Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 11:29:

[..]

Omdat er mensen zijn die niet willen dat er worst op dat menu komt. Mensen die boos zijn dat zij niet de grootste zijn geworden.

? Die vrouw in het SBS debat wilde anders dolgraag dat het eigen risico per direct werd afgeschaft en Wilders gaf haar hoop en zei dat het een schande was dat het niet direct werd afgeschaft. Mede daarom stemmen mensen op hem.

felija schreef op 04-02-2024 om 11:33:

[..]

? Die vrouw in het SBS debat wilde anders dolgraag dat het eigen risico per direct werd afgeschaft en Wilders gaf haar hoop en zei dat het een schande was dat het niet direct werd afgeschaft. Mede daarom stemmen mensen op hem.

Wat ik al zei. Wilders kan het dan wel willen, maar als hij zijn manier van handelen en bezuinigingen niet mag uitvoeren, dan hoort het op. Dan is dit het resultaat van het oude kabinet dat achter de schermen op de oude voet verder gaat.

Zijn voorgangers laten deze vier partijen een torenhoge schuld achter, en nu nog steeds worden miljoenen uitgegeven. En er worden nog snel afspraken gemaakt tegen de wil van deze vier (door het volk gekozen) partijen die nog moeten beginnen.

felija schreef op 04-02-2024 om 11:27:

[..]

Waarom roeptoetert hij het dan wel en houdt mensen zo ten onrechte een worst voor? Dingen die je niet kunt waarmaken moet je niet roepen. Hij kan niet opereren in zijn eentje, zo werkt regeren niet. Dat zou hij als geen ander moeten weten, want hij loopt al jaren mee.

Precies wat Rutte roeptoeterde over 1000 euro die iedereen kreeg, zo fijn dat hij die belofte nakwam, oh wacht....

majorette2005 schreef op 04-02-2024 om 11:43:

[..]

Precies wat Rutte roeptoeterde over 1000 euro die iedereen kreeg, zo fijn dat hij die belofte nakwam, oh wacht....

Scherp opgemerkt 

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 11:25:

[..]

Klopt, maar met een torenhoge schuld, die deze vier partijen erven van hun voorgangers, en de eisen die ze aan Wilders stellen, de streep die steeds getrokken word door 'zijn manier van aanpak',.....dat is niet terug krabbelen, maar 'proberen vol te houden', Omdat hij terug geduwd word.

Dan word het gewoon moeilijk gemaakt om zich aan die afspraken te houden.

Ja we hebben een begrotingstekort, en een overheidsschuld. Das is vrij standaard en Kaag heeft een keurige begroting afgeleverd die qua tekort onder de Europese grenswaarde blijft. 

Maar goed. Populisten winnen altijd. Als ze gelijk krijgen vanzelfsprekend. En als ze geen gelijk hebben geven ze gewoon de ander de schuld en hebben ze in de ogen van hun kiezers nog steeds gewonnen. 

En die afspraak waar je het over hebt ging over een motie. Dat is nog geen besluit. 

Libertine schreef op 04-02-2024 om 11:48:

[..]

Ja we hebben een begrotingstekort, en een overheidsschuld. Das is vrij standaard en Kaag heeft een keurige begroting afgeleverd die qua tekort onder de Europese grenswaarde blijft.

Maar goed. Populisten winnen altijd. Als ze gelijk krijgen vanzelfsprekend. En als ze geen gelijk hebben geven ze gewoon de ander de schuld en hebben ze in de ogen van hun kiezers nog steeds gewonnen.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10535823/financien-zit-er-fors-naast-met-voorspeld-tekort-over-2023 22 Dec.2023

..........

Op korte termijn heeft Nederland de overheidsfinanciën heel goed op orde. Maar een mogelijke verslechtering op de iets langere termijn kan een nieuw kabinet tot nieuwe bezuinigingen en ombuigingen dwingen, zegt De Jong. Op diverse internationale lijstjes op het gebied van verduurzaming en digitalisering staat Nederland doorgaans hoog. 'Maar over de stand van de verduurzaming zou ik zeggen: kies maar of het glas half vol of half leeg is. Ik zou zeggen dat het glas half vol is, maar het mag natuurlijk altijd meer.'

Eergisteren toonde de Tweede Kamer zich bezorgd over de langetermijnoutlook van de overheidsfinanciën. Maar volgens De Jong is de vraag hoe goed je de najaarsnota daarover kunt kennen. 'Daarin voorspelde het ministerie van Financiën een begrotingstekort van 1,8 procent, ongeveer 18 miljard euro. Maar de eerste drie kwartalen hebben we dus een overschotje. En dat verschil gaan we in het vierde kwartaal niet overbruggen. Dus zelfs het ministerie heeft kennelijk heel veel moeite met de financiële planning.'

Wat er werkelijk speelt kan De Jong wel enigszins herleiden: de iets zwakker dan verwachte economie wordt gecompenseerd door de relatief beperkte uitgaven, door vertraagde projecten en schaarste op de arbeidsmarkt. 'In de najaarsnota staat dat de overheid dit jaar bijna 5 miljard euro minder uitgeeft dan gepland. Dat leidt natuurlijk tot enige scepsis over langetermijnprojecties.'

.............

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 11:43:

[..]

Wat ik al zei. Wilders kan het dan wel willen, maar als hij zijn manier van handelen en bezuinigingen niet mag uitvoeren, dan hoort het op. Dan is dit het resultaat van het oude kabinet dat achter de schermen op de oude voet verder gaat.

Zijn voorgangers laten deze vier partijen een torenhoge schuld achter, en nu nog steeds worden miljoenen uitgegeven. En er worden nog snel afspraken gemaakt tegen de wil van deze vier (door het volk gekozen) partijen die nog moeten beginnen.

Wat ik al zei: dan moet hij het niet roepen. Beloof geen dingen, waarvan je niet weet of je ze kunt waarmaken, anders beschaam je het vertrouwen van je kiezers. Een politicus is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. 

majorette2005 schreef op 04-02-2024 om 11:43:

[..]

Daar gaan we weer: whataboutism, ja, maar hij...Het gaat nu alleen niet over Rutte, maar  over Wilders. Dat Rutte niet betrouwbaar is gebleken, is een andere discussie.

felija schreef op 04-02-2024 om 11:55:

[..]

Wat ik al zei: dan moet hij het niet roepen. Beloof geen dingen, waarvan je niet weet of je ze kunt waarmaken, anders beschaam je het vertrouwen van je kiezers.

Hij zou het vast waar kunnen maken op zijn manier. Vermoed ik. Maar die manier moet in de koelkast. Wat daar allemaal staat weet ik niet. Wil ik niet eens weten. Maar dat het niet gaat zoals hij zou willen ligt niet aan hem.

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 11:58:

[..]

Hij zou het vast waar kunnen maken op zijn manier. Vermoed ik. Maar die manier moet in de koelkast. Wat daar allemaal staat weet ik niet. Wil ik niet eens weten. Maar dat het niet gaat zoals hij zou willen ligt niet aan hem.

Regeren is samen met anderen beleid maken, zo werkt een democratie. We leven niet in een dictatuur waarin hij zelf mag bepalen wat en hoe het gebeurt. Het ligt zeker wel aan hem dat hij dingen roept die hij niet kan waarmaken. Dat heeft hij echt helemaal zelf gedaan. 

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 11:55:

[..]

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10535823/financien-zit-er-fors-naast-met-voorspeld-tekort-over-2023 22 Dec.2023

..........

Op korte termijn heeft Nederland de overheidsfinanciën heel goed op orde. Maar een mogelijke verslechtering op de iets langere termijn kan een nieuw kabinet tot nieuwe bezuinigingen en ombuigingen dwingen, zegt De Jong. Op diverse internationale lijstjes op het gebied van verduurzaming en digitalisering staat Nederland doorgaans hoog. 'Maar over de stand van de verduurzaming zou ik zeggen: kies maar of het glas half vol of half leeg is. Ik zou zeggen dat het glas half vol is, maar het mag natuurlijk altijd meer.'

Eergisteren toonde de Tweede Kamer zich bezorgd over de langetermijnoutlook van de overheidsfinanciën. Maar volgens De Jong is de vraag hoe goed je de najaarsnota daarover kunt kennen. 'Daarin voorspelde het ministerie van Financiën een begrotingstekort van 1,8 procent, ongeveer 18 miljard euro. Maar de eerste drie kwartalen hebben we dus een overschotje. En dat verschil gaan we in het vierde kwartaal niet overbruggen. Dus zelfs het ministerie heeft kennelijk heel veel moeite met de financiële planning.'

Wat er werkelijk speelt kan De Jong wel enigszins herleiden: de iets zwakker dan verwachte economie wordt gecompenseerd door de relatief beperkte uitgaven, door vertraagde projecten en schaarste op de arbeidsmarkt. 'In de najaarsnota staat dat de overheid dit jaar bijna 5 miljard euro minder uitgeeft dan gepland. Dat leidt natuurlijk tot enige scepsis over langetermijnprojecties.'

.............

Je hoeft echt niet alleen de delen te kopiëren die je goed uitkomen fleurtje. Iedereen die het artikel leest kan opmaken dat de “torenhoge” schuld waar jij over rept iets heel normaals is en het, zeker in vergelijking met andere keren, andere landen en de Europese norm, echt wel meevalt.

Hier hebben we het toch al lang over gehad? Dat hij nu bezig is met een formatie en daar eerst afspraken in wil maken voordat hij iets steunt wat misschien niet kan? Dat vonden "we" toch juist verstandig van hem? 

Het eigen risico afschaffen lijkt me helemaal niet zo'n goed idee. Verlagen wel. Afschaffen niet dat maakt de premie veel duurder. 

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 10:39:

[..]

Of het klopt wat je schrijft weet ik niet, maar er moet wel hoognodig iets veranderen.

https://www.1limburg.nl/nieuws/2549096/recyclebedrijven-verliezen-het-van-goedkoper-nieuw-plastic

Vandaag op L1

Recyclebedrijven verliezen het van goedkoper nieuw plastic

Bedrijven die plastic recyclen hebben het moeilijk. Dat komt omdat nieuw plastic uit met name China en de Verenigde Staten goedkoper is.

De eerste faillissementen in de branche zijn al aangevraagd.

Lastig geld verdienen
"Het is verschrikkelijk", reageert Eline Stiphout meteen. De directeur van Stiphout Plastics in Montfort ziet het al een tijdje met lede ogen aan. "Het is heel lastig om nog wat te verdienen met gerecycled plastic. Ik hoop dat we het eind van het jaar halen."

Lage olieprijs
Het lijkt de wereld op zijn kop. Duurzaam plastic wordt uit de markt gedrukt door nieuw plastic dat voor meer vervuiling zorgt. "Het heeft onder meer te maken met de relatief lage olieprijs die de productie van nieuw plastic goedkoper maakt", legt Kim Ragaert uit. Ze is hoogleraar circulair plastic aan de Universiteit Maastricht.

Vrije markt
"De branche voor gerecycled plastic wordt aan de grillen van de vrije markt overgelaten", zegt Ragaert. "Dat is bijna pervers te noemen. Iedereen wil toch juist dat de circulaire economie gestimuleerd wordt."

Marges
Stiphout begon met haar bedrijf in 2013. Inmiddels heeft ze drie verwerkingslijnen en verwerkt ze jaarlijks 18 miljoen kilo afvalplastic. "Maar de marges worden steeds kleiner. Je ziet nu al dat grote bedrijven elders in het land failliet gaan. We zullen alle zeilen bij moeten zetten om overeind te blijven."

Plastic-tax
De rek is er bijna uit, daarom wil de branche dat de politiek in actie komt. "Brussel zou kunnen komen met een tax voor nieuw plastic van buiten Europa",
zegt Stiphout. "Maar dat gebeurt nog niet."

26 miljard verpakkingen
In Nederland gooien we jaarlijks alleen al zo'n 26 miljard plastic voedselverpakkingen weg. Bijna de helft daarvan wordt gerecycled. Daarmee doet Nederland het een stuk beter dan het Europese gemiddelde van ongeveer 15 procent gerecycled plastic.

Nieuwe kansen
"Over drie jaar is het in Nederland verplicht dat iedere nieuwe plasticverpakking deels gemaakt is van gerecycled plastic.
"Dat biedt weer nieuwe kansen voor de branche. Maar tot dan zullen ze het lastig hebben", zegt Ragaert.

Maar waar moeten die nieuwe huizen dan gebouwd worden? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-02-2024 om 12:27 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 04-02-2024 om 11:43:

[..]

Dit wist Wilders al toen hij het riep in november. Met de PVV was er bij deze zorgbegroting die nu pas behandeld wordt de mogelijkheid van een amendement om het daadwerkelijk te regelen. Maar de macht lonkt, en dit is precies een onderwerp wat goed is om kiezers te winnen , maar wat voor de in zijn hart rechtse Wilders, niet echt belangrijk is.

Libertine schreef op 04-02-2024 om 11:48:

[..]

En die afspraak waar je het over hebt ging over een motie. Dat is nog geen besluit.

Je weet dat populisme niet voorbehouden is aan rechtse stemmers? Ook linkse mensen kunnen populisten zijn. Als het over rechts gaat, gaat het gaat het (bijna) altijd over populisme en extremisme. 

Of vind jij het oké om als linkse stemmer elitair, boomknuffelaar, geitenwollensokkenbrigade, dhimmi, snowflake, deugmeute, etc, ect, genoemd te worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.