Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Ik vond Omtzigt ook wel heel nerveus en met niet veel zelfvertrouwen over komen bij Humberto en hij viel constant in herhaling. Het zou me niet verbazen als hij binnenkort weer met een burn-out thuis zit. 

watertoren schreef op 07-02-2024 om 16:05:

Ik vond Omtzigt ook wel heel nerveus en met niet veel zelfvertrouwen over komen bij Humberto en hij viel constant in herhaling. Het zou me niet verbazen als hij binnenkort weer met een burn-out thuis zit.

Dit dus. Ik vermoed dat hij aanvoelt dat de berg weer te hoog voor hem word. Dan moet hij op tijd op de rem trappen. Maar Pieter

Hij zal er wakker van liggen, en zich misschien in zijn droom zich hardop afvragen: 'hoe gaan we dit met zo weinig financiën in Godsnaam klaar krijgen?'

Men wil het zo graag op de andere partijen gooien. Dat Pieter niet met hun door wou, maar het is dus de erfenis van de Overheid waarom hij wil stoppen...of een andere oplossing wil. Timmermans staat dan meteen voorop te roeptoeteren dat Nederland een leider nodig heeft.

https://www.metronieuws.nl/televisie/2024/02/omtzigt-bij-humberto-antwoord-geeft-cruciale-vraag/

Pieter Omtzigt is op dit moment één van de meest besproken mensen van ons land. Hij gaf gisteren aan te stoppen met de formatie, omdat hij ‘schrok’ van informatie over de financiën van de overheid. In de media geeft hij weinig antwoord op vragen, maar hij schoof gisteren wél aan bij talkshow Humberto. En alleen al de manier waarop hij dat deed, doet de wenkbrauwen fronsen.

Pieter had al vanaf dag 1 vaker gevraagd naar inzage in de financiën, want hij wou weten welke financiële lijken er in de kast zaten, omdat ze bij Rutte veel financiële lijken in de kast waren tegen gekomen.

Luister in deze link naar het fragment wat Pieter er over vertelt tegen Humberto:

https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2507853-omtzigt-nsc-nog-steeds-open-voor-onderhandelingen

Quote uit het NOS-bericht uit bovenstaande link van het NOS:

...........

In een verklaring noemde NSC het uitblijven van actuele informatie van de overheid over de staat van de financiën een belangrijke reden. "Je bent er weken over aan het praten. Als je niet eens weet dat de stukken op tafel liggen, is er geen fundament", zei Omtzigt daarover bij Humberto.

Op de vraag of hij denkt dat informateur Plasterk stukken heeft achtergehouden, zei Omtzigt dat hij de informatie eerder had willen hebben. Omtzigt: "Ik wist gisteren nog niet eens van het bestaan van de brieven".

...............

Omtzigt onderstreepte bij Humberto dat de financiën cruciaal zijn in de onderhandelingen: "De belangrijkste vraag in zo'n formatie is of er perspectief is op overeenstemming tussen partijen op financiën", zei hij. Uit de documenten blijkt volgens Omtzigt dat de schatkist er veel slechter voor staat dan gedacht. "Iemand moet gewoon duidelijk maken hoeveel problemen er met financiën zijn. Er kan heel veel minder dan we gehoopt hadden."

Werkelijk Floortje. Ik ken niemand die zo snel kan knippen, plakken en linkjes plaatsen als jij. En er ook nog een eigen text bij kan schrijven.

Doe je dat op je telefoon of zit je achter een pc met meerdere schermen open?

Zilver_gray schreef op 07-02-2024 om 16:17:

Werkelijk Floortje. Ik ken niemand die zo snel kan knippen, plakken en linkjes plaatsen als jij. En er ook nog een eigen text bij kan schrijven.

Doe je dat op je telefoon of zit je achter een pc met meerdere schermen open?

Waarom moeilijk doen? Luister gewoon naar het filmpje en lees het bericht in het NOS-bericht.

Ik was teleurgesteld in Pieter, stond ervan te kijken dat hij nu wou stoppen, maar nu ik hem heb gezien in dit filmpje vind ik het (achteraf gezien) wel dapper van Pieter dat hij dit bij Humberto aan de klok is gaan hangen. Dit hoort heel Nederland te weten. Pieter is gewoon te eerlijk om er om heen te draaien.

Want als de PVV en de BBB niet kan waarmaken dat het eigen risico afgeschaft word, weet men wel dat het niet aan hen ligt.

Fleurtje_5 schreef op 07-02-2024 om 16:21:

[..]

Waarom moeilijk doen? Luister gewoon naar het filmpje en lees het bericht in het NOS-bericht.

Ik was teleurgesteld in Pieter, stond ervan te kijken dat hij nu wou stoppen, maar nu ik hem heb gezien in dit filmpje vind ik het (achteraf gezien) wel dapper van Pieter dat hij dit bij Humberto aan de klok is gaan hangen. Dit hoort heel Nederland te weten. Pieter is gewoon te eerlijk om er om heen te draaien.

Want als de PVV en de BBB niet kan waarmaken dat het eigen risico afgeschaft word, weet men wel dat het niet aan hen ligt.

?
Deze was vast niet voor mij 

Fleurtje_5 schreef op 07-02-2024 om 16:21:

[..]

Uiteraard ligt dat wel aan hen, je moet geen dingen beloven als je niet weet of je ze waar kunt maken. En al helemaal niet gasn roeptoeteren tijdens een debat van SBS dat het belachelijk is dat het eigen risico niet meteen wordt afgeschaft.  Zo zet je mensen op het verkeerde been. Heel kwalijk.

Fleurtje_5 schreef op 07-02-2024 om 15:55:

[..]

Ik denk bij lange na niet hetzelfde als Timmermans. Bij lange na niet. In Vlaanderen protesteren ze nu nog behoorlijk uit onvrede over een plan van Timmermans.

En in een debat heb ik Wilders echt horen zeggen dat echte vluchtelingen opgevangen moeten worden.

Bij het NSC en ook bij de VVD, PVV en BBB waren ze vóór de verkiezingen duidelijk genoeg over de asielinstroom, en dat was dat de stroom veel minder moest. Mensen die uit veilige landen komen moeten niet opgevangen worden. Want anders is er kans dat er voor echte asielzoekers weinig plaats is. Maar Timmermans riep dat iedereen welkom is ongeacht waar je wieg stond. Dus ook als je wieg in een veilig land stond. Dat hij het later (op X) anders formuleerde is andere koek.

Ik zeg ook niet dat je op alle punten hetzelfde denkt als Timmermans, maar dat je over vluchtelingen opvangen hetzelfde zegt als hij. Dus die protesten in Vlaanderen staan hier helemaal los van, die gaan niet over vluchtelingen. Ook al vind je het niet fijn om te horen, wat jij zegt over vluchtelingen is echt hetzelfde als wat Timmermans vindt. Lees de tekst in mijn post maar na. Dat over die wieg ging erover dat je iedereen in Nederland, ongeacht zijn of haar achtergrond, hetzelfde behandelt. Dus geen andere behandeling of negatieve benadering als hij of zijn ouders oorspronkelijk uit een ander land komen of een andere godsdienst heeft. Met die wieg uitspraak bedoelt hij niet dat hij iedereen uit welk land dan ook hoe dan ook maar toelaat. Hij heeft het duidelijk over vluchtelingen voor oorlog en geweld, het is jouw verkeerde interpretatie dat hij alle asielzoekers zomaar zou willen laten blijven. Zie ook het partijprogramma van PvdA/GL, daar staat het ook heel duidelijk en uitgebreid in: https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/een-sterk-europa-in-een-veilige-wereld/goed-georganiseerd-asielbeleid-in-nederland/ Wilders zegt wel degelijk dat hij vluchtelingen niet wil opnemen, zie de teksten in mijn post. Daar is geen woord Frans bij: nul asielzoekers zegt hij. De eerste tekst komt uit het PVV verkiezingsprogramma, de andere twee zijn Tweets/uitspraken van Wilders zelf. 

En dat je op dit punt hetzelfde zegt als Timmermans hoeft dus niet te betekenen dat je zijn andere standpunten goed vindt, fan van hem bent, ooit op hem zou stemmen of wat dan ook. Je kunt hem dan nog altijd verachtelijk en vreselijk vinden. Ik ben het ook op sommige punten met Wilders, Baudet of van Baarle eens, ook al vind ik het grootste deel van hun ideeën helemaal niks.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-02-2024 om 18:36 Topicstarter

Ik ben heel benieuwd naar het kamerdebat volgende week.
https://www.ad.nl/politiek/het-omtzigt-debacle-maandagochtend-gaf-hij-de-anderen-nog-vier-paginas-over-een-regeerakkoord~a8078494/
twee fragmenten uit het artikel:

Omtzigt wil het nieuws pas om 21.00 uur naar buiten brengen, omdat hij eerst zijn leden wil informeren. Maar dat loopt anders. NOS-verslaggever Marleen de Rooy laat hem in het hotel weten dat zij de mail aan de leden al in haar bezit heeft. De paniek slaat toe bij Omtzigt. Hij heeft hem niet aan haar gestuurd. Een lek dus. In zijn eigen fractie. Hij roept uit: ,,Ik ben niet blij met deze gang van zaken!”

Want volgens een betrokkene was ‘Geert ons op de grondwet al helemaal tegemoetgekomen’. Let wel: al in januari, zeggen diverse betrokkenen. En ja, de financiën waren een probleem, maar ‘niet principieel’. Want ook daar was zicht op een overeenkomst dat de EU-begrotingsregels gerespecteerd zouden worden. En dus: niet heel veel geld uitgeven. ,,Het was gewoon onderhandelen als altijd, niemand kan zijn hele verkiezingsprogramma uitvoeren. Dit is gewoon hoe besturen werkt.”

Daglichtlamp schreef op 07-02-2024 om 18:36:

https://www.ad.nl/politiek/het-omtzigt-debacle-maandagochtend-gaf-hij-de-anderen-nog-vier-paginas-over-een-regeerakkoord~a8078494/

Omtzigt wil het nieuws pas om 21.00 uur naar buiten brengen, omdat hij eerst zijn leden wil informeren. Maar dat loopt anders. NOS-verslaggever Marleen de Rooy laat hem in het hotel weten dat zij de mail aan de leden al in haar bezit heeft. De paniek slaat toe bij Omtzigt. Hij heeft hem niet aan haar gestuurd. Een lek dus. In zijn eigen fractie. Hij roept uit: ,,Ik ben niet blij met deze gang van zaken!”

Want volgens een betrokkene was ‘Geert ons op de grondwet al helemaal tegemoetgekomen’. Let wel: al in januari, zeggen diverse betrokkenen. En ja, de financiën waren een probleem, maar ‘niet principieel’. Want ook daar was zicht op een overeenkomst dat de EU-begrotingsregels gerespecteerd zouden worden. En dus: niet heel veel geld uitgeven. ,,Het was gewoon onderhandelen als altijd, niemand kan zijn hele verkiezingsprogramma uitvoeren. Dit is gewoon hoe besturen werkt.”

Ik ben ook benieuwd.

Wat knullig gegaan zeg! 

watertoren schreef op 07-02-2024 om 16:05:

Ik heb het niet gezien, maar kan me daar best iets bij voorstellen.

Daglichtlamp schreef op 07-02-2024 om 18:36:

Ik geloof Pieter als hij zegt dat hij meermaals naar de staat van financiën heeft moeten vragen, en dat de actuele informatie van de overheid achterbleef, en dat hij toen flink schrok.

We wisten al weken dat Nederland er slecht voor stond, dus dat wist Pieter ook, maar als hij dan toch zo schrikt vind ik het wel zorgwekkend. Goed van hem dat hij dit naar buiten heeft gebracht.

Want het is zó laf en zo makkelijk om de rekenkunst van Caroline de schuld te geven, en het is zo makkelijk om Wilders aan te rekenen dat hij beloftes deed en nu niet thuis geeft.

Fleurtje_5 schreef op 07-02-2024 om 19:05:

[..]

Ik geloof Pieter als hij zegt dat hij meermaals naar de staat van financiën heeft moeten vragen, en dat de actuele informatie van de overheid achterbleef, en dat hij toen flink schrok.

We wisten al weken dat Nederland er slecht voor stond, dus dat wist Pieter ook, maar als hij dan toch zo schrikt vind ik het wel zorgwekkend. Goed van hem dat hij dit naar buiten heeft gebracht.

Want het is zó laf en zo makkelijk om de rekenkunst van Caroline de schuld te geven, en het is zo makkelijk om Wilders aan te rekenen dat hij beloftes deed en nu niet thuis geeft.

Ik niet. Ik denk dat hij had gedacht dat hij er al eerder uit kon stappen vanwege andere punten en dat die, na aanpassingen, niet meer als excuus konden worden gebruikt.

[..]

Er is een zeer realistische kans dat dat roddelartikel over de financiële kennis bij BBB via NSC bij de Telegraaf terecht is gekomen. 

na het lezen van dat artikel gaf ik de formatie Max 2 weken. En dat bleek aardig te kloppen.

Ik vind het logisch dat mensen het opmerken als Wilders constant roept dat dingen NU moeten worden opgelost en anderen wijst op het niet nakomen van beloftes, maar dat zelf ook niet doet. Het zou pas echt raar zijn als daar niets over gezegd zou worden. 

Ik geloof niet dat Plasterk en de andere drie zo verbaasd waren als ze deden voorkomen. De scheuren waren zelfs voor mij van veraf zichtbaar. Omtzigt heeft dit voorbereid, er stond al een hoop klaar. De conclusie was al getrokken voor gisteren. En dat is prima. Maar dat toneelstukje stoort me. Omtzigt leek op momenten ook te genieten bij Humberto. Van de aandacht, van dat belangrijke mensen proberen in te schatten wat zijn onderhandelingsstijl is. En dat snap ik wel. Hij speelt in een klap eredivisie. De erkenning die zolang zover weg bleef door getouwtrek in het CDA is er nu. Volledige interpretatie dus, maar ik dacht daar vlagen van te zien. Ik vond hem niet verwarder dan op andere momenten, bijv tijdens de campagne. Het is gewoon niet zo’n scherpe spreker en misschien is het gedeeltelijk ook wel strategie. Hij gaf steeds net een ander antwoord. Daardoor hing iedereen aan zijn lippen en kon hij kritische vragen uitstellen en toen -poef- was hij weg.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-02-2024 om 19:49

[..]

Pietertje moet maar gauw naar huis gaan 

X Ongeschikt

0 Geschikt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.