Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
23-01-2024 om 16:45
Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 13:56:
[..]
Je kan dan wel klagen over die grote stallen van de boer, met zijn aantal koeien of varkens, Maar wat vind je ervan dat elke week 900 ton huisvuil vanuit Italië per trein naar Nederland word vervoerd om hier te verbranden?
Dat is whatabouttisme, je verlegt het onderwerp. Ik heb liever dat die Italianen hun eigen afval verbranden maar het heeft niets te maken met de boeren.
Nicole123
23-01-2024 om 16:49
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-01-2024 om 14:05:
[..]
Nederland zadelt "kwetsbare" landen ook op met afval. In 2021 ging er 200 miljoen kilo Nederlands plastic afval naar die landen.
Dat ook ja. Nog steeds geen idee waarom dat afval erbij gehaald moet worden, dat was het onderwerp helemaal niet, maar ook daarin zijn we inderdaad vaak zelf juist de dumpende partij.
Nicole123
23-01-2024 om 17:13
Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 13:56:
[..]
Megastallen weg om er huizen te bouwen? Zo'n stal staat meestal in buitengebied/landbouwgebied. Ga daar alsjeblief geen huizen bouwen, vrachtwagens heen en weer rijden, waar mensen straks hun tuin vol beklinkeren, allemaal een of twee auto's voor de deur hebben staan, en elke zomer hun BBQ laten roken. Waar mega veel deo-bussen leeg gespoten worden. En een zwembad met chloorlucht in hun tuin. Daar schiet je niets mee op voor het milieu.
Het ging om ruimte. Dat intensieve veeteelt en land- en tuinbouw een bizar groot deel van het oppervlakte van Nederland innemen. Veel meer dan in verhouding zou passen. Jij vindt het niet bizar om als klein land de grootste exporteur van Europa/de wereld te zijn? Verder zijn varkensstallen en kassen nou niet echt mooi landelijk gebied en moeten woningen toch ergens komen. Geen huizen bouwen zorgt niet voor minder mensen, dus de tegenstelling die jij neerzet (huizen met mensen vervuilen meer dan een megastal of kas) is als hij al waar zou zijn niet zinnig, want die mensen zijn er toch.
En ik ben verder helemaal voor het stimuleren van groene tuinen, minder autobezit en -gebruik, bbqs vol kiloknallers ontmoedigen, etc. Heel goed om daar meer beleid op te maken!
Nicole123
23-01-2024 om 17:46
Overigens, als het om de spreiding van AZCs gaat, dan hoeven we niet zo bang te zijn voor die voorgespiegelde grote beklinkerde tuinen met bbq's en zwembaden en twee auto's per gezin. Die mensen zitten lang niet zo royaal, niet als ze in het AZC zitten en daarna als statushouder ook niet.
Fleurtje_5
23-01-2024 om 18:37
Nicole123 schreef op 23-01-2024 om 16:45:
[..]
Dat is whatabouttisme, je verlegt het onderwerp. Ik heb liever dat die Italianen hun eigen afval verbranden maar het heeft niets te maken met de boeren.
Is dat zo?
Dat antwoord gaf ik omdat jij het volgende schreef:
Nicole123 schreef op 22-01-2024 om 12:25:
De Nederlandse boeren zorgen vooral voor export, er wordt hier héél veel meer geproduceerd dan we zelf eten. Nederland is de grootste vlees exporteur van de hele EU. In land- en tuinbouw export zijn we een van de grootste ter wereld. 85% van wat we produceren wordt geëxporteerd. Dat is dan weer wat ik niet vind passen in zo'n klein dichtbevolkt landje. Er mogen van mij best wat megastallen en kassen weg om daar bijv woningen te bouwen. Jammer van BBB in de coalitie, want dat zal met hen erbij niet gebeuren en dus blijft de ruimte voor woningen beperkt.
Er word hier wel meer 'geproduceerd en verbrand' (Italiaans afval) wat we niet zelf eten of zelf hebben veroorzaakt. Er past wel meer niet in een klein dichtbevolkt landje.
Landerijen, boerderijen en stallen opdoeken zodat jij groen wilt inruilen voor stenen.
Fleurtje_5
23-01-2024 om 18:44
Libertine schreef op 23-01-2024 om 15:39:
[..]
Het ging over boeren en de ruimte die in Nederland met wordt ingenomen. Met allerlei artikelen die extra duiding geven.
Jij begint vervolgens over huisvuil, beklinkerde tuinen, twee auto’s voor de deur, een bbq, leeggespoten deo en een zwembad in de tuin?
Hoe dan?
De ruimte die boeren innemen? Wie klaagt er over plaatsgebrek? Het is wel duidelijk wie niet welkom is in dit land, ook al heeft zijn wieg hier gestaan.
Fleurtje_5
23-01-2024 om 18:47
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-01-2024 om 14:43:
[..]
Dat is wel een beetje raar natuurlijk. Alles in de randstad dichtbouwen en verharden zodat mensen aan de andere kant lekker groen om hun heen kunnen behouden.
In de randstad wonen ook veel mensen vanwege de werkgelegenheid en studiemogelijkheden. Die moeten dan ook maar terug naar waar ze vandaan kwamen?
Wie wil er dan zoveel woningen bouwen? Waar hebben ze meer ruimte nodig om vol te bouwen? Is dat in de Randstad of op het platte land?
Het buitengebied op het platte land is agrarisch gebied. Dat platte land waar sommige stadsmensen wel eens mindunkend over kunnen doen.
FaithfulDuck87
23-01-2024 om 18:50
Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 18:47:
[..]
Wie wil er dan zoveel woningen bouwen? Waar hebben ze meer ruimte nodig om vol te bouwen? Is dat in de Randstad of op het platte land?
Het buitengebied op het platte land is agrarisch gebied. Dat platte land waar sommige stadsmensen wel eens mindunkend over kunnen doen.
ook op het platteland zijn huizen nodig. Hier in de omgeving willen jongeren graag blijven wonen, maar ja, ook niets te krijgen. Dus zal er rond de dorpen en steden gebouwd moeten worden.
Fleurtje_5
23-01-2024 om 18:54
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-01-2024 om 14:05:
[..]
Nederland zadelt "kwetsbare" landen ook op met afval. In 2021 ging er 200 miljoen kilo Nederlands plastic afval naar die landen.
Maar als jij niet wil dat een paar weilanden tot een wijkje omgebouwd worden, waar moeten die huizen dan komen? Want huizen moeten er wel komen voor de huidige bevolking.
Is dat nog steeds zo? Wat word daar met dat plastic gedaan? Ik heb gegoogled en vond dit:
Inderdaad schandalig. Ik dacht dat het ingezamelde plastic gerecycled werd voor bv kunststof meubelen/kozijnen etc. Namens de PC-loterij heb ik eens een rugzak ontvangen die gemaakt was van tig plastic flessen.
Huizen niet in weilanden bouwen. Weilanden en vruchtbare akkers worden op het moment al bedorven met lelijke weerkaatsende zonnepanelen waar de grond straks onder verpieterd.
Nicole123
23-01-2024 om 18:57
Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 18:37:
[..]
Is dat zo?
Dat antwoord gaf ik omdat jij het volgende schreef:
Nicole123 schreef op 22-01-2024 om 12:25:
De Nederlandse boeren zorgen vooral voor export, er wordt hier héél veel meer geproduceerd dan we zelf eten. Nederland is de grootste vlees exporteur van de hele EU. In land- en tuinbouw export zijn we een van de grootste ter wereld. 85% van wat we produceren wordt geëxporteerd. Dat is dan weer wat ik niet vind passen in zo'n klein dichtbevolkt landje. Er mogen van mij best wat megastallen en kassen weg om daar bijv woningen te bouwen. Jammer van BBB in de coalitie, want dat zal met hen erbij niet gebeuren en dus blijft de ruimte voor woningen beperkt.
![]()
Er past wel meer niet in een klein dichtbevolkt landje.
Landerijen, boerderijen en stallen opdoeken zodat jij groen wilt inruilen voor stenen.
Ik zeg dat we waanzinnig veel vlees en landbouwproducten exporteren en jij komt met als antwoord: "maar iets anders importeren we!"? Natuurlijk importeren en exporteren we van alles, dat is nogal wiedes en daar ging het niet om. Het gaat om het enorme beslag aan ruimte dat veeteelt en landbouw op ons land leggen. Dat is 60%! Dan kun je wel op allerlei andere dingen gaan wijzen en doen alsof door asielzoekers of afval uit Italië Nederland zo vol is, maar die nemen niet 60% van de beschikbare ruimte in. Als die afvalverbranding waar jij het over had ook 60% van ons land in beslag zou nemen, dan had je een punt. Maar dat is niet zo. Jouw argument was verder dat we de boeren nodig hebben om ons van eten te voorzien, maar het overgrote deel is niet om ons van eten te voorzien, maar voor export. We kunnen dus best wat intensieve veeteelt en land- of tuinbouw missen zonder honger te lijden.
En nee, ik zeg helemaal niet dat ik groen wil inruilen voor stenen, dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef. Je citeerde zelf nota bene mijn tekst: "er mogen van mij best wat megastallen en kassen weg". Een kas met komkommers of een stal met varkens of kippen is niet groen, mooi of ruimtelijk. Weilanden en akkers zijn wel planten, maar geen echte natuur (monocultuur). Ik wil op een deel van de ruimte die kassen en veeteelt nu innemen graag huizen en natuur. Huizen hebben we sowieso nodig, want woningtekort. En dus méér groen! Bijkomend voordeel is dat juist in kassen en veeteelt (slachterijen) bijna alleen maar arbeidsmigranten werken en het mes daarmee aan twee kanten snijdt: de migratie wordt er ook minder door. Want die migranten niet in je land willen, maar wel willen dat ze je komkommers plukken en varkens slachten kan helemaal niet.
Fleurtje_5
23-01-2024 om 18:58
Friezinnetje schreef op 23-01-2024 om 18:50:
[..]
ook op het platteland zijn huizen nodig. Hier in de omgeving willen jongeren graag blijven wonen, maar ja, ook niets te krijgen. Dus zal er rond de dorpen en steden gebouwd moeten worden.
Zeker, en die kan men het beste bouwen op plaatsen van oude leegstaande panden. Of tussen huizen waar een kavel wat ligt te liggen. En ook in dorpen kan men de hoogte in bouwen.
Gebruikersnaaminvullen
23-01-2024 om 18:59
Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 18:47:
[..]
Er is een woningcrisis of heb je dat niet meegekregen?
Die mensen die nu nog thuis wonen in dunbevolkt gebied, zeg maar dat gebied met weilanden, waar moeten die gaan wonen als ze het huis uit willen? Of is de woningcrisis alleen een probleem van de randstad?
Doemijdieglazenbol
23-01-2024 om 19:02
volgens mij was het slechts 2%, maar laten we het afronden naar 5% van de landbouwgrond is nodig om het woningtekort dubbel en dwars op te lossen. Nu is het woningtekort een complexer probleem dan alleen ruimte.
Bron? Een boer in een medialogica uitzending volgens mij over BBB. Interessant om eens te kijken. We moeten allemaal een beetje geven en nemen. Deze eeuw is er vooral in de Randstad gebouwd (Google maar, cbs heeft hier over gepubliceerd). We moeten allemaal een stapje doen. Anders lossen we niks op.
FaithfulDuck87
23-01-2024 om 19:03
Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 18:58:
[..]
Zeker, en die kan men het beste bouwen op plaatsen van oude leegstaande panden. Of tussen huizen waar een kavel wat ligt te liggen. En ook in dorpen kan men de hoogte in bouwen.
dan moet die ruimte er in het dorp wel zijn. Hier niet, dus wordt aan de rand van het dorp bijgebouwd, op stukken land, die van boeren gekocht zijn. ER is wel wat groen, maar dat wil je in het dorp toch ook wat houden, een parkje, of een speelveld oid
Fleurtje_5
23-01-2024 om 19:12
Nicole123 schreef op 23-01-2024 om 18:57:
[..]
Ik zeg dat we waanzinnig veel vlees en landbouwproducten exporteren en jij komt met als antwoord: "maar iets anders importeren we!"? Natuurlijk importeren en exporteren we van alles, dat is nogal wiedes en daar ging het niet om. Het gaat om het enorme beslag aan ruimte dat veeteelt en landbouw op ons land leggen. Dat is 60%! Dan kun je wel op allerlei andere dingen gaan wijzen, maar die nemen niet 60% van de beschikbare ruimte in. Als die afvalverbranding waar jij het over had ook 60% van ons land in beslag zou nemen, dan had je een punt. Maar dat is niet zo. Jouw argument was verder dat we de boeren nodig hebben om ons van eten te voorzien, maar het overgrote deel is niet om ons van eten te voorzien, maar voor export. We kunnen dus best wat intensieve veeteelt en land- of tuinbouw missen zonderhonger te lijden.
En nee, ik zeg helemaal niet dat ik groen wil inruilen voor stenen, dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef. Je citeerde zelf nota bene: "er mogen van mij best wat megastallen en kassen weg" zei ik. En dan in ruil daarvoor graag huizen (die er toch moeten komen, hoe dan ook, we hebben woningtekort!) en natuur (en dan liever echte natuur dan de monocultuur van grasvelden, dat heeft een groene kleur maar is geen natuur). Méér groen dus! Een kas met komkommers is niet groen, een stal met varkens of kippen ook niet.
O dan zeg je: 'daar ging het niet om'.
Maar uh, over boeren en stikstof is ook een ander topic.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.