Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Bewust kindvrij (sinds 2010)

Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg. 

Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'. 


Koekie1980 schreef op 27-03-2022 om 21:58:

kunnen jullie allemaal effe in dat topic over "Vliegen met dreumes" meeschrijven? Jankende kinderen op verre vluchten zijn gewoon ruk, hoe lief die zogenaamde wondertjes normaliter ook zijn 😉

Een poster schrijft zelfs dat het een goed idee is dat er jankende kinderen zijn zodat anderen minder graag vliegen. Wat zo slecht voor t milieu 🙈 alsof meer mensen op deze aardbol zetten zo lekker milieuvriendelijk is!?

Ik had het topic al gezien en gelezen, maar naar de reactie van de forummer die jij bedoeld heb ik ook een reactie geplaatst. 

https://www.boredpanda.com/why-people-choose-childfree-life/?utm_source=instagram&utm_medium=social&utm_campaign=boredpanda&utm_term=stories&utm_content=style_5

🤗 Heerlijk!

Zo herkenbaar, voor mezelf zorgen is soms al n struggle, laat staan constant met een kleine opdonder bezig te zijn. Financieel, verantwoordelijk voor n goeie opvoeding. En vooral de tijd... Waar halen die ouders dat vandaan?

redbulletje

redbulletje

01-08-2022 om 19:56 Topicstarter

Koekie1980 schreef op 01-08-2022 om 19:16:

https://www.boredpanda.com/why-people-choose-childfree-life/?utm_source=instagram&utm_medium=social&utm_campaign=boredpanda&utm_term=stories&utm_content=style_5

🤗 Heerlijk!

Zo herkenbaar, voor mezelf zorgen is soms al n struggle, laat staan constant met een kleine opdonder bezig te zijn. Financieel, verantwoordelijk voor n goeie opvoeding. En vooral de tijd... Waar halen die ouders dat vandaan?

Wat mij ook verbaast is dat ondanks dagelijks de struggle in het nieuws was tijdens corona van ouders die opeens 24/7 tot hun kids veroordeeld waren, er toch zoveel mensen toen besloten dat het hen een goed idee leek een (extra) kind te verwekken. En dan nu de financiële crisis er nog overheen. En het merendeel zal geen topsalaris hebben waarschijnlijk.

Voor mij is het ook erg herkenbaar. Eerder was het vooral dat ik al lang blij was dat ik voor mezelf kon zorgen en nu ik mentaal lekker ga is het nu is vooral de zin; Wanneer heb je voor het laatst uit het raam gekeken?

Ik vraag me altijd af of zwangeren en mensen met kinderen het journaal overgeslagen hebben. Klimaatverandering, droogte/overstromingen/bosbranden/hitte enzenz. instabiliteit in de wereld, opkomende enge stromingen, crisis op crisis en noem de rest van de ellende er maar bij op.
Kortom, ik snap niet dat je ervoor kiest een kind te baren in een tijd waarin je eigenlijk weet dat we de laatste generatie zijn die nog een beetje leuk kunnen leven als de pleuris niet al eerder uitbreekt. Dat kind heeft nergens voor gekozen. En dan aan mij verantwoording vragen waarom ik niet baar.

redbulletje schreef op 01-08-2022 om 19:56:

[..]

Wat mij ook verbaast is dat ondanks dagelijks de struggle in het nieuws was tijdens corona van ouders die opeens 24/7 tot hun kids veroordeeld waren, er toch zoveel mensen toen besloten dat het hen een goed idee leek een (extra) kind te verwekken. En dan nu de financiële crisis er nog overheen. En het merendeel zal geen topsalaris hebben waarschijnlijk.

Precies dat... Of ze klaagden hoe heftig het was om 24/7 met hun kinderen opgescheept te zitten. Respect voor de leraren dan toch, je hebt ze zelf gemaakt hé!?


Koekie1980 schreef op 01-08-2022 om 19:16:

https://www.boredpanda.com/why-people-choose-childfree-life/?utm_source=instagram&utm_medium=social&utm_campaign=boredpanda&utm_term=stories&utm_content=style_5

🤗 Heerlijk!

Zo herkenbaar, voor mezelf zorgen is soms al n struggle, laat staan constant met een kleine opdonder bezig te zijn. Financieel, sverantwoordelijk voor n goeie opvoeding. En vooral de tijd... Waar halen die ouders dat vandaan?

Hahaha 

Helemaal mee eens, ben al druk genoeg met mijzelf. 

stokstaart schreef op 01-08-2022 om 20:19:


Ik vraag me altijd af of zwangeren en mensen met kinderen het journaal overgeslagen hebben. Klimaatverandering, droogte/overstromingen/bosbranden/hitte enzenz. instabiliteit in de wereld, opkomende enge stromingen, crisis op crisis en noem de rest van de ellende er maar bij op.


Denk dat de meeste ouders daar niet over nadenken. Ik zelf namelijk ook niet. Rij een oudere diesel auto, ga t liefst met Ryanair voor 3 tientjes naar Barcelona en scheid m'n afval tot het punt dat t onhandig wordt...
Klimaatverandering, hoeveel mensen denken daar werkelijk over na? Het gebeurt uiteindelijk toch pas generaties verder dus dan zijn we er zelf niet meer?

Koekie1980 schreef op 01-08-2022 om 20:35:

[..]


Denk dat de meeste ouders daar niet over nadenken. Ik zelf namelijk ook niet. Rij een oudere diesel auto, ga t liefst met Ryanair voor 3 tientjes naar Barcelona en scheid m'n afval tot het punt dat t onhandig wordt...
Klimaatverandering, hoeveel mensen denken daar werkelijk over na? Het gebeurt uiteindelijk toch pas generaties verder dus dan zijn we er zelf niet meer?

Daar zijn ze dan niet rationeel in, ik heb zo iets in een gesprek wel eens gezegd tegen een vrouw die graag kinderen wou. 
Haar antwoord was: Als je je kind liefde geeft komt het goed. 

Vanuit haar snap ik die positieve blik wel, maar zelf had ik andere gedachten die ik verder maar voor mij zelf hield. 

Ik vraag me dus af of dat nog generaties duurt met de nu al aanhoudende droogte, de steeds warmer wordende zomers, de steeds grotere bosbranden, mensen met honger overal, de overstromingen, microplastics, de steeds instabieler wordende wereld.
En dan kun je als ouder denken dat we er niet meer zijn maar je kinderen moeten nog 80jr mee..
Ik vind dat als je zo'n egoïstische keus maakt (voor een kind) moet je ook echt nadenken over de gevolgen. Jouw kind kiest namelijk nergens voor.
Maar goed, ik maak me nogal veel zorgen om de wereld maar kan er met droge ogen uitstappen als ik de nadelen groter worden dan de voordelen en ik heb nooit echt rammelende eierstokken gehad dus dat maakt het ook makkelijker denk ik.

Stokstaart, ik denk dat het meer is, de meeste mensen doen net of we er nog niet mee te maken hebben. Dat is iets voor de toekomst en niet mijn probleem. Terwijl het al een probleem was toen ik kind was, alleen iets er aan doen is teveel werk.

redbulletje

redbulletje

02-08-2022 om 09:09 Topicstarter

Tien jaar geleden dacht ik serieus dat het mijn tijd nog wel zou duren qua achteruitgang van ons soort leven, maar corona en de oorlog waar we ons mee bemoeien hebben de teloorgang in een stroomversnelling gebracht. Heel blij in elk geval dat ik geen kind op de wereld heb gezet die nu nog pakweg 50 jaar te gaan zou hebben. 

Ik zou alsnog geen kinderen willen al zou de wereld er piekfijn bij liggen, het is simpelweg niet aan mij besteed. 
Hoe de ontwikkelingen zich in de wereld afspelen, is de grote vraag zowel op milieu gebied als geopolitiek gebeurtenissen. Wanneer het echt niet meer of moeilijk leefbaar wordt daar kan ik niet zo een jaartal of tijd aan verbinden dat is van zoveel factoren afhankelijk. 

Wat ik zelf graag zou zien is dat de wereldbevolking stevig gaat afschalen. En dat we binnen een …….generaties op ongeveer 4 miljard uitkomt. Dat is ongeveer 50 % minder als de wereldbevolking nu is(eind 2022 zullen we met 8 miljard mensen op aarde wonen) 

Met 4 miljard mensen kun je ruim en fijn leven zonder al te veel te moeten inleveren op comfort, doordat je met een paar miljard mensen minder bent hoeven er ook een stuk minder milieu maatregelen genomen te worden. Zo ontstaat er ook meteen meer leefruimte voor de dieren op aarde want de mens is buiten zijn proporties gegroeid vind ik. Er worden allerlei maatregel bedacht maar de essentie blijf voor mij minder mensen op aarde is beter ook voor de generaties na ons zodat zij ook een fijner leven hebben.
Want de (eventuele) oplossing voor de problemen van nu zijn in ieder geval niet meer mensen erbij. 

Er wordt altijd als een tegenargument gebracht dat we dan mensen in de zorg te kort gaan komen, dat is nu al het geval omdat de zorg is uitgehold en mede daarom willen daar niet veel mensen werkzaam in zijn. Een van mijn ouders heeft 40 jaar in de zorg gewerkt die kan een boek vol schrijven over de (negatieve) ontwikkelingen binnen de zorg.
Zij is begonnen  begin jaren 80 toen het zorgvak nog echt zorg/aandacht kon geven en een goede maatschappelijke plek had. Toen was er echt nog aandacht en tijd voor de mensen en nu………

MidasWolf: helemaal met je eens. Ik heb als bewust kindvrije vrouw ook vaak genoeg gehoord dat ik dan "later als ik oud ben alleen zal zijn", "wie gaat er voor jou zorgen?" en alle clichés die wijdverbreid bekend zijn. Ik denk vaak dat mensen met kinderen hun frustraties op kindvrije mensen botvieren. Alsof ze een beetje jaloers zijn op onze vrije tijd. Tijd voor jezelf is gewoon onbetaalbaar en ik zou er niet aan moeten denken dat mijn leven gedicteerd wordt door de behoeften van een kind. En ja, we zijn met veel te veel mensen. Ik snap werkelijk waar niet hoe mensen op het idee komen om 3 of 4 kinderen op de wereld te zetten.

Laatst sprak ik een vrouw die heel duurzaam en ecologisch verantwoord woont met een huis van stro en allerlei fantastische klimaatmaatregelen nam. Er was wel één dingetje wat al die moeite gelijk teniet deed: ze was 4 maanden daarvoor bevallen van haar 3e kind...

redbulletje

redbulletje

06-08-2022 om 12:28 Topicstarter

aardbei35 schreef op 06-08-2022 om 12:25:

MidasWolf: helemaal met je eens. Ik heb als bewust kindvrije vrouw ook vaak genoeg gehoord dat ik dan "later als ik oud ben alleen zal zijn", "wie gaat er voor jou zorgen?" en alle clichés die wijdverbreid bekend zijn. Ik denk vaak dat mensen met kinderen hun frustraties op kindvrije mensen botvieren. Alsof ze een beetje jaloers zijn op onze vrije tijd. Tijd voor jezelf is gewoon onbetaalbaar en ik zou er niet aan moeten denken dat mijn leven gedicteerd wordt door de behoeften van een kind. En ja, we zijn met veel te veel mensen. Ik snap werkelijk waar niet hoe mensen op het idee komen om 3 of 4 kinderen op de wereld te zetten.

Laatst sprak ik een vrouw die heel duurzaam en ecologisch verantwoord woont met een huis van stro en allerlei fantastische klimaatmaatregelen nam. Er was wel één dingetje wat al die moeite gelijk teniet deed: ze was 4 maanden daarvoor bevallen van haar 3e kind...

Haha, daar kun je niet tegen op verduurzamen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.