Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Facy66
20-01-2024 om 11:56
Fleurtje_5 schreef op 19-01-2024 om 22:47:
[..]
Facy66, Laat je niet provoceren. Want dat is wat er gebeurd.
Meningen uitwisselen zonder gelijk te willen krijgen. Om diezelfde reden zit ik ook op het forum. Ik lees je, en waardeer ook je reacties.
Dank je wel Fleurtje! Ik ben blij dat jij ziet wat hier gebeurt en hoe sommigen niet goed kunnen lezen. Ik lees jou ook graag.
Fleurtje_5
20-01-2024 om 11:59
Doemijdieglazenbol schreef op 20-01-2024 om 10:43:
[..]
lijkt me wel toch? Zelden zoveel over te doen geweest.
Precies, maar daar is zoveel om te doen geweest, en nog steeds is het erom te doen, omdat men die cijfers niet wil accepteren. Die cijfers niet.
Libertine
20-01-2024 om 12:02
Fleurtje_5 schreef op 20-01-2024 om 11:59:
[..]
Precies, maar daar is zoveel om te doen geweest, en nog steeds is het erom te doen, omdat men die cijfers niet wil accepteren. Die cijfers niet.
Ik snap niet goed wat je bedoelt? Wie is men en welke cijfers doel jij dan op?
felija
20-01-2024 om 12:11
Waar gaat dit heen? Wilders wil een oplossing, maar wat voor 'oplossing' dan, de spreidingswet is democratisch tot stand gekomen.
Nieuwe asielwet splijt VVD en werpt schaduw over formatie https://www.nu.nl/formatie-2023/6298449/nieuwe-asielwet-splijt-vvd-en-werpt-schaduw-over-formatie.html
felija
20-01-2024 om 12:11
Libertine schreef op 20-01-2024 om 12:02:
[..]
Ik snap niet goed wat je bedoelt? Wie is men en welke cijfers doel jij dan op?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Daglichtlamp
20-01-2024 om 12:15
Fleurtje_5 schreef op 20-01-2024 om 11:59:
[..]
Je had het over de cijfers van de verkiezingsuitslag? Ik heb even gekeken naar wat daar hier over geschreven is. Een goede samenvatting vind je in mijn draadje over wie nu gegeven de verkiezingsuitslag premier moet worden. https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wie-zou-nu-de-premier-moeten-worden-met-poll?page=4#67
Acceptatie heeft verschillende lagen. Ik denk dat er vrijwel niemand is die de uitkomst van de verkiezingen betwist. Het is wat het is, of men er nu blij mee is of niet.
Facy66
20-01-2024 om 12:18
Nicole123 schreef op 19-01-2024 om 20:01:
[..]
Dat snap ik, dat het soms als 10 tegen 2 kan voelen of vervelend is als zoveel anderen je mening niet delen. Of dat het kan aanvoelen als niet eerlijk en niet naar jou luisteren als anderen bijv meer feiten paraat hebben of meer bedreven zijn in argumentatie en logica. Als Facy of Fleurtje dat zouden zeggen ipv dingen als 'het zijn maar cijfertjes' of 'je kunt niet lezen' of steeds weer 'het is heel erg!' of 'maar mijn N=1 ervaring' herhalen dan zou ik er veel meer begrip voor hebben. En als PvdA/GL de grote winnaar was geweest en aan het formeren was dan was de discussie ook heel anders geweest. Dan hadden zij meer de 'aanvallende' rol gehad en jij en ik de verdedigende. Dus het is ook inherent aan welk topic je zelf opzoekt.
Ook nu probeer je me weeeer iets in de schoenen te schuiven wat niet terecht is. Dat doe je echt heel vaak en ook andere posters hebben jou eerder in dit topic daarop gewezen. Het maakt me niet uit als mensen het niet met me eens zijn, maar ik vind jouw manier van discussiëren regelmatig heel vervelend. Je legt steeds valse woorden in mijn mond en ik vind jou regelmatig op een erg arrogante verheven manier reageren. Alsof alleen jouw benadering en manier van redeneren van politiek maatschappelijke problemen en de verkiezingsuitslag juist is en daar heb ik een hekel aan. It's your way or the high way lijkt het. Dat vind ik jammer, dat zou zo niet hoeven.
Je kan met cijfertjes veel problemen bagatelliseren (dat doen veel andere partijen ook o.a. daarom is PVV ook zo groot geworden), maar het is een feit dat veel mensen allerlei alledaagse problemen ervaren. En trouwens, qua vaste lasten en boodschappen is alles gewoon veel duurder onder aan de streep vanaf dit jaar dan vorig jaar. Dan kun je dat bagatelliseren door bepaalde cijfers aan te halen die blijkbaar wat anders zeggen, maar de hoogte van alle rekeningen en de boodschappenbon zeggen toch echt wat anders deze maand. Niet alleen bij mij maar bij iedereen bij wie ik spreek. Door alleen maar te hameren op die cijfers, bijdehand te gaan doen en niet te kijken naar de praktijk (afdoen en wegwuiven als anekdotisch bewijs en niet relevant) doet men veel mensen tekort. Dat hebben veel (vooral linkse) partijen gedaan en zie nu hoe groot de PVV is geworden.
Het punt dat ik (voor de laatste keer) probeerde te maken is dat wanneer het om maatschappelijk politieke problemen gaat de politiek ook meer naar de praktijk zou moeten kijken. De praktijk is nu eenmaal regelmatig weerbarstiger dan cijfers en modellen. Cijfers zeggen uiteraard wel wat, maar zeker niet alles (zie ook nog mijn eerdere aangehaalde voorbeeld met betrekking tot criminaliteitscijfers en andere eerdere posts).
Nu ga ik lekker naar buiten en voor nu laat ik het hierbij. Waarschijnlijk wordt nu weer alles verdraaid maar je doet maar.
Facy66
20-01-2024 om 12:19
felija schreef op 20-01-2024 om 12:11:
Waar gaat dit heen? Wilders wil een oplossing, maar wat voor 'oplossing' dan, de spreidingswet is democratisch tot stand gekomen.
Nieuwe asielwet splijt VVD en werpt schaduw over formatie https://www.nu.nl/formatie-2023/6298449/nieuwe-asielwet-splijt-vvd-en-werpt-schaduw-over-formatie.html
Dat kan nog weleens een ding gaan worden.
Fleurtje_5
20-01-2024 om 12:30
Facy66 schreef op 20-01-2024 om 12:19:
[..]
Dat kan nog weleens een ding gaan worden.
Als er nieuwe verkiezingen moeten komen word het hommeles,.... zegt mijn buik. En mijn voeten, hart en hoofd geven mijn buik gelijk. Daar heb ik geen cijfers van, en ik ben ook niet naar de dokter geweest voor een onderzoek.
Doemijdieglazenbol
20-01-2024 om 12:41
Facy66 schreef op 20-01-2024 om 12:18:
[..]
het is een feit dat veel mensen allerlei alledaagse problemen ervaren. En trouwens, qua vaste lasten en boodschappen is alles gewoon veel duurder onder aan de streep vanaf dit jaar dan vorig jaar. Dan kun je dat bagatelliseren door bepaalde cijfers aan te halen die blijkbaar wat anders zeggen, maar de hoogte van alle rekeningen en de boodschappenbon zeggen toch echt wat anders deze maand. Niet alleen bij mij maar bij iedereen bij wie ik spreek. Door alleen maar te hameren op die cijfers, bijdehand te gaan doen en niet te kijken naar de praktijk (afdoen en wegwuiven als anekdotisch bewijs en niet relevant) doet men veel mensen tekort. Dat hebben veel (vooral linkse) partijen gedaan en zie nu hoe groot de PVV is geworden
Maar dat bestrijdt volgens mij niemand? Dat de kloof steeds groter wordt, ondanks dat we in totaal rijker wordt, blijkt ook uit cijfers. Volgens mij vinden in ieder geval jij en ik dat een van de belangrijkste problemen van nu. We zien alleen andere oplossingen. Ik vind dat het belangrijkste dat ons fiscale stelsel op de schop moet (zeker toen ik las dat uit eigen onderzoek van ministerie bleek dat een bizar groot gedeelte van de maatregelen niet werkt zoals bedoeld en natuurlijk de toeslagenaffaire). Ik geloof in nivellering.
Ik vind (mening) dat we het politiek en moreel verplicht zijn om mensen met een zwakkere positie te helpen.
Fleurtje_5
20-01-2024 om 12:51
Nicole123 schreef op 20-01-2024 om 11:08:
[..]
Nee, het laat zien dat jij je punt probeert te maken door iets in het extreme te trekken. NIMBY is dat je geen AZC in je woonplaats wil en ik vind een AZC in mijn woonplaats prima. Die bij ons gaat uitbreiden en dat vind ik goed.
Ik heb het niet over een AZC. (een groot AZC ligt hier in de buurt) Nimby heeft het ook niet over een AZC. Nimby gaat over bv iets dat de gemeente of jij niet in je achtertuin wilt. Dat kan een weg zijn of iets anders dat gedwongen word.
Google Nimby: Nimby is een afkorting van: Not in my backyard. (=niet in mijn achtertuin) Het is ook de naam van een wet waarmee de overheid de inspraak over veranderingen in het verkeer wil beperken. Hierdoor kunnen gemeenten gedwongen mee te werken aan nationaal belangrijke projecten zoals de aanleg van de Betuwelijn.
Jou reactie van 18 jan’24 om 17:13 vind ik duidelijk een NIMBY. Wel voor een wet zijn maar dan vooral niet in jou achtertuin.
Als de woningnood heel hoog is, omdat er niet genoeg woningen zijn, zo hoog dat onze burgemeester twee jaren geleden al een oproep deed aan burgers of zij mensen onderdak wilden geven, omdat er niet voldoende woonruimte is, dan vind ik onderstaande een prima oplossing, maar jij vond dat bericht nonsens.
Fleurtje_5 schreef op 18 jan’24 om 16:57:
Dhr. Timmermans heeft twee hele grote woningen, Daar zal hij vast wel wat kamers van willen afstaan. En als nou alle mensen die vóór de spreidingswet zijn, een of twee mensen in huis halen dan is de druk in Ter Apel eraf. Want Nederland is maar een stip op de wereldbol.
Er zijn hier zoveel woningzoekenden die al jaren op een wachtlijst staan. En dan moet de gemeente ineens heel veel mensen van buiten-Nederland opvangen en worden ineens leegstaande panden/fabrieken gesloopt om er huizen te bouwen. Waarom kon dat voorheen niet? De wachtlijst van woningzoekenden zal vast nog niet korter zijn geworden.Die mevrouw (met een baan) die al tig jaren in een caravan woont konden ze afgelopen herfst/winter niet beloven dat zij binnen nu en vier jaar een woning zou krijgen. Heet dat niet discriminatie?
Nicole123
20-01-2024 om 13:24
[..]
Ook nu probeer je me weeeer iets in de schoenen te schuiven wat niet terecht is.
Kun je ophouden met mij keer op keer vals te beschuldigen? Ik schuif je niks in de schoenen, ik herhaal wat je zelf zegt en reageer erop. Prima als je aangeeft wat ik niet goed zou opvatten, maar de beschuldigingen mag je achterwege laten aub. Die verstoren de discussie.
En ja, ik blijf ageren tegen drogredenen of cijfers weghonen met 'maar cijfertjes', ook als jij dat persoonlijk arrogant vindt. Drogredenen leiden in mijn ogen af van een goede discussie en leiden tot dit type van meta-geneuzel ipv de inhoud te bespreken.
Wat betreft die cijfers: die zijn de praktijk, maar wel de echte en totale (en nee, dat is niet hetzelfde als gemiddelde!) praktijk, ipv onderbuikgevoelens en persoonlijke ervaringen die mensen extrapoleren naar heel Nederland ("als ik in mijn omgeving zus en zo zie dan moet er in heel Nederland daarop beleid gevoerd worden"). Om te zien wat de problemen precies zijn en wat mogelijke oplossingen heb je cijfers en feiten nodig, zie mijn eerdere post van vandaag. Dat hoeven niet per se enkel statistieken te zijn, daarin kun je prima ook 'softere' data meenemen zoals bijv een bewonersonderzoek (in mijn woonplaats wordt regelmatig aan een deel van de inwoners een vragenlijst toegestuurd over hoe ze de buurt ervaren e.d., dat gebeurt denk ik overal). Daaruit kun je specifieke dingen halen zoals dat men door een hanggroep op plek X, een donker steegje op plek Y of drugsdealen op plek Z onveilig voelt.
Als je enkel kijkt naar gevoelens van mensen en daarop zonder feiten en cijfers landelijk beleid gaat baseren dan kan het zo zijn dat je bijv op grond van het onveilige gevoel dat sommige mensen hebben asielzoekers het land uit zet of landelijk extra politie aanneemt, terwijl daar helemaal het probleem eigenlijk niet zit en andere acties veel meer zouden bijdragen. Bijv een extra lantarenpaal in een bepaald donker steegje, een camera in het winkelcentrum, een jongerenhonk waardoor ze niet meer of straat zwerven of cijfers laten zien en minder ophitsing door bepaalde politici. Of wel meer politie of iets met asielzoekers, als uit de cijfers en feiten blijkt dat daar de problemen zitten. Maar niet alleen maar omdat mensen dat denken, Wilders dat roept of iets rondzingt op social media.
Nicole123
20-01-2024 om 13:33
[..]
Je kan met cijfertjes veel problemen bagatelliseren (dat doen veel andere partijen ook o.a. daarom is PVV ook zo groot geworden), maar het is een feit dat veel mensen allerlei alledaagse problemen ervaren. En trouwens, qua vaste lasten en boodschappen is alles gewoon veel duurder onder aan de streep vanaf dit jaar dan vorig jaar. Dan kun je dat bagatelliseren door bepaalde cijfers aan te halen die blijkbaar wat anders zeggen, maar de hoogte van alle rekeningen en de boodschappenbon zeggen toch echt wat anders deze maand. Niet alleen bij mij maar bij iedereen bij wie ik spreek. Door alleen maar te hameren op die cijfers, bijdehand te gaan doen en niet te kijken naar de praktijk (afdoen en wegwuiven als anekdotisch bewijs en niet relevant) doet men veel mensen tekort. Dat hebben veel (vooral linkse) partijen gedaan en zie nu hoe groot de PVV is geworden.
Ik bagatelliseer helemaal geen problemen met feiten en cijfers, hoe kom je daarbij?! Ik zeg ook juist dat de boodschappen wel duurder zijn dan een jaar geleden (alleen gaat dat sinds heel kort weer de goede kant op), dat is precies wat ik uit de feiten en cijfers en media haal. Jij blijft doen alsof we het hierover oneens zijn, maar dat is niet zo. Uit de feiten en cijfers blijkt ook juist dat veel mensen problemen ervaren. Dus als je het hebt over niet lezen en iemand anders iets in de schoenen schuiven, lees zelf eens wat ik echt schrijf ipv wat jij denkt dat ik zal schrijven.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.