Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Bewust kindvrij (sinds 2010)

Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg. 

Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'. 


Met een jaar of 10. Had nog weinig over bloemetjes en bijtjes onthouden maar vond ons gezin druk en de relatie van mijn ouders raar ofzo... (Ik dacht dat je per se met twee moest zijn en eeuwig blijven om moeder te kunnen worden).

Ouders gescheiden, siblings wat rustiger geworden in de loop der jaren. 🍀

Ah, dus wel echt als kind al, grappig!
Ik dacht als tiener (daarvoor herinner ik het me niet zo) juist wel dat ik kinderen wilde, toen had ik echt het roze-wolk beeld. Ik heb heel veel opgepast en heb toen denk ik wel een wat realistischer beeld gekregen. Mijn mening is dan ook langzamerhand omgeslagen. Ik heb er met name de laatste jaren (ik ben eind twintig) veel over na gedacht en ben steeds meer richting "nee" gegaan. Ik zie mezelf niet als moeder, ik ben ontzettend gesteld op mijn vrijheid en heb mijn rust nodig. Het lijkt me verschrikkelijk om dat te moeten inleveren. Het ouderschap spreekt me ook gewoon niet aan, ik zie er weinig meerwaarde in om op een overbevolkte planeet perse mijn eigen genen te moeten doorgeven.

Ik ben voor zo'n 90-95 procent zeker van mijn zaak. De lichte twijfel zit hem er denk ik vooral in dat ik nog wel even heb en je vaak ziet dat vrouwen opeens toch rammelende eierstokken krijgen. Of vrouwen van tegen de veertig zonder heel prangende kinderwens, maar die toch maar een kind nemen omdat er straks geen keuze meer is. Brrr, ik moet er niet aan denken en ben er soms bijna een beetje bang voor dat dat bij mij gebeurt. Dat vind ik dan weer gek van mezelf, want ik ben er tenslotte zelf bij.

Voor nu roept het idee van een eigen kind in ieder geval zoveel weerstand op dat ik me goed kan vinden in dit topic!
En ik moet zeggen, het lezen van kindertopics hier en op het andere forum zorgt ervoor dat die eierstokken doodstil blijven liggen : - ).

Ik weet niet beter of heb geen kinderwens. Als klein kind nooit vadertje  moedertje spelen. Was nooit bezig met een gezin vormen. En op kraamvisite gaan en de baby in mijn armen krijgen vond ik vreselijk.

Ik heb weinig met baby's gehad, mijn hele leven al. Eigenlijk wist ik het vanuit mijn jeugd wel, toen ik puber was. Wel is er een periode geweest dat ik er serieus over nadacht, maar het werd me gauw duidelijk dat ik het echt niet wilde. Nu kan het allang niet meer, en ik ben nog elke dag blij dat ik geen kinderen heb. En ook dat ik er nooit voor gezwicht ben, want het is toch de tendens om aan kinderen te beginnen. Veel maatschappelijke druk. 

redbulletje

redbulletje

05-10-2022 om 08:18 Topicstarter

Er komt een tv programma van Beau over spijt van je kind: https://www.mediacourant.nl/2022/10/beau-van-erven-dorens-komt-met-help-ik-heb-spijt-van-mijn-kind/
Dat is nog ns taboe doorbrekend!

redbulletje schreef op 05-10-2022 om 08:18:

Er komt een tv programma van Beau over spijt van je kind: https://www.mediacourant.nl/2022/10/beau-van-erven-dorens-komt-met-help-ik-heb-spijt-van-mijn-kind/
Dat is nog ns taboe doorbrekend!

Interessant!

Heb em ook even in het Viva topic gedeeld 

redbulletje schreef op 05-10-2022 om 08:18:

Er komt een tv programma van Beau over spijt van je kind: https://www.mediacourant.nl/2022/10/beau-van-erven-dorens-komt-met-help-ik-heb-spijt-van-mijn-kind/
Dat is nog ns taboe doorbrekend!

Nou zeg dat wel! Alleen vraag ik me af of het slim is dit uit te zenden voor een groot publiek? Leuk ook voor je kinderen... 

Maar ik lees nu ook topics over sinterklaas en kerst en de verdeling met opa's en oma's en dan kan ik alleen maar heel erg blij zijn dat ik geen kinderen heb en niet voor zo'n debiele keuze hoef te staan. Ik ga 2e kerstdag denk ik lekker op weg met de camper en kom pas eind kerstvakantie terug. Hondjes mee, vuurwerk en kinvrije camperplaats zoeken en lekker genieten van de rust. De stilte van het ontbreken van gillende kinderen om mij heen....

 

Dan weet ik wie er tegen het plafond zitten, alleen al omdat iemand het heel eerlijk durft toe te geven. De moeders!

Vrijevlinder schreef op 05-10-2022 om 10:58:

Dan weet ik wie er tegen het plafond zitten, alleen al omdat iemand het heel eerlijk durft toe te geven. De moeders!

Stiekem hoor ik inmiddels steeds vaker moeders om mij heen zeggen "als ik alles vantevoren had geweten was ik er niet aan begonnen". Ook wel ontluisterend... 

Als alles goed gaat en je hebt voorbeeldige kinderen dan is het allemaal leuk enzo maar stel je krijgt een kind als Dahmer, of die 2 jongens die dat meisje een gebroken kaak hebben geslagen na een mislukte versierpoging... nou daar ben je dan ook mooi klaar mee... 

Lijkt me een heel interessant programma, ik ga zeker kijken als het zover is!

Miraval schreef op 05-10-2022 om 10:36:

[..]

Nou zeg dat wel! Alleen vraag ik me af of het slim is dit uit te zenden voor een groot publiek? Leuk ook voor je kinderen...

Ik denk dat ze de moeders onherkenbaar in beeld gaan brengen. Denk niet dat er iemand gaat zijn die dit herkenbaar wil vertellen, en dat lijkt me ook niet goed voor de kinderen.

Amarettootje schreef op 05-10-2022 om 11:34:

Lijkt me een heel interessant programma, ik ga zeker kijken als het zover is!

[..]

Ik denk dat ze de moeders onherkenbaar in beeld gaan brengen. Denk niet dat er iemand gaat zijn die dit herkenbaar wil vertellen, en dat lijkt me ook niet goed voor de kinderen.

Nee precies!

Nou dan ben ik wel benieuwd naar dat programma ja. Lijkt me ook wel interessant. 

Ik vraag me soms ook af hoeveel vrouwen en mannen kinderen krijgen onder een soort druk of omdat het nu eenmaal zo heurt... en niet vanuit de echte wens om ouders te worden. Stiekem zullen dat er denk ik best veel  zijn. Het is niet verkeerd om dan een tegengeluid te laten horen. Mensen die spijt hebben van deze toch wel levensveranderende keuze. 

Of hoeveel mannen er niet onder druk toch kiezen voor een 2e leg omdat de (jongere) vriendin een kinderwens heeft en de man in kwestie bang is deze vrouw kwijt te raken... 

redbulletje

redbulletje

05-10-2022 om 11:48 Topicstarter

Amarettootje schreef op 05-10-2022 om 11:34:

Lijkt me een heel interessant programma, ik ga zeker kijken als het zover is!

[..]

Ik denk dat ze de moeders onherkenbaar in beeld gaan brengen. Denk niet dat er iemand gaat zijn die dit herkenbaar wil vertellen, en dat lijkt me ook niet goed voor de kinderen.

Ben ook benieuwd of ze dat doen. Ik hoor wel vaker vrouwen vertellen dat als ze het van te voren hadden geweten er niet aan begonnen waren maar dat ze ze niet meer willen missen nu. 

Miraval schreef op 05-10-2022 om 11:38:

[..]

Nee precies!

Nou dan ben ik wel benieuwd naar dat programma ja. Lijkt me ook wel interessant.

Ik vraag me soms ook af hoeveel vrouwen en mannen kinderen krijgen onder een soort druk of omdat het nu eenmaal zo heurt... en niet vanuit de echte wens om ouders te worden. Stiekem zullen dat er denk ik best veel zijn. Het is niet verkeerd om dan een tegengeluid te laten horen. Mensen die spijt hebben van deze toch wel levensveranderende keuze.

Of hoeveel mannen er niet onder druk toch kiezen voor een 2e leg omdat de (jongere) vriendin een kinderwens heeft en de man in kwestie bang is deze vrouw kwijt te raken...

Ik denk de meesten, maarrrrr... over het algemeen hoeven ze zelf niet zoveel met die kinderen te doen. Dat scheelt.

redbulletje

redbulletje

05-10-2022 om 14:08 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 05-10-2022 om 13:38:

[..]

Ik denk de meesten, maarrrrr... over het algemeen hoeven ze zelf niet zoveel met die kinderen te doen. Dat scheelt.

Maar het kost ze wel geld en vrije tijd natuurlijk. Waar ze andere met hun vriendin lekker van het weekend zouden kunnen genieten loopt de vrouw dan weer te zorgen voor een baby. Dan hebben ze gezin één verlaten omdat het gras elders groener lijkt en komen ze van een koude kermis thuis als die relatie een zelfde soort verloop krijgt. 

Amarettootje schreef op 03-10-2022 om 22:43:

Pfff, ik snap om eerlijk te zijn ook echt niet dat mensen meer dan twee kinderen willen. We zijn hier al met genoeg mensen op deze wereld, de wens om ouder te worden is al vervuld en je kind is broer of zus. Ook lijkt het me zo ontzettend druk én duur. Die kinderen worden ook groter, dan heb je op een gegeven moment 3 pubers in huis, studies die ze wellicht willen volgen etc.

Nu wil ik geen kinderen, dus kan me er ook niet zo goed in inleven. In 1 of 2 kinderen willen wel meer.

Op welke leeftijd wisten jullie eigenlijk zeker geen kinderen te willen?

Een exacte leeftijd kan ik niet zeggen, nu was ik daar op de basisschool ook niet echt mee bezig. Ik denk dat de meer serieuze weerstand/het niet willen van begon in mijn tienerjaren. En eigenlijk was/is de keuze snel gemaakt ik had daar weinig twijfel over. Voor mijn gevoel past het ook gewoonweg niet bij mij naast de praktische bezwaren die we hier wel kennen. 

Of ik vroeger wel eens vader/moeder speelde op de basisschool, voordat ik hier moeilijkheden mee krijg op een kindvrij topic: Daar heb ik geen actieve herinneringen aan 

Vast wel een keertje, heel  weinig en dan ook niet heel serieus. dan speelde we eerder andere spellen op het plein. 
  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.