Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Dit is vast iemand waarover Martin Bosman het had toen hij als 'verse' Kamervoorzitter een speech hield. Over dat er mensen ontslagen waren omdat ze lid waren van de PVV. 
Maar als ik dit artikel lees kan ik alleen maar zeggen "wat is Lilian toch een krachtige, wijze en correcte vrouw".

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20231115_94614639

[foto]
..................
Woensdag 15 november 2023 om 19:45

De politieke loopbaan van Lilian Helder leek er op te zitten na veertien jaar Kamerlidmaatschap voor de PVV van Geert Wilders. Totdat de advocate uit Blerick vriend en vijand verraste met een overstap naar de BBB van Caroline van der Plas.

Ze gaat niet natrappen. Daaraan heeft ze geen enkele behoefte, zegt Lilian Helder terwijl het koffieapparaat in de keuken van haar met een binnentuin gesierde woning in Blerick zijn werk doet. Ook na het afscheid van de PVV slaat de balans voor haar positief uit. „Ik heb meer mooie dan negatieve dingen meegemaakt. Ik heb de kans gekregen. Ik kwam in 2010 vanuit het niets op plek drie.”

Helder zegt geen moment spijt te hebben gehad van haar keus voor de PVV. Ook niet toen ze daardoor haar baan als advocaat verloor. „Mijn baas wist al een tijdje dat ik meedraaide met het klasje van de PVV. Toen bekend werd dat ik de hoogste nieuwkomer op de lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen was brak de pleuris uit op kantoor. Ik moest in de krant lezen dat ik ontslagen zou worden.”

[foto]

Ze werd als groentje in het diepe gegooid, met Geert Wilders als badmeester. „Ik heb veel van Geert geleerd. Van hoe hij opereert als politicus, zijn politieke antenne staat haarscherp afgesteld. Van zijn oneliners kun je wat vinden, maar hij komt er wel steeds mee in de aandacht en in de media. Zijn timing is perfect. Ook in debatten weet hij moeiteloos op de juiste momenten te prikken. Dat doet hij uit de kunst.”

Ze heeft veel van hem geleerd, zegt ze nog een keer. Maar ook „dat ik het zelf anders zou doen.” Het bewust provoceren en choqueren waarop Wilders patent heeft, hoeft voor haar niet zo. Neem zijn beruchte ‘willen jullie meer of minder Marokkanen’-uitspraak van 2014. „Dat zou ik zelf nooit gezegd hebben. Waarom zo stevig aan de wind zeilen als je al zo scherp bent?”

Die uitspraak zou Wilders jaren later een veroordeling wegens groepsbelediging opleveren, voor Helder had het in de Tweede Kamer meteen gevolgen. De zorgvuldig opgebouwde samenwerking met andere fracties op haar portefeuille justitie, veiligheid en politie was in één klap terug bij af. „Geert doet zijn ding. Hij heeft daar politieke redenen voor, maar dan denk ik: wacht even, je laat in zekere zin ook je kiezers in de steek. Ik kreeg een tijdlang geen motie meer aangenomen. Het is zelfs voorgekomen dat een motie van mij werd weggestemd, terwijl later een bijna woordelijk dezelfde motie van VVD en PvdA wél werd aangenomen.”

[foto]

Of haar voormalige partijleider daarvan wakker ligt, betwijfelt ze. „Ik heb het hem wel gezegd, maar kan niet inschatten of hij daarmee ook iets doet.” De wegen van God zijn ondoorgrondelijk, die van Wilders soms ook, zelfs voor partijgenoten. Zo kan Helder ook met jaren PVV op haar teller geen antwoord geven op de vraag of Wilders wel echt wil meeregeren. „Ik heb echt geen idee. De ene dag wel, de andere niet. Daar zou ik geen geld op zetten en dat weet ik na veertien jaar nog steeds niet.”

Niet netjes

Het is de makke van een partij die geen leden heeft en om één persoon draait, erkent ze volmondig. Ze noemt het „hartstikke knap’’ dat de PVV is uitgegroeid tot de grootste oppositiepartij en dat ook altijd is gebleven. „Dat kun je voor een groot deel op het conto van Geert schrijven.” Tegelijkertijd is de PVV in haar ogen toe aan een professionele partij- en ledenorganisatie. In haar beginjaren zag ze zelf ook op tegen alles wat daarbij komt kijken en snapte ze best waarom Wilders er geen oren naar had. „Ik begrijp vanuit zijn standpunt nog steeds waarom Geert het niet wil, maar voor mij is het omgeslagen naar het gaat niet alleen om wat jij wil.” Ze wijst op de selectiecommissie voor de verkiezingen, die steeds uit zittende Kamerleden bestaat. „Mensen die je concurrent zijn bepalen mee wie er op de lijst staat. Over mijn kandidatuur was geen discussie. Ik dacht: maak maar geen probleem wat voor jou geen probleem is, maar netjes is het niet.”

De bedenkingen waarvan Helder nu aangeeft die al langer te hebben, zijn in haar PVV-jaren nooit uitgegroeid tot een breekpunt. Met de vraag of ze niet eerder heeft overwogen om te vertrekken, hoef je bij haar niet aan te komen. Ze blijft erbij dat ze „een goede tijd” heeft gehad. „Natuurlijk waren er ups en downs, maar die zul je bij elke partij hebben.”

Toch gaat ze tegenwoordig door het leven als BBB’er en is ze PVV’er af. Die overstap was niet gepland, bezweert ze. Tegenover de minnen die ze ervaarde, stond voor haar heel lang een heel grote plus. Ze heeft haar hart verpand aan haar portefeuille justitie en politie. „De mooiste die er is. Ik zou niets anders willen doen”, zegt ze wel een keer of zes tijdens het interview. „Ik kreeg de ruimte om die op mijn manier in te vullen. Soms kreeg je wel eens een opmerking van ‘het mag wel wat steviger’. Dan zei ik ‘Ik wil toch liever mijn doel bereiken en als ik het daarvoor wat diplomatieker moet doen, doe ik dat’.”

Gemuilkorfd

Die grote plus kalfde het laatste jaar af. Ze voelde zich zelfs „een beetje gemuilkorfd”, geeft ze aan. Een meerderheid van de PVV-fractie is tegen een vuurwerkverbod, Helder is een verklaard voorstander. „Het was een krappe meerderheid, die ging richting fifty-fifty. De keer daarop was het opeens zestien tegen een en stond ik helemaal alleen. Dat kan dus niet. Dan weet je dat Geert achter de schermen aan een paar knoppen heeft zitten draaien. Dat verdien ik niet, niet op deze manier.”

Het is een van de kwesties die ze deze zomer met Wilders wilde bespreken alvorens te beslissen over een nieuwe Haagse termijn. Een ander punt van zorg voor haar was de groeiende weerstand die ze binnen de PVV proefde over de door haar bepleite verruiming van de digitale opsporingsbevoegdheden van de politie. Juist de harde law&order-opstelling van de partij trok haar naar de PVV. „Dat trof me, niet het anti-islamstandpunt, al ben ik wel van een stevige stem als het gaat om immigratie.” In de interne PVV-discussie over meer armslag voor de politie dreigde de vrees voor aantasting van de privacy de overhand te krijgen. Helder voelde dat dit op termijn zou kunnen uitlopen op een principieel geschil met haar fractiegenoten. Daarnaast ergerde ze zich over de aangedragen argumenten. „Dat ging op het niveau van ‘dadelijk mag ik geen foto meer van mijn kind in zwembroek naar mijn partner sturen.’ Zo trek je het in het belachelijke.”

[foto]

Lol

Helder worstelde deze zomer ook met persoonlijke afwegingen. „Ik heb het altijd als een grote eer ervaren om volksvertegenwoordiger te zijn, maar ik deed het ook al veertien jaar. Elke week vanuit Limburg naar Den Haag. Was dat wel in balans met de lol die ik er nog aan beleefde?”

Tot het door haar aangevraagde onderhoud met Wilders komt het tot haar verbazing niet. „Ik heb hem een mailtje gestuurd dat ik zaken met hem wilde bespreken. Hij was op vakantie, maar ik zag dat hij aan het twitteren was. Het bleef drie weken lang helemaal stil. Toen dacht ik ‘nou ja, dan moet het zo zijn.’” Toen ze hem liet weten dat ze geen plek meer op de lijst ambieerde en dat ook wereldkundig had gemaakt, volgde alsnog een reactie. „Hij wilde weten of er nog iets aan te doen was, maar het schip was de haven al uit.”

Einde politieke loopbaan voor Helder dus. Zo leek het althans. Wie haar afscheidsbericht van eind juli met de wijsheid van nu leest, ziet een deur op een kiertje. Ze schrijft expliciet dat ze niet meer herkiesbaar is ‘voor de PVV’. Een bewust gekozen formulering onder het motto ‘je weet maar nooit’, geeft ze aan. „Er waren op dat moment zeker geen contacten met andere partijen. Ik had me al gemeld bij Loopbaan na politiek, het outplacementbureau van de Tweede Kamer, om me te oriënteren op de toekomst.”

[foto]

Korte duur

Die oriëntatie was van korte duur, want al gauw meldde Caroline van der Plas zich. De voorvrouw van de dan nog hoog in de peiling scorende BBB was naarstig op zoek naar goede kandidaten.
Op persoonlijk vlak konden de twee het al goed met elkaar vinden. „We zaten in dezelfde taartpunt in de plenaire zaal. Caroline wilde weten of ik echt wilde stoppen en of we eens konden praten. We waren er inhoudelijk snel uit. De BBB heeft voor mij twee voordelen: het is een professionele partij met leden en ze heeft een beter inhoudelijk en veel breder verkiezingsprogramma.”

De hoogtijdagen in de peilingen zijn voor de BBB verleden tijd, maar als nummer vijf op de kandidatenlijst hoeft Helder zich vooralsnog zeker geen zorgen te maken. „Het gaat om het werk dat je kunt doen. Natuurlijk ben je met meer zetels een grotere machtsfactor, maar het is niet alleen de macht van het getal. Laat de PVV zeventien zetels hebben en de BBB straks tien. Als de BBB wel in de coalitie terechtkomt, zijn die tien misschien veel meer waard dan die zeventien.” En bij Caroline van der Plas weet Helder in elk geval zeker dat die er alles aan zal doen om mee te regeren. „De onzekerheid daarover ga ik zeker niet missen.”

Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 15:41:

[..]

De BBB en de VVD willen volgens mij niets doen aan arbeidsmigranten. De PVV en de NSC wel.

BBB wel, zij zeggen duidelijk ook een reductie in arbeidsmigratie te willen. Maar alleen als het de boeren niet treft. Ze hinken nogal op 2 gedachten.

Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 15:35:

[..]

De glastuinbouw is wellicht deels seizoendsgebonden, de andere twee sectoren die ik noem in mijn post zijn dat zeker niet. Die hebben het hele jaar door mensen nodig.

Ik kan het artikel dus helemaal niet openen. Zie alleen de titel. 

Je zegd dat er drie besproken worden: de glastuinbouw, de vleesverwerkende bedrijven en de distributiecentra.

Daar weet ik verder niets vanaf. Hebben zij een tijdelijk contract en worden ze na een half jaar of jaar vervangen zodat ze naar huis kunnen? Ik weet het niet. Weet alleen van het werken op het land (of op boerderij) bij de boer. En dat de boer dan op zijn erf chalets heeft voor zijn arbeiders.

Over het aantal arbeiders heb ik ook geen idee.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-02-2024 om 16:06 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 08-02-2024 om 16:01:

[..]

Je zegd dat er drie besproken worden: de glastuinbouw, de vleesverwerkende bedrijven en de distributiecentra.

Daar weet ik verder niets vanaf. Hebben zij een tijdelijk contract en worden ze na een half jaar of jaar vervangen zodat ze naar huis kunnen? Ik weet het niet. Weet alleen van het werken op het land (of op boerderij) bij de boer. En dat de boer dan op zijn erf chalets heeft voor zijn arbeiders.

Romantisch hoor, die boer met chalets op het erf voor de seizoensarbeiders. In werkelijkheid hebben bijvoorbeeld de steden rondom het Westland veel overlast van de arbeidsmigranten die werken in de kassen in het Westland.  En nee in die andere sectoren zullen ook wel niet veel vaste contracten vergeven worden. Zo netjes behandelen we arbeidsmigranten niet. Die krijgen tijdelijke contracten, vaak gekoppeld aan huisvesting. Maar als het ene tijdelijke contract afgelopen is, gaan ze elders aan het werk (tenzij ze de pech hebben ziek te worden, dan worden ze direct uit hun huis gezet). Het is niet zo dat er maar een deel van het jaar werk is voor arbeidsmigranten, in de meeste sectoren zijn die jaarrond nodig.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

08-02-2024 om 16:07

[..]

in de glastuinbouw ook veel arbeidsmigranten, en die zitten vaak met meerdere in een gewone woning. Al dan niet in het bezit van de tuinbouwer of van een uitzendburo voor arbeidsmigranten. Vaak niet de mooiste en veiligste woningen

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-02-2024 om 16:07 Topicstarter

Mooi artikel trouwens over Lilian Helder. Geeft ook duidelijk argumenten waarom regeren met Wilders tot mislukken gedoemd is wat mij betreft.

Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 16:07:

Mooi artikel trouwens over Lilian Helder. Geeft ook duidelijk argumenten waarom regeren met Wilders tot mislukken gedoemd is wat mij betreft.

Dank je.

Dat het artikel aangeeft dat regeren met Wilders gedoemd is tot mislukken lees ik er niet in. In andere partijen zijn er vast ook troubles. Lilian is wel 14 jaar met plezier lid geweest van de PVV. Hoeveel partijleden zullen dat kunnen zeggen?

[..]

Hè, hoe kan het nou dat je daar geen idee van hebt, de partijen voor wie jij nu opkomt hebben migratie bovenaan hun agenda staan, of het gaat het je alleen om het kleine aandeel asielzoekers? 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/buitenlandse-werknemers/verbeteren-positie-arbeidsmigranten

Een stukje uit de link:

'Verbeteren positie arbeidsmigranten

Nog te veel arbeidsmigranten in Nederland wonen en werken in slechte omstandigheden. Sommige werkgevers en uitzendbureaus misbruiken hun kwetsbare positie. Zij hebben slechte huisvesting en krijgen niet genoeg loon. De overheid neemt verschillende maatregelen om de positie van arbeidsmigranten te verbeteren.

Maatregelen om de positie van arbeidsmigranten te verbeteren

De overheid neemt verschillende maatregelen om de werk- en leefomstandigheden en de rechtspositie van arbeidsmigranten in Nederland te verbeteren. In 2020 stelde de overheid het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten aan. Doel van dit aanjaagteam was om voorstellen te doen over verbeterende maatregelen. Het aanjaagteam heeft 50 aanbevelingen gedaan. Het kabinet wil misstanden bij arbeidsmigratie tegengaan. Daarom gaat het verder met het uitvoeren van diverse aanbevelingen van het aanjaagteam.

Digitale informatie in eigen taal over rechten en plichten in Nederland

De overheid wil dat arbeidsmigranten op de hoogte zijn van hun rechten en plichten in Nederland. Dan kunnen zij hun rechtspositie verbeteren. Bij voorkeur moeten zij informatie over hun rechten en plichten vinden in hun eigen taal. Daarom heeft de overheid de website WorkinNL opgericht. Daarop staat onder andere informatie over huisvesting, ontslagregelgeving, contract en loon. De informatie is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Pools, Roemeens, Spaans, Bulgaars, Oekraïens, Russisch en Chinees.'

felija schreef op 08-02-2024 om 16:12:

[..]

Hè, hoe kan het nou dat je daar geen idee van hebt, de partijen voor wie jij nu opkomt hebben migratie bovenaan hun agenda staan, of het gaat het je alleen om het kleine aandeel asielzoekers?

Kom ik nu op voor partijen? of geef ik gewoon mijn mening over wat ik van hun handelen vind? Of dat nou over Pieter gaat, Mona, Caroline, Dilan, Rutte, Wilders, De Jonge.... etc.etc.etc.

Welk klein aandeel? 

Is er een spreidingswet nodig om seizoensarbeiders aan werk en woning te helpen dan?

Fleurtje_5 schreef op 08-02-2024 om 16:17:

[..]

Kom ik nu op voor partijen? of geef ik gewoon mijn mening over wat ik van hun handelen vind? Of dat nou over Pieter gaat, Mona, Caroline, Dilan, Rutte, Wilders, De Jonge.... etc.etc.etc.

Welk klein aandeel?

Is er een spreidingswet nodig om seizoensarbeiders aan werk en woning te helpen dan?

Kom op, je hebt al zo vaak gezegd Van der Plas en Keijzer goed te vinden en je afkeer van Timmermans steek je ook niet onder stoelen of banken. Je verdedigt Wilders vaak. 

En dat is allemaal prima, maar dan vind ik het zo vreemd dat je niet inhoudelijk op de hoogte bent van het hele thema migratie wat bij de partijen die nu aan zet zijn, het hoogst op de agenda staat. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-02-2024 om 16:29 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 08-02-2024 om 16:11:

[..]

Dank je.

Dat het artikel aangeeft dat regeren met Wilders gedoemd is tot mislukken lees ik er niet in. In andere partijen zijn er vast ook troubles. Lilian is wel 14 jaar met plezier lid geweest van de PVV. Hoeveel partijleden zullen dat kunnen zeggen?

Ik denk niet dat ik het je echt kan uitleggen als je het zelf niet ziet. Maar uit het artikel blijkt bijvoorbeeld weer dat voor Wilders het maken van een punt  belangrijker dan ook bereiken wat hij zegt dat hij wil bereiken. Dat werkt misschien in de oppositie, maar met die tactiek kun je geen land regeren.

Daglichtlamp schreef op 08-02-2024 om 16:29:

[..]

Ik denk niet dat ik het je echt kan uitleggen als je het zelf niet ziet. Maar uit het artikel blijkt bijvoorbeeld weer dat voor Wilders het maken van een punt belangrijker dan ook bereiken wat hij zegt dat hij wil bereiken. Dat werkt misschien in de oppositie, maar met die tactiek kun je geen land regeren.

Ik vind uit het artikel vooral heel duidelijk blijken hoe Wilders als alleenheerser de partij bestiert. Over de partijlijst, over de te volgen standpunten. Hij wenst geen tegenspraak, daar is ze heel duidelijk over. Het lijkt mij moeilijk om met zo iemand samen te werken en compromissen te sluiten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-02-2024 om 16:44 Topicstarter

Nicole123 schreef op 08-02-2024 om 16:43:

[..]

Ik vind uit het artikel vooral heel duidelijk blijken hoe Wilders als alleenheerser de partij bestiert. Over de partijlijst, over de te volgen standpunten. Daar is ze heel duidelijk over.

En ook dat werkt denk ik niet als je regeert. Dat kan gewoon niet in je eentje. Als je regeert ben je overal van, niet alleen van je stokpaardjes.

Fleurtje_5 schreef op 08-02-2024 om 16:17:

[..]

Jij denkt dat die 800.000 arbeidsmigranten allemaal in een chaletje op het boerenerf wonen? Waarom je de term spreidingswet erbij haalt begrijp ik niet, daar gaat het helemaal niet over. En dat het voor een heel groot deel geen seizoensarbeiders zijn is je al diverse keren geantwoord.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.