Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
felija
07-02-2024 om 11:13
Friezinnetje schreef op 07-02-2024 om 11:04:
[..]
nou zijn hele doen en laten gisteren is iig niet van integriteit.
Omtzigt had nooit moeten beginnen als een partij. Al het getwijfel vooraf, was al niet een goed teken.
Ik denk, maar dat is puur een aanname van mijn kant, dat hij naïef is (geweest) door te denken dat het misschien toch wel mee zou vallen: formeren met PVV en BBB. Gisteren was voor hem de druppel die de emmer deed overlopen, hoe hij dat heeft aangepakt is op zijn zachtst gezegd onverstandig.
Miraval
07-02-2024 om 11:15
felija schreef op 07-02-2024 om 11:13:
[..]
Ik denk, maar dat is puur een aanname van mijn kant, dat hij naïef is (geweest) door te denken dat het misschien toch wel mee zou vallen: formeren met PVV en BBB. Gisteren was voor hem de druppel die de emmer deed overlopen, hoe hij dat heeft aangepakt is op zijn zachtst gezegd onverstandig.
Ik wil eerst het rapport afwachten voordat ik op voorbaat al de schuld neerleg bij de PVV en BBB.
felija
07-02-2024 om 11:20
Miraval schreef op 07-02-2024 om 11:15:
[..]
Ik wil eerst het rapport afwachten voordat ik op voorbaat al de schuld neerleg bij de PVV en BBB.
Het gaat mij niet om de schuldvraag, Omtzigt wist met wie hij in zee zou gaan, zijn eventuele naïviteit kun je PVV en BBB moeilijk kwalijk nemen.
Daglichtlamp
07-02-2024 om 11:21
Door de manier waarop dit gaat, en dat Omtzigt ook niet meer in gesprek wil met Plasterk, proef ik ook een diep wantrouwen van Omtzigt naar Plasterk.
Ik denk dat Plasterk na volgende week zijn eigen werk weer kan oppakken. Ik vermoed dat zijn rol in de formatie uitgespeeld is. Tekenend was denk ik ook al dat de formerende partijen deze week zonder hem aan het overleggen waren.
Ben heel benieuwd wie nu informateur mag gaan worden, het lijkt me geen gewilde baan op dit moment.
Doemijdieglazenbol
07-02-2024 om 11:23
hij gaat wel weer met ze om de tafel. daar liet hij uitdrukkelijk de deur voor op een kier staan en dit soort dingen gebeurt wel vaker tijdens de formatie. en dan kan hij weer uitleggen dat hij dat niet gezegd heeft en dat we hem allemaal verkeerd begrijpen.
Ik ben wel benieuwd; ik ben nooit zo'n liefhebber geweest van die man (al kijk ik uit naar zijn inhoudelijke plannen om te hervormen, ben gewoon heel benieuwd), maar er schreven hier best wel wat mensen die hem hoog hadden zitten. Is dat beeld voor jullie veranderd, het afgelopen half jaar?
felija
07-02-2024 om 11:28
Doemijdieglazenbol schreef op 07-02-2024 om 11:23:
hij gaat wel weer met ze om de tafel. daar liet hij uitdrukkelijk de deur voor op een kier staan en dit soort dingen gebeurt wel vaker tijdens de formatie. en dan kan hij weer uitleggen dat hij dat niet gezegd heeft en dat we hem allemaal verkeerd begrijpen.
Ik ben wel benieuwd; ik ben nooit zo'n liefhebber geweest van die man (al kijk ik uit naar zijn inhoudelijke plannen om te hervormen, ben gewoon heel benieuwd), maar er schreven hier best wel wat mensen die hem hoog hadden zitten. Is dat beeld voor jullie veranderd, het afgelopen half jaar?
Ik weet niet zo goed wat ik van hem moet denken, ik denk dat hij stronteigenwijs is, niet tegen onrecht kan. Ik denk dat hij zo precies is, dat het hem tegenwerkt en besluiteloos maakt. Ik zie hem niet rondstruinen als premier. Overigens heb ik nooit overwogen om op hem te stemmen.
Maar dat is een hoop
van mijn kant.
_Audrey
07-02-2024 om 12:05
Doemijdieglazenbol schreef op 07-02-2024 om 11:23:
Nee. Ik heb op nsc gestemd, vanwege het programma, en dat zou ik zo weer doen. Nu denk ik wel dat hij beter een andere partijleider zou kunnen hebben, daar vind ik hem minder geschikt voor.
Daglichtlamp
07-02-2024 om 12:37
Goed stuk van de NRC over de (on)mogelijkheden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/07/de-formatie-is-abrupt-gestopt-en-elk-nieuw-scenario-lijkt-onaantrekkelijk-a4189351/appview
Daglichtlamp
07-02-2024 om 12:42
Misschien moet Wilders eens beseffen dat GroenLinks-PvdA toch de tweede partij van het land is geworden.
Daglichtlamp
07-02-2024 om 12:53
Uit het stuk in het AD:
Dat Omtzigt het niet meer zag zitten, heeft hij niet in die bijeenkomst gemeld. Plasterk heeft de vier onderhandelaars nog wel uitgenodigd om woensdagavond bij elkaar te komen, maar die uitnodiging heeft Omtzigt vooralsnog afgeslagen. Wilders is daar woest over. ,,Omtzigt heeft het hazenpad gekozen.’’
Nee Omtzigt heeft na de bijeenkomst eerst overlegd met zijn fractie over zijn volgende stap. Wilders hoeft dat natuurlijk niet te doen, maar ja de NSC is geen eenmansdictatuur.
Fleurtje_5
07-02-2024 om 13:10
Daglichtlamp schreef op 06-02-2024 om 17:13:
[..]
Wat heeft dat er nu mee te maken? Jij denkt dat Timmermans iets heeft gezegd dat hij helemaal niet heeft gezegd. Dat is wat mij betreft schadelijk, op die manier komt desinformatie de wereld in.
Bekijk het filmpje in dat artikel en luister vanaf minuut 01:45. Daar zegt hij:
De lijsttrekker van GroenLinks-PvdA sluit een coalitie met de PVV uit. "Als wij het voor het zeggen hebben in Nederland, is iedereen welkom. Waar je wieg ook heeft gestaan. Wij moeten de democratie verdedigen en ik hoef jullie niet te vertellen dat wij nooit in een coalitie stappen met een partij die de Nederlanders uitsluit."
Het staat zelfs met letters vermeld in het artikel zelf. Bij 02:21 gaat hij verder met zijn wieg. Als men vlucht voor oorlog of geweld ben je welkom. Natuurlijk, Dat is ook goed, maar niet alle asielzoekers zijn echte vluchtelingen.
Dat hij op X er iets anders van maakt, is niet hetzelfde als wat hij hier roept.
Fleurtje_5
07-02-2024 om 13:11
Daglichtlamp schreef op 06-02-2024 om 17:17:
[..]
Ik weet dat je het niet met opzet doet, maar ik vind dit heel frustrerend. Je hebt zelf het filmpje gepost, ik heb de uitgeschreven tekst nog een keer herhaald, en toch zie je het niet. Timmermans zegt niet wat jij ervan maakt.
Idem dito. Zeg dat wel.
Daglichtlamp
07-02-2024 om 13:22
Wat Timmermans wel zei:
In Nederland is iedereen gelijk. Het maakt niet uit waar jouw wieg stond, waar de wieg van je ouders stond, wat de wiegen van je grootouders waren. Je hoort erbij. Ook zeg ik tegen mensen die op dit moment op plekken op de aarde wonen waar misschien oorlog uitbreekt en dat ze moeten vluchten, en dan zeg ik daar ook tegen die mensen in Nederland: als GroenLinks Partij van de Arbeid het voor het zeggen zouden hebben, ben je welkom als je vlucht voor oorlog en geweld. Dat zal nooit veranderen voor ons.
Fleurtje_5
07-02-2024 om 13:23
Daglichtlamp schreef op 06-02-2024 om 17:19:
Maar goed terug naar de formatie. Het is nog steeds spannend. Plasterk schrijft aan zijn verslag (tenminste dat denk ik) en de vier partijen praten verder op het ministerie van justitie.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/06/formatie-onder-hoogspanning-bevindt-zich-op-kritiek-punt-alle-ogen-gericht-op-twijfelende-omtzigt-a4189264/appview
Wat ik op dit moment de meest waarschijnlijke uitkomst vind is òf mislukkig van deze fase van de formatie, òf heel misschien een VVD/PVV/BBB kabinet met een gedoogrol voor de NSC.
Het is dieptriest dat Pieter het eerst in de media gooit dat hij zich terug trekt, dat ze zelfs bij Vandaag Inside ervan wisten, en dat hij aanschuift bij Humberto nog voordat hij het de partijleden zelf vertelt.
Hij zou flink geschrokken zijn van de brieven over de financiën. Ik heb steeds gezegd dat zij een flinke schuld erven van hun voorgangers. Rutte ging nog snel met een zak geld naar het rijke Dubai. De oorlog moet ook nog bekostigd worden, want Zelensky hield de verkiezingen in Nederland scherp in de gaten.
De PVV en de BBB kunnen dan het eigen risico wel willen afschaffen, maar als de bodem van de beurs te zien is word het hun wel erg moeilijk gemaakt.
https://www.ad.nl/buitenland/rutte-brengt-nieuwe-zak-geld-mee-naar-klimaattop-we-dragen-bij-boven-onze-kracht~a31756c9/ 1 dec.2023
Rutte brengt nieuwe zak geld mee naar klimaattop: ‘We dragen bij boven onze kracht’
Fleurtje_5
07-02-2024 om 13:31
Friezinnetje schreef op 06-02-2024 om 19:22:
https://nos.nl/artikel/2507827-voor-nsc-is-deze-formatieronde-ten-einde-houdt-mogelijkheden-open?fbclid=IwAR3CTW-1cIltgno7YHzK8j-supW6hO5IjAhGHHaxlFRgTfYuZaXjh1uKGlE
NSC stapt er eerst uit. Ben benieuwd hoe het verder gaat nu.
In je link lees ik:
............
Partijleider Omtzigt zegt dat dat voor een groot deel te maken heeft met financiële tegenvallers en dat de partij geen loze beloften aan de burger wil doen. Deze informatie over tegenvallers zijn pas deze week bij de partijen terechtgekomen, zegt hij tegen NOS-verslaggever Marleen de Rooy.
Omtzigt maakt in zijn verklaring informateur Plasterk een verwijt. "Er zijn een twintigtal brieven over de staat van de overheidsfinanciën naar de informateur gegaan. Die lagen al weken op het bureau. Daarin wordt duidelijk dat de financiële situatie veel ernstiger is dan gedacht."
...................
En dát is precies wat ik laatst bedoelde. Pieter heeft een burn out gehad en voelt volgens mij goed aan dat hij het niet gaat redden op deze manier. Helaas.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.