Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

24-01-2024 om 21:18

Daglichtlamp schreef op 24-01-2024 om 21:16:

Een dubbele nationaliteit is natuurlijk niet altijd een keuze. Marokko bijvoorbeeld staat opgeven van de nationaliteit niet toe. Dus als een van je ouders de Marokkaanse nationaliteit heeft beschouwd Marokko jou als Marokkaans, zelfs als je daar nooit bent geweest

dan maar geen nederlandse nationaliteit. Keuze maken

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-01-2024 om 21:39 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 24-01-2024 om 21:18:

[..]

dan maar geen nederlandse nationaliteit. Keuze maken

Je kunt dus niet kiezen.

Blomke82 schreef op 24-01-2024 om 21:13:

[..]

Een dubbele nationaliteit kan wat mij betreft afgeschaft worden. Als je hier geboren wordt en je toekomst hier ligt ben je gewoon Nederlander en krijg je enkel een Nederlands paspoort. Zo werkt het ook voor autochtone Nederlanders. Wij mogen ook geen Turks of Marokkaans paspoort aanvragen én de Nederlandse behouden

https://ind.nl/nl/dubbele-nationaliteit

Vind het sowieso raar dat mensen die hier wonen en leven mogen bepalen hoe een land van bijvoorbeeld 3000 km verder op bestuurd moet worden. Zoals dat o.a. Turken hier Erdogan in het zadel houden terwijl sommigen er nog nooit zijn geweest en de bevolking daar vooral seculierder heeft gestemd.

Maar door buitenlandse stemmen blijft alles zoals het was. Die vinden dat conservatieve en trotse geweldig en gaan het romantiseren. Die zien alleen de lusten en niet de lasten waar de bevolking aldaar onder gebukt gaat.

Je hebt als Nederlandse overheid alleen invloed op je eigen beleid. Dus als een ander land niet toestaat dat mensen hun nationaliteit opgeven of mensen op afstand laat stemmen, dan kun je dat heel kwalijk vinden, maar je doet er weinig aan. Wat je wel zou kunnen doen is het stemrecht of Nederlandschap afnemen van Nederlanders die uit Nederland emigreren, daar heb je wel invloed op. (Althans, dan moet je ook nog wel wat wetten aanpassen, maar dan hoef je tenminste niet Turkse of Marokkaanse wetten aan te passen.) Zou je dat willen?

Daglichtlamp schreef op 24-01-2024 om 21:39:

[..]

Je kunt dus niet kiezen.

Ze kunnen toch kiezen geen Marokkaans paspoort aan te vragen? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-01-2024 om 22:03 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:00:

[..]

Ze kunnen toch kiezen geen Marokkaans paspoort aan te vragen?

Dan ben je nog steeds Marokkaans. Alleen als je alleen een Marokkaanse moeder hebt en een vader met een andere nationaliteit, heb je nadat je meerderjarig bent geworden twee jaar om afstand te doen van je Marokkaanse nationaliteit. Met een Marokkaanse vader is die mogelijkheid er helemaal niet.

Ik blijf het raar vinden dat mensen die in andere landen wonen mogen stemmen over hoe de bevolking in hun "thuisland" moet leven. Bijna driekwart van de Nederlandse Turken stemt voor Erdogan terwijl ze zelf alleen op vakantie gaan naar het land en alleen de lusten hebben.

Nederlanders in het buitenland ook niet meer meebepalen hoe de bevolking hier moet "leven". Als die terugkomen dan kunnen ze weer stemmen. 

Daglichtlamp schreef op 24-01-2024 om 22:03:

[..]

Dan ben je nog steeds Marokkaans. Alleen als je alleen een Marokkaanse moeder hebt en een vader met een andere nationaliteit, heb je nadat je meerderjarig bent geworden twee jaar om afstand te doen van je Marokkaanse nationaliteit. Met een Marokkaanse vader is die mogelijkheid er helemaal niet.

Ik bedoelde, als ze naar Marokko reizen met alleen een Nederlands paspoort. Of staat de dubbele nationaliteit daarin vermeld?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:05:

Ik blijf het raar vinden dat mensen die in andere landen wonen mogen stemmen over hoe de bevolking in hun "thuisland" moet leven. Bijna driekwart van de Nederlandse Turken stemt voor Erdogan

EDIT: Deze cijfers kloppen niet, blijkt later. Kennelijk verouderde bron, excuses. “bijna driekwart van de mensen die stemmen. ongeveer eenderde van de groep stemt. Dus ongeveer een op de vijf van de totale groep stemde op erdogan.” (EDIT het is een op de drie) 
Hoe je niet stemmen moet interpreteren weet ik niet. Daar zitten zeker mensen bij die ook vinden dat ze er niets over te zeggen hebben (interviews genoeg te vinden), vast ook mensen die het niet interesseert en vast ook mensen die denken erdogan wint toch wel (dus hij heeft mijn stem niet nodig/stemmen heeft geen zin). En ongetwijfeld nog andere redenen. 

Doemijdieglazenbol schreef op 24-01-2024 om 22:20:

[..]

bijna driekwart van de mensen die stemmen. ongeveer eenderde van de groep stemt. Dus ongeveer een op de vijf van de totale groep stemde op erdogan.
Hoe je niet stemmen moet interpreteren weet ik niet. Daar zitten zeker mensen bij die ook vinden dat ze er niets over te zeggen hebben (interviews genoeg te vinden), vast ook mensen die het niet interesseert en vast ook mensen die denken erdogan wint toch wel (dus hij heeft mijn stem niet nodig/stemmen heeft geen zin). En ongetwijfeld nog andere redenen.

Maar het is een minderheid die überhaupt stemt.

Meer dan de helft heeft de laatste keer gestemd

Verkiezingen Turkije, Opkomst van Turken in Nederland is %50,97 Van de 286.000 Turkse kiezers in Nederland hebben 146.000 gestemd. Dit betekent dat de helft van de kiezers heeft gestemd. https://www.turkinfo.nl/verkiezingen-turkije-opkomst-van-turken-in-nederland-is-50-97/34625/

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft 68,76 procent van de Turks-Nederlandse stemmen gekregen bij de presidentsverkiezingen in Turkije. 

Ik vind dat wel fors. En alleen Nederland. In Duitsland wonen ook veel Turken.

In totaal gingen buiten Turkije ruim 1,8 miljoen mensen verdeeld over 74 landen naar de stembus, volgens cijfers van het Turkse staatspersbureau Anadolu. Het grootste deel van deze kiezers woont in de Europese Unie.

Ook in andere landen met een grote Turkse gemeenschap is Erdogan populairder dan in eigen land. 57 procent van de Turken in het buitenland stemde op de president en 40 procent op Kilicdaroglu. In Nederland waren die percentages 68 en 29.
https://nos.nl/collectie/13930/artikel/2475752-turkse-nederlanders-kunnen-weer-stemmen-erdogan-grote-favoriet-buiten-turkije

Ik vind dat dus echt bizar. In eigen land is hij niet meer populair, maar door de buitenlandse stemmen zit hij er nog steeds.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:35:

[..]

Meer dan de helft heeft de laatste keer gestemd

(….)

Ik vind dat wel fors. En alleen Nederland. In Duitsland wonen ook veel Turken.

Dan zijn mijn cijfers ouder. Eenderde dus ipv een vijfde. Excuus. Ik vind elk aantal stemmen op Erdogan overigens (te) fors.

Ben benieuwd waar die enorme stijging in opkomst vandaan komt. 

Doemijdieglazenbol schreef op 24-01-2024 om 22:39:

[..]

Dan zijn mijn cijfers ouder. Excuus. Ik vind elk aantal stemmen op Erdogan overigens (te) fors.

Ben benieuwd waar die enorme stijging in opkomst vandaan komt.

dat staat in die NOS link. Over de eerste generatie.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2024 om 22:39:

In totaal gingen buiten Turkije ruim 1,8 miljoen mensen verdeeld over 74 landen naar de stembus, volgens cijfers van het Turkse staatspersbureau Anadolu. Het grootste deel van deze kiezers woont in de Europese Unie.

Ook in andere landen met een grote Turkse gemeenschap is Erdogan populairder dan in eigen land. 57 procent van de Turken in het buitenland stemde op de president en 40 procent op Kilicdaroglu. In Nederland waren die percentages 68 en 29.
https://nos.nl/collectie/13930/artikel/2475752-turkse-nederlanders-kunnen-weer-stemmen-erdogan-grote-favoriet-buiten-turkije

Ik vind dat dus echt bizar. In eigen land is hij niet meer populair, maar door de buitenlandse stemmen zit hij er nog steeds.

Wauw, da's niet best, inderdaad.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-01-2024 om 06:36

Ook in eigen land heeft Erdogan de meerderheid van de stemmen gekregen (51,91%). Het is dus niet zo dat hij zonder buitenlandse stemmen verloren zou hebben. Zijn winst is daardoor wel iets groter geworden (52,18%).

https://secim.aa.com.tr/ (ook in het Engels als je geen Turks beheerst).

Van de mensen die ik ken heeft een flink deel niet gestemd, met name omdat zij vinden dat het raar is om dat te doen terwijl je voorgoed geëmigreerd bent.

Emigranten, van welke nationaliteit dan ook, stemmen over het algemeen behoudender dan inwoners. Dat geldt voor zover ik weet ook voor bijvoorbeeld Nederlanders in het buitenland. Als hun stem leidend was geweest bij onze laatste verkiezingen dan had de uitslag er hier heel anders uit gezien.

Coreopsis schreef op 25-01-2024 om 06:36:

Ook in eigen land heeft Erdogan de meerderheid van de stemmen gekregen (51,91%). Het is dus niet zo dat hij zonder buitenlandse stemmen verloren zou hebben. Zijn winst is daardoor wel iets groter geworden (52,18%).

https://secim.aa.com.tr/ (ook in het Engels als je geen Turks beheerst).

Van de mensen die ik ken heeft een flink deel niet gestemd, met name omdat zij vinden dat het raar is om dat te doen terwijl je voorgoed geëmigreerd bent.

Emigranten, van welke nationaliteit dan ook, stemmen over het algemeen behoudender dan inwoners. Dat geldt voor zover ik weet ook voor bijvoorbeeld Nederlanders in het buitenland. Als hun stem leidend was geweest bij onze laatste verkiezingen dan had de uitslag er hier heel anders uit gezien.

Het volgende vond ik erover op de site van de Rijksoverheid;

Nederlanders in het buitenland

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek wonen er ongeveer 850.000 personen met een Nederlandse nationaliteit in het buitenland. Daarvan hebben ongeveer 110.000 personen zich geregistreerd om te stemmen voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer, het Europees Parlement en het kiescollege niet-ingezetenen voor de Eerste Kamer.

Maar waarom mag je eigenlijk stemmen als je niet in Nederland woont? Dit staat vastgelegd in de Nederlandse grondwet: iedereen met de Nederlandse nationaliteit, ouder dan 18 jaar, mag deelnemen aan de verkiezingen. Nederlanders die in het buitenland wonen hebben dus ook het recht om mee te stemmen. In Nederland is het nooit verplicht om te stemmen.

Vond het wel een interessante Coreopsis, ben nog even aan het zoeken naar waar men precies op gestemd heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.