Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
24-01-2024 om 11:57
Fleurtje_5 schreef op 24-01-2024 om 10:37:
[..]
Maar in Ter Apel voelen burgers en vluchtelingen zich helemaal niet veilig. En uitgerekend dát gaat men verspreiden. Meermaals las ik in de krant dat een asielzoeker (homo of LHTBI) zelfmoord pleegde in een asielzoekerscentrum. En dat was niet eens in Ter Apel.
De leefomstandigheden in AZCs moeten daarom flink verbeterd vind ik. Door bijv. ze niet met 2500 in een ruimte voor 2000 te proppen, maar kleinschaliger op te vangen, met een aparte strenger beveiligder locatie voor veiligelanders met weinig kans van slagen. Partijen als PVV, BBB en VVD willen dat nou juist niet, betere omstandigheden in AZCs, zij willen het graag nog soberder en inhumaner, zodat dat nieuwe asielzoekers zou afschrikken.
Nicole123
24-01-2024 om 12:15
Fleurtje_5 schreef op 24-01-2024 om 10:54:
[..]
Ik vind landbouwgrond heel belangrijk. Belangrijker dan al die modezaken en parfum-zaken.
Als ik zou voorslaan om alle winkels en warenhuizen in steden om te bouwen tot woningen, en zou zeggen dat de stedelingen maar online hun kleren en parfum moeten kopen kan ik makkelijk zeggen 'want er zijn belangrijkere zaken'. Maar zo werkt dat niet, want er zijn mensen die je dan hun brood/beroep/bestaansrecht afneemt.
Welk percentage aan grond nemen mode- en parfumwinkels in? Ook 60%? En richten die zich ook vooral op export? In dat geval zou ik zeker ook zeggen dat je daar kritisch naar zou moeten kijken.
Vind jij dat je mensen per definitie het recht hebben om hun beroep uit te mogen blijven oefenen? Ook bijvoorbeeld de mijnwerkers en textielarbeiders van destijds? De mensen die in de gaswinning in Groningen werk(t)en? Medewerkers van videotheken? Museum-medewerkers, acteurs, presentatoren en kunstenaars? Tweede Kamer leden van de VVD en D66 die niet herkozen zijn? Was je ook zo fel toen de visserij in Nederland flink ingekrompen werd? Je kunt wel doen alsof je dan mensen hun brood en bestaansrecht afneemt als ze moeten switchen van beroep, maar dat betekent niet dat je in armoede vervalt of geen bestaansrecht meer hebt. Brood, beroep en bestaansrecht zijn niet hetzelfde.
Als je voor minder landbouw/kassen en/of veeteelt bent dan betekent dat ook niet dat daarvoor per definitie de boeren de lasten moeten dragen. Ik ben voor zeer ruimhartige compensatieregelingen en voor een helder, consistent en langdurig beleid. Niet eerst pushen tot schaalvergroting en daarna als de boeren geïnvesteerd hebben weer moeten inkrimpen, daarin zijn in de vorige kabinetten met dank aan o.a. Henk Blekers enorme fouten in gemaakt. Ik ben ook niet per se voor minder boeren, maar vooral voor minder vee en kassen. Dat kan ook door bijvoorbeeld hetzelfde aantal boeren te houden, maar met kleinere bedrijven en hen te compenseren voor het verlies aan winst. Of door boeren - organisatorisch, door regels te versoepelen en/of financieel - te helpen om hun boerderij deels om te vormen tot bijv. een biologische boerderij, zorgboerderij, boerderij in combinatie met kinderopvang / ouderenwoningen / recreatie, etc etc. Dat helpt de boeren juist om toekomstbestendig te worden, in een sector die heel arbeidsintensief is en daardoor niet zo heel goed meer bij het rijke Westen past - en daardoor ook heel veel arbeidsmigranten nodig heeft.
Nicole123
24-01-2024 om 13:14
Fleurtje_5 schreef op 24-01-2024 om 10:46:
[..]
En als straks Australië besluit alle inwoners naar Nederland te sturen, moeten wij dan alle natuur opofferen zodat zij in onze weilanden, parken en natuurgebieden kunnen wonen? Of moet er dan een andere oplossing bedacht worden? Want het kappen van bomen gaat niet zonder gevolgen.
Huh, wat maak je nu voor vreemd extreem van? Sinds wanneer krijgen Australiërs hier asiel of een verblijfsvergunning, wat heb ik gemist? En sinds wanneer is agrarisch land natuur? Stallen, kassen en monocultuur (weide of akkerland) zijn helemaal geen natuur. Ik wil helemaal geen bomen kappen, ik wil juist méér bomen, méér natuur.
OmaVan2
24-01-2024 om 13:42
Fleurtje_5 schreef op 24-01-2024 om 10:37:
[..]
Rutte heeft het kabinet laten vallen op migratie. Dilan was daar ook heel duidelijk in. In september zei Dilan dat we echte vluchtelingen deden opvangen, maar zodra het weer veilig is in het land van herkomst moeten ze terug. Wilders wil ook echte vluchtelingen opvangen zodat ze veilig zijn.
Zo Dilan gaat terug naar Turkije of is Turkije niet veilig voor DIlan? Maar alle gekheid op een stokje. Ze heeft het daar over verschil tussen oorlogs- en politieke vluchtelingen. De VVD is een voorstander om dat verschil weer te gaan maken. Alleen dat lost in geval van Syriërs nog steeds niet veel op, want Syrië is nog steeds niet veilig. Fleurtje, kan je de beelden van een jaar geleden na de aardbeving in Turkije en Syrië nog herinneren. Men had in Syrië nauwelijks hulpmiddelen om mensen uit te graven, want Assad gaf geen hulp, want was geen gebied dat onder zijn controle stond en liet geen hulp toe, want het was zijn pakkie an niet. Dus de hulp moest via Turkije komen dat op dat moment zijn eigen problemen had.
En tot wanneer mag je vluchtelingen terug blijven sturen. Mag dat nog steeds als ze hier al 10 jaar wonen en de kinderen op de middelbare school zitten? Het is dan een stuk efficiënter om meer geld en energie in de integratie van deze mensen in de maatschappij te investeren. Zo eindigt een onevenredig groot deel van Somaliërs die als basisschoolkind hier zijn gekomen op het praktijkonderwijs, doordat ze in Somalië te weinig onderwijs gehad hebben om die achterstand in één, twee jaar in te lopen. Dat is dus een enorme verspilling. Over dat soort zaken kan je veel beter nadenken. Er mag van mij ook kritisch gekeken worden waarom zoveel meer mensen in Nederland asiel krijgen in verhouding tot andere landen. Het is echter een heel complexe materie.
Fleurtje_5
24-01-2024 om 13:59
Nicole123 schreef op 24-01-2024 om 13:14:
[..]
Huh, wat maak je nu voor vreemd extreem van? Sinds wanneer krijgen Australiërs hier asiel of een verblijfsvergunning, wat heb ik gemist? En sinds wanneer is agrarisch land natuur? Stallen, kassen en monocultuur (weide of akkerland) zijn helemaal geen natuur. Ik wil helemaal geen bomen kappen, ik wil juist méér bomen, méér natuur.
Huh, voor mij was het duidelijk dat het een overdreven-voorbeeld was. Sorry dat je dat niet zag.
Grote stallen bevinden zich in agrarisch gebied. Agrarisch gebied is hier bij lange na niet alleen stallen. Het zijn akkers, weilanden, bermen, bossen en struiken en hier en daar een boerderij. Buiten de bebouwde kom dus, zodat de boer niet met zijn koeien over straat langs de kerktoren en de L*ddl hoeft te lopen als hij ze naar de wei brengt.
Nicole123
24-01-2024 om 14:00
OmaVan2 schreef op 24-01-2024 om 13:42:
[..]
Zo Dilan gaat terug naar Turkije of is Turkije niet veilig voor DIlan?
Ik vind dat eigenlijk een heel terechte vraag, helemaal geen gekke. Als de VVD en PVV er echt voor zijn om vluchtelingen weer terug naar het land van herkomst te sturen zodra het daar weer veilig is, ook al is het lang geleden en zijn die mensen inmiddels hartstikke ingeburgerd, als ze vinden dat mensen met een dubbele nationaliteit niet in Nederland thuishoren, of als ze vinden dat teveel mensen uit Oost-Europa de huizen van de 'Echte Nederlanders' innemen, laat ze dan ook consequent zijn. Dus Yesilgöz kan dan terug naar Turkije met haar landgenoten, de vrouw van Wilders naar Hongarije. Practice what you preach.
Hier overigens wat Wilders vindt van de dubbele nationaliteit van Yesilgöz:
"Een VVD-er van Turkse afkomst op Justitie. En nu maar hopen dat ze mijn beveiliging niet opheft want het liefste zien ze me natuurlijk onder het gras verdwijnen."
Maar dat is natuurlijk weer alleen maar 'een beetje lomp verwoord'...
https://nos.nl/artikel/2414784-wilders-had-prettig-gesprek-met-yesilgoz-over-zijn-tweet
Fleurtje_5
24-01-2024 om 14:02
OmaVan2 schreef op 24-01-2024 om 13:42:
[..]
Zo Dilan gaat terug naar Turkije of is Turkije niet veilig voor DIlan? Maar alle gekheid op een stokje. Ze heeft het daar over verschil tussen oorlogs- en politieke vluchtelingen. De VVD is een voorstander om dat verschil weer te gaan maken. Alleen dat lost in geval van Syriërs nog steeds niet veel op, want Syrië is nog steeds niet veilig. Fleurtje, kan je de beelden van een jaar geleden na de aardbeving in Turkije en Syrië nog herinneren. Men had in Syrië nauwelijks hulpmiddelen om mensen uit te graven, want Assad gaf geen hulp, want was geen gebied dat onder zijn controle stond en liet geen hulp toe, want het was zijn pakkie an niet. Dus de hulp moest via Turkije komen dat op dat moment zijn eigen problemen had.
En tot wanneer mag je vluchtelingen terug blijven sturen. Mag dat nog steeds als ze hier al 10 jaar wonen en de kinderen op de middelbare school zitten? Het is dan een stuk efficiënter om meer geld en energie in de integratie van deze mensen in de maatschappij te investeren. Zo eindigt een onevenredig groot deel van Somaliërs die als basisschoolkind hier zijn gekomen op het praktijkonderwijs, doordat ze in Somalië te weinig onderwijs gehad hebben om die achterstand in één, twee jaar in te lopen. Dat is dus een enorme verspilling. Over dat soort zaken kan je veel beter nadenken. Er mag van mij ook kritisch gekeken worden waarom zoveel meer mensen in Nederland asiel krijgen in verhouding tot andere landen. Het is echter een heel complexe materie.
Dilan is Nederlandse (met Turkse afkomst) Toch?
Nicole123
24-01-2024 om 14:11
Fleurtje_5 schreef op 24-01-2024 om 13:59:
[..]
Huh, voor mij was het duidelijk dat het een overdreven-voorbeeld was. Sorry dat je dat niet ziet.
Grote stallen bevinden zich in agrarisch gebied. Agrarisch gebied is hier bij lange na niet alleen stallen. Het zijn akkers, weilanden, bermen, bossen en struiken en hier en daar een boerderij. Buiten de bebouwde kom dus, zodat de boer niet met zijn koeien over straat langs de kerktoren en de L*ddl hoeft te lopen als hij ze naar de wei brengt.
Ik zie juist wel dat het een overdreven voorbeeld is. En iets in het extreme trekken om maar je punt te maken is een drogreden, geen goed argument. Alles is namelijk niet wenselijk als je het maar genoeg in het extreme trekt.
Ja, stallen bevinden zich in agrarisch gebied, dat klopt. Maar dat betekent niet dat als je een aantal mega varkensstallen en kassen weg wil halen dat je dús natuur weghaalt, wat jij ervan maakt. Je zou juist op die plekken voor meer bomen en struiken kunnen zorgen. Een weiland is geen natuur, varkens of kippen lopen überhaupt niet naar of op een weiland en op akkers staan niet meer bomen dan in een woonwijk. Jij lijkt te denken dat ik van jouw woonomgeving één groot betegeld bebouwd gebied zou willen maken, maar dat stel ik helemaal niet. Ik denk meer aan zo'n voorbeeld zoals ik al gaf, van een dorp waarbij de kassen middenin het dorp staan en waarbij de kassen ruimte maken voor een mooie woonwijk inclusief groen (en een verzorgingshuis!), tot vreugde van de bewoners.
Nicole123
24-01-2024 om 14:13
Fleurtje_5 schreef op 24-01-2024 om 14:02:
[..]
Dilan is Nederlandse (met Turkse afkomst) Toch?
Ze is oorspronkelijk een vluchteling uit Turkije (door gezinshereniging) en heeft zowel de Nederlandse als nog de Turkse nationaliteit. Daardoor werd ze door Wilders oorspronkelijk uitgekotst (zie die tweet), maar dat lijkt hij inmiddels te zijn vergeten. En zij haar eigen achtergrond ook, als ze roept dat vluchtelingen terug moeten naar hun land van herkomst als dat land inmiddels veilig is.
Daglichtlamp
24-01-2024 om 16:31
Jammer genoeg vandaag geen tijd om naar het debat te kijken, maar degenen die hoopten dat de PVV haast zou maken met het afschaffen van het eigen komen zo te lezen bedrogen uit.
https://www.ad.nl/politiek/na-jaren-in-de-aanval-moet-pvver-fleur-agema-nu-in-de-verdediging-wanneer-schaft-ze-het-eigen-risico-af~a2ecc7cb/
Onder meer GroenLinks-PvdA en SP hopen juist dat met de machtige PVV in het parlement de afschaffing van het eigen risico snel geregeld wordt (kost zeker 3,4 miljard euro per jaar). De gratis tandarts (kost bijna 2 miljard) lijkt ook binnen handbereik met de PVV als medestander.
Dus waarom wachten? PVV-leider Wilders beloofde het nota bene tijdens het beruchte SBS-campagnedebat aan een bezorgde kiezer: het eigen risico moet nú afgeschaft worden, overtoepte hij de linkse lijsttrekker Frans Timmermans. Wanneer gebeurt het dan? ,,Ik word duizelig van het gedraai”, zegt SP-leider Jimmy Dijk. ,,Gaan we nu het eigen risico afschaffen, gaan we nu de tandarts in het basispakket opnemen? Miljoenen mensen wachten.”
De NOS schrijft er ook over: PVV onder vuur na afhouden van snelle afschaffing eigen risico - https://nos.nl/l/2506057
Gebruikersnaaminvullen
24-01-2024 om 16:44
Fleurtje_5 schreef op 24-01-2024 om 13:59:
[..]
Huh, voor mij was het duidelijk dat het een overdreven-voorbeeld was. Sorry dat je dat niet zag.
Maar welke oplossing zie jij dan voor de wooncrisis als daar niet gebouwd mag worden? Neem aan dat daar ook families wonen wiens kinderen een keer uit huis willen. Die kunnen dan toch ook nergens heen?
Of moeten die naar de randstad komen omdat het daar toch al dichtbevolkt is en kunnen er dus nog wel een paar honderdduizend huizen bij?
Nicole123
24-01-2024 om 16:49
Daglichtlamp schreef op 24-01-2024 om 16:31:
Jammer genoeg vandaag geen tijd om naar het debat te kijken, maar degenen die hoopten dat de PVV haast zou maken met het afschaffen van het eigen komen zo te lezen bedrogen uit.
https://www.ad.nl/politiek/na-jaren-in-de-aanval-moet-pvver-fleur-agema-nu-in-de-verdediging-wanneer-schaft-ze-het-eigen-risico-af~a2ecc7cb/
Uit de link:
En het betalen van alle plannen is ook wel lastiger dan even snel een motie indienen, doceert de nummer twee van de PVV.
Goh, ze hebben het eindelijk ook door (of meer: moeten het nu eindelijk toegeven). Ik stel al tijden dat vanuit de oppositie cadeautjes en toverstafjes beloven makkelijker is dan haalbare plannen daadwerkelijk doorvoeren. Ik zie aankomen dat hetzelfde zal gebeuren met de grote beloftes van Wilders op het gebied van migratie, Europa, BTW afschaffing, woningen, etc. Zo'n beetje alles waarmee hij de kiezers naar zijn partij getrokken heeft. Het overgrote deel van het partijprogramma is hartstikke onhaalbaar of in strijd met verdragen. Een kwart van de kiezers is in de populistische sprookjes getrapt en komt nu inderdaad bedrogen uit.
felija
24-01-2024 om 17:46
Nicole123 schreef op 24-01-2024 om 16:49:
[..]
Uit de link:
En het betalen van alle plannen is ook wel lastiger dan even snel een motie indienen, doceert de nummer twee van de PVV.
Goh, ze hebben het eindelijk ook door (of meer: moeten het nu eindelijk toegeven). Ik stel al tijden dat vanuit de oppositie cadeautjes en toverstafjes beloven makkelijker is dan haalbare plannen daadwerkelijk doorvoeren. Ik zie aankomen dat hetzelfde zal gebeuren met de grote beloftes van Wilders op het gebied van migratie, Europa, BTW afschaffing, woningen, etc. Zo'n beetje alles waarmee hij de kiezers naar zijn partij getrokken heeft. Het overgrote deel van het partijprogramma is hartstikke onhaalbaar of in strijd met verdragen. Een kwart van de kiezers is in de populistische sprookjes getrapt en komt nu inderdaad bedrogen uit.
Inderdaad, tot die tijd is het uitzitten en hopen dat er toch een meer realistischer regering komt, we geven de moed niet op.
Blomke82
24-01-2024 om 21:13
Nicole123 schreef op 24-01-2024 om 14:13:
[..]
Ze is oorspronkelijk een vluchteling uit Turkije (door gezinshereniging) en heeft zowel de Nederlandse als nog de Turkse nationaliteit. Daardoor werd ze door Wilders oorspronkelijk uitgekotst (zie die tweet), maar dat lijkt hij inmiddels te zijn vergeten. En zij haar eigen achtergrond ook, als ze roept dat vluchtelingen terug moeten naar hun land van herkomst als dat land inmiddels veilig is.
Een dubbele nationaliteit kan wat mij betreft afgeschaft worden. Als je hier geboren wordt en je toekomst hier ligt ben je gewoon Nederlander en krijg je enkel een Nederlands paspoort. Zo werkt het ook voor autochtone Nederlanders. Wij mogen ook geen Turks of Marokkaans paspoort aanvragen én de Nederlandse behouden
https://ind.nl/nl/dubbele-nationaliteit
Vind het sowieso raar dat mensen die hier wonen en leven mogen bepalen hoe een land van bijvoorbeeld 3000 km verder op bestuurd moet worden. Zoals dat o.a. Turken hier Erdogan in het zadel houden terwijl sommigen er nog nooit zijn geweest en de bevolking daar vooral seculierder heeft gestemd.
Maar door buitenlandse stemmen blijft alles zoals het was. Die vinden dat conservatieve en trotse geweldig en gaan het romantiseren. Die zien alleen de lusten en niet de lasten waar de bevolking aldaar onder gebukt gaat.
Daglichtlamp
24-01-2024 om 21:16
Een dubbele nationaliteit is natuurlijk niet altijd een keuze. Marokko bijvoorbeeld staat opgeven van de nationaliteit niet toe. Dus als een van je ouders de Marokkaanse nationaliteit heeft beschouwd Marokko jou als Marokkaans, zelfs als je daar nooit bent geweest
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.