Nieuws en actueel
Daglichtlamp
28-10-2025 om 17:35
Welke partij denk je dat morgen het grootst wordt? (met poll)
Het is een ongewoon spannende verkiezingsstrijd, met misschien wel zes partijen die het grootst kunnen worden.
Peiling
Welke partij krijgt 29 oktober de meeste stemmen?
Lollypopje
31-10-2025 om 20:31
PensioNada schreef op 31-10-2025 om 20:26:
[..]
Wilders is niet slim genoeg voor een denktank. Hij heeft wel een hele scherpe tong, maar daarachter is het behoorlijk hol.
Hij is juist Super Slim bezig. Dit is volgens mij echt allemaal doordacht van hem.. Ik heb dat boek over fascisme geluisterd en hij volgt dus echt compleet dat draaiboek. En dat doet hij heel erg slim want heel veel mensen trappen erin
Daglichtlamp
31-10-2025 om 20:34
Lollypopje schreef op 31-10-2025 om 20:31:
[..]
Ik weet niet of ik daar blij mee ben. Dan stappen zijn aanhangers waarschijnlijk over na ja21 en dat is net zo'n enge Club maar beter georganiseerd en dus meer kans dat ze iets voor elkaar krijgen als ze echt groot worden vrees ik
JA21 belooft geen gratis bier, dus dat denk ik niet.
PensioNada
31-10-2025 om 20:37
Lollypopje schreef op 31-10-2025 om 20:31:
[..]
Hij is juist Super Slim bezig. Dit is volgens mij echt allemaal doordacht van hem.. Ik heb dat boek over fascisme geluisterd en hij volgt dus echt compleet dat draaiboek. En dat doet hij heel erg slim want heel veel mensen trappen erin
Ja, Wilders heeft een boek gelezen en zich laten voorlichten door zijn autocratische vriendjes. In een denktank moet je zelf originele ideeën hebben en daar heb ik Wilders nog nooit op kunnen betrappen.
Lollypopje
01-11-2025 om 06:40
Daglichtlamp schreef op 31-10-2025 om 20:34:
[..]
JA21 belooft geen gratis bier, dus dat denk ik niet.
Daar hoop ik dan op.
PensioNada schreef op 31-10-2025 om 20:37:
[..]
Ja, Wilders heeft een boek gelezen en zich laten voorlichten door zijn autocratische vriendjes. In een denktank moet je zelf originele ideeën hebben en daar heb ik Wilders nog nooit op kunnen betrappen.
Ik vrees dat hij echt heel veel slimmer is dan dat hij overkomt. Het is allemaal tactiek. Voor veel van die vriendjes, zoals Orban, is hij namelijk juist ook een voorbeeld. En hij is vaak een belangrijke aanwezigen bij de congressen van die types.
Wel denk ik dat hij een grote fout heeft gemaakt en dat is denken dat hier dezelfde tactiek werken als in een twee partijenstelsel zoals in de VS. Doordat wij hier meer partijen hebben, kon hij afgerekend worden op zijn gedrag tijdens de laatste coalitie. Anders was de kans groot geweest dat hij er mee weg was gekomen.
Daarom vind ik ja21 ook zo eng, zij beloven geen gratis bier dus dat scheelt hopelijk inderdaad in het aantal stemmers dat zij trekken, maar zij komen over als er veel normalere partij en gebruiken tactiek en die beter passen in een meer partijenstelsel.
Poezenmeisje
01-11-2025 om 07:50
Ongeldig?
Verschilt een hokje op een stembiljet uit Amsterdam van een stembiljet uit Groningen of Limburg?
https://www.rtvnoord.nl/politiek/1363066/klein-deel-ongeldige-stemmen-in-westerwolde-door-foutief-stembiljet
...
De fout zou zijn gemaakt door de leverancier van de biljetten.
...
Herfstappeltaart
01-11-2025 om 07:56
Lollypopje schreef op 01-11-2025 om 06:40:
[..]
Daar hoop ik dan op.
[..]
Ik vrees dat hij echt heel veel slimmer is dan dat hij overkomt. Het is allemaal tactiek. Voor veel van die vriendjes, zoals Orban, is hij namelijk juist ook een voorbeeld. En hij is vaak een belangrijke aanwezigen bij de congressen van die types.
Wel denk ik dat hij een grote fout heeft gemaakt en dat is denken dat hier dezelfde tactiek werken als in een twee partijenstelsel zoals in de VS. Doordat wij hier meer partijen hebben, kon hij afgerekend worden op zijn gedrag tijdens de laatste coalitie. Anders was de kans groot geweest dat hij er mee weg was gekomen.
Daarom vind ik ja21 ook zo eng, zij beloven geen gratis bier dus dat scheelt hopelijk inderdaad in het aantal stemmers dat zij trekken, maar zij komen over als er veel normalere partij en gebruiken tactiek en die beter passen in een meer partijenstelsel.
Ik ben het met je eens. Wilders is geslepen.
Daglichtlamp
01-11-2025 om 08:16
Poezenmeisje schreef op 01-11-2025 om 07:50:
Ongeldig?
Verschilt een hokje op een stembiljet uit Amsterdam van een stembiljet uit Groningen of Limburg?
https://www.rtvnoord.nl/politiek/1363066/klein-deel-ongeldige-stemmen-in-westerwolde-door-foutief-stembiljet
...
De fout zou zijn gemaakt door de leverancier van de biljetten.
...
Ja, dat verschilt. Vooral omdat niet in elke kieskring dezelfde partijen meedoen.
PensioNada
07-11-2025 om 10:48
De Kiesraad heeft gesproken. Ze begonnen met de inleiding over hoe deugdelijk het stemproces is. Ze hadden wel commentaar op de wijze van communiceren. Zowel Rotterdam als Amsterdam hadden extrapolaties doorgegeven waardoor naderhand nog veel wijzigde, dit had echter niets met fouten te maken.
De PVV heeft twee restzetels. Een meneer uit Rotterdam heeft daar bezwaar tegen gemaakt (niet vanwege de PVV, maar vanwege de manier van berekenen). Het schijnt dat dit met methode D'Hondt gebeurt. (niet Maurice de Hond). De Rotterdamse wiskundige vond dit geen goede methode. Hij heeft geen gelijk gekregen, want deze methode wordt genoemd in kamerstukken. De Kiesraad vindt het niet hun taak, maar de taak van de wetgever om dit te wijzigen.
De uitslag is vast gesteld.
Er hadden overigens 100 mensen zonder motivatie om een volledige hertelling gevraagd. Wilders is tot op heden stil.
masatu
07-11-2025 om 10:57
Weet iemand waar je de totale lijst van voorkeursstemmen kunt vinden? Ik ben wel benieuwd hoeveel 'mijn' kandidaat (die niet in de kamer komt) uiteindelijk heeft gekregen.
Tuinfluiter
07-11-2025 om 11:25
masatu schreef op 07-11-2025 om 10:57:
Weet iemand waar je de totale lijst van voorkeursstemmen kunt vinden? Ik ben wel benieuwd hoeveel 'mijn' kandidaat (die niet in de kamer komt) uiteindelijk heeft gekregen.
Op de site van rtl nieuws ben ik dat tegen gekomen.
Daglichtlamp
07-11-2025 om 12:13
masatu schreef op 07-11-2025 om 10:57:
masatu
07-11-2025 om 12:57
Daglichtlamp schreef op 07-11-2025 om 12:13:
[..]
Dank! "Mijn" kandidaat heeft helaas 3000 stemmen te weinig ontvangen voor een zetel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.