Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-01-2024 om 14:33 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 14:31:

[..]

Er is in geen enkele regio een overschot aan woningen. men kan niet iedere vrijgekomen woning toewijzen aan een statushouder, dan krijg je stront aan de knikker en wordt het draagvlak onder de bevolking alleen maar minder. Misschien zelfs minder tolerant naar die mensen toe.

Dat gebeurt dus ook niet. Het helpt niet om het in het extreme uit te drukken en te doen alsof alle sociale woningen naar  vluchtelingen gaan.

Fleurtje_5 schreef op 21-01-2024 om 14:29:

[..]

Blompke plaatste een verontrustend artikel van iets dat op een school in Duitsland is gebeurd. En op die school is gelukkig ook ingegrepen omdat er sprake van 'dreiging en dwang' was.

Er word in Duitsland inderdaad geprotesteerd tegen de AFD. Dat is goed, maar zoals Blompke al schreef "er protesteren 300.000 mensen. Dat is veel, maar vergeleken met het aantal van 84.000.000 Duitsers is dat helemaal niet zoveel".

Berichten zoals die op die school maakt de sfeer in Duitsland er alleen maar grimmiger door. Je dan afvragen of een verbod op de AFD voldoende is is een serieuze vraag. Omdat de echte radicalen dan 'ondergronds' verder zouden kunnen gaan.

Blompke vind het dan juist verstandiger om problemen te benoemen. De 'wokecultuur' heeft veel gecanceld. En als je het benoemen van die problemen blijft cancelen, kan het probleem groeien en plukt men daar uiteindelijk de wrange vruchten van.

'Luister naar de mensen' is mijn advies.

Ik heb dat bericht gelezen. Het ontgaat me waarom je dat vrijwel in z’n geheel herhaalt? 

En wie bedoel je met mensen als je adviseert “luister naar de mensen”? 

Nicole123 schreef op 21-01-2024 om 14:26:

[..]

Ik had het over die 500 omdat ik dat ook deelde door het aantal inwoners van Westland en daar kwam 0,05% uit. Je kunt exact dezelfde rekensom ook maken met die 18.000 en de inwoners van heel Zuid-Holland, daar zal iets soortgelijks uitkomen.

Als er al grote druk ligt op faciliteiten dan is elke extra inwoner misschien teveel, dat ben ik met je eens. Maar wat ik wilde zeggen: relatief is het nauwelijks een stijging van het aantal inwoners en voor heel Zuid-Holland minder dan de inwoners van 1 nieuwe Vinex wijk. En dan kun je zeggen: ik wil liever die nieuwe wijk dan die asielzoekers, want ik heb meer aan die nieuwe wijk dan aan asielzoekers. Dat kan en dat snap ik ook wel. Maar als je daarom die spreidingswet niet wil (jij niet maar anderen hier wel) dan laat je het probleem in Groningen, Brabant en Flevoland, waar dit soort aantallen een relatief veel grotere druk geven en dat vind ik niet eerlijk. Dus laat dan maar naar mijn 'achtertuin' komen. Wat ik schrijf is dus een pleidooi voor de spreidingswet, waar we het gewoon over eens zijn, niet de stelling dat de instroom nog wel hoger zou kunnen.

Je kunt er wel een rekensom op loslaten, maar je hebt het hier over de dichtbevolkte regio van Nederland. En je noemt vervolgens ziekenhuizen op in de dichtstbevolkte steden van Nederland. Hoezo geeft dat geen druk? 

Daglichtlamp schreef op 21-01-2024 om 14:23:

We hadden eerder de gemeente Westland als voorbeeld. Daar is men niet eens bereid om huisvesting te regelen voor de arbeidsmigranten die in de eigen gemeente aan het werk zijn. Als we echt iets aan de druk op de zorg en andere voorzieningen zouden willen doen, dan zou dat als eerste aangepakt kunnen worden. We moeten nadenken welke werkgelegenheid we in Nederland willen. Willen we sectoren sponsoren die alleen kunnen draaien op arbeidsmigranten?

Dan zouden ze die 800 verzorgingstehuizen (kleine appartementen voor ouderen die een paar keren per dag hulp nodig hebben maar verder een eigen kamer hebben) moeten heropenen. Zodat alleenstaande ouderen tussen lotgenoten/leeftijdsgenoten hun oude dag kunnen slijten. Want nu houden ze in hun eentje een groot huis bezet en moet er 's ochtends en 's morgens iemand van de Thuiszorg met d'r autootje komen om hen te helpen met wassen en omkleden.

Er was altijd voldoende zorgpersoneel en keukenpersoneel, totdat ze aan de kant gezet werden.

Libertine schreef op 21-01-2024 om 14:34:

[..]

Ik heb dat bericht gelezen. Het ontgaat me waarom je dat vrijwel in z’n geheel herhaalt?

En wie bedoel je met mensen als je adviseert “luister naar de mensen”?

Het kwam op mij over dat je het bericht van Blompke niet had begrepen.

https://www.vandaaginside.nl/nieuws/vandaag-inside-uitzending/aflevering-vandaag-inside-met-job-knoester-vrijdag-19-januari-2024

Zie of luister vanaf 20:25 minuut tot ongeveer 27:10

ps. Ik zou het dus prima vinden als Plasterk of Mona premier worden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-01-2024 om 14:46 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 21-01-2024 om 14:45:

https://www.vandaaginside.nl/nieuws/vandaag-inside-uitzending/aflevering-vandaag-inside-met-job-knoester-vrijdag-19-januari-2024

Zie of luister vanaf 20:25 minuut

Ik zou het prima vinden.

Misschien kun je vertellen wat je duidelijk wilt maken, principieel kijk ik geen VI.

Daglichtlamp schreef op 21-01-2024 om 14:46:

[..]

Misschien kun je vertellen wat je duidelijk wilt maken, principieel kijk ik geen VI.

Sam Hagens (een goede politieke verslaggever) stelde een goede vraag aan Johan.

Fleurtje_5 schreef op 21-01-2024 om 14:54:

[..]

Sam Hagens (een goede politieke verslaggever) stelde een goede vraag aan Johan.

Welke vraag stelt hij? Ik kijk wel graag naar VI maar heb deze aflevering niet gezien en eerlijk gezegd geen zin om nu de hele aflevering te kijken. Misschien kun je het beknopt uitleggen?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 14:35:

[..]

Je kunt er wel een rekensom op loslaten, maar je hebt het hier over de dichtbevolkte regio van Nederland. En je noemt vervolgens ziekenhuizen op in de dichtstbevolkte steden van Nederland. Hoezo geeft dat geen druk?

Omdat die rekensom laat zien dat het een stijging van het inwoneraantal is van minder dan 1%, dat er 105 ziekenhuizen en klinieken zijn in Zuid-Holland (versus 10 in Groningen) en dat het minder mensen zijn dan als je een nieuwe wijk bouwt. Volgens mij kun je daaruit concluderen dat het relatief gezien geen enorme extra druk op zal leveren. Ja, wel als elke extra inwoner je al teveel is. Maar niet als argument tegen de spreidingswet (niet door jou, maar bijv Blomke noemt het dat Nederland overspoeld zal worden door die spreidingswet en dat klopt gewoon niet met de feiten). De druk die deze mensen leggen als je ze in Groningen of Branbant houdt is veel hoger, dat is mijn punt.

Fleurtje_5 schreef op 21-01-2024 om 14:36:

[..]

Dan zouden ze die 800 verzorgingstehuizen (kleine appartementen voor ouderen die een paar keren per dag hulp nodig hebben maar verder een eigen kamer hebben) moeten heropenen. Zodat alleenstaande ouderen tussen lotgenoten/leeftijdsgenoten hun oude dag kunnen slijten. Want nu houden ze in hun eentje een groot huis bezet en moet er 's ochtends en 's morgens iemand van de Thuiszorg met d'r autootje komen om hen te helpen met wassen en omkleden.

Eens, ik ben er helemaal voor om meer tussenvormen weer te hebben tussen thuis wonen in een groot huis met veel thuiszorg en mantelzorg en een verpleeghuis waar je volledig verzorgen wordt. Daar is zeker een win-win in te maken, zowel voor ouderen als voor mensen die een (grotere) woning nodig hebben.

Daglichtlamp schreef op 21-01-2024 om 14:23:

We hadden eerder de gemeente Westland als voorbeeld. Daar is men niet eens bereid om huisvesting te regelen voor de arbeidsmigranten die in de eigen gemeente aan het werk zijn. Als we echt iets aan de druk op de zorg en andere voorzieningen zouden willen doen, dan zou dat als eerste aangepakt kunnen worden. We moeten nadenken welke werkgelegenheid we in Nederland willen. Willen we sectoren sponsoren die alleen kunnen draaien op arbeidsmigranten?

Goed punt. Westland is een gemeente die bomvol staat met kassen. Het overgrote deel van de plukkers is migrant, dus de lusten van genoeg en goedkope werknemers hebben ze er wel graag. Ik vind inderdaad dat hier de discussie over zou moeten gaan: welke lusten willen we en hoeveel kost dat aan lasten? Zijn die lusten en lasten evenredig verdeeld, of mag Ter Apel het lekker uitzoeken met de asielzoekers en Den Haag de migranten die in het Westland wonen huisvesten? Willen we al die kassen / distributiecentra / intensieve veehouderij die veel ruimte innemen en alleen kunnen draaien op migranten wel allemaal houden hier, ook als het alleen voor de export is? Wat willen we hierin wel en wat niet en wat heeft minderen hierin voor consequenties, voor de migratiecijfers maar ook voor de economie? En hoe weeg je dat af?

Dat zijn volgens mij vragen die een ingang bieden voor een veel reëlere kans op instroombeperking dan je pijlen richten op herverdeling of überhaupt asielzoekers. Maar dan moet je wel eerlijk willen kijken: je kunt niet migranten willen gebruiken voor het produceren van voedsel en versterken van de economie door export en diezelfde migranten tegelijk als een soort parasieten zien als ze graag ergens willen wonen of zorg nodig hebben. Ik denk dat dit vraagstuk voor de nieuwe coalitie ook lastig is, want de belangen van PVV (instroom nul), VVD (economie en ondernemers) en BBB (landbouw- en veeteelt sector) botsen op dit vlak nogal. Ik verwacht daarom dat ze niet veel zullen doen op het gebied van arbeidsmigranten en gaan doen alsof een ander asielbeleid DE manier is om de totale instroom te beperken.

Nicole123 schreef op 21-01-2024 om 15:22:

[..]

Goed punt. Westland is een gemeente die bomvol staat met kassen. Het overgrote deel van de plukkers is migrant, dus de lusten van genoeg en goedkope werknemers hebben ze er wel graag. Ik vind inderdaad dat hier de discussie over zou moeten gaan: welke lusten willen we en hoeveel kost dat aan lasten? Zijn die lusten en lasten evenredig verdeeld, of mag Ter Apel het lekker uitzoeken met de asielzoekers en Den Haag de migranten die in het Westland wonen huisvesten? Willen we al die kassen / distributiecentra / intensieve veehouderij die veel ruimte innemen en alleen kunnen draaien op migranten wel allemaal houden hier, ook als het alleen voor de export is? Wat willen we hierin wel en wat niet en wat heeft minderen hierin voor consequenties, voor de migratiecijfers maar ook voor de economie? En hoe weeg je dat af?

Dat zijn volgens mij vragen die een ingang bieden voor een veel reëlere kans op instroombeperking dan je pijlen richten op herverdeling of überhaupt asielzoekers. Maar dan moet je wel eerlijk willen kijken: je kunt niet migranten willen gebruiken voor het produceren van voedsel en versterken van de economie door export en diezelfde migranten tegelijk als een soort parasieten zien als ze graag ergens willen wonen of zorg nodig hebben. Ik denk dat dit vraagstuk voor de nieuwe coalitie ook lastig is, want de belangen van PVV (instroom nul), VVD (economie en ondernemers) en BBB (landbouw- en veeteelt sector) botsen op dit vlak nogal. Ik verwacht daarom dat ze niet veel zullen doen op het gebied van arbeidsmigranten en gaan doen alsof een ander asielbeleid DE manier is om de totale instroom te beperken.

Helemaal eens. 

Fleurtje_5 schreef op 21-01-2024 om 14:36:

[..]

Er was altijd voldoende zorgpersoneel en keukenpersoneel, totdat ze aan de kant gezet werden.

Eens, ik vind ook dat die verzorgingshuizen weer moeten terugkomen. Ik ben alleen bang dat dat zorgpersoneel nu niet is te vinden. 

De Randstad puilt al uit van de mensen en daar ga je er het meeste bij proppen.  Ik vind het niet perse logisch.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.