Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

_Audrey schreef op 07-02-2024 om 12:05:

[..]

Nee. Ik heb op nsc gestemd, vanwege het programma, en dat zou ik zo weer doen. Nu denk ik wel dat hij beter een andere partijleider zou kunnen hebben, daar vind ik hem minder geschikt voor.

Ik was altijd een fan van Pieter, maar ik heb niet op hem gestemd omdat hij niet stabiel leek.

En nu blijkt hij idd niet sterk genoeg. Terwijl de andere partijen steeds water bij de wijn proberen te doen zodat ze aan de slag kunnen, verlaat Pieter vroegtijdig het zinkende schip.

Zelfs onder de eigen achterban is de beslissing van Omtzigt heel slecht gevallen. Uit een peiling onder ruim 2000 NSC stemmers blijkt dat 75% van de NSC kiezers is teleurgesteld. En 61% vindt het zelfs een schoffering van de kiezer.
Verder wordt niet alleen door Plasterk maar ook door de andere aanwezige partijen ontkend,dat informateur Ronald Plasterk over de tegenvallende financiële situatie van de overheid informatie onder de pet zou hebben gehouden.Mogelijk was Omtzigt hier dus al langer van op de hoogte. Maar dat moet de tijd dan uitwijzen.

"Den Haag - Het weglopen van de formatietafel door Pieter Omtzigt wordt door kiezers van NSC niet gepruimd. In een eerste peiling die is uitgevoerd na de kamikazeactie van de NSC-leider straffen kiezers de partij flink af. Maar liefst 64 procent van de NSC-stemmers vindt de opstelling van Omtzigt een schoffering van de kiezer, blijkt uit een peiling onder 2.143 leden van het Hart van Nederlandpanel."                                       

"PVV, VVD en BBB toonden zich verbolgen en verbaasd over de terugtrekkende beweging van Omtzigt, die aangeeft dat dat is vanwege de tegenvallende financiële situatie van de overheid. Ook wekt hij de suggestie dat informateur Ronald Plasterk daarover informatie onder de pet zou hebben gehouden, hetgeen ontkend wordt door andere aanwezige partijen en Plasterk zelf.                                                                                          

https://www.telegraaf.nl/nieuws/586411704/nsc-stemmers-in-peiling-omtzigt-schoffeert-kiezer

Tot slot wil ik deze wel nog effe delen (pas op, hou een koud washandje in de buurt):

Vandaag in onze krant:
..........
Met het opstappen van het NSC dinsdagavond uit de coalitieonderhandelingen lijkt een kabinet over rechts ineens minder voor de hand liggend. De lijsttrekkers van de andere drie partijen PVV, BBB en VVD geven op social media vooral Pieter Omtzigt de schuld van het mislukken van de gesprekken.

„Meer bezig met een ander de schuld geven dan problemen oplossen” reageert Frans Timmermans op X.
„Problemen kunnen niet blijven wachten op formatie. Nederland verdient leiderschap en oplossingen. Zo snel mogelijk een debat om te bepalen hoe nu verder”, vervolgt Timmermans op het voormalige Twitter.

...........

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-02-2024 om 14:10 Topicstarter

Kan ik al je posts samenvatten met dat je teleurgesteld bent in Omtzigt Fleurtje? Ik snap niet zo goed waarom, want hij zegt en doet nu geen andere dingen dan voor de verkiezingen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-02-2024 om 14:13 Topicstarter

Nighttripper schreef op 07-02-2024 om 14:02:

Maar liefst 64 procent van de NSC-stemmers vindt de opstelling van Omtzigt een schoffering van de kiezer, blijkt uit een peiling onder 2.143 leden van het Hart van Nederlandpanel."

Ik vraag me af hoe betrouwbaar die steekproef is. Wie zitten er in het Hart voor Nederland panel?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-02-2024 om 14:30 Topicstarter

Heeft iemand trouwens gekeken gisteravond naar Omtzigt bij Humberto? Is het de moeite waard om terug te kijken?

Daglichtlamp schreef op 07-02-2024 om 14:13:

[..]

Ik vraag me af hoe betrouwbaar die steekproef is. Wie zitten er in het Hart voor Nederland panel?

Daar zie ik net iets over voorbijkomen. Heb het zelf verder niet uitgeplozen: 

https://x.com/maartenhopman94/status/1755196658021810664?s=46

Daglichtlamp schreef op 07-02-2024 om 14:30:

Heeft iemand trouwens gekeken gisteravond naar Omtzigt bij Humberto? Is het de moeite waard om terug te kijken?

Ik had enkel beeld, geen geluid, dus ik kan het je niet vertellen. 

Fleurtje_5 schreef op 07-02-2024 om 13:10:

[..]

Als men vlucht voor oorlog of geweld ben je welkom. Natuurlijk, Dat is ook goed, maar niet alle asielzoekers zijn echte vluchtelingen.

Oké, dus jouw mening is dat (alleen) echte vluchtelingen welkom zijn in Nederland. Dan denk je er dus exact hetzelfde over als Timmermans en juist niet als Wilders. 

Je moet daarbij beseffen dat je aan een asielzoeker niet aan zijn neus kunt zien of hij wel of niet een echte vluchteling is. Daar is nou juist die asielprocedure voor. Die procedure scheidt de echte vluchtelingen (die mogen blijven) van de gelukzoekers (die het land weer uit moeten). En tot die tijd zitten deze mensen in een AZC daarop te wachten.

Jij maakt ervan dat Timmermans alle mensen die in Nederland aankomen en asiel aanvragen (asielzoekers dus) asiel wil verlenen, ook als ze geen vluchteling zijn, maar dat zegt hij helemaal niet. Hij zegt dat iedereen in Nederland erbij hoort, ongeacht je achtergrond. Dus dat als je een migratieachtergrond hebt of moslim bent je niet anders behandeld of benaderd zou moeten worden. En hij zegt dat vluchtelingen voor oorlog en geweld welkom zijn. Wilders daarentegen zegt dat hij de asielinstroom naar nul wil hebben, hij wil dus vluchtelingen niet meer toelaten, en mensen met een moslimachtergrond al helemaal niet.

Timmermans: In Nederland is iedereen gelijk. Het maakt niet uit waar jouw wieg stond, waar de wieg van je ouders stond, wat de wiegen van je grootouders waren. Je hoort erbij. Ook zeg ik tegen mensen die op dit moment op plekken op de aarde wonen waar misschien oorlog uitbreekt en dat ze moeten vluchten, en dan zeg ik daar ook tegen die mensen in Nederland: als GroenLinks Partij van de Arbeid het voor het zeggen zouden hebben, ben je welkom als je vlucht voor oorlog en geweld. Dat zal nooit veranderen voor ons.

Wilders: Wij willen minder islam in Nederland en dat bereiken we dmv minder niet-westerse immigratie en een algehele asielstop.

Tegen alle asielzoekers die hier nu zijn zeg ik: of je gaat terug, of we zetten je vast. Het is vastzetten of uitzetten.

Het is genoeg geweest. Nederland kan het niet meer aan. Grenzen dicht en nul asielzoekers.

Daglichtlamp schreef op 07-02-2024 om 14:13:

[..]

In die link van Glazenbol zie ik dat de vraag inderdaad helemaal niet specifiek bij NSC kiezers is uitgezet, maar bij het Hart van Nederland panel. En dat van de 'Hart van Nederland kijker' slechts 13% NSC stemmer is. De grootste groep is PVV stemmer (42%, gevolgd door 17% VVD stemmer). Nogal wiedes dat dit panel negatief over het uitstappen van Omtzigt oordeelt. 

Heel kwalijk van de Telegraaf, om te stellen dat het Hart van Nederland panel gelijk is aan de NSC stemmer.

Humberto probeerde of hoopte op een ander antwoordt, maar volgens mij was Pieter er duidelijk over:

Dit vond ik er over:

https://www.metronieuws.nl/televisie/2024/02/omtzigt-bij-humberto-antwoord-geeft-cruciale-vraag/

..............

Omtzigt gaf als reden voor zijn terugtrekken uit de formatie dus de financiën. De overheid komt namelijk geld tekort om aan sommige verkiezingsbeloftes te voldoen en Omtzigt zegt daarover: „NSC wil onder geen enkel beding beloftes maken aan Nederlanders, waarvan zij van tevoren weet dat dit loze beloftes zijn die de komende kabinetsperiode niet waargemaakt kunnen worden. Bestaanszekerheid bouw je niet met luchtkastelen.”

Humberto Tan komt nog eens terug op zijn reden om te stoppen. „We praten over financiën, we praten over brieven, we praten over zogenaamde inhoud. Maar eigenlijk, wat we aan de buitenkant steeds gevoeld hebben, is een gebrek aan vertrouwen in elkaar.” Omtzigt: „Dat kan ik me voorstellen.” Humberto: „Maar is dat gevoel gerechtvaardigd? Is het een gevoel, of is het een feit?” Daarop noemt Omtzigt dat de sfeer ‘niet elke dag geweldig’ was. „Maar dat is ook niet erg bij een formatie. Je hebt verschillende punten, je wil je eigen ding doen. Het is soms lastig, maar dat is niet erg, daarom blijf je aan tafel zitten.”

Volgens Tan is het echter wél erg. „Ik denk het te lezen in deze brief die u schrijft aan de leden (de andere formerende partijen, red.). ‘Bestaanszekerheid bouw je niet met luchtkastelen’. Dat woord, luchtkastelen, is niet voor niets gekozen. Dat is gebaseerd op de inhoud van de anderen.” Omtzigt noemt echter dat het probleem toch echt de financiën zijn, die zijn niet toereikend voor wat bijvoorbeeld NSC wil bereiken.

...................

Nicole123 schreef op 07-02-2024 om 15:22:

[..]

Oké, dus jouw mening is dat (alleen) echte vluchtelingen welkom zijn in Nederland. Dan denk je er dus exact hetzelfde over als Timmermans en juist niet als Wilders.

Je moet daarbij beseffen dat je aan een asielzoeker niet aan zijn neus kunt zien of hij wel of niet een echte vluchteling is. Daar is nou juist die asielprocedure voor. Die procedure scheidt de echte vluchtelingen (die mogen blijven) van de gelukzoekers (die het land weer uit moeten). En tot die tijd zitten deze mensen in een AZC daarop te wachten.

Jij maakt ervan dat Timmermans alle mensen die in Nederland aankomen en asiel aanvragen (asielzoekers dus) asiel wil verlenen, ook als ze geen vluchteling zijn, maar dat zegt hij helemaal niet. Hij zegt dat iedereen in Nederland erbij hoort, ongeacht je achtergrond. Dus dat als je een migratieachtergrond hebt of moslim bent je niet anders behandeld of benaderd zou moeten worden. En hij zegt dat vluchtelingen voor oorlog en geweld welkom zijn. Wilders daarentegen zegt dat hij de asielinstroom naar nul wil hebben, hij wil dus vluchtelingen niet meer toelaten, en mensen met een moslimachtergrond al helemaal niet.

Timmermans: In Nederland is iedereen gelijk. Het maakt niet uit waar jouw wieg stond, waar de wieg van je ouders stond, wat de wiegen van je grootouders waren. Je hoort erbij. Ook zeg ik tegen mensen die op dit moment op plekken op de aarde wonen waar misschien oorlog uitbreekt en dat ze moeten vluchten, en dan zeg ik daar ook tegen die mensen in Nederland: als GroenLinks Partij van de Arbeid het voor het zeggen zouden hebben, ben je welkom als je vlucht voor oorlog en geweld. Dat zal nooit veranderen voor ons.

Wilders: Wij willen minder islam in Nederland en dat bereiken we dmv minder niet-westerse immigratie en een algehele asielstop.

Tegen alle asielzoekers die hier nu zijn zeg ik: of je gaat terug, of we zetten je vast. Het is vastzetten of uitzetten.

Het is genoeg geweest. Nederland kan het niet meer aan. Grenzen dicht en nul asielzoekers.

Ik denk bij lange na niet hetzelfde als Timmermans. Bij lange na niet. In Vlaanderen protesteren ze nu nog behoorlijk uit onvrede over een plan van Timmermans.

En in een debat heb ik Wilders echt horen zeggen dat echte vluchtelingen opgevangen moeten worden.

Bij het NSC en ook bij de VVD, PVV en BBB waren ze vóór de verkiezingen duidelijk genoeg over de asielinstroom, en dat was dat de stroom veel minder moest. Mensen die uit veilige landen komen moeten niet opgevangen worden. Want anders is er kans dat er voor echte asielzoekers weinig plaats is. Maar Timmermans riep dat iedereen welkom is ongeacht waar je wieg stond. Dus ook als je wieg in een veilig land stond. Dat hij het later (op X) anders formuleerde is andere koek.

Hij zit alleen in het begin tot het eerste reclameblok. Toen moest hij weg. Dus is wel overzichtelijk en je hoeft niet te zoeken. 

Ik vond het een raar gesprek en de gezichtsuitdrukkingen van Omtzigt schoten ook van hot naar her. En alleen daarom misschien wel goed om zelf te kijken en je eigen mening te vormen. 

Fleurtje_5 schreef op 07-02-2024 om 15:55:

[..]

Ik denk bij lange na niet hetzelfde als Timmermans.

En in een debat heb ik Wilders echt wel horen zeggen dat echte vluchtelingen opgevangen moeten worden.

Nogmaals: lees ook de rest van post van Nicole, hoe in de context overduidelijk is, dat ook Timmermans alleen echte vluchtelingen wil opvangen. 

De tekst is hier nu al een aantal keer gedeeld, speciaal voor jou. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.