Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Fleurtje_5 schreef op 03-02-2024 om 22:21:

[..]

Ik heb gezegd dat ik in een naam als bv 'politiek tv' niet kan zien welke politieke voorkeur diegene heeft. Als ik in die naam niks verdachts heb gezien zeg ik nog lang niet dat de naam deugd. Want ik ken die naam niet en weet er verder niks vanaf. Zoals ik al eerder schreef 'mij gaat het om dat stukje debat, en niet om diegene die het debat heeft geplaatst.

Hier word telkens zo afgeweken van datgene waar het over gaat, dat het eigenlijke onderwerp niet ter sprake kan komen.

Het heeft er juist alles mee te maken: de bron van het stukje debat op youtube is doorslaggevend in hoeverre het betrouwbaar is. Een fragmentje editen, zonder dat het direct opvalt is zo gebeurd. Zet er wat capslock woorden bij en veel uitroeptekens en hoppa: mensen trappen erin.

felija schreef op 03-02-2024 om 23:10:

[..]

Tijdens het debat op SBS was Wilders heel verontwaardigd, het eigen risico moet per direct worden afgeschaft, het was een schande! En nu? Nu blijkt het toch lastiger dan voorzien. Het is makkelijk scoren: iets verontwaardigd roepen, maar door je woorden ook daadwerkelijk om te zetten in daden, bewijs je pas echt betrouwbaar te zijn.

Ik denk dat de kamerleden een beter oordeel kunnen geven of hij betrouwbaar is, dan een forumlid.

Yumi schreef op 03-02-2024 om 22:30:

Kan me herinneren dat er nogal wat twijfels waren, of Wilders wel betrouwbaar is in zijn afspraken.

Kabinetsleden kijken terug op Rutte I: 'PVV houdt zich aan afspraken'

Omdat een kabinet met de PVV dichterbij komt, vroegen wij de leden van dat kabinet hoe zij terugkijken op die samenwerking met Geert Wilders en zijn PVV.
Kabinetsleden kijken terug op Rutte I: 'PVV houdt zich aan afspraken' | RTL Nieuws

Misschien wel goed om voor de duidelijkheid toe te voegen dat het artikel gaat over de betrouwbaarheid tijdens de periode dat de pvv gedoogd werd (Rutte 1) en er toen glasheldere afspraken waren waar de pvv zich aan diende te houden. Binnen díe context is Wilders zo te lezen door sommige leden als betrouwbaar ervaren. 

De context is nu anders. En dat ervaringen van individuen uit het verleden geen garanties voor de toekomst hoeven te bieden.

Bovendien denk ik niet dat de meeste tegenstanders van de pvv ten eerste de betrouwbaarheid als grootste bezwaar hebben aangevoerd. Meer de inhoud van het partijprogramma. (En dat ie nu zegt dat de helft van die punten in de koelkast kunnen doet mij niet echt betrouwbaar aan). 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2024 om 09:09 Topicstarter

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/regeren-met-wilders-beviel-veel-ministers-matig-dit-werkt-zo-contraproductief~bb1dd0b5/
En verschillende kabinetsleden van toen kijken helemaal niet zo positief terug op Rutte I. In het artikel staan verschillende voorbeelden. Hieronder heb ik er eentje geciteerd. Gerd Leers was minister voor immigratie en asiel (een ministerie dat alleen tijdens Rutte I heeft bestaan).

Die komen evengoed. Leers is de man die het meeste achter de broek wordt gezeten door Wilders. Om immigratiebeperkingen voor elkaar te krijgen – ook toen al een thema – moet Leers de boer op in Brussel, heeft hij al snel in de gaten. Het Polenmeldpunt komt op het moment dat Leers probeert om Europese afspraken te maken over gezinsmigratie. Hij heeft er last van dat noch Mark Rutte noch Rosenthal zich publiekelijk van Wilders’ provocatie distantieert. In zijn dagboek schrijft Leers: ‘Dit werkt zo contraproductief.’

Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-01-2024 om 14:05:

[..]

Nederland zadelt "kwetsbare" landen ook op met afval. In 2021 ging er 200 miljoen kilo Nederlands plastic afval naar die landen.

Maar als jij niet wil dat een paar weilanden tot een wijkje omgebouwd worden, waar moeten die huizen dan komen? Want huizen moeten er wel komen voor de huidige bevolking.

Of het klopt wat je schrijft weet ik niet, maar er moet wel hoognodig iets veranderen.

https://www.1limburg.nl/nieuws/2549096/recyclebedrijven-verliezen-het-van-goedkoper-nieuw-plastic

Vandaag op L1

Recyclebedrijven verliezen het van goedkoper nieuw plastic

Bedrijven die plastic recyclen hebben het moeilijk. Dat komt omdat nieuw plastic uit met name China en de Verenigde Staten goedkoper is.

De eerste faillissementen in de branche zijn al aangevraagd.

Lastig geld verdienen
"Het is verschrikkelijk", reageert Eline Stiphout meteen. De directeur van Stiphout Plastics in Montfort ziet het al een tijdje met lede ogen aan. "Het is heel lastig om nog wat te verdienen met gerecycled plastic. Ik hoop dat we het eind van het jaar halen."

Lage olieprijs
Het lijkt de wereld op zijn kop. Duurzaam plastic wordt uit de markt gedrukt door nieuw plastic dat voor meer vervuiling zorgt. "Het heeft onder meer te maken met de relatief lage olieprijs die de productie van nieuw plastic goedkoper maakt", legt Kim Ragaert uit. Ze is hoogleraar circulair plastic aan de Universiteit Maastricht.

Vrije markt
"De branche voor gerecycled plastic wordt aan de grillen van de vrije markt overgelaten", zegt Ragaert. "Dat is bijna pervers te noemen. Iedereen wil toch juist dat de circulaire economie gestimuleerd wordt."

Marges
Stiphout begon met haar bedrijf in 2013. Inmiddels heeft ze drie verwerkingslijnen en verwerkt ze jaarlijks 18 miljoen kilo afvalplastic. "Maar de marges worden steeds kleiner. Je ziet nu al dat grote bedrijven elders in het land failliet gaan. We zullen alle zeilen bij moeten zetten om overeind te blijven."

Plastic-tax
De rek is er bijna uit, daarom wil de branche dat de politiek in actie komt. "Brussel zou kunnen komen met een tax voor nieuw plastic van buiten Europa",
zegt Stiphout. "Maar dat gebeurt nog niet."

26 miljard verpakkingen
In Nederland gooien we jaarlijks alleen al zo'n 26 miljard plastic voedselverpakkingen weg. Bijna de helft daarvan wordt gerecycled. Daarmee doet Nederland het een stuk beter dan het Europese gemiddelde van ongeveer 15 procent gerecycled plastic.

Nieuwe kansen
"Over drie jaar is het in Nederland verplicht dat iedere nieuwe plasticverpakking deels gemaakt is van gerecycled plastic.
"Dat biedt weer nieuwe kansen voor de branche. Maar tot dan zullen ze het lastig hebben", zegt Ragaert.

Daglichtlamp schreef op 04-02-2024 om 09:09:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/regeren-met-wilders-beviel-veel-ministers-matig-dit-werkt-zo-contraproductief~bb1dd0b5/
En verschillende kabinetsleden van toen kijken helemaal niet zo positief terug op Rutte I. In het artikel staan verschillende voorbeelden. Hieronder heb ik er eentje geciteerd. Gerd Leers was minister voor immigratie en asiel (een ministerie dat alleen tijdens Rutte I heeft bestaan).

Die komen evengoed. Leers is de man die het meeste achter de broek wordt gezeten door Wilders. Om immigratiebeperkingen voor elkaar te krijgen – ook toen al een thema – moet Leers de boer op in Brussel, heeft hij al snel in de gaten. Het Polenmeldpunt komt op het moment dat Leers probeert om Europese afspraken te maken over gezinsmigratie. Hij heeft er last van dat noch Mark Rutte noch Rosenthal zich publiekelijk van Wilders’ provocatie distantieert. In zijn dagboek schrijft Leers: ‘Dit werkt zo contraproductief.’

Ik kan het artikel niet lezen omdat het achter een betaalmuur zit. Ik kan dit dus niet controleren. Het kleine 'fragment' dat je hebt geplaatst vind ik vaag. Wie heeft dit artikel geschreven? Is hij kundig genoeg? Had hij goede cijfers op zijn/haar rapport? Is die journalist rechts of links?

Waarom word Gerd Leers het meeste achter zijn broek gezeten door Wilders?

Had dat te maken met het feit dat Gerd Leers als burgemeester jaren geleden moest aftreden
omdat hij "onhandig had geopereerd en er een schijn van belangenverstrengeling was? 

Was dat omdat het onderzoeksbureau BING vond dat Leers de gedragscode had overtreden ? En dat de meerderheid van de gemeenteraad geen  vertrouwen meer had in hun burgemeester? Of omdat Gerd Leers naar het Belgische Brussel moest gaan om daar afspraken te maken over gezinsmigratie in Nederland?

Daglichtlamp schreef op 04-02-2024 om 09:09:

Zo zie je maar weer,  een verschil van mening afhankelijk van de politieke voorkeur van de krant/nieuwssite, die het weergeeft....

In het artikel dat ik plaatste en dat voor iedereen leesbaar is, komen verschillende kabinetsleden aan het woord die het tegendeel beweren.  
Kabinetsleden kijken terug op Rutte I: 'PVV houdt zich aan afspraken' | RTL Nieuws

Yumi schreef op 04-02-2024 om 11:08:

[..]

Zo zie je maar weer, een verschil van mening afhankelijk van de politieke voorkeur van de krant/nieuwssite, die het weergeeft....

In het artikel dat ik plaatste en dat voor iedereen leesbaar is, komen verschillende kabinetsleden aan het woord die het tegendeel beweren.

Zo onafhankelijk en neutraal zijn al die kranten en journalisten. Dit is een mooi voorbeeld van het punt dat ik eerder wilde maken. Vandaar dat ik alles met een korrel zout neem als ik al wat lees ergens. 

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 10:49:

[..]

Ik kan het artikel niet lezen omdat het achter een betaalmuur zit. Ik kan dit dus niet controleren. Het kleine 'fragment' dat je hebt geplaatst vind ik vaag. Wie heeft dit artikel geschreven? Is hij kundig genoeg? Had hij goede cijfers op zijn/haar rapport?

Waarom word Gerd Leers het meeste achter zijn broek gezeten door Wilders?

Had dat te maken met het feit dat Gerd Leers als burgemeester jaren geleden moest aftreden
omdat hij "onhandig had geopereerd en er een schijn van belangenverstrengeling was?

Was dat omdat het onderzoeksbureau BING vond dat Leers de gedragscode had overtreden ? Of omdat Gerd Leers naar het Belgische Brussel moest gaan om daar afspraken te maken over gezinsmigratie in Nederland?

Het artikel is in ieder geval geschreven door een journalist die hoor en wederhoor moet toepassen, die gecontroleerd wordt door de eindredactie, da's al een groot verschil met iemand die iets ten allen tijde zonder enige vorm van controle op youtube/Facebook/X kan plempen. 

majorette2005 schreef op 04-02-2024 om 02:02:

[..]

Ik denk dat de kamerleden een beter oordeel kunnen geven of hij betrouwbaar is, dan een forumlid.

Als je het debat op SBS hebt gezien en vervolgens krabbelt de PVV terug als het op daden aankomt, dan is 1 en 1 bij elkaar optellen niet zo moeilijk.

felija schreef op 04-02-2024 om 11:14:

[..]

Het artikel is in ieder geval geschreven door een journalist die hoor en wederhoor moet toepassen, die gecontroleerd wordt door de eindredactie, da's al een groot verschil met iemand die iets ten allen tijde zonder enige vorm van controle op youtube/Facebook/X kan plempen.

Het is vast wel eens voorgekomen dat een krant een rectificatie moest plaatsen terwijl het artikel gecontroleerd is door de eindredactie.

https://www.volkskrant.nl/tag/rectificatie?page=12

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 11:18:

[..]

Het is vast wel eens voorgekomen dat een krant een rectificatie moest plaatsen terwijl het artikel gecontroleerd is door de eindredactie.

https://www.volkskrant.nl/tag/rectificatie?page=12

Naruurlijk zal dat vast wel eens voorkomen, mooi hè, dat dat gebeurt, in tegenstelling tot social media. 

felija schreef op 04-02-2024 om 11:16:

[..]

Als je het debat op SBS hebt gezien en vervolgens krabbelt de PVV terug als het op daden aankomt, dan is 1 en 1 bij elkaar optellen niet zo moeilijk.

Klopt, maar met een torenhoge schuld, die deze vier partijen erven van hun voorgangers, en de eisen die ze aan Wilders stellen, de streep die steeds getrokken word door 'zijn manier van aanpak',.....dat is niet terug krabbelen, maar 'proberen vol te houden', Omdat hij terug geduwd word.

Dan word het gewoon moeilijk gemaakt om zich aan die afspraken te houden.

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 11:25:

[..]

Klopt, maar met een torenhoge schulden die deze vier partijen erven van hun voorgangers, de eisen die ze aan Wilders stellen, de streep die steeds getrokken word door manier van zijn aanpak,.....dat is niet terug krabbelen, maar 'proberen vol te houden', Omdat hij terug geduwd word.

Dan word het gewoon moeilijk gemaakt om zich aan die afspraken te houden.

Waarom roeptoetert hij het dan wel en houdt mensen zo ten onrechte een worst voor? Dingen die je niet kunt waarmaken moet je niet roepen. Hij kan niet opereren in zijn eentje, zo werkt regeren niet. Dat zou hij als geen ander moeten weten, want hij loopt al jaren mee.

felija schreef op 04-02-2024 om 11:27:

[..]

Waarom roeptoetert hij het dan wel en houdt mensen zo ten onrechte een worst voor? Dingen die je niet kunt waarmaken moet je niet roepen. Hij kan niet opereren in zijn eentje, zo werkt regeren niet. Dat zou hij als geen ander moeten weten, want hij loopt al jaren mee.

Omdat er mensen zijn die niet willen dat er worst op dat menu komt. Mensen die boos zijn dat zij niet de grootste zijn geworden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.