goed, on-topic: ik kan heel veel bewondering hebben voor alle mensen die durven zeggen (of je nu bekend bent of niet): nee, ik wil ze niet.

Vliegen moet volgens hem wel kunnen zeker als je footprint al kleiner is omdat je geen kinderen hebt:

https://www.gids.tv/video/488551/jeroen-pauw-geen-kinderen-hebben-is-een-zegen-en-goed-voor-je-footprint-op1

redbulletje schreef op 10-09-2022 om 14:13:

[..]

Vliegen moet volgens hem wel kunnen zeker als je footprint al kleiner is omdat je geen kinderen hebt:

https://www.gids.tv/video/488551/jeroen-pauw-geen-kinderen-hebben-is-een-zegen-en-goed-voor-je-footprint-op1

Ik denk dat iedereen daar een steentje in kan bijdragen, maar verreweg de grootste milieubesparing is geen kinderen krijgen.

Net een stel kinderen wat voor de kinderpostzegel actie? aan het rondlopen waren. Ze konden mijn voordeur, die aan de achterkant van mijn huis zit niet vinden.
Helemaal niet erg ik heb weinig met dit soort acties.

MidasWolf schreef op 28-09-2022 om 16:17:

Net een stel kinderen wat voor de kinderpostzegel actie? aan het rondlopen waren. Ze konden mijn voordeur, die aan de achterkant van mijn huis zit niet vinden.
Helemaal niet erg ik heb weinig met dit soort acties.

Ik ook niet. Ze halen veel binnen omdat de meeste mensen kinderen niets kunnen weigeren, maar ik heb er altijd moeite mee als ik zie hoeveel directeuren verdienen. 

oh ieder weekend één ochtend voor mezelf, lijkt me heerlijk 🤣

https://www.famme.nl/kinderen-altijd-om-me-heen/

redbulletje

redbulletje

03-10-2022 om 16:33 Topicstarter

Haha 🤣

Pfff, ik snap om eerlijk te zijn ook echt niet dat mensen meer dan twee kinderen willen. We zijn hier al met genoeg mensen op deze wereld, de wens om ouder te worden is al vervuld en je kind is broer of zus. Ook lijkt het me zo ontzettend druk én duur. Die kinderen worden ook groter, dan heb je op een gegeven moment 3 pubers in huis, studies die ze wellicht willen volgen etc.

Nu wil ik geen kinderen, dus kan me er ook niet zo goed in inleven. In 1 of 2 kinderen willen wel meer.

Op welke leeftijd wisten jullie eigenlijk zeker geen kinderen te willen? 

redbulletje

redbulletje

03-10-2022 om 23:05 Topicstarter

Onbewust al toen ik een jaar of 4 was want toen kwam er bij een oom en tante nog een baby en ik vond daar niks aan. Ook kon ik nooit iets met kinderen jonger dan mezelf. Mijn moeder zei altijd wacht maar tot vriendinnen kinderen krijgen maar dat maakte mijn overtuiging juist nog sterker. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.