Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
felija
05-02-2024 om 17:11
Fleurtje_5 schreef op 05-02-2024 om 16:00:
[..]
https://www.mediacourant.nl/2023/08/op1-ster-ernstig-onder-vuur-na-miljonairsvraag-frans-timmermans/
In een reportage zegt Frans tegen de verslaggever: “Dat inkomen dat erin komt, wordt ook weer uitgegeven als je twee woningen moet aanhouden en een gezin hebt.”
Andere bron gelukkig! Tja, ik heb werkelijk geen flauw benul waar politici woonachtig zijn, hoe duur hun woning is en of ze die woning wel daadwerkelijk nodig hebben. Het gaat dan niet meer om de inhoud, maar om vliegen afvangen.
Gebruikersnaaminvullen
05-02-2024 om 18:10
Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 16:56:
[..]
Ja, dat bedoel ik. In Utrecht zijn het blijkbaar Algerijnen. Dan helpt het daarvoor niet om afspraken te maken met Turkije, of om boos te ageren tegen alle asielzoekers, maar kan het helpen om te kijken hoe je ervoor zorgt dat er minder mensen uit Algerije hierheen komen en hoe je ze zo snel mogelijk weer terugkrijgt. Ik pleit voor maatwerk, meer investeren in COA en realistische oplossingen.
Maar Fleurtje had het helemaal niet over alle asielzoekers. Er staat duidelijk in haar post "veiligelanders". Dus waarom de rest van asielzoekers erbij betrokken worden is mij een raadsel.
Miraval
05-02-2024 om 18:34
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5433304/formatie-op-geheime-locatie-verder
De onderlinge chemie moet beter worden. Echt... niet om het een of ander maar deze 4 partijen, met wie hadden ze dan gedacht te kunnen gaan regeren? Ze weten al sinds de peilingen dat ze waarschijnlijk op elkaar aangewezen waren. En nog kunnen ze niet eens stoppen met sneren naar elkaar.
Echt soms word ik kotsmisselijk van al die politieke spelletjes en dat gekonkel.
Nicole123
05-02-2024 om 18:44
Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-02-2024 om 18:10:
[..]
Maar Fleurtje had het helemaal niet over alle asielzoekers. Er staat duidelijk in haar post "veiligelanders". Dus waarom de rest van asielzoekers erbij betrokken worden is mij een raadsel.
Omdat als je wat verder zoekt blijkt dat niet alle overlast komt van veiligelanders en omdat niet alle veiligelanders overlast veroorzaken*. Was het maar zo simpel. Het helpt om de feiten te kennen, dan kun je het gerichter aanpakken.
En omdat Fleurtje stelt dat mensen hierom PVV gestemd hebben - daar ging haar post over, verklaringen waarom mensen PVV stemden - en Wilders de hele instroom op nul wil, van alle asielzoekers, niet alleen veiligelanders.
Uit de link van Daglichtlamp wordt dit duidelijk:
De meeste overlast wordt veroorzaakt door vluchtelingen die niet uit een veilig land komen. Simpelweg omdat circa 97% van de azc-bewoners niet uit een veilig land komt. Het is wel zo dat de kleine groep asielzoekers uit veilige landen in de asielopvang (circa 3%) relatief vaker betrokken is bij een incident dan de asielzoekers uit onveilige landen. Van de in totaal 8.730 incidenten die er in 2022 zijn geregistreerd, zijn er ruim 1.200 gepleegd door een bewoner uit een veilig land. Dat is ongeveer 14% van de incidenten. Overlastgevers zijn vaker betrokken bij meerdere incidenten. Je kunt dus zeggen: niet alle veiligelanders geven overlast en niet alle overlastgevers zijn veiligelanders.
Nicole123
05-02-2024 om 18:55
Miraval schreef op 05-02-2024 om 18:34:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5433304/formatie-op-geheime-locatie-verder
De onderlinge chemie moet beter worden. Echt... niet om het een of ander maar deze 4 partijen, met wie hadden ze dan gedacht te kunnen gaan regeren? Ze weten al sinds de peilingen dat ze waarschijnlijk op elkaar aangewezen waren. En nog kunnen ze niet eens stoppen met sneren naar elkaar.
Echt soms word ik kotsmisselijk van al die politieke spelletjes en dat gekonkel.
Ze staan op heel veel punten mijlenver van elkaar af. Alleen dat ze minder migratie willen delen ze eigenlijk echt, maar de manier waarop ze dat willen bereiken is ook weer compleet verschillend. Ook zijn het naar mijn idee stuk voor stuk geen persoonlijkheden die heel erg van constructief mild overleg en de compromissen zijn. Wilders is gewend aan boos twitteren en ageren in de Tweede Kamer en dat in zijn eenmanspartij zijn wil wet is. Omtzigt is niet voor niets vertrokken bij het CDA, hij is heel kritisch, vasthoudend en eigenzinnig (wat heel sterke eigenschappen kunnen zijn, maar moeilijk als je snel spijkers met koppen wil slaan). Yesilgöz heeft een heel andere, veel fellere, aanpak dan de wat gladdere en (bijna) altijd lachende Rutte. Van der Plas wil volgens mij wel bruggen bouwen, maar heeft de hete adem van Farmers Defence Force en boze boeren in haar nek, wiens belangen ze niet kan/wil laten schieten. Ik snap wel dat Plasterk pauze neemt en het ze zelf even laat uitzoeken. Ik ben heel benieuwd naar het verslag.
Miraval
05-02-2024 om 19:00
Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 18:55:
[..]
Ze staan op heel veel punten mijlenver van elkaar af. Alleen dat ze minder migratie willen delen ze eigenlijk echt, maar de manier waarop ze dat willen bereiken is ook weer compleet verschillend. Ook zijn het naar mijn idee stuk voor stuk geen persoonlijkheden die heel erg van constructief mild overleg en de compromissen zijn. Wilders is gewend aan boos twitteren en ageren in de Tweede Kamer en dat in zijn eenmanspartij zijn wil wet is. Omtzigt is niet voor niets vertrokken bij het CDA, hij is heel kritisch, vasthoudend en eigenzinnig (wat heel sterke eigenschappen kunnen zijn, maar moeilijk als je snel spijkers met koppen wil slaan). Yesilgöz heeft een heel andere, veel fellere, aanpak dan de wat gladdere en (bijna) altijd lachende Rutte. Van der Plas wil volgens mij wel bruggen bouwen, maar heeft de hete adem van Farmers Defence Force en boze boeren in haar nek, wiens belangen ze niet kan/wil laten schieten. Ik snap wel dat Plasterk pauze neemt en het ze zelf even laat uitzoeken. Ik ben heel benieuwd naar het verslag.
Ik ook! Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Als deze partijen er niet uit gaan komen is GL/PvdA aan zet. Goed zover is het allemaal nog niet dat weet ik maar ik hoop dat ze er gewoon uit gaan komen. Want voor GL/PvdA zijn er ook niet zoveel opties toch?
Nicole123
05-02-2024 om 20:18
Miraval schreef op 05-02-2024 om 19:00:
[..]
Ik ook! Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Als deze partijen er niet uit gaan komen is GL/PvdA aan zet. Goed zover is het allemaal nog niet dat weet ik maar ik hoop dat ze er gewoon uit gaan komen. Want voor GL/PvdA zijn er ook niet zoveel opties toch?
Nee, dat denk ik ook niet. Ik zie zelf wel iets in een middenkabinet van bijv PvdA/GL, D66, VVD en NSC. Op zich ook niet heel onlogisch als het de PVV niet lukt om eruit te komen: het zijn nummer 2, 3 , 4 en 5 qua grootte, samen hebben ze 78 zetels en allemaal zitten ze net iets rechts of net iets links van het midden, het zijn geen tegenpolen. Maar ik zie het niet gebeuren dat zij elkaar vinden in het huidige politieke klimaat. Yesilgöz wil niet graag met PVV, maar nog minder graag met PvdA/GL. Ze heeft zich heel erg rechts geprofileerd en afgekeerd van alles wat links is, in de campagne. Omtzigt zal er ook niet om zitten te springen denk ik. Ik verwacht dat of de huidige vier er uiteindelijk toch wel uitkomen, of dat er een halfslachtige poging gedaan wordt om alternatieven te vinden en daarna alsnog de huidige vier tot een regeerakkoord komen. Net als bij de vorige formaties (zowel Rutte 3 als 4), toen VVD, D66, CDA en CU het eigenlijk ook helemaal niet zagen zitten met elkaar.
Daglichtlamp
05-02-2024 om 20:22
Miraval schreef op 05-02-2024 om 19:00:
[..]
Nee zo werkt het niet. De tweede kamer besluit als dit mislukt hoe het verder gaat en daar is geen meerderheid om het initiatief bij GroenLinks-PvdA te leggen.
Nicole123
05-02-2024 om 20:24
Daglichtlamp schreef op 05-02-2024 om 20:22:
[..]
Nee zo werkt het niet. De tweede kamer besluit als dit mislukt hoe het verder gaat en daar is geen meerderheid om het initiatief bij GroenLinks-PvdA te leggen.
Maar wat denk jij dan dat de Tweede Kamer zal besluiten? Er moet toch iemand regeren.
Daglichtlamp
05-02-2024 om 20:26
Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 20:24:
[..]
Maar wat denk jij dan dat de Tweede Kamer zal besluiten? Er moet toch iemand regeren.
Een nieuw iemand die het over rechts mag proberen.
Miraval
05-02-2024 om 20:34
Daglichtlamp schreef op 05-02-2024 om 20:26:
[..]
Een nieuw iemand die het over rechts mag proberen.
Een nieuwe verkenner of formateur?
Daglichtlamp
05-02-2024 om 20:42
Miraval schreef op 05-02-2024 om 20:34:
[..]
Een nieuwe verkenner of formateur?
Dat is aan de kamer. Maar ik vermoed een informateur. Dat was de vorige keer ook zo.
https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2021
Toen ging het initiatief ook niet naar een andere partij na de verschillende mislukkingen.
Aan een formateur zijn we nog lang niet toe. Die komt pas na het eens worden van partijen die samen een regering gaan vormen.
Fleurtje_5
05-02-2024 om 22:54
Zilver_gray schreef op 05-02-2024 om 16:24:
[..]
Zoveel mensen en echt dagelijks?
Heb je een link?
Ik geloof best dat er bewoners zijn in bijvoorbeeld ter Apel die last hebben van bepaalde figuren, maar dat overdrijven is niet nodig om je punt te maken hoor.
En wat bedoel je met 2 woningen rijk iemand?
Hoezo zal protest stemmen op Wilders ons land vooruit helpen? Van alles wat hij in zijn partij programma heeft staan kan hij de helft niet waarmaken. Dat wordt steeds duidelijker en dan tóch nog zou je op hem stemmen?
NOS-bericht van 6 januari 2024:
https://nos.nl/video/2503907-hoe-inwoners-van-ter-apel-nog-altijd-gebukt-gaan-onder-overlast
Zilver_gray
06-02-2024 om 07:48
Fleurtje_5 schreef op 05-02-2024 om 22:54:
[..]
NOS-bericht van 6 januari 2024:
https://nos.nl/video/2503907-hoe-inwoners-van-ter-apel-nog-altijd-gebukt-gaan-onder-overlast
Dankjewel voor de link.
Ik kan me wel vinden in wat de Groningse journalist Chris Klomp erover schrijft;
https://chrisklomp.nl/criminaliteit-asielzoekers-is-vooral-beeldvorming/
Dan nogmaals de vraag; waarom bij een volgende verkiezing op de Pvv te stemmen, gezien deze tégen de spreidingswet is om deze bewoners te ontlasten.
Daglichtlamp
06-02-2024 om 08:14
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/05/haalt-de-middenhuurwet-van-hugo-de-jonge-het-dat-wordt-nog-spannend-a4189190/appview
Weer een wetsvoorstel wat spannend is. Je zou zeggen dat dit voorstel juist ook de middeninkomens helpt. En voor massaal verkopen van huurwoningen ben ik niet zo bang, dat helpt namelijk ook diezelfde middeninkomens.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.