Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
06-02-2024 om 08:53
Daglichtlamp schreef op 06-02-2024 om 08:14:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/05/haalt-de-middenhuurwet-van-hugo-de-jonge-het-dat-wordt-nog-spannend-a4189190/appview
Weer een wetsvoorstel wat spannend is. Je zou zeggen dat dit voorstel juist ook de middeninkomens helpt. En voor massaal verkopen van huurwoningen ben ik niet zo bang, dat helpt namelijk ook diezelfde middeninkomens.
Het lijkt de situatie in de VS wel: als het uit de koker van de tegenpartij komt dan stemmen ze tegen, zelfs al is het exact wat ze zelf steeds geroepen hebben. Treurig. Een wet die regelt wat zo goed als iedereen wil: meer betaalbare woningen voor de normale gemiddelde hardwerkende Nederlander. Zo hard om geroepen voor de verkiezingen, door de bevolking en de politici. En dan laten ze die gewone Nederlander hoppa keihard weer vallen. Want zo zielig voor de particuliere huisjesmelkers, als die geen exorbitant hoge prijzen meer mogen vragen. Echt zeg, die Madlener met zijn “Ik huurde ooit ook particulier en ik betaalde daar enorm veel voor, maar ik was er blij mee, dus moet het blijven zoals nu.” Is dat niet gewoon keihard kiezersbedrog?
Nicole123
06-02-2024 om 08:56
Zilver_gray schreef op 06-02-2024 om 07:48:
[..]
Dankjewel voor de link.
Ik kan me wel vinden in wat de Groningse journalist Chris Klomp erover schrijft;
https://chrisklomp.nl/criminaliteit-asielzoekers-is-vooral-beeldvorming/
Scherpe analyse. Dubbele moraal inderdaad van Wilders.
felija
06-02-2024 om 10:45
[..]
Dankjewel voor de link.
Ik kan me wel vinden in wat de Groningse journalist Chris Klomp erover schrijft;
Dan nogmaals de vraag; waarom bij een volgende verkiezing op de Pvv te stemmen, gezien deze tégen de spreidingswet is om deze bewoners te ontlasten.
De nuance die Chris Klomp aanbrengt is weer eens een genot om te lezen.
Fleurtje_5
06-02-2024 om 11:05
[..]
Dankjewel voor de link.
Dan nogmaals de vraag; waarom bij een volgende verkiezing op de Pvv te stemmen, gezien deze tégen de spreidingswet is om deze bewoners te ontlasten.
Waarom ik er uit protest dan wel op zou stemmen, dat heb ik geschreven in mijn bericht. Het bericht waar ik reageer op iemand die uit protest op links had gestemd.
Dat ze tegen de spreidingswet kan ik goed begrijpen en 'het waarom' heb ik hier ook al meermaals een mening overgeschreven.
Spreidingswet: Als een olievlek op het water voor giga problemen zorgt, zo groot dat de handhavers de boel niet meer onder controle hebben, dan ga je toch ook geen sluisdeuren open zetten. Het azc in Ter Apel is een heel groot asielzoekerscentrum. De problemen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door veilige landers en vinden hoofdzakelijk plaats in het dorp.
Nicole123
06-02-2024 om 11:09
Fleurtje_5 schreef op 06-02-2024 om 11:05:
[..]
Spreidingswet: Als een olievlek op het water voor giga problemen zorgt, zo groot dat de handhavers de boel niet meer onder controle hebben, dan ga je toch ook geen sluisdeuren open zetten. Het azc in Ter Apel is een heel groot asielzoekerscentrum. De problemen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door veilige landers en vinden hoofdzakelijk plaats in het dorp.
Nee, dan is die veiligelanders bij elkaar zetten in een aparte locatie met betere beveiliging beter denk ik, dan krijg je die olievlek niet. Ben je het daarmee eens?
Fleurtje_5
06-02-2024 om 11:13
Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 16:00:
Flauw, die nadruk op twee woningen van Timmermans. Hoeveel heeft Wilders er? Ook twee neem ik aan: een in Venlo en een in Den Haag. Net zoals heel veel Tweede Kamerleden, want dagelijks op en neer reizen van Limburg of Groningen naar Den Haag is met hun werktijden niet echt een optie. En ze willen ook graag feeling met hun provincie houden, want ze willen het landsbelang behartigen vanuit alle hoeken en niet alleen de Haagse bubbel. Je woning in de provincie aanhouden en daarnaast een pied a terre in Den Haag is daarom volkomen logisch, zowel voor Wilders als voor Timmermans als voor de rest van de Tweede Kamer.
Waarom ik dat schreef was omdat het wel heel makkelijk is als iemand die twee grote woningen heeft, geen boterham minder zal eten, op het podium roept dat iedereen wiens wieg elders op de wereld stond welkom is. Terwijl diezelfde man een vrouw (mét baan, maar al jaren woonachtig in kleine caravan) niet kan beloven dat ze binnen een paar jaar een woning heeft.
Dat is als wanneer hij geld uittrekt om het probleem van kilometers-lange files en een groot tekort aan parkeerplaatsen, en het milieu aan gaat pakken, maar ernaast gaat roepen dat iedereen hoognodig een auto moet kopen.
Gebruikersnaaminvullen
06-02-2024 om 11:39
[..]
Dankjewel voor de link.
Met de spreidingwet moet ook iets gedaan worden aan de instroom. het is én, én. Ter Apel blijft een heel groot aanmeldcentrum met officieel 2000 plekken. In het "slechtste" geval zijn die permanent opgevuld.
Daglichtlamp
06-02-2024 om 11:49
Fleurtje_5 schreef op 06-02-2024 om 11:13:
[..]
het podium roept dat iedereen wiens wieg elders op de wereld stond welkom is
Behalve dan dat hij dat helemaal niet heeft geroepen en dat staat ook niet in hun verkiezingsprogramma.
Daglichtlamp
06-02-2024 om 13:03
Vandaag ook in de Eerste Kamer het debat in de Eerste Kamer over de salderingsregeling. Wie als dat afgebouwd gaat worden volgens mij vooral de dupe van zijn zijn de sociale huurders in een zogenaamde 'nul op de meter' woning. Dat klinkt leuk, maar dat werkt alleen als er gesaldeerd mag worden. Straks na afbouw wordt het in dergelijke woningen peperduur om in de winter nog te verwarmen.
Fleurtje_5
06-02-2024 om 13:05
watertoren schreef op 05-02-2024 om 16:14:
[..]
Je vergist je wel en beetje in de tijd hoor. Toen ik 31 jaar geleden mijn baan opgaf om huismoeder te worden werd ik voor gek verklaard. De meeste vrouwen bleven toen ook al werken. Vaak wel minder maar ik was echt een uitzondering. Dat alle moeders thuis waren is veel langer geleden.
Dat kan zeker kloppen, maar ik ging ervan uit dat je het over 35 jaar geleden had. Daarvóór was ergens het 'keerpunt'.
Mijn goede kennis ging ook weer aan het werk toen haar kinderen maar net op school zaten, en zij was toen een van de weinige moeders die buitenshuis weer gingen werken. Daarna gingen meerdere vrouwen buitenshuis werken.
Fleurtje_5
06-02-2024 om 13:17
Nicole123 schreef op 06-02-2024 om 11:09:
[..]
Nee, dan is die veiligelanders bij elkaar zetten in een aparte locatie met betere beveiliging beter denk ik, dan krijg je die olievlek niet. Ben je het daarmee eens?
/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2022/06/2006terapel20.jpg)
Is dit het AZC in Ter Apel? Dit hele terrein? Best een heel groot terrein. Toch?
Veilige landers die géén verblijfvergunning krijgen en voor veel overlast zorgen horen niet verspreid te worden. Dan raak je het overzicht al helemaal kwijt.
En als men het op één plek al niet onder controle kan houden moet men dat niet verder verspreiden.
https://tpo.nl/2023/06/19/ter-apel-staat-op-rand-van-eigenrichting/
https://tpo.nl/2023/05/26/staatssecretaris-vvd-over-misdragende-asielzoekers-ter-apel-dat-is-tuig/
Fleurtje_5
06-02-2024 om 13:41
Daglichtlamp schreef op 06-02-2024 om 11:49:
[..]
Behalve dan dat hij dat helemaal niet heeft geroepen en dat staat ook niet in hun verkiezingsprogramma.
En toch heb ik het hem vlak ná de verkiezingenuitslag horen roepen.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/verkiezingen/timmermans-emotioneel-vuist-tegen-onrecht-discriminatie-en-armoede 22 november 2023
De lijsttrekker van GroenLinks-PvdA sluit een coalitie met de PVV uit. "Als wij het voor het zeggen hebben in Nederland, is iedereen welkom. Waar je wieg ook heeft gestaan.
En hij deed hier net alsof de PVV andere Nederlanders buiten sluit. Provocatie ten top.
Daglichtlamp
06-02-2024 om 13:46
Fleurtje_5 schreef op 06-02-2024 om 13:41:
[..]
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/verkiezingen/timmermans-emotioneel-vuist-tegen-onrecht-discriminatie-en-armoede 22 november 2023
De lijsttrekker van GroenLinks-PvdA sluit een coalitie met de PVV uit. "Als wij het voor het zeggen hebben in Nederland, is iedereen welkom. Waar je wieg ook heeft gestaan.
En hij deed hier net alsof de PVV andere Nederlanders buiten sluit. Provocatie ten top.
Misschien moet je je eigen filmpje nog een keer terugluisteren. Maar ik wist al dat je begrijpend lezen en luisteren lastig vind.
Daglichtlamp
06-02-2024 om 13:51
Doemijdieglazenbol schreef op 24-11-2023 om 10:54:
[..]
YouTube heeft een prachtige transcriptie tool, dus die heb ik gebruikt. Daarna heb ik ChatGPT gevraagd de tekst intact te laten, maar interpunctie, spaties en alinea's toe te voegen (wat ontzettend vet dat dit zo makkelijk kan, tegenwoordig <3) Dit is de tekst:
Wat ontzettend fijn om jullie allemaal te zien. Ik heb jullie ook even nodig vanavond en ik zal heus wel al die dingen zeggen die nu van mij verwacht worden, maar voordat ik dat doe, hou mekaar nou even vast. Wij laten in Nederland niemand los, en als je in de komende dagen in de buurt op school op het werk mensen tegenkomt die na vanavond denken, hoor ik hier nog wel? Dan zeg je heel duidelijk ja, ja, en doe me een plezier. Doe me een plezier en zeg er dan meteen bij: GroenLinks Partij van de Arbeid is mede die linkse samenwerking aangegaan om tegen jullie te kunnen zeggen: we've got your back.
In Nederland is iedereen gelijk. Het maakt niet uit waar jouw wieg stond, waar de wieg van je ouders stond, wat de wiegen van je grootouders waren. Je hoort erbij. Ook zeg ik tegen mensen die op dit moment op plekken op de aarde wonen waar misschien oorlog uitbreekt en dat ze moeten vluchten, en dan zeg ik daar ook tegen die mensen in Nederland: als GroenLinks Partij van de Arbeid het voor het zeggen zouden hebben, ben je welkom als je vlucht voor oorlog en geweld. Dat zal nooit veranderen voor ons.
En natuurlijk, natuurlijk, we blijven netjes. Ik feliciteer Geert Wilders met zijn verkiezingsoverwinning. (boegeroep uit de zaal) Nee, wij zijn democraten. De democratie heeft gesproken. Nu breekt het uur aan dat wij de lat gaan verdedigen. Dus wij zullen schouder aan schouder met al die andere democraten in Nederland die met ons eens zijn de rechtsstaat blijven verdedigen. De rechtsstaat is heilig voor ons. En ja, ja, en ja, en ja, ook ik ben teleurgesteld in de uitslag, ook in onze uitslag. Ik had op veel meer gehoopt. Maar tegelijkertijd is het ook zo dat twee partijen die elkaar gevonden hebben nog niet zo lang geleden, die samen de verkiezingen ingaan, met al die mensen die zo hard gewerkt hebben vanaf de campagneleider onder leiding van Sa van Buren tot jullie allemaal, tot al die afdelingen, land schouder aan schouder, geen verschil meer tussen groen en rood, jawel in kleur maar niet inzet. Dat heb ik gemerkt de afgelopen maanden, en dat is iets wat we moeten uitbouwen. We moeten tegen die andere linkse partijen zeggen: kijk wat er gebeurt als wij niet verenigd zijn. Sluit je bij ons aan, laten we een vuist maken tegen onrecht, een vuist maken tegen discriminatie, een vuist maken tegen uitsluiting, en een vuist maken in de strijd tegen. Laten we dat doen.
En tegen jullie, tegen jullie hoef ik dat niet te zeggen. Maar ik zeg het ook voor de professionele volgers hier aanwezig. Wij zullen nooit in een coalitie stappen met een partij die Nederlanders uitsluit. Wij zullen nooit een coalitie vormen met partijen die doen alsof asielzoekers de bron zijn van alle ellende. Nee.
En wij hebben wel nog een grote taak. Als ik naar deze verkiezingen kijk en ook sommige reacties die ik zie, dan denk ik dat het bij heel veel mensen nog niet echt is doorgedrongen wat er vanavond echt is gebeurd. Dat zal in de komende dagen en weken steeds duidelijker worden. En in die komende dagen en weken zullen wij steeds meer gaan zien hoe zwaar, hoe belangrijk, hoe essentieel onze opdracht is om te staan voor dat Nederland waar we niemand uitsluiten, om te staan voor dat Nederland waar we iedereen omarmen, om te staan voor dat Nederland waar we niet kijken naar wat je achtergrond is, wat je religie is, wat je huidskleur is. Dat Nederland vertegenwoordigen wij, en we zullen ervoor zorgen dat steeds meer Nederlanders aan onze kant komen te staan.
En jongens, tot slot. Ik kan niet verstoppen dat ik ontzettend verdrietig ben vanavond. En dat heeft niets te maken met onze uitslag, want dat hebben we keurig gedaan. Het heeft zeker niks te maken met jullie harde knokken, want dat hebben jullie fantastisch gedaan, echt waar. Maar het heeft te maken met het feit dat we tot nu toe nog niet voldoende Nederlanders hebben overtuigd dat je niet de problemen die we hebben, en die zijn groot, kunt oplossen over de rug van andere mensen. Dat gaat niet. We doen het samen of het lukt niet. Wij gaan het samen doen. We blijven samen strijden. We zullen laten zien dat een solidair, ander, beter Nederland mogelijk is. Samen met jullie gaan we ook al die mensen overtuigen die nu nog niet echt gezien hebben wat er op het spel stond, maar die dat in de komende dagen en weken zullen zien. Met hen samen maken we dit betere, solidaire Nederland. Ik geloof erin. Jullie ook.
Ik heb de uitgeschreven tekst nog even voor je opgezocht. Dank je wel Glazenbol voor de mooie transcriptie.
felija
06-02-2024 om 13:57
Fleurtje_5 schreef op 06-02-2024 om 13:41:
[..]
Zoiets noemen ze een tekst uit zijn verband rukken, context, context, context.
Ah, zie de post hierboven.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.