Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-02-2024 om 09:24 Topicstarter

https://www.trouw.nl/politiek/beperkte-ronald-plasterk-zich-wel-tot-zijn-rol-als-onafhankelijk-procesbegeleider~b5261c3d/
Hij (Plasterk) lijkt zich sinds dinsdag ook op één en dezelfde lijn te plaatsen met de drie achtergebleven partijen. De meest ervaren informateur, Herman Tjeenk Willink, vond dat niet de taak van een informateur. Dat is een onafhankelijk procesbegeleider; iemand die ervoor zorgt dat partijen in de volgende formatiefase weer verder kunnen praten. Dat er niemand zó boos wordt, dat de deuren dichtgaan. Want er komt altijd weer een nieuwe informateur, stelde hij. In deze eerste ronde moet de informateur vooral het vertrouwen laten groeien tussen de mogelijke coalitiepartners.

Plasterk heeft wel aan vertrouwen gewerkt. Er werd een radiostilte afgekondigd en de potentiële coalitiepartners gingen hiervoor zelfs overnachten op het Hilversumse landgoed Zwaluwenberg. Maar daarna vlogen partijen elkaar alweer snel openlijk aan. Ondertussen zette de informateur de andere politieke fracties buitenspel door geen contact te onderhouden, of antwoord op hun vragen te geven. En in plaats van deze eerste korte formatieronde uiterlijk begin februari af te sluiten, nam Plasterk juist meer tijd. Wallage constateerde: ‘Plasterk heeft de ernst van politiek bedrijven onderschat.’

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-02-2024 om 09:55 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-02-2024 om 09:02:

[..]

Het gaat niet over dát het gebeurt maar over hóé.

Goede vraag, ik ben ook benieuwd naar het hoe van voordat Omtzigt wegliep.

Doemijdieglazenbol schreef op 08-02-2024 om 23:19:

en dan is er natuurlijk nog de andere groep arbeidsmigranten die de stad onbewoonbaar maken, die doen zeer goedbetaald werk dat wij niet kúnnen doen. En zij krijgen weer heel veel voordelen, vaak via hun multinational werkgever die hier zit vanwege belastingdealtjes en kunnen enorm hoge huren betalen en verdienen veel geld met belastingvoordeel. Ook dat kan misschien anders. 

In sommige gevallen, zijn er ook Nederlanders die het best kunnen doen met een beetje omscholing of wanneer een werkgever net iets verder kijkt dan: "Ik wil precies dit aantal jaren ervaring in a, b, c en d." Vaak kan een normale training tijdens de beginperiode een kandidaat ook makkelijk klaarstomen voor een functie, maar die wordt dan afgewezen ten behoeve van een expat die dan hiernaartoe gehaald wordt. 

De vraag is volgens mij: komt de irritatie bij Plasterk door hoe Omtzigt zich in het formatieproces heeft gedragen (wel/niet mee willen doen, manier van communiceren), of komt het door Omtzigts publiekelijke wantrouwen richting het instituut van informateur (beschuldigen van informatie expres achterhouden)? Bij het eerste denk ik: 'deal with it'. Als je niet tegen politiek gekonkel kunt, tegen spelletjes van sneren, slijmen en je weer terugtrekken, dan moet je geen informateur worden. Maar volgens mij is dit niet waar de irritatie van Plasterk zit. Bij het tweede begrijp ik de irritatie wel degelijk, als Plasterk zich gewoon aan het normale proces heeft gehouden (de jaarlijkse 'tegenvallers lijst' van de ministeries) en onterecht de zwarte piet krijgt. Dat komt dan in de richting van de 'nepparlement' uitspraak van Wilders: een belangrijk onderdeel van het democratisch proces - namelijk de werkwijze van de informateur - publiekelijk zwart maken, terwijl die informateur gewoon zijn werk deed. Zeker van iemand die zo hamert op de rechtsstaat en goed bestuur vind ik dat net als Plasterk ongehoord. Omtzigt had ook 1 op 1 met Plasterk kunnen uitpraten wat de reden was van nu die stukken delen en wat dat betekent voor zijn rol in het proces, in plaats van weg te lopen en bij een talkshow en plein publique zijn grieven te uiten.

Omtzigt heeft erg lang getwijfeld of hij een eigen partij ging opzetten of niet. Hij weet na een burn-out dat hij niet sterk in zijn schoenen stond maar heeft er toch voor gekozen om er helemaal voor te gaan. Nu komt hij erachter dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt en gooit de handdoek in de ring. Hij is moe maar ik denk dat de rest net zo moe is. Omtzigt is geen man voor de politiek want daarvoor moet je meer ballen hebben. 

felija schreef op 08-02-2024 om 16:24:

[..]

Kom op, je hebt al zo vaak gezegd Van der Plas en Keijzer goed te vinden en je afkeer van Timmermans steek je ook niet onder stoelen of banken. Je verdedigt Wilders vaak.

En dat is allemaal prima, maar dan vind ik het zo vreemd dat je niet inhoudelijk op de hoogte bent van het hele thema migratie wat bij de partijen die nu aan zet zijn, het hoogst op de agenda staat.

Ik gaf alleen toe dat ik weinig tot niet-genoeg weet over arbeidsmigranten in distributiecentra's en vleesverwerking om daar veel over te discussiëren. Wel weet ik wat meer over arbeidsmigranten op het land en op boerderijen. En zie zomers geregeld groepen Polen die nog wat inkopen doen voordat ze naar huis gaan. Velen zullen misschien langer blijven en niet meer weg gaan, misschien ook omdat ze hier iemand hebben  leren kennen, maar ik weet ook dat er Polen zijn die hier geld verdienen en in hun thuisland kunnen ze daar goed van leven.

Ik lees dan wel wat jullie over arbeidsmigratie schrijven.

Ik vond/vind idd Mona, Caroline, Pieter, Lilian Marijnissen, Renske Leijten, Arib (en vast nog een paar) ook altijd goed. En sinds kort vind ik Lilian Helder ook goed. Dilan vond ik vóór de verkiezingen goed maar daar ben ik nu niet meer van overtuigd. Ik wist dat Pieter nog niet stabiel genoeg was om op te stemmen, maar dit wat hij nu heeft gedaan had ik niet van hem verwacht. Frans Timmermans heb ik al veeeeeeel langer gevolgd. Net zoals jullie geregeld een mening geven over Caroline en Wilders, zo mag ik hopelijk ook een mening geven. Toch?

Ik ken ook weinig tot niet-genoeg van de inhoud van partijprogramma's. Rutte riep in verkiezingentijd ook allemaal mooie dingen, en dat kon een week later alweer vergeten zijn.

watertoren schreef op 09-02-2024 om 12:25:

Omtzigt heeft erg lang getwijfeld of hij een eigen partij ging opzetten of niet. Hij weet na een burn-out dat hij niet sterk in zijn schoenen stond maar heeft er toch voor gekozen om er helemaal voor te gaan. Nu komt hij erachter dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt en gooit de handdoek in de ring. Hij is moe maar ik denk dat de rest net zo moe is. Omtzigt is geen man voor de politiek want daarvoor moet je meer ballen hebben.

Ik denk dat Omzigt wel een correct man is voor de politiek, maar dan met name dingen aankaarten én tot de bodem uitzoeken. Het 'vast bijten' in dossiers kost hem teveel energie en die energie is mi nog lang niet op peil.

Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 16:29:

[..]

Ik denk niet dat ik het je echt kan uitleggen als je het zelf niet ziet. Maar uit het artikel blijkt bijvoorbeeld weer dat voor Wilders het maken van een punt belangrijker dan ook bereiken wat hij zegt dat hij wil bereiken. Dat werkt misschien in de oppositie, maar met die tactiek kun je geen land regeren.

Of ik zie soms de dingen iets anders dan jij. Zou het dat kunnen zijn?

Ik zie wél wat je bedoeld, maar ik zie óók een hele hoop andere dingen in dat artikel.

Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 20:00:

https://nos.nl/artikel/2508082-plasterk-verwijt-omtzigt-gebrek-aan-respect-voor-instituut-informateur
Plasterk laat zich wel kennen.

Maar Plasterk heeft wél gelijk.

Stukje uit dit NOS bericht:

..........

Vandaag werd duidelijk dat informateur Plasterk geïrriteerd is over de gang van zaken. "Dit was niet het ideale verloop van het proces. En dat is een understatement." Ook erkent hij dat het verloop "geen schoonheidsprijs" verdient.

Plasterk moest naar eigen zeggen via de pers horen dat Omtzigt met dit formatieproces stopte. 's Avonds, een paar minuten voor Omtzigt een tv-interview deed, had hij nog een gemiste oproep, zegt Plasterk. Het doet hem persoonlijk niets en hij voelt zich ook niet "voor de bus gegooid", zegt hij. "Ik laat mijn eigen gevoelens erbuiten."

...........

Doemijdieglazenbol schreef op 08-02-2024 om 21:51:

[..]

anekdotisch voorbeeld, een vriendin van mij datete een leuke man. Arbeidsmigrant. Woonde bij mij letterlijk om de hoek, minder dan 100m afstand in een vergelijkbaar appartement als het mijne waar de meeste mensen met Max 2 mensen kunnen wonen (55m2). Zij woonden met 8 man en betaalden allemaal 800€ voor hun bed.
Er zijn onderzoeken naar gedaan en dit incident staat niet op zichzelf. Daar moet goede regelgeving voor komen. Arbeidsmigranten vind ik al een tikje ingewikkeld, omdat de velen die hier komen bouwvakken of landbouwen, in hun eigen land opgeleid worden tot arts of it-er en hier even hun geld voor hun opleiding komen verdienen. Met een enorm kennislek in het land van herkomst en onderbenutting van hun potentieel hier. En dan worden sommigen ook nog enorm uitgebuit.
Dit moet echt op de agenda. Westland is een goed voorbeeld, wel de lusten, niet de lasten. Niet voor de arbeiders die toch wel uitgebuit worden hier en daar en zeker niet voor de vluchtelingen. Opportunisme ten top. En ik krijg daar een nare smaak van in mijn mond. Je kunt niet én het een én het ander willen.

Uitbuiting dit.

majorette2005 schreef op 08-02-2024 om 21:58:

[..]

Plasterk heeft hierin gelijk.

Precies. Dat vind ik ook.

Friezinnetje schreef op 08-02-2024 om 22:56:

https://nos.nl/artikel/2508087-van-der-plas-verlaat-kamerdebat-dit-is-een-onveilige-werksituatie?fbclid=IwAR167j80MpTXzWouJ5RQpNXS7eCJpyXP6lM8D_JTbJdQyx_n5T45-l9Vwi8

Daar krijg ik de rillingen van als iemand dit in het geniep doet. Hij had ook open en eerlijk de vraag aan Caroline kunnen stellen waarom ze een filmpje maakt.

Van der Plas verklaart achteraf tegen de NOS dat De Groot haar zat te sarren en een harde elleboogstoot gaf. De Groot zegt dat hij haar vroeg waarom BBB-filmpjes altijd zo op de persoon gespeeld worden. "Na zo'n filmpje stromen de nare mails en bedreigingen meteen binnen."

felija schreef op 08-02-2024 om 22:59:

[..]

Moderne slavernij.

Uitbuiterij én moderne slavernij.

Doemijdieglazenbol schreef op 08-02-2024 om 23:14:

[..]

Ik heb die woorden bewust ontweken, want het kan erger. Maar ja, het doet me er wel aan denken. En het moet wat mij betreft beter ook. Het zijn vaak mensen die tegen een loon waarvoor “Nederlanders” het niet willen, zwaar en rottig werk doen en qua omstandigheden en echt slecht vanaf komen. Ja, er zijn mensen die misbruik maken van het systeem. Maar er zijn er nog veel meer (en daar is onderzoek naar gedaan door een kennis van mij, goede, nauwkeurige onderzoeker, moet even graven) die geen idee hebben op wat voor regelingen ze aanspraak zouden kunnen maken en dat ze uitgebuit worden. Natuurlijk komen ze hier geld halen. Ze krijgen hier meer voor dat kutwerk dan in hun land van herkomst. Vergeet alleen niet; ze werken ervoor. Vaak in dienst van de boeren of om ons onze online bestelde pakketten te brengen. Maar “wij” willen in die omstandigheden voor dat loon het werk niet doen. Zo simpel is. Anders waren ze hier niet. Wees boos op het systeem van de afgelopen jaren en de grootverdieners. Die maken dit mogelijk.

Toen ik nog op school zat lagen zomers en in weekenden de aardbeivelden, de komkommervelden, de aspergevelden, de akkers met bessen en appels ( etc..)  vol met scholieren, huisvrouwen en gepensioneerden. Voor mij was dat een mooi zakcentje. Maar daar had ik nooit van kunnen rondkomen als ik een kostwinner zou zijn geweest.  

Voor Polen is dat loon (in hun land) een mooi inkomen.

Daglichtlamp schreef op 09-02-2024 om 09:55:

[..]

Goede vraag, ik ben ook benieuwd naar het hoe van voordat Omtzigt wegliep.

YQLdXlHug4pCmKO1yEo36znre2GhFN-metaMjAyNDAyMDkuanBn-.jpg

Cartoon van 9 feb. 2024.
Van cartoonist Paul Kusters.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.