Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
felija
08-02-2024 om 22:59
Doemijdieglazenbol schreef op 08-02-2024 om 21:51:
[..]
anekdotisch voorbeeld, een vriendin van mij datete een leuke man. Arbeidsmigrant. Woonde bij mij letterlijk om de hoek, minder dan 100m afstand in een vergelijkbaar appartement als het mijne waar de meeste mensen met Max 2 mensen kunnen wonen (55m2). Zij woonden met 8 man en betaalden allemaal 800€ voor hun bed.
Er zijn onderzoeken naar gedaan en dit incident staat niet op zichzelf. Daar moet goede regelgeving voor komen. Arbeidsmigranten vind ik al een tikje ingewikkeld, omdat de velen die hier komen bouwvakken of landbouwen, in hun eigen land opgeleid worden tot arts of it-er en hier even hun geld voor hun opleiding komen verdienen. Met een enorm kennislek in het land van herkomst en onderbenutting van hun potentieel hier. En dan worden sommigen ook nog enorm uitgebuit.
Dit moet echt op de agenda. Westland is een goed voorbeeld, wel de lusten, niet de lasten. Niet voor de arbeiders die toch wel uitgebuit worden hier en daar en zeker niet voor de vluchtelingen. Opportunisme ten top. En ik krijg daar een nare smaak van in mijn mond. Je kunt niet én het een én het ander willen.
Moderne slavernij.
Nicole123
08-02-2024 om 23:06
Friezinnetje schreef op 08-02-2024 om 22:56:
Lekker dan, niet alleen binnen de formatie kunnen ze niet normaal met elkaar omgaan. Van beide kanten lees ik naar gedrag.
felija
08-02-2024 om 23:10
Friezinnetje schreef op 08-02-2024 om 22:56:
Jeetje....het is niet bij te houden, wat er allemaal gebeurt op politiek vlak. Ben je net bekomen van het één, staat het volgende incident alweer voor de deur. Waar gaat dit allemaal uiteindelijk toe leiden? Ik heb geen idee. Weinig bemoedigend allemaal.
Doemijdieglazenbol
08-02-2024 om 23:14
felija schreef op 08-02-2024 om 22:59:
[..]
Moderne slavernij.
Ik heb die woorden bewust ontweken, want het kan erger. Maar ja, het doet me er wel aan denken. En het moet wat mij betreft beter ook. Het zijn vaak mensen die tegen een loon waarvoor “Nederlanders” het niet willen, zwaar en rottig werk doen en qua omstandigheden en echt slecht vanaf komen. Ja, er zijn mensen die misbruik maken van het systeem. Maar er zijn er nog veel meer (en daar is onderzoek naar gedaan door een kennis van mij, goede, nauwkeurige onderzoeker, moet even graven) die geen idee hebben op wat voor regelingen ze aanspraak zouden kunnen maken en dat ze uitgebuit worden. Natuurlijk komen ze hier geld halen. Ze krijgen hier meer voor dat kutwerk dan in hun land van herkomst. Vergeet alleen niet; ze werken ervoor. Vaak in dienst van de boeren of om ons onze online bestelde pakketten te brengen. Maar “wij” willen in die omstandigheden voor dat loon het werk niet doen. Zo simpel is. Anders waren ze hier niet. Wees boos op het systeem van de afgelopen jaren en de grootverdieners. Die maken dit mogelijk.
felija
08-02-2024 om 23:17
Doemijdieglazenbol schreef op 08-02-2024 om 23:14:
[..]
Ik heb die woorden bewust ontweken, want het kan erger. Maar ja, het doet me er wel aan denken. En het moet wat mij betreft beter ook. Het zijn vaak mensen die tegen een loon waarvoor “Nederlanders” het niet willen, zwaar en rottig werk doen en qua omstandigheden en echt slecht vanaf komen. Ja, er zijn mensen die misbruik maken van het systeem. Maar er zijn er nog veel meer (en daar is onderzoek naar gedaan door een kennis van mij, goede, nauwkeurige onderzoeker, moet even graven) die geen idee hebben op wat voor regelingen ze aanspraak zouden kunnen maken en dat ze uitgebuit worden. Natuurlijk komen ze hier geld halen. Ze krijgen hier meer voor dat kutwerk dan in hun land van herkomst. Vergeet alleen niet; ze werken ervoor. Vaak in dienst van de boeren of om ons onze online bestelde pakketten te brengen. Maar “wij” willen in die omstandigheden voor dat loon het werk niet doen. Zo simpel is. Anders waren ze hier niet. Wees boos op het systeem van de afgelopen jaren en de grootverdieners. Die maken dit mogelijk.
Ik ben het helemaal met je eens! Krijg er ook een hele nare bijsmaak van....
Doemijdieglazenbol
08-02-2024 om 23:19
en dan is er natuurlijk nog de andere groep arbeidsmigranten die de stad onbewoonbaar maken, die doen zeer goedbetaald werk dat wij niet kúnnen doen. En zij krijgen weer heel veel voordelen, vaak via hun multinational werkgever die hier zit vanwege belastingdealtjes en kunnen enorm hoge huren betalen en verdienen veel geld met belastingvoordeel. Ook dat kan misschien anders. Maar dan moeten we ook wezenlijk iets aan het systeem doen. Ik zie meer in Nederland als kennis en expertise centrum dan als voeder van de wereld, al is het alleen maar vanwege de beschikbare landoppervlakte. Kijk naar Zwitserland. Export maakt een enorm deel uit van hun BBP, maar het gaat om kennis en diensten. Bij ons om goederen. Dat moet echt anders. Dit is niet meer houdbaar. De balans is scheef. Het moet eerlijker en evenrediger. Maar something’s gotta give.
Doemijdieglazenbol
08-02-2024 om 23:36
dit klinkt voor mij echt als een stel kleuters. Allebei. Maak dan een afspraak met elkaar om een op een je grieven te bespreken: https://nos.nl/l/2508087
Miraval
09-02-2024 om 08:12
Doemijdieglazenbol schreef op 08-02-2024 om 23:36:
dit klinkt voor mij echt als een stel kleuters. Allebei. Maak dan een afspraak met elkaar om een op een je grieven te bespreken: https://nos.nl/l/2508087
Nou zeg dat wel. En deze mensen zitten in de Kamer om het Nederlandse volk te vertegenwoordigen. Zelfs achter de schermen kunnen ze niet normaal doen tegen elkaar.
Daglichtlamp
09-02-2024 om 08:20
Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-02-2024 om 21:15:
[..]
Dat gezicht is toch niet vreemd na het kunstje wat Omtzigt heeft geflikt. Ik ben er niet verbaasd over.
Zou het instituut daar niet boven moeten staan? Omtzigt zegt zelf trouwens dat hij 's ochtends met Plasterk heeft gesproken. Ik denk dat Plasterk niet echt heeft willen luisteren.
Miraval
09-02-2024 om 08:35
Daglichtlamp schreef op 09-02-2024 om 08:20:
[..]
Zou het instituut daar niet boven moeten staan? Omtzigt zegt zelf trouwens dat hij 's ochtends met Plasterk heeft gesproken. Ik denk dat Plasterk niet echt heeft willen luisteren.
Dat kan zijn maar iedereen van de formerende partijen vinden het maar raar hoe het gegaan is. Hij gaat wel bij Humberto zitten maar niet meer bij een eindgesprek. Ik vind dat ook wel raar. En nu zeggen dat hij moe is, ik denk dat hij teveel hooi op zijn vork genomen heeft. Zo duidelijk was hij ook weer iet bij Humberto. Hij had daar beter niet kunnen gaan zitten want het roept alleen maar meer vragen op.
Gebruikersnaaminvullen
09-02-2024 om 08:52
Daglichtlamp schreef op 09-02-2024 om 08:20:
[..]
Iedereen spreekt er "schande" van maar jij vindt dat Plasterk zich laat kennen. Gaat dit wel over Plasterk?
Daglichtlamp
09-02-2024 om 08:57
Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-02-2024 om 08:52:
[..]
Iedereen spreekt er "schande" van maar jij vindt dat Plasterk zich laat kennen. Gaat dit wel over Plasterk?
Iedereen mag er best schande van spreken, maar Plasterk zou zichzelf niet belangrijk moeten maken, dat is niet zijn rol. Als je de verschillende terugblikken leest op de formatie tot nu toe is NSC langzamerhand steeds meer aan de rand komen te staan. Daar past de verbazing van de drie andere partijen en Plasterk over het breken niet zo goed bij. Van te voren kon je dit zien aankomen al als buitenstaander. Dus waarom zagen de hoofdrolspelers dat dan niet? Ik zie een toneelstuk dat niet helpt om te komen naar een kabinet, daar baal ik van.
Daglichtlamp
09-02-2024 om 09:00
Daglichtlamp schreef op 06-02-2024 om 17:19:
Maar goed terug naar de formatie. Het is nog steeds spannend. Plasterk schrijft aan zijn verslag (tenminste dat denk ik) en de vier partijen praten verder op het ministerie van justitie.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/06/formatie-onder-hoogspanning-bevindt-zich-op-kritiek-punt-alle-ogen-gericht-op-twijfelende-omtzigt-a4189264/appview
Wat ik op dit moment de meest waarschijnlijke uitkomst vind is òf mislukkig van deze fase van de formatie, òf heel misschien een VVD/PVV/BBB kabinet met een gedoogrol voor de NSC.
Dit schreef ik bijvoorbeeld nog voordat het nieuws over de breuk naar buiten kwam.
Gebruikersnaaminvullen
09-02-2024 om 09:02
Daglichtlamp schreef op 09-02-2024 om 08:57:
[..]
Iedereen mag er best schande van spreken, maar Plasterk zou zichzelf niet belangrijk moeten maken, dat is niet zijn rol. Als je de verschillende terugblikken leest op de formatie tot nu toe is NSC langzamerhand steeds meer aan de rand komen te staan. Daar past de verbazing van de drie andere partijen en Plasterk over het breken niet zo goed bij. Van te voren kon je dit zien aankomen al als buitenstaander. Dus waarom zagen de hoofdrolspelers dat dan niet? Ik zie een toneelstuk dat niet helpt om te komen naar een kabinet, daar baal ik van.
Het gaat niet over dát het gebeurt maar over hóé.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.