Nieuws en actueel
Daglichtlamp
08-10-2025 om 19:49
Wie denkt dat hier vlees in zit?

Blijkbaar vind de Europese Unie dit soort verpakkingen zo verwarrend dat er hoognodig extra regels moeten komen.
https://www.volkskrant.nl/economie/europees-parlement-stemt-alsnog-voor-verbod-op-vleesaanduidingen-voor-vleesvervangers~bb6557c1/
Zorroo
08-10-2025 om 19:52
Ik vind het allemaal te belachelijk voor woorden. Er wordt veel te veel geluisterd naar de vleeslobby. Blijkbaar voelt die zich bedreigt. Er zijn toch veel belangrijkere onderwerpen waar de EU zich mee bezig kan houden, zeg.
Marty1984
08-10-2025 om 20:00
Gaan ze dan het woord "Slager" overigens ook aanpakken?
Dat is toch écht de man die qua beroep vlees in stukken hakt. En geen vegi-schijven.
Daglichtlamp
08-10-2025 om 20:05
Vrijwel niemand vindt het verwarrend, Radar heeft daar een keer onderzoek naar gedaan: https://radar.avrotros.nl/artikel/consumenten-snappen-wat-vegaworst-is-meerderheid-tegen-verbod-op-vleesnamen-38035
Een vegaworst, dat is een vegetarische worst, dus zonder vlees. Dat snapt 96 procent van ruim 22.000 leden van het Radar Testpanel. We vroegen het ze voor de zekerheid, nu het Europees parlement op 19 oktober gaat stemmen over een verbod op termen als 'vegaworst', 'veggieburger' en 'yoghurtalternatief'. Het voornaamste argument: consumenten zouden het verwarrend vinden.
Volgens de Landbouwcommissie van het Europees Parlement begrijpen consumenten niet dat 'vegaworst' een worstvormig product is om te eten, waar geen vlees in zit. Maar zelfs van de 4 procent die denkt dat een vegaworst een worst van vlees is, laten sommigen weten dat ze het eigenlijk wel begrijpen, maar niet snappen dat vegetariërs of vegans worst willen eten: 'Ik vind dat als mensen bewust kiezen om geen vlees te eten, dat het ook niet op vlees moet willen lijken.'
Zorroo
08-10-2025 om 20:12
'Ik vind dat als mensen bewust kiezen om geen vlees te eten, dat het ook niet op vlees moet willen lijken.'
Ik zou niet weten waarom mensen die zelf vleeseter zijn dat voor anderen zouden moeten bepalen. En het is volgens mij al helemaal geen goede reden om allerlei beperkende regels voor de naamgeving te gaan instellen. Minder regelzucht was een grote wens toch?
Bakblik
08-10-2025 om 20:21
Ik vind het ook niet verwarrend maar ben het ermee eens dat die namen moeten veranderen.
Als ik bewust een of 2 dagen in de week vegetarisch wil eten dan dan eet ik ei, kaas, peulvruchten of soja. Dan wil ik geen dingen die in de verte aan kip/gehakt/worst doen denken.
Gisteren had mijn zoon een evenement waar hij mee mocht eten van het lunchbuffet. Hij had gevraagd wat er op de sandwiches zat en toen gekozen voor een sandwich paté. Na 2 happen had hij door dat het een vega-product was. Terug naar de dames van het buffet en daar kreeg hij te horen dat vanwege het diverse publiek was gekozen om het buffet helemaal vegetarisch te houden. Dat was dus niet gecommuniceerd aan alle gasten helaas. Hij heeft het gewoon op gegeten hoor.
Daglichtlamp
08-10-2025 om 20:27
Bakblik schreef op 08-10-2025 om 20:21:
Ik vind het ook niet verwarrend maar ben het ermee eens dat die namen moeten veranderen.
Als ik bewust een of 2 dagen in de week vegetarisch wil eten dan dan eet ik ei, kaas, peulvruchten of soja. Dan wil ik geen dingen die in de verte aan kip/gehakt/worst doen denken.
Maar de mensen die dat wel willen, daarvoor is dat toch juist handig. Hoe zou je vegetarische speckjes anders moeten noemen? Nu snapt iedereen waarvoor ze bedoeld zijn. Ik eet trouwens ook vrijwel geen vleesvervangers. De enige die echt goed gelukt zijn wat mij betreft zijn oesterzwambitterballen.
Zorroo
08-10-2025 om 20:27
Bakblik schreef op 08-10-2025 om 20:21:
Gisteren had mijn zoon een evenement waar hij mee mocht eten van het lunchbuffet. Hij had gevraagd wat er op de sandwiches zat en toen gekozen voor een sandwich paté. Na 2 happen had hij door dat het een vega-product was. Terug naar de dames van het buffet en daar kreeg hij te horen dat vanwege het diverse publiek was gekozen om het buffet helemaal vegetarisch te houden. Dat was dus niet gecommuniceerd aan alle gasten helaas. Hij heeft het gewoon op gegeten hoor.
Waarschijnlijk heb ik een kokervisie maar wat is er zo erg aan om per ongeluk een keer vegetarisch te eten? Waarom moeten alle gasten daarvoor persé vooraf gewaarschuwd worden eigenlijk? Andersom vind ik dan wel weer noodzakelijk.
Cle0
08-10-2025 om 20:29
Denken niet, maar als het naast of tussen de echte schnitzels ligt kan het zo zijn dat ik wel het plaatje registreer en de naam schnitzel, maar niet de "toevallig" net iets kleinere ´vegan´. Maar dat is misschien meer mijn probleem dan die van een ander.
Maar het pretendeert een schnitzel te zijn, dat is het niet. Dus wat mij betreft is het prima als het ook niet wordt verkocht als schnitzel. Al snap ik ook wel dat producenten liever teren op de naam schnitzel.
Meesje
08-10-2025 om 20:30
Als ergens vega/vegetarisch/vegan voor staat lijkt mij duidelijk zat. Als ze als regel introduceren dat dát er verplicht voor moet lijkt me dat wel prima. Een term als 'alternatief' vind ik wel verwarrend. Zoals hierboven 'yoghurt alternatief'. Wat is dat dan? Een alternatief voor mijn kommetje yoghurt? Vla? Pap? Een appeltaart?
Geen regels kan natuurlijk ook ertoe leiden dat bedrijven iets een 'koe vriendelijke burger' oid mogen noemen. En kan me zomaar voorstellen dat mensen dan denken dat de koe een leuk leven heeft gehad, ipv dat er geen koe is gestorven voor de burger. Dus kan me ergens nog wel voorstellen dat ze íets willen reguleren. Maar dan alle verwijzing naar vlees verbieden, zoals burger, schnitzel, worst enz gaat me echt te ver. Ik vind het juist wel prettig om te lezen wat het voorstelt.
Daglichtlamp
08-10-2025 om 20:30
Zorroo schreef op 08-10-2025 om 20:27:
[..]
Waarschijnlijk heb ik een kokervisie maar wat is er zo erg aan om per ongeluk een keer vegetarisch te eten? Waarom moeten alle gasten daarvoor persé vooraf gewaarschuwd worden eigenlijk? Andersom vind ik dan wel weer noodzakelijk.
Ik heb inderdaad wel eens per ongeluk hele vieze vegetarische worst gegeten, daar had ik heel graag een bordje bij gehad
. Maar lunches bestel ik meestal ook vegetarisch, dat eet vrijwel iedereen. Lekker gemakkelijk (maar daar hoeft van mij dan geen nepvlees bij).
Zorroo
08-10-2025 om 20:31
Marty1984 schreef op 08-10-2025 om 20:00:
Gaan ze dan het woord "Slager" overigens ook aanpakken?
Dat is toch écht de man die qua beroep vlees in stukken hakt. En geen vegi-schijven.
Waarom noemen we zo iemand die stukjes dode dieren verkoopt als voedsel eigenlijk niet gewoon een vleesboer? Net zoals we een visboer hebben? Een slager is van oorsprong iemand die met een slag (en langgeleden een hamer) een dier doodt, dus een slachter. Heb ik me altijd afgevraagd.
Zorroo
08-10-2025 om 20:32
Daglichtlamp schreef op 08-10-2025 om 20:30:
[..]
Ik heb inderdaad wel eens per ongeluk hele vieze vegetarische worst gegeten, daar had ik heel graag een bordje bij gehad
. Maar lunches bestel ik meestal ook vegetarisch, dat eet vrijwel iedereen. Lekker gemakkelijk (maar daar hoeft van mij dan geen nepvlees bij).
Je hebt vast ook hele vieze vleesworst. Daar zou ik dan ook graag een bordje bij hebben staan.
Daglichtlamp
08-10-2025 om 20:33
Ooit zat dat natuurlijk bij elkaar. De slager bij ons in het dorp slachtte zelf dieren die hij dan weer kocht van de boeren op het dorp.
absor
08-10-2025 om 20:33
ik vind die namen wel grappig juist. Nog nooit heb ik een product gekocht waarvan ik dacht dat het vlees was, en het bleek vega. Ik vind de rechtzaak vergezocht
Ik eet zeker weleens een vegetarische burger of schnitzel of gooi vega gehakt door de saus ipv echt gehakt. En de overwegingen daarvoor zijn vooral financieel. Vega gehakt is echt goedkoper.
Zorroo
08-10-2025 om 20:34
Daglichtlamp schreef op 08-10-2025 om 20:33:
Ooit zat dat natuurlijk bij elkaar. De slager bij ons in het dorp slachtte zelf dieren die hij dan weer kocht van de boeren op het dorp.
Ja maar nu is er vrijwel geen slager meer die zelf slacht volgens mij. Ik weet het niet hoor, ik kom er uiteraard nooit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.