Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Fleurtje_5 schreef op 05-02-2024 om 15:41:

[..]

Ik kan niet begrijpen dat er ondanks zoveel mensen echt dagelijks overlast ervaren van "veilige landers" (dus niet echte vluchtelingen) dat dan een twee-woningen-rijk-iemand 'van links' op het podium staat te roeptoeteren dat iedereen, ongeacht waar zijn wieg heeft gestaan welkom is in dit land'.

Het landje dat een stip is op de wereldbol. Het landje waar steeds meer landgenoten geen betaalbaar huis kunnen krijgen. Het landje dat de deuren sloot voor 800 tehuizen voor hulpbehoevende ouderen wiens wieg hier heeft gestaan, het landje dat steeds meer voedselbanken en daklozen telt. Het landje waarin die 'twee-woningen-rijk-iemand' een mevrouw niet kan beloven dat ze binnen nu en vier jaar een woning krijgt. Het landje met steeds meer mensen die niet naar de dokter of tandarts gaan omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen. Het landje dat plaats tekort komt (voor al die woningen die dan gebouwd moeten worden) en daarom de boeren het land willen aftroggelen. "want waar moeten die huizen anders gebouwd worden?"

Ik heb niet op Wilders gestemd maar ik kan het heeeeel goed begrijpen dat mensen massaal op Wilders hebben gestemd. En als Wilders niet zo'n kandidaat als bv Dion Graus in zijn partij zou hebben, zou ik de volgende keer (als Timmermans meent ondanks alles, de zaken hier toch te moeten regelen) zeker op Wilders stemmen, ook uit protest.

Eigenlijk doet het er totaal niet toe, maar waar haal jij je info vandaan over de huizen van Timmermans?

Toch niet van een site al deze mag ik hopen?

https://cultuurondervuur.nl/artikelen/het-huis-van-frans-timmermans-verduurzaming-afdwingen-in-europa-thuis-blijft-alles-energielabel-g

watertoren schreef op 05-02-2024 om 11:31:

[..]

Ja, de tijden zijn zeker verandert. Toen mijn man en ik 35 jaar geleden dit huis kochten had ik nog geen droger, vaatwasser en meer van dat soort luxe. Dat is er in de loop der jaren na gespaard te hebben er allemaal gekomen. Net zoals een uitbouw en nieuwe en grotere keuken. Mijn zoon heeft 2,5 jaar geleden een huis gekocht en hij had gelijk alles en dat zie ik bij zijn vrienden ook. Inderdaad gelijk een nieuwe keuken omdat de oude niet zo mooi was. Ik ben blij voor hem en ik geef hem groot gelijk. Waarom zou je het laten als je het kunt betalen? Gelukkig beseft hij wel dat hij het goed heeft want klagen doet hij niet.

In die tijd bleven huismoeders thuis. Hadden geen interieurverzorgster of tuinman. Boodschappen deden ze zelf. En soms gingen ze ergens een morgen helpen in het huishouden of bij de boer op het land. Fulltime werken voor een moeder met jonge kinderen was not-done, parttime werken kon in veel beroepen niet, ouderschapsverlof? vaderschapsverlof? zorgverlof? Deeltijdbaan? Ik ken het niet vanuit die tijd.

Tegenwoordig brengen jonge moeders hun baby/peuter/kleuter naar een oppas of kinderdagverblijf. Veel salaris gaat op aan die dagopvang. En of ze dan drie keer per jaar op vakantie gaan weet ik niet, en anders is het hun gegund, want ik doe mijn petje af voor de jonge moeders die gezin en baan toch maar zien te combineren. 

En als ze twee auto's hebben is dat vast omdat ze beide een baan hebben.

[..]

Ik kan niet begrijpen dat er ondanks zoveel mensen echt dagelijks overlast ervaren van "veilige landers" (dus niet echte vluchtelingen) dat dan een twee-woningen-rijk-iemand 'van links' op het podium staat te roeptoeteren dat iedereen, ongeacht waar zijn wieg heeft gestaan welkom is in dit land'.

Het landje dat een stip is op de wereldbol. Het landje waar steeds meer landgenoten geen betaalbaar huis kunnen krijgen. Het landje dat de deuren sloot voor 800 tehuizen voor hulpbehoevende ouderen wiens wieg hier heeft gestaan, het landje dat steeds meer voedselbanken en daklozen telt. Het landje waarin die 'twee-woningen-rijk-iemand' een mevrouw niet kan beloven dat ze binnen nu en vier jaar een woning krijgt. Het landje met steeds meer mensen die niet naar de dokter of tandarts gaan omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen. Het landje dat plaats tekort komt (voor al die woningen die dan gebouwd moeten worden) en daarom de boeren het land willen aftroggelen. "want waar moeten die huizen anders gebouwd worden?"

Ik heb niet op Wilders gestemd maar ik kan het heeeeel goed begrijpen dat mensen massaal op Wilders hebben gestemd. En als Wilders niet zo'n kandidaat als bv Dion Graus in zijn partij zou hebben, zou ik de volgende keer (als Timmermans meent ondanks alles, de zaken hier toch te moeten regelen) zeker op Wilders stemmen, ook uit protest.

Hoeveel zijn dat er eigenlijk, die mensen die echt dagelijks overlast ervaren van veiligelanders? Heb je daar cijfers van, aangezien je het over 'zoveel' hebt?

Ik denk dat het herbergen van veiligelanders in een flink beveiligde locatie en ze zo snel mogelijk weer uitzetten goed zou kunnen helpen tegen de overlast. Ben je het daarmee eens?

Over de problemen die je noemt wat betreft woningen en armoede: waarom doe je alsof je voor oplossingen daarvoor alleen bij Wilders moet zijn en niet bij Timmermans? Alleen die belofte uit het SBS6 debat, die Wilders inmiddels al heeft moeten afzwakken? In het partijprogramma van PvdA/GL staat een heleboel wat zij willen op het gebied van armoede en woningen, dus doe nou niet alsof ze dat niks uitmaakt.

felija schreef op 05-02-2024 om 15:53:

[..]

Eigenlijk doet het er totaal niet toe, maar waar haal jij je info vandaan over de huizen van Timmermans?

Toch niet van een site al deze mag ik hopen?

https://cultuurondervuur.nl/artikelen/het-huis-van-frans-timmermans-verduurzaming-afdwingen-in-europa-thuis-blijft-alles-energielabel-g

https://www.mediacourant.nl/2023/08/op1-ster-ernstig-onder-vuur-na-miljonairsvraag-frans-timmermans/

In een reportage zegt Frans tegen de verslaggever: “Dat inkomen dat erin komt, wordt ook weer uitgegeven als je twee woningen moet aanhouden en een gezin hebt.”

Flauw, die nadruk op twee woningen van Timmermans. Hoeveel heeft Wilders er? Ook twee neem ik aan: een in Venlo en een in Den Haag. Net zoals heel veel Tweede Kamerleden, want dagelijks op en neer reizen van Limburg of Groningen naar Den Haag is met hun werktijden niet echt een optie. En ze willen ook graag feeling met hun provincie houden, want ze willen het landsbelang behartigen vanuit alle hoeken en niet alleen de Haagse bubbel. Je woning in de provincie aanhouden en daarnaast een pied a terre in Den Haag is daarom volkomen logisch, zowel voor Wilders als voor Timmermans als voor de rest van de Tweede Kamer.

Fleurtje_5 schreef op 05-02-2024 om 15:53:

[..]

In die tijd bleven huismoeders thuis. Hadden geen interieurverzorgster of tuinman. Boodschappen deden ze zelf. En soms gingen ze ergens een morgen helpen in het huishouden of bij de boer op het land. Fulltime werken voor een moeder met jonge kinderen was not-done, parttime werken kon in veel beroepen niet, ouderschapsverlof? vaderschapsverlof? zorgverlof? Deeltijdbaan? Ik ken het niet vanuit die tijd.

Tegenwoordig brengen jonge moeders hun baby/peuter/kleuter naar een oppas of kinderdagverblijf. Veel salaris gaat op aan die dagopvang. En of ze dan drie keer per jaar op vakantie gaan weet ik niet, en anders is het hun gegund, want ik doe mijn petje af voor de jonge moeders die gezin en baan toch maar zien te combineren.

En als ze twee auto's hebben is dat vast omdat ze beide een baan hebben.

Je vergist je wel en beetje in de tijd hoor. Toen ik 31 jaar geleden mijn baan opgaf om huismoeder te worden werd ik voor gek verklaard. De meeste vrouwen bleven toen ook al werken. Vaak wel minder maar ik was echt een uitzondering. Dat alle moeders thuis waren is veel langer geleden.

Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 15:54:

[..]

Hoeveel zijn dat er eigenlijk, die mensen die echt dagelijks overlast ervaren van veiligelanders? Heb je daar cijfers van, aangezien je het over 'zoveel' hebt?

Ik denk dat het herbergen van veiligelanders in een flink beveiligde locatie en ze zo snel mogelijk weer uitzetten goed zou kunnen helpen tegen de overlast. Ben je het daarmee eens?

Over de problemen die je noemt wat betreft woningen en armoede: waarom doe je alsof je voor oplossingen daarvoor alleen bij Wilders moet zijn en niet bij Timmermans? Alleen die belofte uit het SBS6 debat, die Wilders inmiddels al heeft moeten afzwakken? In het partijprogramma van PvdA/GL staat een heleboel wat zij willen op het gebied van armoede en woningen, dus doe nou niet alsof ze dat niks uitmaakt.

Dit zijn dingen die niet in cijfers uit te drukken zijn omdat cijfers vaak over gemiddelden gaan. Als inwoners van Westerwolde en Emmen veel overlast ervaren, dan IS dat ook veel omdat de concentratie asielzoekers daar hoog is. Dan kun je niet met cijfertjes komen die gemiddeld zijn. 

[..]

Zoveel mensen en echt dagelijks?

Heb je een link?

Ik geloof best dat er bewoners zijn in bijvoorbeeld ter Apel die last hebben van bepaalde figuren, maar dat overdrijven is niet nodig om je punt te maken hoor.

En wat bedoel je met 2 woningen rijk iemand? 

Hoezo zal protest stemmen op Wilders ons land vooruit helpen?  Van alles wat hij in zijn partij programma heeft staan kan hij de helft niet waarmaken. Dat wordt steeds duidelijker en dan tóch nog zou je op hem stemmen?

Zilver_gray schreef op 05-02-2024 om 16:24:

[..]

Zoveel mensen en echt dagelijks?

Heb je een link?

Ik geloof best dat er bewoners zijn in bijvoorbeeld ter Apel die last hebben van bepaalde figuren, maar dat overdrijven is niet nodig om je punt te maken hoor.

En wat bedoel je met 2 woningen rijk iemand?

Hoezo zal protest stemmen op Wilders ons land vooruit helpen? Van alles wat hij in zijn partij programma heeft staan kan hij de helft niet waarmaken. Dat wordt steeds duidelijker en dan tóch nog zou je op hem stemmen?

Het is geen overdrijven als die inwoners/winkeliers van die dorpen er dagelijks last van hebben. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-02-2024 om 16:21:

[..]

Dit zijn dingen die niet in cijfers uit te drukken zijn omdat cijfers vaak over gemiddelden gaan. Als inwoners van Westerwolde en Emmen veel overlast ervaren, dan IS dat ook veel omdat de concentratie asielzoekers daar hoog is. Dan kun je niet met cijfertjes komen die gemiddeld zijn.

Ik heb het ook niet over gemiddelden, ik vraag om cijfers. Omdat ik die zelf niet heb en Fleurtje blijkbaar wel, als ze het heeft over 'dagelijks' en 'zoveel mensen'. Hoe groot een probleem precies is kan uitmaken bij welke oplossing er geschikt voor is. Om hoeveel overlastgevers gaat het bijvoorbeeld, om 5, 50 of 500? En hebben inderdaad heel veel mensen er dagelijks overlast van, dan is het probleem urgenter dan enkele af en toe. 

Nicole123 schreef op 05-02-2024 om 16:29:

[..]

Ik heb het ook niet over gemiddelden, ik vraag om cijfers. Omdat ik die zelf niet heb en Fleurtje blijkbaar wel, als ze het heeft over 'dagelijks' en 'zoveel mensen'. Hoe groot een probleem precies is kan uitmaken bij welke oplossing er geschikt voor is. Om hoeveel overlastgevers gaat het bijvoorbeeld, om 5, 50 of 500? En hebben inderdaad heel veel mensen er dagelijks overlast van, dan is het probleem urgenter dan enkele af en toe.

Vorig jaar zijn de burgemeesters van Emmen en Westerwolde naar Den Haag gegaan om hulp te vragen vanwege de onhoudbaarheid.

https://www.westerwolde.nl/burgemeesters-emmen-en-westerwolde-naar-den-haag

Nog eentje https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3625822/problemen-met-criminele-vreemdelingen-groter-en-grimmiger-dijksma-benadrukt-noodzaak-bij-staatssecretaris

https://www.lokaalbestuur.nl/overlast-veiligelanders

En dan kan het een fractie zijn van de asielzoekers, de overlast is er niet minder om. Maar een rondje google had jou hetzelfde verteld.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-02-2024 om 16:39 Topicstarter

https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-alle-bewoners-uit-veilige-landen-voor-overlast-zorgen
Ja er zijn asielzoekers uit veilige landen die overlast veroorzaken. Dat is echter niet het merendeel van de asielzoekers. En voor de ervaren overlast zal het heel veel uitmaken als je die niet allemaal huisvest in Ter Apel of Budel.
In de  eerste link van gebruikersnaaminvullen wordt ook gesproken over veilige landers, maar dat zijn volgens mij mensen die niet of niet meer in een asielprocedure zitten. Een heel ander probleem, dat ook een andere oplossing vraagt vermoed ik.
Dat vraagt een goede bewindspersoon die zorgt voor een effectief uitzetbeleid. Van der Burg is er bijvoorbeeld eindelijk in geslaagd om goede afspraken  te maken met Marokko (dit in tegenstelling tot zijn  voorganger).

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-02-2024 om 16:30:

[..]

Vorig jaar zijn de burgemeesters van Emmen en Westerwolde naar Den Haag gegaan om hulp te vragen vanwege de onhoudbaarheid.

https://www.westerwolde.nl/burgemeesters-emmen-en-westerwolde-naar-den-haag

Dank je. Dat soort gegevens bieden aanknopingspunten voor oplossingen. Ik lees bijvoorbeeld: "de situatie blijft precair en ronduit zorgelijk door toedoen van veilige landers die de route van Emmen naar het aanmeldcentrum in Ter Apel lopend afleggen." Waarom leggen ze die route lopend af? Wat valt daaraan te doen?

Uit je andere link: "Uit een eerdere analyse van identieke problemen op het nabijgelegen Stationsplein (Bollendak) bleek dat het ging om vier overlastgevende groepen: verslaafde lokale dak- en thuislozen, de lokale jeugd, Oosteuropeanen en de groep vreemdelingen. De laatste groep heeft een groot aandeel in de overlast en incidenten op meerdere plekken in de stad. Het is volgens de gemeente een wisselende groep, variërend van 5 en tot 25 jongvolwassen mannen (18-30 jaar) uit voornamelijk Algerije, hoewel de afkomst niet in alle gevallen vast te stellen is." Weten om hoeveel mensen, uit welke landen, op welke plekken het gaat en dat er blijkbaar interactie is met andere groepen (of dat het bij elkaar optelt) is ook nuttige info. Je zou bijv deze mensen ver buiten een stadscentrum op een beveiligde locatie kunnen opvangen en procedures voor bepaalde groepen kunnen versnellen zodat ze snel het land uit zijn.

Je kunt ook niks doen en alleen blijven roepen: "Het is verschrikkelijk, die asielzoekers maken alles kapot en pikken alles in, het is tuig, we willen ze niet meer, geen enkele!!!!", zoals Wilders doet. Dan verwoord je misschien de boosheid en frustratie en voelen mensen zich daardoor gehoord, maar heb je nul komma nul aan werkbare oplossingen.

Daglichtlamp schreef op 05-02-2024 om 16:39:

https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-alle-bewoners-uit-veilige-landen-voor-overlast-zorgen
Ja er zijn asielzoekers uit veilige landen die overlast veroorzaken. Dat is echter niet het merendeel van de asielzoekers. En voor de ervaren overlast zal het heel veel uitmaken als je die niet allemaal huisvest in Ter Apel of Budel.
In de eerste link van gebruikersnaaminvullen wordt ook gesproken over veilige landers, maar dat zijn volgens mij mensen die niet of niet meer in een asielprocedure zitten. Een heel ander probleem, dat ook een andere oplossing vraagt vermoed ik.
Dat vraagt een goede bewindspersoon die zorgt voor een effectief uitzetbeleid. Van der Burg is er bijvoorbeeld eindelijk in geslaagd om goede afspraken te maken met Marokko (dit in tegenstelling tot zijn voorganger).

Ja, dat bedoel ik. In Utrecht zijn het blijkbaar Algerijnen. Dan helpt het daarvoor niet om afspraken te maken met Turkije, of om boos te ageren tegen alle asielzoekers, maar kan het helpen om te kijken hoe je ervoor zorgt dat er minder mensen uit Algerije hierheen komen en hoe je ze zo snel mogelijk weer terugkrijgt. Ik pleit voor maatwerk, meer investeren in COA en realistische oplossingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.