Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Daglichtlamp
21-01-2024 om 16:24
_Audrey schreef op 21-01-2024 om 16:16:
De Randstad puilt al uit van de mensen en daar ga je er het meeste bij proppen. Ik vind het niet perse logisch.
Het helpt al heel erg als je het niet 'proppen' noemt maar gewoon huisvesten. Ik woon in de randstad. In mijn stad zouden er inderdaad nog wat asielzoekers bij komen volgens de nieuwe berekening. Om eerlijk te zijn merk ik helemaal niets van de asielzoekers die hier al wonen. Net als dat ik weinig merk van de huisvesting van vluchtelingen, die zijn blijkbaar toevallig niet in mijn straat met sociale huurwoningen terecht gekomen. Wat ik wel merk is dat er veel minder sociale huurwoningen zijn, maar dat komt niet door de vluchtelingen, maar doordat er daadwerkelijk minder sociale huurwoningen zijn, zowel absoluut als relatief.
Gebruikersnaaminvullen
21-01-2024 om 16:34
Daglichtlamp schreef op 21-01-2024 om 16:24:
[..]
Het helpt al heel erg als je het niet 'proppen' noemt maar gewoon huisvesten. Ik woon in de randstad. In mijn stad zouden er inderdaad nog wat asielzoekers bij komen volgens de nieuwe berekening. Om eerlijk te zijn merk ik helemaal niets van de asielzoekers die hier al wonen. Net als dat ik weinig merk van de huisvesting van vluchtelingen, die zijn blijkbaar toevallig niet in mijn straat met sociale huurwoningen terecht gekomen. Wat ik wel merk is dat er veel minder sociale huurwoningen zijn, maar dat komt niet door de vluchtelingen, maar doordat er daadwerkelijk minder sociale huurwoningen zijn, zowel absoluut als relatief.
Het is uiteindelijk wel "proppen" als je kijkt naar het aantal inwoners per km² per provincie.
_Audrey
21-01-2024 om 16:37
Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 16:34:
[..]
Het is uiteindelijk wel "proppen" als je kijkt naar het aantal inwoners per km² per provincie.
Dat dus.
Blomke82
21-01-2024 om 17:05
De Randstad puilt al uit van de mensen en daar ga je er het meeste bij proppen. Ik vind het niet perse logisch.
Dus dan maar in de "provincie" proppen totdat deze ook uit puilt ? En daarna?
felija
21-01-2024 om 17:26
Blomke82 schreef op 21-01-2024 om 17:05:
[..]
Dus dan maar in de "provincie" proppen totdat deze ook uit puilt ? En daarna?
Je overdrijft schromelijk.
Nicole123
21-01-2024 om 17:34
[..]
Ik woon in een gebied met voor Nederlandse begrippen veel inwoners per km2. Ik vind het hier niet propvol.
felija
21-01-2024 om 17:41
Nicole123 schreef op 21-01-2024 om 17:34:
[..]
Ik woon in een gebied met voor Nederlandse begrippen veel inwoners per km2. Ik vind het hier niet propvol.
Viel me laatst nog op, toen we via een omweg naar mijn broer en schoonzus reden, dichtbij de randstad, de buitengebieden zijn dunbevolkt. Verre van propvol.
Libertine
[..]
Ik woon in de hoofdstad, binnen de ring zeg maar. Het enige waardoor het soms propvol aanvoelt zijn de toeristen. Maar buiten het stukje centrum om, waar die vooral komen, vind ik het ook niet propvol aanvoelen. Kan gewenning zijn natuurlijk. Als ik door het land rij met auto of trein zie ik vooral weilanden en dat doet ook niet echt propvol aan. In tegendeel.
Maar goed, ervaren drukte is subjectief. Feitelijk zijn we dichtbevolkt.
OmaVan2
Nicole123 schreef op 21-01-2024 om 17:34:
[..]
Het grootste probleem bij mij in de wijk zijn de auto's.
Nicole123
21-01-2024 om 17:50
Zoals gezegd vind ik persoonlijk dat puilen en proppen reuze meevallen hier. Maar je hebt wel een punt dat evenredig verdelen over Nederland op verschillende manieren kan:
1) evenveel per 1000 huidige inwoners
2) evenveel per km2
3) zodanig dat het aantal inwoners per km2 gelijker wordt tussen de provincies
Bij manier 1 (= spreidingswet) komen er meer in de Randstad, bij manier 2 ongeveer evenveel per provincie (al naar gelang de oppervlakte), bij manier 3 zou je ze juist in dunbevolkte gebieden huisvesten. Het is maar net waar je naar kijkt en alles is op zich te verdedigen.
Ik vind zelf als inwoner van de Randstad dat ik gekozen heb voor de hogere bevolkingsdichtheid hier, met de nadelen (bijv files, meer reuring/drukte) en voordelen (meer voorzieningen per km2) die daarbij horen. Ik vind niet dat ik als inwoner van de Randstad dan maar geconpenseerd moet worden door het opvangen van minder asielzoekers. Mensen die in dunbevolkte gebieden wonen hebben vaak juist bewust gekozen voor meer rust en hechten daaraan, dus ik vind het niet eerlijk als Den Haag beslist dat de rustigere randen van Nederland de opvang maar moeten regelen.
Nicole123
21-01-2024 om 17:52
felija schreef op 21-01-2024 om 17:41:
[..]
Viel me laatst nog op, toen we via een omweg naar mijn broer en schoonzus reden, dichtbij de randstad, de buitengebieden zijn dunbevolkt. Verre van propvol.
Ik woon niet eens in een buitengebied, maar vrij stads, midden in de Randstad. En nog zou ik het niet propvol noemen.
Gebruikersnaaminvullen
21-01-2024 om 19:44
Voor iedereen die vindt dat het niet vol is in de randstad omdat het niet vol voelt, het gemiddelde aantal inwoners wordt berekend over alle grond waar een stad of provincie uit bestaat. Dat houdt in dat álle grond wordt meegeteld. Dus ook de parken, infra, duinen, strand, bossen, weilanden etc. En niet ieder stuk grond heeft een woonbestemming, dus bouwen en huisvesten moet echt op de schaarse stukjes grond die wél woonbestemming hebben. En dat is logisch, als je de randstad zo vol bouwt dat er geen groen meer te vinden is dan wordt het onleefbaar.
In het geval van Den Haag, daar wonen op dit moment 562.839 mensen op 98 km² waarvan een deel dus geen woonbestemming heeft.

Gebruikersnaaminvullen
21-01-2024 om 20:03
Nicole123 schreef op 21-01-2024 om 17:52:
[..]
Ik woon niet eens in een buitengebied, maar vrij stads, midden in de Randstad. En nog zou ik het niet propvol noemen.
Dat is gewenning. Dat heb ik zelf ook. Maar nu er hier flink de hoogte in gebouwd is, en gaat worden, ga je dat langzaam aan wel merken op straat. Het is veel drukker, meer auto's en ook fietsen. In mijn wijk zijn afgelopen jaren bijna 4000 woningen gebouwd. Aan deze, en de andere kant van de stad nog een paar duizend in de planning. Heel fijn dat er meer woningen bij komen, maar de leefbaarheid moet ook in de gaten gehouden worden.
Nicole123
21-01-2024 om 20:46
Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2024 om 20:03:
[..]
Dat is gewenning. Dat heb ik zelf ook. Maar nu er hier flink de hoogte in gebouwd is, en gaat worden, ga je dat langzaam aan wel merken op straat. Het is veel drukker, meer auto's en ook fietsen. In mijn wijk zijn afgelopen jaren bijna 4000 woningen gebouwd. Aan deze, en de andere kant van de stad nog een paar duizend in de planning. Heel fijn dat er meer woningen bij komen, maar de leefbaarheid moet ook in de gaten gehouden worden.
In jouw wijk zijn 4000 woningen gebouwd, dat zijn dus zo'n 8000 mensen erbij. Dat is ongeveer de helft van wat er aan extra asielzoekers naar héél Zuid-Holland komt, verspreid over de hele provincie. Die extra wijk bij jou op één plek zorgt dus voor meer druk dan die asielzoekers verspreid over de hele provincie. Hun komst zul je dus minder merken qua drukte dan de komst van die nieuwe wijk. En dan kan het dat je vindt dat die wijk gewoon nodig is en die asielzoekers niet, of dat juist doordat die wijken er komen er niet nóg meer bij kan. Of dat je nu al vindt dat het te vol en te druk is. Maar doen alsof die asielzoekers meer druk gaan geven dan zo'n hele wijk klopt in ieder geval niet met de feiten.
Gebruikersnaaminvullen
21-01-2024 om 20:53
Nicole123 schreef op 21-01-2024 om 20:46:
[..]
In jouw wijk zijn 4000 woningen gebouwd, dat zijn dus zo'n 8000 mensen erbij. Dat is ongeveer de helft van wat er aan extra asielzoekers naar héél Zuid-Holland komt, verspreid over de hele provincie. Die extra wijk bij jou op één plek zorgt dus voor meer druk dan die asielzoekers verspreid over de hele provincie. Hun komst zul je dus minder merken qua drukte dan de komst van die nieuwe wijk. En dan kan het dat je vindt dat die wijk gewoon nodig is en die asielzoekers niet, of dat juist doordat die wijken er komen er niet nóg meer bij kan. Of dat je nu al vindt dat het te vol en te druk is. Maar doen alsof die asielzoekers meer druk gaan geven dan zo'n hele wijk klopt in ieder geval niet met de feiten.
OMFG, ik leg uit dat de ruimte in de randstad die sommige hier ervaren relatief is en jij komt met een heel betoog over asielzoekers.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.