Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 20:53:

[..]

OMFG, ik leg uit dat de ruimte in de randstad die sommige hier ervaren relatief is en jij komt met een heel betoog over asielzoekers.

Hoezo OMFG? De discussie ging over de spreidingswet en of dat zorgt voor heel veel meer drukte in Zuid-Holland. Vergeleken met zo'n nieuwe woonwijk dus niet, want het zijn er veel minder per plaats dan zo'n nieuwe woonwijk. En ja, de ruimte of drukte die je ervaart is relatief en subjectief, dat klopt. Iemand uit Groningen zal het hier sowieso druk vinden, ik ben het gewend. En dus?

Nicole123 schreef op 21-01-2024 om 21:51:

[..]

Hoezo OMFG? De discussie ging over de spreidingswet en of dat zorgt voor heel veel meer drukte in Zuid-Holland. Vergeleken met zo'n nieuwe woonwijk dus niet, want het zijn er veel minder per plaats dan zo'n nieuwe woonwijk. En ja, de ruimte of drukte die je ervaart is relatief en subjectief, dat klopt. Iemand uit Groningen zal het hier sowieso druk vinden, ik ben het gewend. En dus?

Nee, het ging over "proppen". Het ging niet over een woonwijk die voor meer drukte zorgt, of asielzoekers. Het is over het algemeen gewoon "proppen" in de randstad aangezien er niet op ieder vrij stukje grond gebouwd mag worden, waardoor er vanwege hoogbouw heel veel mensen wonen op een heel klein stukje grond. Op een of andere manier meen jij de spreiding van asielzoekers keer op keer te moeten verdedigen. Je zou ook eens kunnen proberen om te lezen waar ik op reageer en wat ik probeer uit te leggen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 22-01-2024 om 09:46:

[..]

Nee, het ging over "proppen". Het ging niet over een woonwijk die voor meer drukte zorgt, of asielzoekers. Het is over het algemeen gewoon "proppen" in de randstad aangezien er niet op ieder vrij stukje grond gebouwd mag worden, waardoor er vanwege hoogbouw heel veel mensen wonen op een heel klein stukje grond. Op een of andere manier meen jij de spreiding van asielzoekers keer op keer te moeten verdedigen. Je zou ook eens kunnen proberen om te lezen waar ik op reageer en wat ik probeer uit te leggen.

Het gaat hier steeds over asielzoekers en ook over de extra druk die dat oplevert. Als jij het er dan een keer níet over hebt kun je dat natuurlijk ook expliciet maken ipv de ander verantwoordelijk te maken. Dat helpt als je begrepen wil worden. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 22-01-2024 om 09:46:

[..]

Ik begrijp jou niet en jij begrijpt mij niet. In mijn ogen ging de discussie over de volgende vraag van Miraval en die ging toch echt over asielzoekers en de spreidingswet:

Miraval schreef op 20-01-2024 om 16:14:

https://nos.nl/artikel/2505555-spreidingswet-brabant-noord-en-zuid-holland-moeten-fors-meer-opvangplekken-zoeken

Dit heeft toch niet direct met de spreidingswet te maken? Maar goed hoe dan ook, 18.000 plaatsen in Zuid Holland. Hoe dan? Waar moeten die mensen gaan wonen? Is er zorg? Onderwijs? Is er personeel van het COA? Zijn er juiste gebouwen om (grote) groepen mensen te huisvesten?

Ik zie de voordelen van de spreidingswet maar niet hoe het gedaan moet worden, zonder woningen, personeel, zorg...

En de daarop volgende stelling van Audrey of je er dan wel zoveel in het al dichtbevolkte Zuid-Holland zou moeten 'proppen' (met als alternatief dus om het niet te doen en het te laten zoals het nu is).

Waarop mijn stelling dus is dat een nieuwe woonwijk erbij meer een kwestie van proppen en extra drukte is dan die asielzoekers. Jouw punt over dat je niet overal kunt bouwen daar ben ik het gewoon mee eens. Dat betekent in mijn ogen alleen niet dat het in Zuid-Holland te vol zou zijn voor 18.000 mensen erbij, juist omdat als je het goed spreidt het gaat om minder dan 1% extra mensen en er helemaal niet zoveel gebouwd hoeft te worden. Vaak hoeft er überhaupt niet gebouwd te worden voor een nieuw AZC, enkel bijv een leeg kantoor omgebouwd tot kamers. Daar moet dan soms een bestemmingsplan voor gewijzigd worden. Prima wat mij betreft, bestemmingsplannen zijn mooi - en dat er genoeg natuur en open ruimte blijft essentieel - maar geen doel op zich in mijn ogen. Er mag van mij best meer ruimte voor wonen komen in bestemmingsplannen, daar plukken we allemaal de vruchten van.

Miraval schreef op 21-01-2024 om 14:59:

[..]

Welke vraag stelt hij? Ik kijk wel graag naar VI maar heb deze aflevering niet gezien en eerlijk gezegd geen zin om nu de hele aflevering te kijken. Misschien kun je het beknopt uitleggen?

Wat Johan ervan zou vinden als Ronald Plasterk premier zou worden.

Je hoeft niet de hele aflevering te bekijken. Ik heb precies uitgezocht bij welke minuut die vraag begint. Gewoon effe met de muis dat tijdstip opzoeken en hopsaflops.

Nicole123 schreef op 21-01-2024 om 15:05:

[..]

Eens, ik ben er helemaal voor om meer tussenvormen weer te hebben tussen thuis wonen in een groot huis met veel thuiszorg en mantelzorg en een verpleeghuis waar je volledig verzorgen wordt. Daar is zeker een win-win in te maken, zowel voor ouderen als voor mensen die een (grotere) woning nodig hebben.

Niet te geloven dat we het ooit met één ding eens zouden zijn.

felija schreef op 21-01-2024 om 15:48:

[..]

Eens, ik vind ook dat die verzorgingshuizen weer moeten terugkomen. Ik ben alleen bang dat dat zorgpersoneel nu niet is te vinden.

Ik ben bang dat het heropenen veel meer geld gaat kosten dan dat ze er überhaupt mee uitgespaard hebben door ze te sluiten.

Als er weer 'hoop' is voor een baan in de ouderenzorg gaan mensen ook weer die studie volgen.

_Audrey schreef op 21-01-2024 om 16:16:

De Randstad puilt al uit van de mensen en daar ga je er het meeste bij proppen. Ik vind het niet perse logisch.

Dat is heel onlogisch inderdaad.

Daglichtlamp schreef op 21-01-2024 om 16:24:

[..]

Het helpt al heel erg als je het niet 'proppen' noemt maar gewoon huisvesten. Ik woon in de randstad. In mijn stad zouden er inderdaad nog wat asielzoekers bij komen volgens de nieuwe berekening. Om eerlijk te zijn merk ik helemaal niets van de asielzoekers die hier al wonen. Net als dat ik weinig merk van de huisvesting van vluchtelingen, die zijn blijkbaar toevallig niet in mijn straat met sociale huurwoningen terecht gekomen. Wat ik wel merk is dat er veel minder sociale huurwoningen zijn, maar dat komt niet door de vluchtelingen, maar doordat er daadwerkelijk minder sociale huurwoningen zijn, zowel absoluut als relatief.

Als er twee jaren geleden al geen plaats was, en velen al jaren op een wachtlijst staan (geen huisvesting dus), en het aantal asielzoekers blijft maar toenemen, dan word het uiteindelijk wel proppen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 16:34:

[..]

Het is uiteindelijk wel "proppen" als je kijkt naar het aantal inwoners per km² per provincie.

Eens.

Blomke82 schreef op 21-01-2024 om 17:05:

[..]

Dus dan maar in de "provincie" proppen totdat deze ook uit puilt ? En daarna?

Heel triest. En dan klagen ze maar steen en been over de boeren. Ze mogen straks blij zijn als er nog boeren zijn die voor het eten zorgen.

Nicole123 schreef op 21-01-2024 om 17:34:

[..]

Ik woon in een gebied met voor Nederlandse begrippen veel inwoners per km2. Ik vind het hier niet propvol.

Geef je woonplaats door want ze zoeken vast nog opvangplaatsen.

Fleurtje_5 schreef op 22-01-2024 om 11:58:

[..]

Als er twee jaren geleden al geen plaats was, en velen al jaren op een wachtlijst staan (geen huisvesting dus), en het aantal asielzoekers blijft maar toenemen, dan word het uiteindelijk wel proppen.

Wat je hier schrijft heeft niets met de spreidingswet te maken. De spreidingswet gaat over eerlijk herverdelen van bestaande asielzoekers. Bij jou in de buurt was er een groot AZC, toch? Daarvan gaat dan dus een deel naar mij, in de Randstad. De spreingswet gaat niet over statushouders (die worden al verdeeld over Nederland), niet over wachtlijsten, niet over grotere of kleinere instroom. Het is niet zo dat als je niet herverdeelt dat dan de instroom op magische wijze stopt, ze blijven gewoon binnenkomen, dat zie je aan al die noodoplossingen van nu zoals hotels of tenten. De spreidingswet is er puur om het korte termijn probleem van die niet wenselijke noodoplossingen en de te grote druk op enkele plaatsen aan te pakken. Mensen kunnen blijven roepen dat deze wet het lange termijn probleem niet oplost, maar daar is de wet ook helemaal niet voor gemaakt, daar staat de wet los van. Hoe je de asielinstroom op langere termijn ziet dat is een heel andere discussie. Roepen dat het een probleem is helpt daarin niet zoveel, concrete ideeën zijn zinniger.

Fleurtje_5 schreef op 22-01-2024 om 12:02:

[..]

Geef je woonplaats door want ze zoeken vast nog opvangplaatsen.

Ze breiden al uit in mijn woonplaats heb ik een aantal keer geschreven en dat vind ik prima.

Fleurtje_5 schreef op 22-01-2024 om 12:01:

[..]

Heel triest. En dan klagen ze maar steen en been over de boeren. Ze mogen straks blij zijn als er nog boeren zijn die voor het eten zorgen.

Maar die asielzoekers zijn er en ze zomaar wegsturen is geen realistische optie. Dus waar wil je ze nu, op de korte termijn, kwijt: A vooral in de dunbevolkte randen zoals nu, of B eerlijk verdeeld over heel Nederland? Dat is waar de spreidingswet over gaat. Wilders doet alsof er een optie C is: nergens. Maar daar is geen enkel realistisch plan voor momenteel, dus dat is geen optie maar een wens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.