Nieuws en actueel
Daglichtlamp
08-10-2025 om 19:49
Wie denkt dat hier vlees in zit?

Blijkbaar vind de Europese Unie dit soort verpakkingen zo verwarrend dat er hoognodig extra regels moeten komen.
https://www.volkskrant.nl/economie/europees-parlement-stemt-alsnog-voor-verbod-op-vleesaanduidingen-voor-vleesvervangers~bb6557c1/
Kampeerder
08-10-2025 om 21:19
Schoondochter schreef op 08-10-2025 om 21:17:
Vleestomaten, ook al zo ingewikkeld.
Sowieso: vruchtvlees. Brrrrr
Kampeerder
08-10-2025 om 21:20
Daglichtlamp schreef op 08-10-2025 om 21:07:
Tja mag sla-vink dan wel? Je zult maar denken dat dat vegetarisch is.
Dat je denkt dat er sla in zit.......
LazyCat
08-10-2025 om 21:20
Ik dacht: heeft de EU nou werkelijk niets beters te doen dan hier over neuzelen. Iedereen snapt toch wat Vegan-' insert soort vlees' is.
Kampeerder
08-10-2025 om 21:23
LazyCat schreef op 08-10-2025 om 21:20:
Ik dacht: heeft de EU nou werkelijk niets beters te doen dan hier over neuzelen. Iedereen snapt toch wat Vegan-' insert soort vlees' is.
Inderdaad ook dat, ga regeren!
Er zijn grotere problemen in de wereld/Europa dan vegastukjes/schijven/korrels/balletjes.
Cle0
08-10-2025 om 21:25
Ik snap het punt wel van de 'en de slavink dan' en de 'en de hamburger dan' (ik denk niet dat we nu ieder woord hoeven te noemen). Maar dat zijn natuurlijk wel producten die ook in de van dale terug te vinden zijn als op zichzelf staande producten onder deze gehele naam. Dat vind ik wel wat anders dan de 'ik gebruik een ander productnaam en daar plak ik een separaat woord vóór want eigenlijk heeft het niet zo veel met het bestaande product te maken maar het verkoopt beter als ik soort van doe alsof'.
Een fiets verkoop je ook niet als een 'sportieve motor'. Bij wijze van.
Nog even los van of ik vind dat dit soort regels er moeten komen of zijn
Tuinfluiter
08-10-2025 om 21:47
Het is mij echt nog nooit overkomen, zelfs niet als ik mijn leesbril vergeten ben, dat ik met een vega burger of snitzel thuis kom als ik echt vlees wil. Ik vind het tijdverspilling en heel veel geldverspilling dat de eu zich hier druk om maakt.
Als ik trouwens snitzel lees associeer ik dat met het panneerlaagje. Dat vind ik het lekkerste aan een snitzel en de enkele keer dat ik daar trek in heb koop ik bewust een vegetarisch exemplaar. Dan vind ik als er vega snitzel opstaat het heel duidelijk dat ik het juiste koop.
BlairW
08-10-2025 om 22:59
Ik ben dus al 2 keer thuis gekomen met vegetarische filet americain. Dat ligt namelijk gewoon naast elkaar in het schap en ziet er precies hetzelfde uit, op het etiketje na. Dat vind ik gewoon heel vervelend. Het is namelijk geen filet americain, dus waarom noemen we het dan wel zo? Filet americain is rundvlees, dat zit er niet in. Noem het dan gewoon groentespread of zo. Hetzelfde als laatst bij een lunch, vegetarische kip-kerrie. Ehm, welke kip?? Een kip is een beest, en die zit er niet in. Hoe kan het dan vegetarisch zijn als het kip is? Noem het dan gewoon sojablokjes in kerrie of wat het dan ook is. Dus ja, prima dat er andere namen voor nodig zijn. Als je gewoon duidelijk benoemt wat het is, hoeft het hele woord vegetarisch er ook niet meer voor.
BlairW
08-10-2025 om 23:03
Cle0 schreef op 08-10-2025 om 21:25:
Ik snap het punt wel van de 'en de slavink dan' en de 'en de hamburger dan' (ik denk niet dat we nu ieder woord hoeven te noemen). Maar dat zijn natuurlijk wel producten die ook in de van dale terug te vinden zijn als op zichzelf staande producten onder deze gehele naam. Dat vind ik wel wat anders dan de 'ik gebruik een ander productnaam en daar plak ik een separaat woord vóór want eigenlijk heeft het niet zo veel met het bestaande product te maken maar het verkoopt beter als ik soort van doe alsof'.
Een fiets verkoop je ook niet als een 'sportieve motor'. Bij wijze van.Nog even los van of ik vind dat dit soort regels er moeten komen of zijn
Eens. Zoals dus filet americain, dat is volgens het woordenboek gemalen rundvlees. Worst is darm of op darm lijkend vlies, gevuld met gehakt vlees. Hoezo noemen we iets wat vegetarisch is dan zo? Ik vind het heel raar. Er kunnen gewoon nieuwe namen worden bedacht die niks met vlees te maken hebben of daarnaar verwijzen, dan is er ook nooit verwarring over.
Nicole123
08-10-2025 om 23:34
Daglichtlamp schreef op 08-10-2025 om 21:07:
Tja mag sla-vink dan wel? Je zult maar denken dat dat vegetarisch is.

Over die hamburger: dat het suggereert dat er echt ham in zit is nog tot daaraantoe. Ik maak me vooral zorgen om het tweede deel van het woord, dan krijgt het echt een luguber tintje.
Nicole123
08-10-2025 om 23:44
BlairW schreef op 08-10-2025 om 23:03:
[..]
Eens. Zoals dus filet americain, dat is volgens het woordenboek gemalen rundvlees. Worst is darm of op darm lijkend vlies, gevuld met gehakt vlees. Hoezo noemen we iets wat vegetarisch is dan zo? Ik vind het heel raar. Er kunnen gewoon nieuwe namen worden bedacht die niks met vlees te maken hebben of daarnaar verwijzen, dan is er ook nooit verwarring over.
Als ze echt zo bang zijn voor verwarring dan moeten we zowel de vlees- als de vegetarische variant misschien allebei geen worst meer noemen. Want 'worst' kan van alles betekenen. Ik stel voor de vleesvariant voor: 'darm gevuld met gehakt varkensvlees'. Of 'vlies gevuld met gehakt varkensvlees'. Want als het geen echte darm is dan moet je toch weten dat je de vegavariant zit te eten?
Dus wil de vleeslobby meer duidelijkheid? Prima hoor, ga je gang hoor!
Malibu2
08-10-2025 om 23:51
BlairW schreef op 08-10-2025 om 22:59:
Ik ben dus al 2 keer thuis gekomen met vegetarische filet americain. Dat ligt namelijk gewoon naast elkaar in het schap en ziet er precies hetzelfde uit, op het etiketje na. Dat vind ik gewoon heel vervelend. Het is namelijk geen filet americain, dus waarom noemen we het dan wel zo? Filet americain is rundvlees, dat zit er niet in. Noem het dan gewoon groentespread of zo. Hetzelfde als laatst bij een lunch, vegetarische kip-kerrie. Ehm, welke kip?? Een kip is een beest, en die zit er niet in. Hoe kan het dan vegetarisch zijn als het kip is? Noem het dan gewoon sojablokjes in kerrie of wat het dan ook is. Dus ja, prima dat er andere namen voor nodig zijn. Als je gewoon duidelijk benoemt wat het is, hoeft het hele woord vegetarisch er ook niet meer voor.
Dat heb ik ook weleens gehad met filet americain. Dan staat er in grote letters "Filet Americain" en in veel kleinere letters "plantaardig" op het etiket. Dan voel ik me genaaid.
Ik kan me dus wel vinden in het besluit.
Ies
09-10-2025 om 00:47
Bakblik schreef op 08-10-2025 om 21:01:
[..]
Dit ook inderdaad. Zeker bij gemengde buffetten. Ik heb 1 vegetarisch familielid, vaak zijn er maar 1 of 2 opties en dan is het al door anderen gepakt, omdat zij het ook lekker vinden. Toen ik een keer de gastvrouw was heb ik de vegaopties in de keuken gelaten en familielid naar de keuken laten komen om op te scheppen. Toen zij voldoende had zijn die schalen op het buffet gegaan.
Oh dit vind ik wel echt zonde hoor. Ik eet zelf ook sporadisch nog wel eens vlees en zelfs regelmatig vis maar waarom zou je niet veel meer van de vegaopties serveren terwijl je weet/verwacht dat men dat graag eet?
Joszy
09-10-2025 om 05:52
rionyriony schreef op 09-10-2025 om 05:28:
Het woord Vega sluit uit dat het iets anders is dan plantaardig.
Niet helemaal. Want een kaassoufle of ei is vega maar is niet plantaardig.
Jillz
09-10-2025 om 06:50
Ik vind het juist wel handig dat de namen precies zeggen wat je er mee kan vervangen. Zo is het ook voor mensen die niet zo thuis zijn in vegetarische koken eenvoudiger om een maaltijd aan te passen voor vegetarisch bezoek. Inmiddels ben ik wel thuis in vegetarische maaltijden zonder vleesvervangers, maar toen vrienden net vegetarisch werden had ik geen idee hoe dat aan te pakken.
Zo is er ook al besloten over zuivel. En ik vond het wel handig dat plantaardige melk zo heette, zodat ik wist wat de plantaardige vervangers van melk zijn voor mijn dochter met koemelk en soja allergie. Evenals vegan kaas.
Ik vind het echt onzin. Er worden al jaren kip burgers verkocht. Dat wordt ook zo genoemd om duidelijk te maken dat je deze kip kunt gebruiken als vervanger van een rundvlees burger die wat meer is ingeburgerd. Kip shoarma is er ook zo 1. Ik zie gewoon echt geen verschil met de vega/vegan varianten. Ja het wordt gebruikt om meer verkoop te realiseren, maar tegelijkertijd is voor iedereen duidelijk dat het om een ander product gaat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.