Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Gebruikersnaaminvullen
22-01-2024 om 12:25
Nicole123 schreef op 22-01-2024 om 10:49:
[..]
Ik begrijp jou niet en jij begrijpt mij niet. In mijn ogen ging de discussie over de volgende vraag van Miraval en die ging toch echt over asielzoekers en de spreidingswet:
[..]
En de daarop volgende stelling van Audrey of je er dan wel zoveel in het al dichtbevolkte Zuid-Holland zou moeten 'proppen' (met als alternatief dus om het niet te doen en het te laten zoals het nu is).
Waarop mijn stelling dus is dat een nieuwe woonwijk erbij meer een kwestie van proppen en extra drukte is dan die asielzoekers. Jouw punt over dat je niet overal kunt bouwen daar ben ik het gewoon mee eens. Dat betekent in mijn ogen alleen niet dat het in Zuid-Holland te vol zou zijn voor 18.000 mensen erbij, juist omdat als je het goed spreidt het gaat om minder dan 1% extra mensen en er helemaal niet zoveel gebouwd hoeft te worden. Vaak hoeft er überhaupt niet gebouwd te worden voor een nieuw AZC, enkel bijv een leeg kantoor omgebouwd tot kamers. Daar moet dan soms een bestemmingsplan voor gewijzigd worden. Prima wat mij betreft, bestemmingsplannen zijn mooi - en dat er genoeg natuur en open ruimte blijft essentieel - maar geen doel op zich in mijn ogen. Er mag van mij best meer ruimte voor wonen komen in bestemmingsplannen, daar plukken we allemaal de vruchten van.
Nee, dít is waar ik op reageerde.
_Audrey schreef op 21-01-2024 om 16:16:
De Randstad puilt al uit van de mensen en daar ga je er het meeste bij proppen. Ik vind het niet perse logisch.
En hoe je het ook wend of keert, het IS gewoon proppen in de randstad, of het nou asielzoekers zijn of de mensen die er al wonen en door willen stromen, expats, arbeidsmigranten, studenten of jongeren die een keer het ouderlijk huis willen verlaten.
En nu ben ik er klaar mee. We zitten niet op hetzelfde spoor.
Nicole123
22-01-2024 om 12:25
Fleurtje_5 schreef op 22-01-2024 om 12:01:
[..]
Heel triest. En dan klagen ze maar steen en been over de boeren. Ze mogen straks blij zijn als er nog boeren zijn die voor het eten zorgen.
De Nederlandse boeren zorgen vooral voor export, er wordt hier héél veel meer geproduceerd dan we zelf eten. Nederland is de grootste vlees exporteur van de hele EU. In land- en tuinbouw export zijn we een van de grootste ter wereld. 85% van wat we produceren wordt geëxporteerd. Dat is dan weer wat ik niet vind passen in zo'n klein dichtbevolkt landje. Er mogen van mij best wat megastallen en kassen weg om daar bijv woningen te bouwen. Jammer van BBB in de coalitie, want dat zal met hen erbij niet gebeuren en dus blijft de ruimte voor woningen beperkt.
Daglichtlamp
22-01-2024 om 13:28
Fleurtje_5 schreef op 22-01-2024 om 12:02:
[..]
Geef je woonplaats door want ze zoeken vast nog opvangplaatsen.
Ik heb al bedacht waar er bij mij in de wijk ruimte is voor een AZC.
Nicole123
22-01-2024 om 16:17
Fleurtje_5 schreef op 22-01-2024 om 11:53:
[..]
Niet te geloven dat we het ooit met één ding eens zouden zijn.
![]()
Vrijwel iedereen is het hierover eens, in de politiek ook. De motie van afgelopen oktober dat in de komende regeerperiode werk gemaakt moet worden van de herintroductie van een tussenvoorziening tussen thuis en het verpleeghuis is gesteund door VVD, D66, PVV, PvdA, SP, GL, PvdD, CU, FvD, BBB, DENK, SGP, Groep Van Haga, BIJ1 Fractie Den Haan, JA21 en Omtzigt. Praktisch alle partijen dus. Over het hoe en wie wat betaalt zullen de meningen vast verschillen, maar dat er weer een vorm van verzorgingshuizen gewenst is dat wordt heel breed gedragen.
Blomke82
22-01-2024 om 20:06
Nicole123 schreef op 22-01-2024 om 12:25:
[..]
De Nederlandse boeren zorgen vooral voor export, er wordt hier héél veel meer geproduceerd dan we zelf eten. Nederland is de grootste vlees exporteur van de hele EU. In land- en tuinbouw export zijn we een van de grootste ter wereld. 85% van wat we produceren wordt geëxporteerd. Dat is dan weer wat ik niet vind passen in zo'n klein dichtbevolkt landje. Er mogen van mij best wat megastallen en kassen weg om daar bijv woningen te bouwen. Jammer van BBB in de coalitie, want dat zal met hen erbij niet gebeuren en dus blijft de ruimte voor woningen beperkt.
En dit levert weer zeer veel belastinggeld op, om vervolgens weer te kunnen besteden, om ons sociale stelsel enigzins te kunnen behouden.
Je kan niet steeds meer uit gaan geven en steeds meer inkomen inleveren, dan ga je failliet.
Daarbij is het van groot belang dat andere landen afhankelijk zijn van productie in Nederland. Dan sta je sterker in de wereld economie. Export is een zeer belangrijke factor voor welvaart.
We kunnen alles wel afstoten en huizen bouwen, maar hoe denk je dat financieel te bolwerken als er miljarden minder binnen komen?
Doemijdieglazenbol
22-01-2024 om 21:09
Blomke82 schreef op 22-01-2024 om 20:06:
[..]
En dit levert weer zeer veel belastinggeld op, om vervolgens weer te kunnen besteden, om ons sociale stelsel enigzins te kunnen behouden.
Je kan niet steeds meer uit gaan geven en steeds meer inkomen inleveren, dan ga je failliet.
Daarbij is het van groot belang dat andere landen afhankelijk zijn van productie in Nederland. Dan sta je sterker in de wereld economie. Export is een zeer belangrijke factor voor welvaart.
We kunnen alles wel afstoten en huizen bouwen, maar hoe denk je dat financieel te bolwerken als er miljarden minder binnen komen?
Ik vind de boeren heel belangrijk, maar de verhoudingen zijn een beetje zoek. Landbouw heeft meer dan de helft van onze grond in gebruik, is verantwoordelijk voor 60% van de co2 uitstoot. De landbouw levert inderdaad geld op, maar dat is slechts zo’n 2% van ons BBP (zo’n 6/7% voor agrocomplex, als ik het me goed herinner). Daarnaast leunt deze branche voor een groot gedeelte op arbeidsmigranten (die overigens netto zo’n 5 miljard per jaar opleveren), waar sommige mensen ook paal en perk aan willen stellen.
We moeten in deze tijd kritisch kunnen kijken naar alle oplossingen voor de grote problemen. En in de landbouw zijn de verhoudingen gewoon scheef gegroeid. Een gedeelte van die 2% die de landbouw bijdraagt aan ons BBP kan anders opgevuld worden.
Nicole123
22-01-2024 om 21:23
Blomke82 schreef op 22-01-2024 om 20:06:
[..]
Ik heb het niet over alles afstoten, ik heb het over een deel afstoten. En ja, dat zal effecten hebben op de inkomsten en economie. De agrarische sector beslaat 1,4% van het BBP (als je het agrocomplex neemt, dus inclusief alles eromheen zoals kunstmest en de hele voedingsmiddelenindustrie is het beslaat 7%), de intensieve veehouderij en alles eromheen 0,8% van het BBP. Dus stel je mindert dat allemaal met een kwart, dan kost je dat op z’n hoogst zo’n 2% van het BBP (of minder als je die voedingsmiddelenindustrie wel houdt). Of je halveert enkel de intensieve veehouderij, dan kost je dat 0,4% van het BBP.
Tegelijk levert het wel een hoop ruimte op en minder arbeidsmigranten dus minder woningen die zij bewonen en dat is ook veel waard. Waarom zou je stellen dat we niet genoeg ruimte hebben voor asielzoekers omdat Nederland zo klein en propvol is, maar dat we zoveel veeteelt, land- en tuinbouw moeten hebben dat we daarin als mini landje tot de grootste exporteurs van Europa en de wereld behoren? Naar mijn mening hebben we daarin teveel gewild, zijn we teveel het grote geld achterna gelopen. We dachten lange tijd dat het meer-meer-meer en groot-groter-grootst kon, maar past dat wel in en bij Nederland? Nederland hoeft van mij echt niet van alle landbouw en veeteelt af, maar we kunnen ons wel achter onze oren krabben of zo enorm veel wel handig is en of we ons als klein landje niet beter meer kunnen toeleggen op andere zaken, waar we ook heel sterk in zijn maar die minder ruimte kosten, zoals handel en innovatie.
Nicole123
22-01-2024 om 21:32
In dit artikel is het allemaal uitgeplozen:
https://decorrespondent.nl/12194/landbouw-is-niet-belangrijk-voor-de-nederlandse-economie-en-nog-3-mythes-over-de-landbouw-ontkracht/aff8dd3c-6e27-0f6e-17eb-c87724f072e6
In het artikel worden 4 mythes ontkracht (zie de link voor de onderbouwing ervan):
Mythe 1: De landbouw is belangrijk voor onze voedselzekerheid
Mythe 2: Met onze landbouw voeden we de wereld
Mythe 3: De landbouw is belangrijk voor onze economie
Mythe 4: Wij steunen onze boeren
Libertine
22-01-2024 om 21:49
Nicole123 schreef op 22-01-2024 om 21:32:
In dit artikel is het allemaal uitgeplozen:
https://decorrespondent.nl/12194/landbouw-is-niet-belangrijk-voor-de-nederlandse-economie-en-nog-3-mythes-over-de-landbouw-ontkracht/aff8dd3c-6e27-0f6e-17eb-c87724f072e6
In het artikel worden 4 mythes ontkracht (zie de link voor de onderbouwing ervan):Mythe 1: De landbouw is belangrijk voor onze voedselzekerheid
Mythe 2: Met onze landbouw voeden we de wereld
Mythe 3: De landbouw is belangrijk voor onze economie
Mythe 4: Wij steunen onze boeren
En dan nog een aanvulling waar die ongelooflijke hoeveelheid aan landbouwsubsidies vanuit de EU in Nederland terecht komt: https://www.ftm.nl/artikelen/glb-miljarden-voor-de-boer-wie-krijgt-wat-van-brussel
Fleurtje_5
23-01-2024 om 13:38
Nicole123 schreef op 22-01-2024 om 16:17:
[..]
Vrijwel iedereen is het hierover eens, in de politiek ook. De motie van afgelopen oktober dat in de komende regeerperiode werk gemaakt moet worden van de herintroductie van een tussenvoorziening tussen thuis en het verpleeghuis is gesteund door VVD, D66, PVV, PvdA, SP, GL, PvdD, CU, FvD, BBB, DENK, SGP, Groep Van Haga, BIJ1 Fractie Den Haan, JA21 en Omtzigt. Praktisch alle partijen dus. Over het hoe en wie wat betaalt zullen de meningen vast verschillen, maar dat er weer een vorm van verzorgingshuizen gewenst is dat wordt heel breed gedragen.
Dan snap ik niet dat ze er destijds niet tegen in zijn gegaan, want dat kon een kip zelfs voorspellen.
De sluiting van 800 verzorgingstehuizen (vanaf 2013) voor de oudere hulpbehoevenden wiens wieg meestal in dit land heeft gestaan, voor hen was er geen plaats meer in die huizen. Rutte vond dat ze aan zelfredzaamheid moesten gaan doen, en langer thuis blijven wonen met hulp van mantelzorgers.
Lees vooral Fleur Agema:
file:///D:/Downloads/Ouderen%20die%20op%20straat%20worden%20gezet.pdf 16 januari 2014:
Jammer, de link doet het niet.
Fleurtje_5
23-01-2024 om 13:56
Nicole123 schreef op 22-01-2024 om 12:25:
[..]
Je kan dan wel klagen over die grote stallen van de boer, met zijn aantal koeien of varkens, Maar wat vind je ervan dat elke week 900 ton huisvuil vanuit Italië per trein naar Nederland word vervoerd om hier te verbranden? Omdat de Italianen te lui zijn om hun afval te scheiden en bergen torep op straat dumpen.
Megastallen weg om er huizen te bouwen? Zo'n stal staat meestal in buitengebied/landbouwgebied. Ga daar alsjeblief geen huizen bouwen, vrachtwagens heen en weer rijden, waar mensen straks hun tuin vol beklinkeren, allemaal een of twee auto's voor de deur hebben staan, en elke zomer hun BBQ laten roken. Waar mega veel deo-bussen leeg gespoten worden. En een zwembad met chloorlucht in hun tuin. Daar schiet je niets mee op voor het milieu.
De stallen mogen kleiner, als de boer dan zijn boerenbestaan kan laten overleven. Dat mag anders, maar ga er geen volgepropte woonbuurt van maken.
https://nos.nl/artikel/2469239-ongemak-in-kamer-over-verbranden-italiaans-afval-in-amsterdam maart 2023
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5374499/treinladingen-romeins-afval-naar-amsterdam-komende-jaren 28 maart 2023

Volle vuilbakken in Rome, waar al langer veel problemen zijn met afval
https://www.businessinsider.nl/huisafval-rome-italie-amsterdam-co2/ april 2023
Nederland stoot meer CO2 uit door invoer en verbranding van huisvuil uit Italië
Gebruikersnaaminvullen
23-01-2024 om 14:05
Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 13:56:
[..]
Je kan dan wel klagen over die grote stallen van de boer, met zijn aantal koeien of varkens, Maar wat vind je ervan dat elke week 900 ton huisvuil vanuit Italië per trein naar Nederland word vervoerd om hier te verbranden? Omdat de Italianen te lui zijn om hun afval te scheiden en bergen torep op straat dumpen.
Megastallen weg om er huizen te bouwen? Zo'n stal staat meestal in buitengebied/landbouwgebied. Ga daar alsjeblief geen huizen bouwen, vrachtwagens heen en weer rijden, waar mensen straks hun tuin vol beklinkeren, allemaal een of twee auto's voor de deur hebben staan, en elke zomer hun BBQ laten roken. Waar mega veel deo-bussen leeg gespoten worden. En een zwembad met chloorlucht in hun tuin. Daar schiet je niets mee op voor het milieu.
De stallen mogen kleiner, als de boer dan zijn boerenbestaan kan laten overleven. Dat mag anders, maar ga er geen volgepropte woonbuurt van maken.
https://nos.nl/artikel/2469239-ongemak-in-kamer-over-verbranden-italiaans-afval-in-amsterdam maart 2023
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5374499/treinladingen-romeins-afval-naar-amsterdam-komende-jaren 28 maart 2023
Nederland zadelt "kwetsbare" landen ook op met afval. In 2021 ging er 200 miljoen kilo Nederlands plastic afval naar die landen.
Maar als jij niet wil dat een paar weilanden tot een wijkje omgebouwd worden, waar moeten die huizen dan komen? Want huizen moeten er wel komen voor de huidige bevolking.
Fleurtje_5
23-01-2024 om 14:17
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-01-2024 om 14:05:
[..]
Nederland zadelt "kwetsbare" landen ook op met afval. In 2021 ging er 200 miljoen kilo Nederlands plastic afval naar die landen.
Maar als jij niet wil dat een paar weilanden tot een wijkje omgebouwd worden, waar moeten die huizen dan komen? Want huizen moeten er wel komen voor de huidige bevolking.
De 800 verzorgingstehuizen heropenen zou een goed begin zijn. Lelijke oude gebouwen slopen en daar een hoge flat bouwen. Mensen die graag in de stad willen wonen gaan maar in een toren wonen. Daarvoor hoeven boeren en hun weien, en dat kleine beetje natuur dat er nog is, niet omgetoverd te worden tot stenen tuinen.
https://www.wyniasweek.nl/de-ontbossing-van-nederland-gaat-sneller-dan-die-van-het-amazonegebied/
De ontbossing van Nederland gaat sneller dan die van het Amazonegebied
Gebruikersnaaminvullen
23-01-2024 om 14:43
Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 14:17:
[..]
De 800 verzorgingstehuizen heropenen zou een goed begin zijn. Lelijke oude gebouwen slopen en daar een hoge flat bouwen. Mensen die graag in de stad willen wonen gaan maar in een toren wonen. Daarvoor hoeven boeren en hun weien, en dat kleine beetje natuur dat er nog is, niet omgetoverd te worden tot stenen tuinen.
https://www.wyniasweek.nl/de-ontbossing-van-nederland-gaat-sneller-dan-die-van-het-amazonegebied/
De ontbossing van Nederland gaat sneller dan die van het Amazonegebied
Dat is wel een beetje raar natuurlijk. Alles in de randstad dichtbouwen en verharden zodat mensen aan de andere kant lekker groen om hun heen kunnen behouden.
In de randstad wonen ook veel mensen vanwege de werkgelegenheid en studiemogelijkheden. Die moeten dan ook maar terug naar waar ze vandaan kwamen?
Libertine
23-01-2024 om 15:39
Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 13:56:
[..]
Het ging over boeren en de ruimte die in Nederland met wordt ingenomen. Met allerlei artikelen die extra duiding geven.
Jij begint vervolgens over huisvuil, beklinkerde tuinen, twee auto’s voor de deur, een bbq, leeggespoten deo en een zwembad in de tuin?
Hoe dan?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.