Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Ik heb trouwens nog even nagezocht of het wel eens is voorgekomen dat men er zodanig niet uitkwam dat er geen kabinet is gekomen en er nieuwe verkiezingen zijn uitgeschreven. Het antwoord is: nee, nooit. Dus dat Wilders daar nu mee dreigt via zijn Tweet, slechts twee maanden na de verkiezingen en het onderzoeken van één mogelijke coalitie, is wel heel erg voorbarig.

Nicole123 schreef op 31-01-2024 om 15:13:

Ik heb trouwens nog even nagezocht of het wel eens is voorgekomen dat men er zodanig niet uitkwam dat er geen kabinet is gekomen en er nieuwe verkiezingen zijn uitgeschreven. Het antwoord is: nee, nooit. Dus dat Wilders daar nu mee dreigt via zijn Tweet, slechts twee maanden na de verkiezingen en het onderzoeken van één mogelijke coalitie, is wel heel erg voorbarig.

Een van de langst durende formaties was die van 1977/1978 waarbij de PvdA te veel noten op haar zang had. Uiteindelijk klapte de onderhandelingen en werd vervolgens in record tijd het eerste kabinet Lubbers gevormd. Nu hebben we echter veel meer partijen waarvan partijen als CU, D66, SP en CDA hun wonden nog aan het likken zijn. Maar ik ben benieuwd. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-01-2024 om 22:15 Topicstarter

OmaVan2 schreef op 31-01-2024 om 22:04:

[..]

Een van de langst durende formaties was die van 1977/1978 waarbij de PvdA te veel noten op haar zang had. Uiteindelijk klapte de onderhandelingen en werd vervolgens in record tijd het eerste kabinet Lubbers gevormd. Nu hebben we echter veel meer partijen waarvan partijen als CU, D66, SP en CDA hun wonden nog aan het likken zijn. Maar ik ben benieuwd.Je

Je bedoeld van Agt. Die goede oude tijd waarin je met twee partijen een meerderheidskabinet kon vormen, zelfs als de grootste partij niet eens mee deed.

Vandaag in onze krant:

Den Haag -Ruim 38.000 mensen vroegen vorig jaar asiel aan in Nederland. Dat zijn er meer dan in 2022, toen in totaal 35.500 asielzoekers voor het eerst in Nederland aankwamen. Syriërs vormden, net zoals in de afgelopen jaren, de grootste groep. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dit op basis van cijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst.

Het aantal nareizigers, dit zijn gezinsleden van iemand die in Nederland een verblijfsvergunning heeft gekregen, kwam vorig jaar uit op iets meer dan 10.000. In 2022 waren dit er nog bijna 11.000.

Naast mensen uit Syrië kwamen vorig jaar ook veel asielzoekers uit Turkije, Jemen en Eritrea. Van alle asielzoekers was driekwart man. Onder Syriërs en Jemenieten lag dit percentage nog hoger.

............[afbeelding van grafiek].....

De asielinstroom is dit jaar tot nu hoger dan in de afgelopen jaren. Volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid ging het in de eerste vier weken van januari om 3800 mensen. Dat is het hoogste aantal in zeker zeven jaar tijd. In eerdere jaren kwamen in januari per week gemiddeld zo’n 2300 asielzoekers naar Nederland.

Daglichtlamp schreef op 31-01-2024 om 22:15:

[..]

Je bedoeld van Agt. Die goede oude tijd waarin je met twee partijen een meerderheidskabinet kon vormen, zelfs als de grootste partij niet eens mee deed.

De goeie ouwe tijd inderdaad. Ook al kon hij streng zijn, van Agt straalde wel vertrouwen uit.

Nicole123 schreef op 31-01-2024 om 14:06:

[..]

Hij zit achter een betaalmuur voor mij. Waarom ziet Jorritsma Omtzigt als bedreiging en waarom ben je het daarmee eens?

Ik heb opgelet en zag niet staan dat het alleen voor mij als abonnee was. Maar ik durf nu toch niet de hele column te plaatsen.

Klein stukje dan:

............

Ik kan me goed voorstellen dat Annemarie Jorritsma Pieter Omtzigt als een bedreiging ziet. Omtzigt maakt zich grote zorgen over de kloof tussen de bevolking en de politiek. En Annemarie Jorritsma is niet alleen een uiting van die kloof, maar ook een oorzaak. Annemarie Jorritsma heeft namelijk exact evenveel moraal als capaciteiten: nul.

.............

Nicole123 schreef op 31-01-2024 om 14:02:

[..]

Wat is je reden dat je steeds Timmermans erbij haalt? Ik vind het in de lopende discussies vooral nogal off topic om het te hebben over wat je denkt over of verwacht van Timmermans, want hij is helemaal niet aan zet in de formatie momenteel.

Als je bijv denkt dat de asielideeën van de BBB wat betreft Oekraïne komen door iets wat Timmermans in 2014 gezegd heeft (lang voor de huidige oorlog) dan begrijp ik die kronkel niet, want waarom zou de BBB opeens iets roepen wat Timmermans 9 jaar geleden in een heel andere situatie zei? Die logica ontgaat me. Ik zie zo'n uitspraak meer als iets van vroeger er aan de haren bijslepen om 'links' de schuld te geven van wat BBB zegt dan als een on topic speculatie of gedachte over hoe de formatie verloopt of zal verlopen of over het beleid dat Nederland in de komende jaren waarschijnlijk zal krijgen.

Maar als jij hier wil speculeren over bijv als de formatie zou klappen of Timmermans dan aan zet komt, wie hij dan aan tafel zal uitnodigen, wat je daarvan denkt en hoopt en verwacht, of over de verschillen in een VVD+PVV versus VVD+PvdA/GL beleid in de komende jaren: dat lijkt mij een prima discussie.

Het gaat hier over partijleden waar we op hadden kunnen stemmen, dat gaat over Mona, Caroline, Pieter, Dilan, Geert en dus ook Frans.

Er worden niet zo'n mooie dingen geschreven over bv Dilan, Caroline en Geert, en heel veel buikgevoelens worden er 'geventileerd'. Blijkbaar is dat alleen een probleem als de naam Frans valt. 

Ik haalde hem er nu alleen als voorbeeld bij vanwege datgene wat jij allemaal schreef.

ps Timmermans heeft zijn wachtgeld stop laten zetten, dan zal hij wel blijven.

Pia Dijkstra als opvolger van minister Ernst Kuipers en treedt als minister voor Medische Zorg toe tot het demissionaire kabinet.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5432211/pia-dijkstra-wordt-nieuwe-minister-voor-medische-zorg

Fleurtje_5 schreef op 01-02-2024 om 14:14:

[..]

Het gaat hier over partijleden waar we op hadden kunnen stemmen, dat gaat over Mona, Caroline, Pieter, Dilan, Geert en dus ook Frans.

Er worden niet zo'n mooie dingen geschreven over bv Dilan, Caroline en Geert, en heel veel buikgevoelens worden er 'geventileerd'. Blijkbaar is dat alleen een probleem als de naam Frans valt.

Ik haalde hem er nu alleen als voorbeeld bij vanwege datgene wat jij allemaal schreef.

Heb je met hen allemaal geknikkerd, dat je het over Mona, Pieter en Frans hebt? 

Het is hier wat mij betreft geen wedstrijdje mooie of lelijke dingen schrijven over iemand, maar een inhoudelijke discussie over de huidige politieke ontwikkelingen: de formatie, zowel qua proces als qua onderwerpen waar die formatie over gaat. Daar Timmermans aan de haren bijslepen met een uitspraak van 9 jaar terug die in een totaal andere context gezegd werd, alleen omdat je ook graag over hem wat negatiefs wil zeggen en daarmee denkt quitte te staan, vind ik nogal kinderachtig eerlijk gezegd. En als je even turft hier wie er hier vanuit feiten, cijfers en logica schrijft en wie vooral onderbuikgevoelens spuit dan is het vrij lachwekkend als jij nu mij die buikgevoelens gaat lopen verwijten. 

Overigens was die post waar je nu zo over valt helemaal niet bedoeld als waardeoordeel. Ik schat gewoon Wilders op grond van wat ik van hem gezien heb in als iemand die slim politiek bedrijft en daarvan weet te profiteren tijdens een formatie. Van bijvoorbeeld Rutte vind ik dat ook. Politici als Yesilgöz en van der Plas (en ook Timmermans en Jetten, maar die zijn momenteel geen partij in de formatie) vind ik hier minder sterk in. Misschien sta jij daar weer anders in, dat kan, het is best persoonlijk denk ik. En welke waarde je eraan hangt is ook subjectief: vind je slim politiek bedrijven iets positiefs, want dan krijgt diegene veel voor elkaar, of vind je het juist goed als iemand hier niet zo sterk in is (of wil zijn), want die speelt dan misschien minder politieke spelletjes? Voor beide is wat te zeggen.

Lilian Marijnissen was vanavond bij Vandaag Inside. Ik heb haar altijd een goed politica gevonden. Jammer dat ze nooit het aantal stemmen kreeg dat ze verdiende.

Ik bekeek zonet een Youtubefilmpje waarin Wilders tekeer gaat tegen Mark Rutte.
Daarin komt Wilders juist op voor de rechtstaat.
En ik heb geluisterd naar wat Rutte daarop als antwoord gaf. En dat antwoord was een niets zeggende woordenbrij, een antwoord wat hij op elke andere vraag ook had kunnen zeggen, en waarbij ik me dan zou afvragen 'maar wat heb je nu eigenlijk gezegd?'
En dát is ook weer knap, als je de gave hebt om een nietszeggend antwoord te geven, waarover men denkt-te-horen dat het een gewichtig antwoord is.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-02-2024 om 07:30 Topicstarter

Zeker weer zo'n clipje uit 1 van die (extreem)rechtse kanalen die je volgt? Al ben ik met je eens dat de VVD ook niet bepaald bekend staat als hoeder van de rechtstaat.

Daglichtlamp schreef op 02-02-2024 om 07:30:

Zeker weer zo'n clipje uit 1 van die (extreem)rechtse kanalen die je volgt? Al ben ik met je eens dat de VVD ook niet bepaald bekend staat als hoeder van de rechtstaat.

Dat filmpje staat op youtube en is een debat uit de Tweede Kamer. Er word niets tussendoor geroepen, geen tekst erdoor of eronder.

Al zou dit debat-filmpje in de Efteling getoond worden, dan nog is het geen sprookje.

"(extreem) rechtse kanalen" die ik zou volgen??? Zijn dat onderbuikgevoelens over mij?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-02-2024 om 07:57 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 02-02-2024 om 07:53:

[..]

Dat filmpje staat op youtube en is een debat uit de Tweede Kamer. Er word niets tussendoor geroepen, geen tekst erdoor of eronder.

Al zou dit debat-filmpje in de Efteling getoond worden, dan nog is het geen sprookje.

"(extreem) rechtse kanalen" die ik zou volgen??? Zijn dat onderbuikgevoelens over mij?

Nee mijn conclusie uit eerder geplaatste clipjes door jou, die uit zeker drie verschillende (extreem)rechtse youtubekanalen afkomstig waren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.