Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Nicole123 schreef op 30-01-2024 om 20:58:

[..]

Mijn inschatting is dat Wilders hierbij aan het langste eind gaat trekken, omdat hij het denk ik slimmer weet te spelen dan Yesilgöz, Omtzigt en van der Plas. Ook hebben zijn aanhangers hem als persoon meer op een voetstuk staan dan de kiezers van de andere drie partijen hun leiders.

Bedoel je dat hij dusdanig veel water bij de wijn gaat doen, dat NSC en VVD zwichten?

felija schreef op 30-01-2024 om 21:07:

[..]

Bedoel je dat hij dusdanig veel water bij de wijn gaat doen, dat NSC en VVD zwichten?

Nee, juist niet. Ik bedoel dat als het klapt in de onderhandelingen, ze alle vier zullen proberen te framen dat het de schuld is van de anderen, maar dat Wilders hier het beste in is en zijn aanhang het van hem eerder aanneemt. Veel meer dan bijv Yesilgöz, die ik vrij zwak vind op dit vlak en waarvan de aanhang ook veel meer al aan het morren is over haar aanpak dan dat ze als één man achter haar staan. Bij klappen van de onderhandelingen zal Wilders er dus het meeste garen bij spinnen denk ik, zelfs als hij zelf de (hoofd)oorzaak ervan is. En ik denk dat ze dat alle vier ook wel weten. 

Nicole123 schreef op 30-01-2024 om 21:41:

[..]

Nee, juist niet. Ik bedoel dat als het klapt in de onderhandelingen, ze alle vier zullen proberen te framen dat het de schuld is van de anderen, maar dat Wilders hier het beste in is en zijn aanhang het van hem eerder aanneemt. Veel meer dan bijv Yesilgöz, die ik vrij zwak vind op dit vlak en waarvan de aanhang ook veel meer al aan het morren is over haar aanpak dan dat ze als één man achter haar staan. Bij klappen van de onderhandelingen zal Wilders er dus het meeste garen bij spinnen denk ik, zelfs als hij zelf de (hoofd)oorzaak ervan is. En ik denk dat ze dat alle vier ook wel weten.

O zo! Bedankt voor je uitleg, ik hoop eigenlijk dat je geen gelijk krijgt, als je het niet erg vindt.

Nicole123 schreef op 30-01-2024 om 21:41:

[..]

Zijn dat onderbuikgevoelens?

Fleurtje_5 schreef op 30-01-2024 om 23:09:

[..]

Ze brengt het niet als feit, maar schrijft letterlijk: 'denk ik', ze onderbouwt het niet met bronnen, dus het is een mening. 

Het als een feit brengen, gebaseerd op onderbuikgevoelens is iets heel anders. 

Fleurtje_5 schreef op 30-01-2024 om 23:09:

[..]

Het zijn speculaties over wat ik denk en verwacht, op grond van bijv de heel lange ervaring van Wilders en de scherpte waarmee hij debatteert en twittert, de peilingen, wat Yesilgöz de laatste tijd heeft laten zien en de nieuwsberichten over hoe het rommelt binnen de VVD. Maar ik doe niet alsof wat ik denk of voorspel feiten zijn of dat er beleid op gebaseerd zou moeten worden. Met een gevoel, voorspelling of mening is niks mis, als je maar erkent dat het enkel een gevoel, voorspelling of mening is. Wat verwacht jij van de onderhandelingen? Denk je dat ze eruit gaan komen? En zo niet, hoe denk je dat het dan zal lopen? 

Nicole123 schreef op 31-01-2024 om 08:59:

[..]

Het zijn speculaties over wat ik denk en verwacht, op grond van bijv de heel lange ervaring van Wilders en de scherpte waarmee hij debatteert en twittert, de peilingen, wat Yesilgöz de laatste tijd heeft laten zien en de nieuwsberichten over hoe het rommelt binnen de VVD. Maar ik doe niet alsof wat ik denk of voorspel feiten zijn of dat er beleid op gebaseerd zou moeten worden. Met een gevoel, voorspelling of mening is niks mis, als je maar erkent dat het enkel een gevoel, voorspelling of mening is. Wat verwacht jij van de onderhandelingen? Denk je dat ze eruit gaan komen? En zo niet, hoe denk je dat het dan zal lopen?

Maar als men hier iets 'denkt, verwacht of voelt' over Frans Timmermans is dat heel andere koek?

Wat ik verwacht van de onderhandelingen? Ik ben rete benieuwd. Over echt alles ben ik rete benieuwd. Hoe het zal gaan in ons landje, maar ook in de hele wereld, overal is het hommeles. Het broeit.

Ik ben tevreden over Ronald Plasterk. Ik denk dat hij het goed doet. Tot nu toe vind ik het 'onderhandelen' redelijk rustig vergeleken met de onderhandelingen die de laatste jaren plaats vonden met andere partijen, waar meerdere verkenners/formateurs van Jorritsma tot Remkes nodig waren en nog steeds onenigheid leek te zijn.

Wel heb ik me tot nu toe twee keren verbaasd als Mona aan het woord was. Dan ratelt zij een verslag op een toon af, alsof het niet haar eigen brief is maar een verslag van iemand anders, een brief die ze in sneltreinvaart 'moet' voorlezen. Mijn 'gevoel' zegt me dat in die woorden dan 'weinig ziel' van Mona zitten. En dat vind ik jammer want ik vond Mona tot nu toe zeer geschikt als premier.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-01-2024 om 13:19 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 31-01-2024 om 13:12:

[..]

Ik ben tevreden over Ronald Plasterk. Ik denk dat hij het goed doet. Tot nu toe vind ik het 'onderhandelen' redelijk rustig vergeleken met de onderhandelingen die de laatste jaren plaats vonden met andere partijen, waar meerdere formateurs van Jorritsma tot Remkes nodig waren en nog steeds onenigheid leek te zijn.

Zowel Jorritsma al Remkes waren geen formateur. Jorritsma was alleen maar verkenner, Remkes is zo'n 3 maanden informateur geweest.
Hier vind je de tijdlijn van de vorige formatie: https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2021
Ik zie nog niet veel verschil met de huidige. Ook nu moest de eerste verkenner vrijwel direct aftreden, net als in 2021. Het verschil is wel dat Plasterk naast verkenner ook informateur geworden is (maar dat is volgens mij vooral omdat Wilders niemand anders kon vinden om het te doen).

Daglichtlamp schreef op 31-01-2024 om 13:19:

[..]

Zowel Jorritsma al Remkes waren geen formateur. Jorritsma was alleen maar verkenner, Remkes is zo'n 3 maanden informateur geweest.
Hier vind je de tijdlijn van de vorige formatie: https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2021
Ik zie nog niet veel verschil met de huidige. Ook nu moest de eerste verkenner vrijwel direct aftreden, net als in 2021. Het verschil is wel dat Plasterk naast verkenner ook informateur geworden is (maar dat is volgens mij vooral omdat Wilders niemand anders kon vinden om het te doen).

Maar die eerste was nog niet eens echt begonnen. Dat die terug trad, was niet omdat ze er onderling niet uit kwamen.

We zullen moeten afwachten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-01-2024 om 13:28 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 31-01-2024 om 13:22:

[..]

Maar die eerste was nog niet eens echt begonnen. Dat die terug trad, was niet omdat ze er onderling niet uit kwamen.

We zullen moeten afwachten.

Jorritsma trad ook niet terug omdat ze er niet uitkwamen.

Daglichtlamp schreef op 31-01-2024 om 13:28:

[..]

Jorritsma trad ook niet terug omdat ze er niet uitkwamen.

Dat zij er überhaupt aan kon beginnen verbaasd mij nog steeds.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230611_95562713 12 juni 2023
Column: Jorritsma ziet Omtzigt als bedreiging, en terecht

Hele goeie column over Annemarie Jorritsma. Hopelijk kunnen jullie deze openen en lezen.

Fleurtje_5 schreef op 31-01-2024 om 13:12:

[..]

Maar als men hier iets 'denkt, verwacht of voelt' over Frans Timmermans is dat heel andere koek?

Wat is je reden dat je steeds Timmermans erbij haalt? Ik vind het in de lopende discussies vooral nogal off topic om het te hebben over wat je denkt over of verwacht van Timmermans, want hij is helemaal niet aan zet in de formatie momenteel. 

Als je bijv denkt dat de asielideeën van de BBB wat betreft Oekraïne komen door iets wat Timmermans in 2014 gezegd heeft (lang voor de huidige oorlog) dan begrijp ik die kronkel niet, want waarom zou de BBB opeens iets roepen wat Timmermans 9 jaar geleden in een heel andere situatie zei? Die logica ontgaat me. Ik zie zo'n uitspraak meer als iets van vroeger er aan de haren bijslepen om 'links' de schuld te geven van wat BBB zegt dan als een on topic speculatie of gedachte over hoe de formatie verloopt of zal verlopen of over het beleid dat Nederland in de komende jaren waarschijnlijk zal krijgen.

Maar als jij hier wil speculeren over bijv als de formatie zou klappen of Timmermans dan aan zet komt, wie hij dan aan tafel zal uitnodigen, wat je daarvan denkt en hoopt en verwacht, of over de verschillen in een VVD+PVV versus VVD+PvdA/GL beleid in de komende jaren: dat lijkt mij een prima discussie. 

Fleurtje_5 schreef op 31-01-2024 om 13:43:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230611_95562713 12 juni 2023
Column: Jorritsma ziet Omtzigt als bedreiging, en terecht

Hele goeie column over Annemarie Jorritsma. Hopelijk kunnen jullie deze openen en lezen.

Hij zit achter een betaalmuur voor mij. Waarom ziet Jorritsma Omtzigt als bedreiging en waarom ben je het daarmee eens?

Daglichtlamp schreef op 31-01-2024 om 13:19:

[..]

Ik kan het nog niet goed vergelijken, omdat deze formatie nog niet zo lang bezig is. Iets wat al afgerond is achteraf met alle kennis erover vergelijken met iets wat nog bezig is en zich met name achter de schermen afspeelt vind ik lastig. Maar die vorige formatie was in mijn ogen in ieder geval behoorlijk dramatisch. Met partijen die vanaf het begin af aan eigenlijk helemaal niet met elkaar wilden, maar gezien de zetelverdeling wel moesten, met een kabinet dat gevallen was maar uiteindelijk een nieuw kabinet met exact dezelfde partijen en zelfs grotendeels dezelfde personen maar dan van functie gewisseld - niet erg goed voor het vertrouwen -, met het 'functie elders' schandaal en gekonkel in het CDA, met de eindeloze tijd die het duurde. Heel veel slechter kan het denk ik niet, tenzij er nu helemaal geen kabinet uit komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.