Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Fleurtje_5
09-02-2024 om 13:49
watertoren schreef op 09-02-2024 om 12:25:
Omtzigt heeft erg lang getwijfeld of hij een eigen partij ging opzetten of niet. Hij weet na een burn-out dat hij niet sterk in zijn schoenen stond maar heeft er toch voor gekozen om er helemaal voor te gaan. Nu komt hij erachter dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt en gooit de handdoek in de ring. Hij is moe maar ik denk dat de rest net zo moe is. Omtzigt is geen man voor de politiek want daarvoor moet je meer ballen hebben.
Hij twijfelde al voordat de verkiezingen gingen beginnen.
Hij kan er wel helemaal voor willen gaan, maar als zijn hoofd en lichaam 'het niet trekt' dan is het helaas.
Daglichtlamp
09-02-2024 om 15:03
Fleurtje_5 schreef op 09-02-2024 om 13:19:
[..]
Ik denk dat Omzigt wel een correct man is voor de politiek, maar dan met name dingen aankaarten én tot de bodem uitzoeken. Het 'vast bijten' in dossiers kost hem teveel energie en die energie is mi nog lang niet op peil.
Volgens mij levert het vastbijten in dossiers Omtzigt juist energie op. Wat hem energie kost is het gedoe eromheen denk ik. Vergeet niet dat Omtzigt al jaren lang voordat hij overspannen raakte een dossiervreter was. Pas nadat hij zich zo vervelend door het CDA behandeld voelde/werd raakte hij overspannen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat hij extra gevoelig was voor de slechte sfeer rondom en aan de formatietafel. Het begon zo ongeveer direct na de verkiezingen al met Wilders die een stuk retweette waarin Omtzigt een katholiek gluiperd werd genoemd.
Jammer dat Plasterk niet genoeg gezag had om de formerende partijen een twitterverbod op te leggen.
Daglichtlamp
09-02-2024 om 15:16
Komende week in het debat zal wel blijken in hoeverre Arjan Noorlander hier gelijk heeft.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2508092-formatie-omtzigt-gaat-met-deze-partijen-nu-niet-meer-verder
Omtzigt zal volgens Noorlander deze ronde niet meer naar Den Haag komen om mee te formeren. "Het is echt uitgesloten dat NSC meedoet aan een kabinet van deze drie partijen en ze aan een meerderheid zal helpen. Ook zal NSC geen steun geven aan een minderheidskabinet als PVV-leider Geert Wilders daar premier van gaat worden. Daar staat een streep doorheen", zegt Noorlander. Andere opties voor kabinetsvarianten, zoals een extraparlementair kabinet of een minderheidskabinet onder een andere premier, sluit de partij niet uit.
Het opstappen van Omtzigt gaat niet alleen om stukken over financiële tegenvallers in de staatsfinanciën, die de NSC-leider - naar eigen zeggen - als onderhandelaar pas op het laatste moment onder ogen kreeg. Ook de tweets, de omgangsvormen en het gebrek aan vertrouwen werden de NSC-leider teveel. "Mensen namen elkaar de maat. Dat heeft het vertrouwen bij NSC ondergraven", zegt Noorlander. "Het was eigenlijk de hele toon van de afgelopen weken, zeggen bronnen bij NSC."
Nicole123
09-02-2024 om 15:34
Daglichtlamp schreef op 09-02-2024 om 15:03:
[..]
Het begon zo ongeveer direct na de verkiezingen al met Wilders die een stuk retweette waarin Omtzigt een katholiek gluiperd werd genoemd.
Die had ik nog gemist. Ik snap er ook helemaal niets van. Naast dat ik het onbeschoft vind om zo over anderen te twitteren gooit hij daar toch ook zijn eigen glazen mee in? Waarom zou je iemand met wie je zo graag wil samenwerken op zo'n manier schofferen? Logisch toch dat Omtzigt dan 'Nee, dank je' zegt?
felija
09-02-2024 om 16:18
Nicole123 schreef op 09-02-2024 om 15:34:
[..]
![]()
Die had ik nog gemist. Ik snap er ook helemaal niets van. Naast dat ik het onbeschoft vind om zo over anderen te twitteren gooit hij daar toch ook zijn eigen glazen mee in? Waarom zou je iemand met wie je zo graag wil samenwerken op zo'n manier schofferen? Logisch toch dat Omtzigt dan 'Nee, dank je' zegt?
Nou, inderdaad wat een kinderachtig gedoe. Als NSC inderdaad definitief geen rol meer gaat spelen in de formatie, wordt het een ontzettend lastig verhaal, toch?
Daglichtlamp
09-02-2024 om 18:20
Klaas DijkHoff als volgende informateur? Ik zie in hem ook geen grote onderhandelaar die in staat is deze partijen bij elkaar te brengen.
https://www.ad.nl/politiek/oud-informateur-plasterk-is-nu-versleten-hij-was-te-eager-om-het-rechtse-kabinet-tot-stand-te-brengen~ad89cf77/
Zover is het nog niet. Maar wie het dan moet gaan doen is voor Herman Wijffels niet moeilijk. Hij verwijst naar een van de vorige VVD-fractievoorzitters. ,,Klaas Dijkhoff zou daar een goeie voor zijn. Hij heeft eerder dingen opgeschreven waaruit blijkt dat hij het politiek systeem verouderd vindt. Hij streeft naar meer open politieke verhoudingen, hij kijkt met meer frisheid. Een minderheidskabinet met een romp van VVD en NSC heeft kans van slagen.’’
Fleurtje_5
10-02-2024 om 12:00
Daglichtlamp schreef op 09-02-2024 om 18:20:
Klaas DijkHoff als volgende informateur? Ik zie in hem ook geen grote onderhandelaar die in staat is deze partijen bij elkaar te brengen.
https://www.ad.nl/politiek/oud-informateur-plasterk-is-nu-versleten-hij-was-te-eager-om-het-rechtse-kabinet-tot-stand-te-brengen~ad89cf77/
Zover is het nog niet. Maar wie het dan moet gaan doen is voor Herman Wijffels niet moeilijk. Hij verwijst naar een van de vorige VVD-fractievoorzitters. ,,Klaas Dijkhoff zou daar een goeie voor zijn. Hij heeft eerder dingen opgeschreven waaruit blijkt dat hij het politiek systeem verouderd vindt. Hij streeft naar meer open politieke verhoudingen, hij kijkt met meer frisheid. Een minderheidskabinet met een romp van VVD en NSC heeft kans van slagen.’’
Klaas Dijkhof ziet zich zelf ook niet meer deel uit maken van de Haagse politiek denk ik. Hij heeft de keuze gemaakt om de eerste 14 jaar niet meer de politiek in te gaan.
https://nos.nl/video/2482345-klaas-dijkhoff-vertelt-bij-op1-waarom-hij-rutte-niet-wil-opvolgen 11 juli 2023 Hij was ook heel eerlijk waarom hij Rutte niet wou opvolgen.
En maanden later:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4408750/klaas-dijkhoff-moest-afkicken-na-haags-leven-leeggeknepen-als-een-spons 24 jan. 2024
En zo voelde het, die 10 jaar dat hij politiek bedreef. "Je wordt echt als een spons leeggeknepen." Hij vertelt hoe hij moest afkicken na zijn Haagse jaren: "ik voelde me een tijd heel onrustig. Ik heb nog steeds de aandachtsspanne van een fruitvlieg. Dat was daarvoor echt anders."
Daglichtlamp
10-02-2024 om 12:04
Fleurtje_5 schreef op 10-02-2024 om 12:00:
[..]
Klaas Dijkhof ziet zich zelf ook niet meer deel uit maken van de Haagse politiek denk ik. Hij heeft de keuze gemaakt om de eerste 14 jaar niet meer de politiek in te gaan.
https://nos.nl/video/2482345-klaas-dijkhoff-vertelt-bij-op1-waarom-hij-rutte-niet-wil-opvolgen 11 juli 2023 Hij was ook heel eerlijk waarom hij Rutte niet wou opvolgen.
En maanden later:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4408750/klaas-dijkhoff-moest-afkicken-na-haags-leven-leeggeknepen-als-een-spons 24 jan. 2024
En zo voelde het, die 10 jaar dat hij politiek bedreef. "Je wordt echt als een spons leeggeknepen." Hij vertelt hoe hij moest afkicken na zijn Haagse jaren: "ik voelde me een tijd heel onrustig. Ik heb nog steeds de aandachtsspanne van een fruitvlieg. Dat was daarvoor echt anders."
Op zich zou dat nu juist een voordeel zijn. We zoeken nu een informateur die echt buiten de politiek staat. Die niet zelf belang heeft bij het kabinet dat er wel of niet komt.
Fleurtje_5
10-02-2024 om 14:44
Daglichtlamp schreef op 10-02-2024 om 12:04:
[..]
Op zich zou dat nu juist een voordeel zijn. We zoeken nu een informateur die echt buiten de politiek staat. Die niet zelf belang heeft bij het kabinet dat er wel of niet komt.
Lijkt me evengoed geen goed plan omdat hij nu nog zegt:
Ik heb nog steeds de aandachtsspanne van een fruitvlieg.
En ik geloof dat ik wel weet hoe hij zich dan voelt.
Fleurtje_5
10-02-2024 om 14:49
Daglichtlamp schreef op 09-02-2024 om 15:03:
[..]
Volgens mij levert het vastbijten in dossiers Omtzigt juist energie op. Wat hem energie kost is het gedoe eromheen denk ik. Vergeet niet dat Omtzigt al jaren lang voordat hij overspannen raakte een dossiervreter was. Pas nadat hij zich zo vervelend door het CDA behandeld voelde/werd raakte hij overspannen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat hij extra gevoelig was voor de slechte sfeer rondom en aan de formatietafel. Het begon zo ongeveer direct na de verkiezingen al met Wilders die een stuk retweette waarin Omtzigt een katholiek gluiperd werd genoemd.
Jammer dat Plasterk niet genoeg gezag had om de formerende partijen een twitterverbod op te leggen.
Nee dat is niet goed voor het hoofd. Bezig blijven oké, iets uitzoeken zodat het helderheid geeft is oké, maar niet vastbijten omdat het anders aan je vreet, want dat kost energie. Dan moet men loslaten.
Daglichtlamp
10-02-2024 om 15:26
Fleurtje_5 schreef op 10-02-2024 om 14:49:
[..]
Nee dat is niet goed voor het hoofd. Bezig blijven oké, iets uitzoeken zodat het helderheid geeft is oké, maar niet vastbijten omdat het anders aan je vreet, want dat kost energie. Dan moet men loslaten.
Het kost jouw misschien energie. Ik heb uitgelegd waarom ik denk dat dat bij Omtzigt anders is. Ik herken daar wel iets van mijzelf in.
Daglichtlamp
10-02-2024 om 15:49
Fleurtje_5 schreef op 10-02-2024 om 14:44:
[..]
Lijkt me evengoed geen goed plan omdat hij nu nog zegt:
Ik heb nog steeds de aandachtsspanne van een fruitvlieg.
En ik geloof dat ik wel weet hoe hij zich dan voelt.
Ik denk dat je dat niet te letterlijk moet nemen.
Fleurtje_5
11-02-2024 om 06:12
Daglichtlamp schreef op 10-02-2024 om 15:49:
[..]
Ik denk dat je dat niet te letterlijk moet nemen.
![]()
O echt?
Fleurtje_5
11-02-2024 om 06:13
Daglichtlamp schreef op 10-02-2024 om 15:26:
[..]
Het kost jouw misschien energie. Ik heb uitgelegd waarom ik denk dat dat bij Omtzigt anders is. Ik herken daar wel iets van mijzelf in.
Je ziet het nu toch zelf. Die berg is weer te hoog voor Pieter.
OmaVan2
11-02-2024 om 11:21
De correspondent heeft een artikel gepubliceerd waarin gesteld dat het anti-migranten sentiment over de jaren (ze hebben het over een periode van 60 jaar) redelijk constant is, ze spreken van een reservoir van kiezers met 'eigen volk eerst' ideeën. Dat er nu zoveel kiezers stemmen op rechts-populistische partijen wijten ze aan drie punten:
- Rechts populistische partijen zijn salonfähig geworden.
- Door de opkomst van eerst commerciële omroepen en daarna sociale media is de nieuwsvoorziening vraaggestuurd geworden.
- De welvaart is enorm toegenomen. Voor de praktisch opgeleide mensen is er geen reden meer om op linkse partijen te kiezen. In 1985 leefden 22 % van de mensen onder de armoedegrens, nu 3,5%.
Conclusie was als de "linkse" partijen weer willen winnen, moeten ze een thema zien te vinden dat veel mensen aanspreekt en dat zal niet meevallen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.