Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Facy66 schreef op 19-12-2023 om 12:43:

Dalen de prijzen alweer?? Dat zie ik nergens in de supermarkten hoor! Bijvoorbeeld een klein bakje aardbeien 5 euro en zo zijn veel (ook gezonde) dingen nog steeds belachelijk duur. En ook de rest gaat nog meer stijgen volgend jaar, waaronder de premies belastingen etc. Dat klein beetje loonsverhoging gaat dat niet te niet doen hoor.

Het is ook niet handig om aardbeien te kopen in de winter. Je doet (bijna letterlijk) aan cherry picking met zo'n voorbeeld.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5425152/consumentenbond-prijzen-supermarkt-dalen-boodschappen-minder-duur#:~:text=De%20prijzen%20van%20boodschappen%20in,de%20boodschappen%20steeds%20duurder%20werden.

De prijzen van boodschappen in de supermarkt dalen voorzichtig. Dat meldt de Consumentenbond vandaag. Producten als melk, koffie, rijst en aardappelen werden de afgelopen maanden gemiddeld 3 procent goedkoper.

Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 12:46:

[..]

Het is ook niet handig om aardbeien te kopen in de winter. Je doet (bijna letterlijk) aan cherry picking met zo'n voorbeeld.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5425152/consumentenbond-prijzen-supermarkt-dalen-boodschappen-minder-duur#:~:text=De%20prijzen%20van%20boodschappen%20in,de%20boodschappen%20steeds%20duurder%20werden.

De prijzen van boodschappen in de supermarkt dalen voorzichtig. Dat meldt de Consumentenbond vandaag. Producten als melk, koffie, rijst en aardappelen werden de afgelopen maanden gemiddeld 3 procent goedkoper.

Het was maar 1 voorbeeld en zo duur zijn ze nog nooit geweest. Ook de rest is nog steeds belachelijk duur en is echt niet goedkoper geworden afgelopen tijd. Dan kan dat bericht anders zeggen maar ik zie wat ik zie. Met mijn eigen ogen is niets mis. 

Dalen de prijzen alweer?? Dat zie ik nergens in de supermarkten hoor! Bijvoorbeeld een klein bakje aardbeien 5 euro en zo zijn veel (ook gezonde) dingen nog steeds belachelijk duur. En ook de rest gaat nog meer stijgen volgend jaar, waaronder de premies belastingen etc. Dat klein beetje loonsverhoging gaat dat niet te niet doen hoor.

Gezonde dingen uit het seizoen zijn helemaal niet zo duur. Koop een kilo diepvriesaardbeien of ander diepvriesfruit. De ingevroren sperziebonen in stukjes heb je voor weinig geld.  Koop peulvruchten en kook ze per grote porties en vries in. Kolen zijn goedkoop.  Pakken zuurkool ook. Een zak gekookte bietjes.  80%van het aanbod in de supermarkt is UPF,  daar betaal je veel voor dingen die veelal niet gezond zijn. Je kunt prima gezond en betaalbaar eten.  

Facy66 schreef op 19-12-2023 om 12:51:

[..]

Het was maar 1 voorbeeld en zo duur zijn ze nog nooit geweest. Ook de rest is nog steeds belachelijk duur en is echt niet goedkoper geworden afgelopen tijd. Dan kan dat bericht anders zeggen maar ik zie wat ik zie. Met mijn eigen ogen is niets mis.

Met je eigen ogen kun je nooit het geheel overzien en met je ogen kun je ook niet redeneren. De prijzen dalen (in z'n geheel genomen), maar ze zijn nog wel hoger dan een jaar geleden. En in de winter zijn de aardbeien altijd veel duurder dan in de zomer. Dus ja, logisch dat de aardbeien duurder zijn dan een jaar geleden (want prijspeil daalt niet opeens keihard) en logisch dat de aardbeien duurder zijn dan een paar maanden geleden (want in de winter altijd op z'n duurst). Je hebt dus gelijk met je feit dat de aardbeien nog nooit zo duur zijn geweest, maar dat is dus geen bewijs dat de prijzen van levensmiddelen in totaal nog steeds aan het stijgen zijn. En dat is dus precies wat er mis is van enkel op je eigen ogen en omgeving afgaan en instanties en wetenschappers die het geheel onderzoeken wantrouwen.

felija schreef op 19-12-2023 om 12:05:

Wij zijn gewoon op veel fronten niet deskundig genoeg, we kunnen van alles vinden, maar of het waar is, is een tweede. We zijn allemaal afhankelijk van mensen die ergens voor hebben doorgeleerd.
Ik vertrouw erop dat ik rustig op mijn fiets, in mijn auto kan stappen, over een brug kan rijden, naar de huisarts ga en zoveel meer, waarvoor ik volkomen afhankelijk ben van de expertise van een ander, want ik heb geen verstand van de technische kant van een fiets, auto, brug.
Zo vertrouw ik ook op onafhankelijke bureaus als het CBS die mij inzage geven hoe het er op veel vlakken voorstaat in Nederland. Aan de hand daarvan kun je pas echt uitspraken doen die niet puur gebaseerd zijn op een onderbuikgevoel of slechts je eigen bubbel, maar op feiten.
Tegenwoordig lijken velen zichzelf uit te roepen tot expert en meer te vertrouwen op wat ze direct, slechts in hun eigen omgeving waarnemen, dan te kijken naar het grotere geheel op basis van hulpbronnen: geen solide basis.
Ik vind dat een enge ontwikkeling.

Ik vertrouw er persoonlijk wel op dat de cijfers van het CBS juist zijn, maar dan hebben we het over de data. Welke informatie daaruit gefilterd wordt is een tweede..

Dat zie je ook vaak terug in wetenschappelijk onderzoek. Soms is er een statisch verband tussen twee variabelen, maar veroorzaakt een verandering in de ene variabele ook daadwerkelijk de verandering in de andere variabele? Dat is veel lastiger aan te tonen en dan kom je in de discussie rondom correlatie en causaliteit. Neem bijvoorbeeld de mondkapjes discussie. Stel dat mensen met een mondkapje minder vaak corona oplopen. Komt dat door die mondkapjes of komt dat doordat die mensen voorzichtiger zijn en minder contacten hebben? Om maar eens een voorbeeld te noemen. 

Ik ben nu weer bezig met een universitaire opleiding en ik merk een grote verandering ten opzichte van mijn studententijd 20 jaar geleden. Ik zie een veel grotere invloed van de sociale wetenschappen, ook in mijn vakgebied. Ik moet nu veel alerter zijn op de daadwerkelijke gegevens, de data. Want op de conclusies die daaruit getrokken worden valt nog weleens het een en ander af te dingen.. 

(En ik weet niet waar in NL je woont, maar er zijn plekken waar de staat van bruggen dramatisch is, weet ik vanuit een vorige baan helaas alles van.. )

Malibu2 schreef op 19-12-2023 om 13:01:

[..]

Ik vertrouw er persoonlijk wel op dat de cijfers van het CBS juist zijn, maar dan hebben we het over de data. Welke informatie daaruit gefilterd wordt is een tweede..

Dat zie je ook vaak terug in wetenschappelijk onderzoek. Soms is er een statisch verband tussen twee variabelen, maar veroorzaakt een verandering in de ene variabele ook daadwerkelijk de verandering in de andere variabele? Dat is veel lastiger aan te tonen en dan kom je in de discussie rondom correlatie en causaliteit. 

Dat is waar en het is altijd goed om daarop te letten. Als wetenschappers letterlijk geciteerd worden in de media hoor je ook vaak dat ze zich heel precies uitdrukken (bijv. 'we hebben geen bewijs gevonden dat' en niet 'het is niet zo'). De media maken daar vaak een vertaalslag van, ook omdat veel mensen die uitspraken van wetenschappers moeilijk te interpreteren vinden en dan kan het wat korter door de bocht worden. Maar een goede journalist maakt - als je goed naar de tekst kijkt - geen causaliteit van een correlatie, al gaat het in de koppen en in de suggestie die gewekt wordt soms wel mis. Altijd goed om te kijken naar welke cijfers en feiten ze precies noemen en of je hun conclusie daar ook echt uit kunt trekken. En naar welke media je kijkt. Over het algemeen zijn ze bijv. bij de NOS wat degelijker qua statistiek en zich houden aan de journalistieke code en zal bijv. de Telegraaf soms sensatie belangrijker vinden en meer aan cherry picking in de data doen. 

Maar deze nuance is heel iets anders dan de cijfers van het CBP helemaal links laten liggen en 'maar cijfertjes' noemen en in plaats daarvan alleen afgaan op wat je eigen ogen zien. Om het voorbeeld van die brug te nemen: als een controlerende instantie of technisch geschoolde wetenschapper aangeeft dat de constructie van zo'n brug eigenlijk niet veilig genoeg is, zou ik dan zeggen: "Joh, dat zijn maar cijfertjes, met mijn eigen ogen zie ik dat die brug best wel stevig is hoor!"?  

Dorestad schreef op 19-12-2023 om 12:57:

[..]

Gezonde dingen uit het seizoen zijn helemaal niet zo duur. Koop een kilo diepvriesaardbeien of ander diepvriesfruit. De ingevroren sperziebonen in stukjes heb je voor weinig geld. Koop peulvruchten en kook ze per grote porties en vries in. Kolen zijn goedkoop. Pakken zuurkool ook. Een zak gekookte bietjes. 80%van het aanbod in de supermarkt is UPF, daar betaal je veel voor dingen die veelal niet gezond zijn. Je kunt prima gezond en betaalbaar eten.

De goedkope seizoensgroenten zijn ook aan de prijs tegenwoordig. Ik weet nog dat verse bietjes 0,89 waren, die zijn nu 1,49. Kilo winterwortels ook verdubbeld naar 2,00. Aardappelen 4,99 3 kilo. Vlees, vis en kip bijna onbetaalbaar. Net als fruit en zowat alles. Echt goede aanbiedingen om je voorraad aan te vullen zijn er ook bijna niet meer. Je maag vullen met alleen maar basic producten van het seizoen is te doen, zeker als het tijdelijk is. Maar nooit eens waar je trek in hebt, iets lekkers bij de (oplos) koffie en altijd maar rekenen en puzzelen het hele jaar door haalt echt de glans uit je leven.

En dan hebben we het alleen nog maar over warm eten, nog niet eens over toilet en schoonmaakartikelen die ook idioot duur zijn geworden. Eerst hield ze wat geld apart zodat ze goede aanbiedingen kon kopen maar dat gaat nu niet meer dus het leven wordt steeds duurder voor haar. Zoals ik altijd zeg; geen geld maakt nog minder geld, veel geld maakt nog meer geld. Gelukkig heeft ze (nog) geen schulden maar haar zorgen daarover worden steeds groter. Wij doen wat we kunnen maar dat lijkt haar alleen nog maar meer in haar zelfwaarde aan te tasten dus dat proberen we heel subtiel te doen.

Mijn zusje gaat nooit naar de kapper, slaat steeds vaker sociale activiteiten af (verzint smoesjes maar schaamt zich omdat ze niks bij kan dragen of een cadeautje kan kopen) en zit maar te puzzelen en te rekenen bij 14 graden in een dikke trui. Ze doucht hooguit 1 keer per week 5 minuten, voor de rest wast ze zich met een washand en een laagje warm water, bang voor de kosten, bang om helemaal niet meer rond te kunnen komen, bang voor alles wat er nog aankomt volgend jaar.

Alle spontaniteit is uit haar leven. Mijn lieve goedlachse zusje die voor iedereen klaarstond en het liefst iedereen die verdrietig of verdrukt was onder haar vleugels wilde nemen (heeft veel vrijwilligerswerk voor het COA gedaan oa), die haar leven lang PvdA stemde is nu een sombere PVV stemmer geworden. En zoals mijn zusje zijn er echt miljoenen in onze maatschappij die zich ongehoord en ongezien voelen, veel meer dan gedacht wordt! En dat heeft zich vertaald in 37 zetels voor PVV. 

En ipv dat dat serieus genomen wordt door degenen voor wie dit ver van mijn bed is worden deze mensen en hun stem ook nog eens verguisd ipv gehoord. Waardoor de stemmen voor rechts alleen maar toenemen. In de laatste peilingen staat de PVV op 43 (!!) zetels. Het is hoog tijd voor links om de hand in eigen boezem te steken, te kijken naar het leed wat achter deze stemmers ligt, de zorgen serieus te nemen. Gebeurt dat niet dan vrees ik dat rechts meer en meer terrein wint waardoor de democratie echt op de tocht komt te staan.

Daar wil ik nog aan toe voegen dat ik al die protesten en demonisering van een democratisch gekozen partij onder het mom dat de democratie op de tocht staat echt bizar, tegenstrijdig en contraproductief vind.

Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 12:46:

[..]

Al bijna twee jaar ben je aan de kassa voor je boodschappen flink meer kwijt. Begin dit jaar zelfs ruim 18 procent meer dan een jaar eerder.

Die tijd is gelukkig geweest, zegt Rini Emonds, consultant bij marktonderzoeksbureau Circana. Emonds houdt zich bezig met de detailhandel.

Paar producten goedkoper

In november van dit jaar waren er zelfs producten waarvan de prijs lager was in vergelijking met een jaar eerder. Zo was verse halfvolle en magere melk 11 procent goedkoper, margarine 3,7 procent en diepvriesgroenten 1,6 procent.

Maar gemiddeld genomen was je in die maand voor voedingsmiddelen nog altijd 6,3 procent meer kwijt.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5423099/inflatie-prijs-prijzen-boodschappen-supermarkt-cbs

Helaas is een dieet van melk, diepvriesgroenten en margarine erg eenzijdig en ongezond.

Aardbeien voor 5 euro in de winter is een koopje!

Maar dat is mosterd, ik heb niet ver genoeg doorgelezen...

Kadushi schreef op 19-12-2023 om 14:13:

[..]

De goedkope seizoensgroenten zijn ook aan de prijs tegenwoordig. Ik weet nog dat verse bietjes 0,89 waren, die zijn nu 1,49. Kilo winterwortels ook verdubbeld naar 2,00. Aardappelen 4,99 3 kilo. Vlees, vis en kip bijna onbetaalbaar. Net als fruit en zowat alles. Echt goede aanbiedingen om je voorraad aan te vullen zijn er ook bijna niet meer. Je maag vullen met alleen maar basic producten van het seizoen is te doen, zeker als het tijdelijk is. Maar nooit eens waar je trek in hebt, iets lekkers bij de (oplos) koffie en altijd maar rekenen en puzzelen het hele jaar door haalt echt de glans uit je leven.

En dan hebben we het alleen nog maar over warm eten, nog niet eens over toilet en schoonmaakartikelen die ook idioot duur zijn geworden. Eerst hield ze wat geld apart zodat ze goede aanbiedingen kon kopen maar dat gaat nu niet meer dus het leven wordt steeds duurder voor haar. Zoals ik altijd zeg; geen geld maakt nog minder geld, veel geld maakt nog meer geld. Gelukkig heeft ze (nog) geen schulden maar haar zorgen daarover worden steeds groter. Wij doen wat we kunnen maar dat lijkt haar alleen nog maar meer in haar zelfwaarde aan te tasten dus dat proberen we heel subtiel te doen.

Mijn zusje gaat nooit naar de kapper, slaat steeds vaker sociale activiteiten af (verzint smoesjes maar schaamt zich omdat ze niks bij kan dragen of een cadeautje kan kopen) en zit maar te puzzelen en te rekenen bij 14 graden in een dikke trui. Ze doucht hooguit 1 keer per week 5 minuten, voor de rest wast ze zich met een washand en een laagje warm water, bang voor de kosten, bang om helemaal niet meer rond te kunnen komen, bang voor alles wat er nog aankomt volgend jaar.

Alle spontaniteit is uit haar leven. Mijn lieve goedlachse zusje die voor iedereen klaarstond en het liefst iedereen die verdrietig of verdrukt was onder haar vleugels wilde nemen (heeft veel vrijwilligerswerk voor het COA gedaan oa), die haar leven lang PvdA stemde is nu een sombere PVV stemmer geworden. En zoals mijn zusje zijn er echt miljoenen in onze maatschappij die zich ongehoord en ongezien voelen, veel meer dan gedacht wordt! En dat heeft zich vertaald in 37 zetels voor PVV.

En ipv dat dat serieus genomen wordt door degenen voor wie dit ver van mijn bed is worden deze mensen en hun stem ook nog eens verguisd ipv gehoord. Waardoor de stemmen voor rechts alleen maar toenemen. In de laatste peilingen staat de PVV op 43 (!!) zetels. Het is hoog tijd voor links om de hand in eigen boezem te steken, te kijken naar het leed wat achter deze stemmers ligt, de zorgen serieus te nemen. Gebeurt dat niet dan vrees ik dat rechts meer en meer terrein wint waardoor de democratie echt op de tocht komt te staan.

Daar wil ik nog aan toe voegen dat ik al die protesten en demonisering van een democratisch gekozen partij onder het mom dat de democratie op de tocht staat echt bizar, tegenstrijdig en contraproductief vind.

Echt zielig voor jouw zusje! Zo heb je tegenwoordig zo veel mensen die gewoon niet gehoord worden en die zo moeten sabbelen en stressen net zoals jouw zusje. Hopelijk gaat haar situatie snel verbeteren. Dit soort verhalen zeggen zoveel meer dan cijfertjes. Verder goede post.

Malibu2 schreef op 19-12-2023 om 13:01:

[..]

Dat zie je ook vaak terug in wetenschappelijk onderzoek. Soms is er een statisch verband tussen twee variabelen, maar veroorzaakt een verandering in de ene variabele ook daadwerkelijk de verandering in de andere variabele? Dat is veel lastiger aan te tonen en dan kom je in de discussie rondom correlatie en causaliteit. Neem bijvoorbeeld de mondkapjes discussie. Stel dat mensen met een mondkapje minder vaak corona oplopen. Komt dat door die mondkapjes of komt dat doordat die mensen voorzichtiger zijn en minder contacten hebben? Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Ik ben nu weer bezig met een universitaire opleiding en ik merk een grote verandering ten opzichte van mijn studententijd 20 jaar geleden. Ik zie een veel grotere invloed van de sociale wetenschappen, ook in mijn vakgebied. Ik moet nu veel alerter zijn op de daadwerkelijke gegevens, de data. Want op de conclusies die daaruit getrokken worden valt nog weleens het een en ander af te dingen..

(En ik weet niet waar in NL je woont, maar er zijn plekken waar de staat van bruggen dramatisch is, weet ik vanuit een vorige baan helaas alles van.. )

Je bevestigt eigenlijk mijn punt: dat ik op zoveel gebieden afhankelijk ben van experts, deskundigen en ook dat zijn mensen en ook zij maken fouten, maar ik denk dat we toch blij mogen zijn, dat we in Nederland wonen, waar het op het gebied van infrastructuur goed toeven is. Een risico is er altijd. 

Maar de kans dat er echt iets misgaat, doordat ik me er als leek tegenaan ga bemoeien en denk het beter te weten is onevenredig veel groter.

Nog een leuk weetje. In de peilingen staat de PVV nu trouwens inmiddels op 41 zetels. Dat zijn er echt veel. Dat las ik net op internet.

Facy66 schreef op 19-12-2023 om 15:00:

[..]

Echt zielig voor jouw zusje! Zo heb je tegenwoordig zo veel mensen die gewoon niet gehoord worden en die zo moeten sabbelen en stressen net zoals jouw zusje. Hopelijk gaat haar situatie snel verbeteren. Dit soort verhalen zeggen zoveel meer dan cijfertjes. Verder goede post.

Ze worden zeker wel gehoord en er worden zowel vanuit rechts als vanuit links voorstellen ter verbetering gedaan, maar dar is niet binnen een dag, week of zelfs maand gefixt. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2023 om 15:12:

En niet te vergeten de "krimpflatie" minder inhoud voor een hogere prijs, of in het gunstigste geval de oude prijs.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/steeds-meer-consumenten-worden-de-dupe-van-krimpflatie

https://radar.avrotros.nl/artikel/krimpflatie-extra-winst-zonder-dat-de-klant-het-beseft-54223

Precies het is net naar welke berichten je nu kijkt daarover. Daarom zeggen cijfers ed ten aanzien van dit onderwerp me ook echt niet zoveel. Beter vertrouwen op eigen waarneming ten aanzien van dit ondetwerp.

Op weer andere onderwerpen kan weer wel anders zijn uiteraard. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.