Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Libertine
20-03-2024 om 06:21
Daglichtlamp schreef op 19-03-2024 om 16:57:
https://www.trouw.nl/politiek/dierenwelzijn-in-wet-flink-afgezwakt-dankzij-pvv-draai~bb4e4c07/
Arme Graus. De grotere PVV fractie staat niet langer achter zijn standpunten over dierenwelzijn.
Schandelijk. Economische redenen om niet fatsoenlijk met dieren om te gaan. Nee hoor, das veel te duur voor die boeren om te stoppen met staarten afbranden, hoorns afzagen, en snavels af te knippen. Of om meer ruimte, licht, lucht en voldoende water te regelen voor hun beesten. Kalfjes niet weg te halen bij hun moeder. Etc. Walgelijk echt.
En als stemmer op deze partijen maar ook als (bio-industrie) vleeseter ben je medeverantwoordelijk!
Fleurtje_5
20-03-2024 om 06:35
Libertine schreef op 20-03-2024 om 06:21:
[..]
Schandelijk. Economische redenen om niet fatsoenlijk met dieren om te gaan. Nee hoor, das veel te duur voor die boeren om te stoppen met staarten afbranden, hoorns afzagen, en snavels af te knippen. Of om meer ruimte, licht, lucht en voldoende water te regelen voor hun beesten. Kalfjes niet weg te halen bij hun moeder. Etc. Walgelijk echt.
En als stemmer op deze partijen maar ook als (bio-industrie) vleeseter ben je medeverantwoordelijk!
Het gaat over het verbouwen van stallen. Toch? Niet over te weinig water voor de dieren of snavels afknippen. Als de boeren die kosten voor grotere stallen niet kunnen overleven gaat het over veel meer dan alleen het vergroten van de stallen. Dan is er helemaal geen plaats meer voor de dieren.
Quote uit het nieuwsbericht: De kosten voor het verbouwen van stallen om dieren meer ruimte te geven zouden de producten van Nederlandse boeren zo duur maken, dat ze zichzelf uit de markt zouden prijzen.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/03/19/geemotioneerde-adema-ik-zie-boeren-die-gaan-omvallen
Libertine
20-03-2024 om 06:51
Fleurtje_5 schreef op 20-03-2024 om 06:35:
[..]
Ik vind je bericht stemmingsmakerij. Het gaat over het verbouwen van stallen.Toch? Niet over te weinig water voor de dieren of snavels afknippen. Als de boeren die kosten voor grotere stallen niet kunnen overleven gaat het over veel meer dan alleen het vergroten van de stallen. Dan is er helemaal geen plaats meer voor de dieren.
Quote uit het nieuwsbericht: De kosten voor het verbouwen van stallen om dieren meer ruimte te geven zouden de producten van Nederlandse boeren zo duur maken, dat ze zichzelf uit de markt zouden prijzen.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/03/19/geemotioneerde-adema-ik-zie-boeren-die-gaan-omvallen
Die staarten, snavels en hoorns worden afgebrand/geknipt omdát ze geen ruimte hebben en ze elkaar anders verwonden. En ja het gaat ook over water, lucht en licht. Dierenwelzijn in de volle breedte.
Verdiep je voordat je me beticht van stemmingsmakerij. Neem een abonnement op de Volkskrant ofzo.
Poezenmeisje
20-03-2024 om 07:00
Net een proefabonnement op de Volkskrant gehad.
Er ligt nog een stapel ongelezen exemplaren.
Niet mijn krant.
Fleurtje_5
20-03-2024 om 07:11
Libertine schreef op 20-03-2024 om 06:51:
[..]
Die staarten, snavels en hoorns worden afgebrand/geknipt omdát ze geen ruimte hebben en ze elkaar anders verwonden. En ja het gaat ook over water, lucht en licht. Dierenwelzijn in de volle breedte.
Verdiep je voordat je me beticht van stemmingsmakerij. Neem een abonnement op de Volkskrant ofzo.
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/knippen-van-de-snavel
Voor het afknippen van de snavel van een kip bestaan diverse termen: snavel kappen en snavel behandelen. De snavels van kippen werden tot voor kort in de pluimvee-industrie afgeknipt of met een brander ingekort om veren pikken te voorkomen.
De ingreep waarbij ongeveer twee derde tot driekwart van de snavel werd verwijderd, is officieel al sinds 1996 verboden. Snavelbehandelen veroorzaakt namelijk kortdurende behandelingsstress en pijn. Het houdt geen rekening met de functie die de punt van de snavel voor een kip heeft. Het is een gevoelig orgaan, waarmee de kip voedsel zoekt en selecteert en ook het verenkleed onderhoudt. Omdat het verenpikken steeds als argument werd gebruikt voor ontheffing van het verbod, is de industrie nog lang doorgegaan met snavel kappen.
...........
En idd ondanks het verbod van 1996 is het nog door gegaan:
Waarom gebeurt dit nog?
Volgens de wet is snavelkappen bij legkippen al sinds 1996 verboden (Nederlandse Ingrepenbesluit van 1 september). Maar de overheid verleent sindsdien iedere 5 jaar ontheffing van dit verbod, omdat de legkippensector hier nog niet klaar voor zou zijn. Daar het gaat om een pijnvolle, stressvolle en onnodige ingreep, is de Dierenbescherming voor het verbieden van snavelkappen.
Het kan en moet anders: sluit je NU aan!
Met ingang van 1 januari 2017 is in Duitsland het snavelkappen bij legkippen verboden. Duitsland is de belangrijkste exportmarkt voor Nederlandse eieren. Omdat Duitse winkels alleen eieren willen verkopen van ongekapte kippen, is inmiddels 80% van de Nederlandse legkippenhouders al gestopt met snavelkappen. Laten we nu doorpakken, en ook de laatste boeren meekrijgen. Sluit je aan via het formulier op deze pagina en stop de verminkingen in de vee-industrie!
Kans op verbetering
Na lang wachten is onlangs duidelijk geworden dat minister Carola Schouten (Landbouw) aan het verbod op snavelkappen wil vasthouden voor leghennen. De sector heeft wederom om uitstel gevraagd, maar gelukkig gaat de bewindsvrouw daar niet in mee. Dat betekent dat dit het laatste jaar zou zijn waarin de snavels van leghennen mogen worden ‘behandeld’. Tenzij de Tweede Kamer roet in het eten gooit. Zij zullen naar verwachting nog debatteren over het besluit van de minister, dus we zijn er nog niet!
..........
(Carola Schouten is allang geen minister van Landbouw meer dus dit laatste artikel van de dierenbescherming is oud.)
FaithfulDuck87
20-03-2024 om 07:15
Fleurtje_5 schreef op 20-03-2024 om 07:11:
[..]
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/knippen-van-de-snavel
Voor het afknippen van de snavel van een kip bestaan diverse termen: snavel kappen en snavel behandelen. De snavels van kippen werden tot voor kort in de pluimvee-industrie afgeknipt of met een brander ingekort om veren pikken te voorkomen.
De ingreep waarbij ongeveer twee derde tot driekwart van de snavel werd verwijderd, is officieel al sinds 1996 verboden. Snavelbehandelen veroorzaakt namelijk kortdurende behandelingsstress en pijn. Het houdt geen rekening met de functie die de punt van de snavel voor een kip heeft. Het is een gevoelig orgaan, waarmee de kip voedsel zoekt en selecteert en ook het verenkleed onderhoudt. Omdat het verenpikken steeds als argument werd gebruikt voor ontheffing van het verbod, is de industrie nog lang doorgegaan met snavel kappen............
ik zou een andere krant kopen Libertine.
Daglichtlamp
20-03-2024 om 07:44
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/19/putters-plannen-prachtig-op-papier-maar-erg-ambitieus-a4193559/appview
Vandaag het debat over de formatie in de Tweede Kamer. Nrc had alvast een goede analyse.
Poezenmeisje
20-03-2024 om 08:15
https://open.spotify.com/episode/2XrFZbhIlQP9px9fenzqv9?si=HerSWNuhRR6CSpDsnuNUdw
Een mooi gesprek tussen Jasper van Dijk (SP) en Hans Spekman (PvdA).
Ik mag Hans Spekman wel, jammer dat hij PvdA is.
Datzelfde had ik destijds met Pieter Omtzigt, hem mocht ik wel, maar ik geef geen stem aan CDA.
Met de nieuwe, mogelijke, opzet van de Twee Kamer kunnen individuele kamerleden misschien wat meer hun eigen lijn volgen.
Nicole123
20-03-2024 om 08:59
Daglichtlamp schreef op 20-03-2024 om 07:44:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/19/putters-plannen-prachtig-op-papier-maar-erg-ambitieus-a4193559/appview
Vandaag het debat over de formatie in de Tweede Kamer. Nrc had alvast een goede analyse.
Aardige analyse inderdaad. Ik zie het nog niet echt slagen, zo’n rechts-extraparlementair kabinet. Ik vraag me ook nog steeds af waarin het nou eigenlijk verschilt van een gewoon rechts meerderheidskabinet, behalve dan dat er net wat meer vakministers zijn dan nu en de partijleiders in de kamer blijven. Wat 2 of eigenlijk 3 van de 4 al voor of direct na de verkiezingen aangegeven hadden, ook voor in een meerderheidskabinet, want Omtzigt en van der Plas wilden sowieso niet en Yesilgöz niet onder Wilders als premier. Dat er een programma op hoofdlijnen komt daar geloof ik niks van. Dat roepen ze altijd en puntje bij paaltje is het dan toch weer een boekwerk geworden. Ze staan op veel punten ook zo ver van elkaar en Omtzigt heeft al bedongen dat op de punten die hij belangrijk vindt wél gedetailleerde afspraken gaan worden gemaakt, dus dat worden zeker niet maar een paar A4-tjes, maar gewoon een regeerakkoord. Het lijkt vooral een manier om toch het met elkaar in zee gaan te verantwoorden naar de achterban, van zowel NSC en VVD, en om wanneer het van pas komt de verantwoordelijkheid af te kunnen schuiven. In de praktijk zal het in mijn ogen of gewoon neerkomen op een meerderheidskabinet of - wanneer moeilijke beslissingen moeten worden genomen of een of andere affaire de kop op duikt - op een schiet-er-maar-op-met-150-kamerleden kabinet waar geen enkele partij zich verantwoordelijk voor voelt.
Uit het artikel:
In Putters’ definitie is dat een coalitie dat een akkoord op hoofdlijnen sluit en vervolgens een gedeeltelijk a-politiek kabinet laat aantreden om dat nader uit te werken. Een verfrissend idee dat de zo gewenste nieuwe bestuurscultuur bevordert? Of een gekunstelde variant om het onderlinge wantrouwen te verbloemen? (…)
Volgens politicoloog Simon Otjes (Universiteit Leiden) klinkt dat op papier prachtig, maar maakt de verwachte samenstelling van dit rechtse kabinet die werkwijze onwaarschijnlijk. „Aan de ene kant is er de wens dat er een kabinet komt met een duidelijk ideologisch en rechts profiel, dat recht doet aan de verkiezingsuitslag, zoals dat dan heet. Tegelijkertijd hoor je de wens dat de tegenstellingen tussen coalitie en oppositie kleiner moeten, en er meer wisselende meerderheden gezocht moeten worden. Die ambities staan op gespannen voet met elkaar.” (…) Volgens Otjes kan het zoeken naar wisselende meerderheden dus alleen werken als een (extraparlementair) kabinet uit rechtse én linksere partijen bestaat, en vanuit het midden wordt geformeerd.
Fleurtje_5
20-03-2024 om 09:15
Daglichtlamp schreef op 19-03-2024 om 15:37:
[..]
Je loopt wat Nanninga betreft een partij achter geloof ik.
Wat bedoel je? Annabel zit toch bij Ja21. Toch?
https://wnl.tv/2024/02/18/zit-de-rechter-op-de-stoel-van-de-politiek-ja-zegt-ja21-nee-vindt-volt/
Daglichtlamp
20-03-2024 om 09:44
Fleurtje_5 schreef op 20-03-2024 om 09:15:
[..]
Wat bedoel je? Annabel zit toch bij Ja21. Toch?
https://wnl.tv/2024/02/18/zit-de-rechter-op-de-stoel-van-de-politiek-ja-zegt-ja21-nee-vindt-volt/
Die hebben geen drie zetels, vandaar mijn verwarring.
Daglichtlamp
20-03-2024 om 10:24
Elbert Dijkgraaf en Richard van Zwol voorgedragen door de PVV als nieuw informateurs. (zou Putters een volgende opdracht geweigerd hebben?).
Uit de Volkskrant:
Dijkgraaf zat van 2010 tot 2018 namens de SGP in de Tweede Kamer met Financiën als belangrijkste portefeuille. Hij is momenteel hoogleraar Empirische Economie van de publieke sector aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Met Van Zwol als tweede informateur kiest Wilders voor een ervaren ambtenaar van CDA-huize. Van Zwol is momenteel werkzaam bij de Raad van State en schreef onlangs mee aan het rapport van de staatscommissie Demografische Ontwikkelingen.
Fleurtje_5
20-03-2024 om 10:44
Daglichtlamp schreef op 20-03-2024 om 09:44:
[..]
Die hebben geen drie zetels, vandaar mijn verwarring.
Ik zie het nu ook.
1 in plaats van 3. Maar ik had dan ook geschreven "....als ik het goed heb..."
En wat hebben veel partijen 0 zetels gehaald. Eigenlijk goed, want het werden teveel partijen die niet veel toevoegden.
ps. Ik vond mijn bericht dat jij 'volkomen off topic" noemde helemaal niet off-topic omdat men op 22 nov ook op Annabel had kunnen stemmen.
Nicole123
20-03-2024 om 11:52
Daglichtlamp schreef op 20-03-2024 om 10:24:
Elbert Dijkgraaf en Richard van Zwol voorgedragen door de PVV als nieuw informateurs. (zou Putters een volgende opdracht geweigerd hebben?).
Uit de Volkskrant:
Dijkgraaf zat van 2010 tot 2018 namens de SGP in de Tweede Kamer met Financiën als belangrijkste portefeuille. Hij is momenteel hoogleraar Empirische Economie van de publieke sector aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Met Van Zwol als tweede informateur kiest Wilders voor een ervaren ambtenaar van CDA-huize. Van Zwol is momenteel werkzaam bij de Raad van State en schreef onlangs mee aan het rapport van de staatscommissie Demografische Ontwikkelingen.
Buiten het korte debacle van Gom van Strien nog steeds geen PVVer of iemand uit de andere coalitiepartijen, opvallend. Zou dat vanuit oprechte overtuiging zijn (iemand die boven de partijpolitiek staat), vanuit wankel vertrouwen (wantrouwen dat iemand zijn eigen partij bevoordeelt) of omdat er geen geschikte personen te vinden zijn vanuit de eigen partijen?
Dat het als ze buiten hun partijen zoeken (o.a.) een SGP-er wordt verbaast me dan weer niet, dit ligt voor mij eigenlijk meer in de verwachting dan Plasterk en Putters. De SGP ligt qua politieke kleur natuurlijk redelijk dicht bij de coalitiepartners, is een partij die gezien wordt als het 'geweten van de politiek' (belangrijk voor vooral Omtzigt denk ik) en heeft diverse politici met een behoorlijke staat van dienst. Is Kees van der Staaij eigenlijk niet al ergens opgedoken in de lijstjes van mogelijke premiers? Hij heeft natuurlijk net als bijv. Dijkhoff en Segers bewust de politiek verlaten, maar geen idee of hij voor de rol van premier terug zou komen? Of denken jullie dat ze een premier wel uit de eigen gelederen gaan halen?
Daglichtlamp
20-03-2024 om 16:34
Het debat is afgelopen, de nieuwe informateurs zijn benoemd, ze krijgen acht weken voor hun opdracht. Ben benieuwd, gelukkig gaat er nu vier maanden na de verkiezingen eindelijk inhoudelijk onderhandeld worden.
Praktisch betekent dat dus dat de kabinetsformatie minimaal een half jaar gaat duren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.