Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
30-01-2024 om 10:28
Facy66 schreef op 30-01-2024 om 10:25:
Ik denk inderdaad dat PvdA dan aan zet komt en als dat ook niet lukt dan komen er nieuwe verkiezingen. Ik denk wel dat als 1 van deze opties gaat gebeuren dat het politieke landschap na de volgende verkiezingen er heel anders uit zal gaan kiezen. PVV extreem groot, VVD een kleine partij, BBB ook wat groter en NSC weer kleiner denk ik. PvdA een beetje hetzelfde denk ik.
Dat denk ik ook ja.
felija
30-01-2024 om 10:30
Fleurtje_5 schreef op 30-01-2024 om 09:35:
[..]
Schei uit. Ik heb het gedeelte verwijderd (over Frans Timmermans die in aug'2014 met Feyenoord ging praten om vooral te gaan voetballen in Oekraïne)
Nee dat wil ik niet. Die discussie (50% pro-EU-bevolking / 50% pro-Rus-bevolking) heb ik jarenlang 'tot treurens toe' gevolgd en me er gruwelijk aan geergerd. Die discussie heb ik los moeten laten. En wil ik niet weer aanwakkeren.
Maar je zet het hier toch nog even neer.
watertoren
30-01-2024 om 10:35
Facy66 schreef op 30-01-2024 om 10:25:
Ik denk inderdaad dat PvdA dan aan zet komt en als dat ook niet lukt dan komen er nieuwe verkiezingen. Ik denk wel dat als 1 van deze opties gaat gebeuren dat het politieke landschap na de volgende verkiezingen er heel anders uit zal gaan kiezen. PVV extreem groot, VVD een kleine partij, BBB ook wat groter en NSC weer kleiner denk ik. PvdA een beetje hetzelfde denk ik.
Ik denk ook dat de PVV extreem groot gaat worden bij nieuwe verkiezingen. Er zijn veel mensen zoals ik die op de VVD hebben gestemd en daar enorme spijt van hebben. Mochten er nieuwe verkiezingen komen dan zou ik ook op de PVV stemmen.
felija
30-01-2024 om 10:38
Miraval schreef op 30-01-2024 om 09:10:
Ik begrijp het getint naar nieuwe verkiezingen niet. Het is totaal niet in het belang van het land om dat te doen. Daarnaast begrijp ik ook dat de formerende partijen voorzichtig zijn met amendementen aannemen.
Ik hoop dat ze eruit gaan komen. Daarnaast was de opmerking van Wilders over een 'zure' Dilan er een nav haar opmerking over het winnen van verkiezingen met populisme en oneliners. (Of iets in die trant.)
Dat gehint komt door de uitspraak van Wilders op X:
Radiostilte in formatie wordt doorbroken, spanning loopt op https://www.nu.nl/politiek/6299563/radiostilte-in-formatie-wordt-doorbroken-spanning-loopt-op.html
felija
30-01-2024 om 10:39
watertoren schreef op 30-01-2024 om 10:35:
[..]
Ik denk ook dat de PVV extreem groot gaat worden bij nieuwe verkiezingen. Er zijn veel mensen zoals ik die op de VVD hebben gestemd en daar enorme spijt van hebben. Mochten er nieuwe verkiezingen komen dan zou ik ook op de PVV stemmen.
Laten ze eerst maar eens verder gaan met formeren, nieuwe verkiezingen komen er niet zomaar.
Facy66
30-01-2024 om 10:56
felija schreef op 30-01-2024 om 10:39:
[..]
Laten ze eerst maar eens verder gaan met formeren, nieuwe verkiezingen komen er niet zomaar.
Precies ik denk dat ze vast tot iets zullen gaan komen. Het duurt alleen heel lang waarschijnlijk.
Miraval
30-01-2024 om 11:08
Ik weet niet of ik VVD zou stemmen weer. Misschien wel CDA. Ik vind Bontenbal wel sympathiek en kan me ook wel vinden in veel van hun ideeën.
felija
30-01-2024 om 11:17
Facy66 schreef op 30-01-2024 om 10:56:
[..]
Precies ik denk dat ze vast tot iets zullen gaan komen. Het duurt alleen heel lang waarschijnlijk.
Ja, net zoals de vorming van het vorige kabinet, het is niet nieuw
felija
30-01-2024 om 11:17
Miraval schreef op 30-01-2024 om 11:08:
Ik weet niet of ik VVD zou stemmen weer. Misschien wel CDA. Ik vind Bontenbal wel sympathiek en kan me ook wel vinden in veel van hun ideeën.
Die man zou best eens stemmen kunnen gaan winnen, inderdaad.
amarna
30-01-2024 om 11:34
watertoren schreef op 30-01-2024 om 10:35:
[..]
Ik denk er ook veel PVVstemmers spijt hebben van hun stem.
amarna
30-01-2024 om 11:38
Miraval schreef op 30-01-2024 om 11:08:
Ik heb ook op Bontenbal gestemd en zou dat weer doen.
Hoorde laatst een gast in WNL zeggen dat het oude CDA nu uit 3 partijen bestaat: NSC, BBB en het CDA van Bontenbal. Waarvan het "nieuwe" CDA het minst rechts is. Dat spreekt mij aan.
Miraval
30-01-2024 om 11:42
amarna schreef op 30-01-2024 om 11:38:
[..]
Ik heb ook op Bontenbal gestemd en zou dat weer doen.
Hoorde laatst een gast in WNL zeggen dat het oude CDA nu uit 3 partijen bestaat: NSC, BBB en het CDA van Bontenbal. Waarvan het "nieuwe" CDA het minst rechts is. Dat spreekt mij aan.
Ik weet niet of minst rechts/minst links mijn motivatie is. Ik kan me in veel standpunten van links vinden en ook rechts. Mijn drijfveren zijn ondernemerschap (met stip op 1), erfbelasting (die moet niet te ver omhoog naar mijn mening), niet alles nivelleren maar wel meer belasting voor de extreem rijken, zorg, pensioen, migratie en ook wel de HRA.
Ik zal me moeten verdiepen in het CDA eerlijk gezegd.
Nicole123
30-01-2024 om 13:14
Ik denk dat Bontenbal door veel mensen als sympathiek, betrouwbaar en inhoudelijk scherp en capabel wordt gezien, maar het zal hem nog zwaar vallen om al het negatieve wat aan het CDA kleeft van zich af te schudden. Het CDA heeft denk ik ook een duidelijker koers nodig. Geen VVD-light, geen een-beetje-pro-boeren-maar-geen-BBB, want dan kiezen mensen wel voor het 'origineel'. Als ze zich zouden profileren als duidelijke middenpartij kunnen ze denk ik best weer veel stemmen winnen. Als ze tenminste het gepraat over normen en waarden echt concreet maken. Met normen en waarden koop je geen brood, met een goed armoede-, ondernemers- en milieubeleid wel. En ze zouden ook het wat oubollige 'gezin centraal' wat moeten verbreden in mijn ogen. Lang niet iedereen leeft in een gezin, dus als je je teveel daarop focust dan schuif je een grote groep kiezers aan de kant.
Daglichtlamp
30-01-2024 om 17:04
Mijn inschatting is dat NSC en VVD wachten totdat ze de stekker uit de formatie kunnen trekken waarbij ze in elk geval een groot deel van de schuld voor het mislukken bij de PVV kunnen leggen.
https://www.volkskrant.nl/politiek/onderling-vertrouwen-bij-formerende-partijen-is-ver-te-zoeken~b989b3ac1/
Dit keer wordt de toon juist steeds onvriendelijker. ‘Je zou ook iets aardigs over elkaar kunnen zeggen’, recenseert een betrokkene bij de formatie de woorden van Wilders. ‘Je hoeft niet telkens met je vingers op Twitter te zitten.’ Het probleem bij Wilders is echter, denkt deze betrokkene, dat hij niemand heeft die eens zegt: ‘Dat ga je even niet doen.’
Deze week wankelde het onderlinge vertrouwen nog iets meer. Wilders’ opmerking afgelopen zaterdagavond dat hij ‘hoopt’ dat er geen nieuwe verkiezingen nodig zijn – op berichtenplatform X gezet – is niet goed gevallen bij de andere partijen. Die uitspraak suggereert dat hij er rekening mee houdt dat elk moment de stekker uit het broze verbondje kan worden getrokken.
Breekpunt
Ondertussen doen partijleiders er alles aan om in elk geval de indruk te vermijden dat het aan hen zal liggen als de boel klapt. ‘Ik zie goede kans op samenwerking waarin we veel van onze punten kunnen waarmaken’, zei Yesilgöz zaterdagmorgen nog opgewekt. VVD en NSC hebben electoraal veel te verliezen als zij als schuldige worden gezien van een breuk. Zij doen dus braaf mee aan alle onderhandelingen.
Nicole123
30-01-2024 om 20:58
Daglichtlamp schreef op 30-01-2024 om 17:04:
Mijn inschatting is dat NSC en VVD wachten totdat ze de stekker uit de formatie kunnen trekken waarbij ze in elk geval een groot deel van de schuld voor het mislukken bij de PVV kunnen leggen.
Mijn inschatting is dat Wilders hierbij aan het langste eind gaat trekken, omdat hij het denk ik slimmer weet te spelen dan Yesilgöz, Omtzigt en van der Plas. Ook hebben zijn aanhangers hem als persoon meer op een voetstuk staan dan de kiezers van de andere drie partijen hun leiders.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.