Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

En waarom ik ná je reactie over de Nederlandse boeren over het Italiaanse huisvuil uit Italië begon:

Nicole123 schreef op 22 jan om 12:25u:
De Nederlandse boeren zorgen vooral voor export, er wordt hier héél veel meer geproduceerd dan we zelf eten. Nederland is de grootste vlees exporteur van de hele EU. In land- en tuinbouw export zijn we een van de grootste ter wereld.

Fleurtje_5 schreef op 22 jan om 13:56 u:
Je kan dan wel klagen over die grote stallen van de boer, met zijn aantal koeien of varkens, Maar wat vind je ervan dat elke week 900 ton huisvuil vanuit Italië per trein naar Nederland word vervoerd om hier te verbranden?

Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 18:44:

[..]

De ruimte die boeren innemen? Wie klaagt er over plaatsgebrek? Het is wel duidelijk wie niet welkom is in dit land, ook al heeft zijn wieg hier gestaan.

Ik heb helemaal niets tegen boeren, ik zeg ook nergens dat ze het land uit zouden moeten, dat maak jij ervan. Wie er klaagt over plaatsgebrek? Nou, o.a. jij dacht ik? Nederland was zo overvol, toch? En dan lijkt het me zinvol om te kijken naar wat er het meeste ruimte inneemt in Nederland en of het wel zo enorm nodig is om dat allemaal te behouden. Als je de agrarische sector met bijv 10% zou minderen dan zou dat al heel veel ruimte opleveren (namelijk 6% van heel Nederland ofwel 2500 km2). Minder de AZCs met 10% en het levert praktisch niks op, want die nemen helemaal niet veel ruimte in.

Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 19:12:

En waarom ik ná je reactie over de Nederlandse boeren over het Italiaanse huisvuil uit Italië begon:

Nicole123 schreef op 22 jan om 12:25u:
De Nederlandse boeren zorgen vooral voor export, er wordt hier héél veel meer geproduceerd dan we zelf eten. Nederland is de grootste vlees exporteur van de hele EU. In land- en tuinbouw export zijn we een van de grootste ter wereld.

Fleurtje_5 schreef op 22 jan om 13:56 u:
Je kan dan wel klagen over die grote stallen van de boer, met zijn aantal koeien of varkens, Maar wat vind je ervan dat elke week 900 ton huisvuil vanuit Italië per trein naar Nederland word vervoerd om hier te verbranden?

En? Een uitspraak "je kunt wel klagen over A maar wat vind je dan van B" is whatabouttisme. En nergens op slaand whatabouttisme ook nog, want dat huisvuil neemt geen 60% van ons land in.

Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 19:12:

[..]

O dan zeg je: 'daar ging het niet om'.

Maar uh, over boeren en stikstof is ook een ander topic.

Ik heb het niet over stikstof, lees je wel wat ik schrijf? Ik heb het over de vraag in hoeverre Nederland vol is en wat we daaraan kunnen doen.

Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 18:58:

[..]

Zeker, en die kan men het beste bouwen op plaatsen van oude leegstaande panden. Of tussen huizen waar een kavel wat ligt te liggen. En ook in dorpen kan men de hoogte in bouwen.

Oh, dus er is toch nog wel ruimte. Fijn! Daar begon de discussie mee, dat men in bijv Westland vindt dat er geen ruimte is voor een AZC. Maar ze hebben wél meer dan de helft van de gemeente vol staan met kassen en bijbehorende arbeidsmigranten (waarvan de meesten in bijv Den Haag wonen). Dus of toch nog maar zo'n leegstaande pand vinden, of een kas minder.

Fleurtje_5 schreef op 23-01-2024 om 13:56:

[..]

Je kan dan wel klagen over die grote stallen van de boer, met zijn aantal koeien of varkens, Maar wat vind je ervan dat elke week 900 ton huisvuil vanuit Italië per trein naar Nederland word vervoerd om hier te verbranden? Omdat de Italianen te lui zijn om hun afval te scheiden en bergen torep op straat dumpen.

Megastallen weg om er huizen te bouwen? Zo'n stal staat meestal in buitengebied/landbouwgebied. Ga daar alsjeblief geen huizen bouwen, vrachtwagens heen en weer rijden, waar mensen straks hun tuin vol beklinkeren, allemaal een of twee auto's voor de deur hebben staan, en elke zomer hun BBQ laten roken. Waar mega veel deo-bussen leeg gespoten worden. En een zwembad met chloorlucht in hun tuin. Daar schiet je niets mee op voor het milieu.

De stallen mogen kleiner, als de boer dan zijn boerenbestaan kan laten overleven. Dat mag anders, maar ga er geen volgepropte woonbuurt van maken.

https://nos.nl/artikel/2469239-ongemak-in-kamer-over-verbranden-italiaans-afval-in-amsterdam maart 2023

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5374499/treinladingen-romeins-afval-naar-amsterdam-komende-jaren 28 maart 2023

ANP-368130583.jpg?itok=MKAPu_Te&width=1024&height=576&impolicy=semi_dynamic

Volle vuilbakken in Rome, waar al langer veel problemen zijn met afval

https://www.businessinsider.nl/huisafval-rome-italie-amsterdam-co2/ april 2023
Nederland stoot meer CO2 uit door invoer en verbranding van huisvuil uit Italië

Het gaat nu over het feit dat het volgens sommigen hier propvol is in Nederland, dat het daarom dus écht onmogelijk is, dat er asielzoekers over het land verspreid worden.

Een oplossing zou zijn om een percentage landbouwgrond te gebruiken, omdat dat exponentieel veel is nu.

Dààr gaat het over, vuilnis uit Italië heeft daar helemaal niets mee te maken. Het gaat over de context van de discussie, niet over één zin die je uit zijn verband rukt.

felija schreef op 23-01-2024 om 19:45:

[..]

Het gaat nu over het feit dat het volgens sommigen hier propvol is in Nederland, dat het daarom dus écht onmogelijk is, dat er asielzoekers over het land verspreid worden.

Een oplossing zou zijn om een percentage landbouwgrond te gebruiken, omdat dat exponentieel veel is nu.

Dààr gaat het over, vuilnis uit Italië heeft daar helemaal niets mee te maken. Het gaat over de context van de discussie, niet over één zin die je uit zijn verband rukt.

Prima samen gevat, ik was de draad inmiddels (alweer) kwijt.. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-01-2024 om 20:14 Topicstarter

https://www.volkskrant.nl/politiek/na-zeventien-maanden-praten-turft-eric-van-der-burg-elke-stem-voor-zijn-spreidingswet-nu-is-het-pas-echt~b2a0aa8e/
‘Maar ik verwacht dat dwang niet nodig zal zijn’, zegt rasoptimist Van der Burg na de stemming. Ook hij weet dat een meerderheid in de gemeenteraad van Westland al heeft laten weten niet aan asielopvang mee te werken. ‘Het is in de eerste plaats aan de wethouder’, zegt Van der Burg daarover. ‘Die heet wethouder, omdat hij zich aan de wet moet houden. Dat geldt voor alle 342 gemeenten.’
Wat mij betreft mag Van der Burg de premier worden, al zal dat helaas niet gaan gebeuren. In elk geval niet in deze onderhandelingen.

Daglichtlamp schreef op 23-01-2024 om 20:14:

https://www.volkskrant.nl/politiek/na-zeventien-maanden-praten-turft-eric-van-der-burg-elke-stem-voor-zijn-spreidingswet-nu-is-het-pas-echt~b2a0aa8e/
‘Maar ik verwacht dat dwang niet nodig zal zijn’, zegt rasoptimist Van der Burg na de stemming. Ook hij weet dat een meerderheid in de gemeenteraad van Westland al heeft laten weten niet aan asielopvang mee te werken. ‘Het is in de eerste plaats aan de wethouder’, zegt Van der Burg daarover. ‘Die heet wethouder, omdat hij zich aan de wet moet houden. Dat geldt voor alle 342 gemeenten.’
Wat mij betreft mag Van der Burg de premier worden, al zal dat helaas niet gaan gebeuren. In elk geval niet in deze onderhandelingen.

De wethouder moet zich aan de wet houden, maar het COA lapt alle wetten heel bewust aan de laars, gaven ze vandaag in de rechtbank zelf toe. 

Je kan op je klompen aanvoelen dat de spreidingswet uit de hand gaat lopen. Demonstratie hier, demonstratie daar. Gemeentes die niet kunnen of willen, kunnen of willen ook zeker niet onder dwang.

Dwang van de overheid waarvoor onder burgers geen draagvlak is, is het failliet van de democratie. 

“Het Volk” spreekt zelden met 1 stem. Maar volgens de opiniepeiling van 1vandaag was net meer dan de helft voor en een derde tegen. En nu?

https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/vvd-stemmers-wat-positiever-over-spreidingswet-dan-eerder-iets-meer-dan-helft-nu-voor/

Blomke82 schreef op 23-01-2024 om 22:05:

[..]

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2307554/overijsselaar-wil-liever-minder-dan-meer-asielzoekers-zo-zit-dat-in-jouw-gemeente

En nu?

Kennelijk volksopstand in Overijssel. Maar makkelijk zeggen dat “het volk” tegen is, is ook niet waar. Zoals ik al zei; “het volk” spreekt zelden met een stem. En de trend was wat de spreidingswet betreft; steeds meer voor. 

Blomke82 schreef op 23-01-2024 om 20:29:

[..]

De wethouder moet zich aan de wet houden, maar het COA lapt alle wetten heel bewust aan de laars, gaven ze vandaag in de rechtbank zelf toe.

Je kan op je klompen aanvoelen dat de spreidingswet uit de hand gaat lopen. Demonstratie hier, demonstratie daar. Gemeentes die niet kunnen of willen, kunnen of willen ook zeker niet onder dwang.

Dwang van de overheid waarvoor onder burgers geen draagvlak is, is het failliet van de democratie.

Gemeentes hebben lang genoeg de tijd gehad om een helpende hand toe te steken en ook nu de spreidingswet er door is, is er in het uiterste geval dwang mogelijk, maar hopelijk is dat niet nodig en nemen gemeentes alsnog hun verantwoordelijkheid in plaats het probleem af te schuiven. 

Wetsvoorstellen en die aannemen is (gelukkig) onderdeel van onze democratie. 

[..]

Wat zou je zelf doen als je bij het COA zou werken en daar de beslissingen nam? Asielzoekers wegtoveren? Ze vangen daar niet voor hun lol of om Ter Apel te pesten mensen op waar ze geen plek voor hebben. Ze vinden dat zelf ook vreselijk. Het COA weet als geen ander dat er plek is voor maar 2000 mensen, zo leuk is het niet om mensen op de grond of in tenten te laten slapen of eindeloos te leuren en steggelen om een plekje in een hotel. Ze hebben hierover ook al heel vaak aan de bel getrokken bij de overheid. Ze hebben doorstroming naar andere plekken (de spreidingswet!) nodig om het binnen die 2000 te kunnen houden, maar het overheidsbeleid en de houding van diverse burgemeesters maakt het hen onmogelijk om te voldoen aan wat men van ze eist. De wet eist van het COA dat ze alle vluchtelingen humaan opvangen én dat ze zich aan de afspraak houden om het binnen de 2000 te houden, maar die twee zijn onverenigbaar. Hulde voor iedereen die het nog volhoudt daar. 

[..]

Dit klinkt voor mij als chanteren en dreigen. 'Ze moeten doen wat ik wil, anders ga ik rellen.' Dát is het failliet van de democratie, als je het ergens niet mee eens bent je zin proberen te krijgen door rellen of daarmee dreigen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.