Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Tsja, dan valt er weinig te discussiëren, als je alles doodslaat met CPB berekeningen ‘maar cijfertjes’ noemen en berichten in de media niet geloven. Hoe kun je nou mij verwijten dat ik alleen naar mijn eigen bubbel zou kijken, terwijl ik met cijfers, feiten en links kom, en dan zelf je alleen baseren op ‘je oren en ogen open houden’, dus anekdotisch bewijs uit je eigen omgeving? Zie je hoe krom dat is?

'Je oren en ogen openhouden' is jouw bron? Dat is dan toch net zo goed geredeneerd vanuit jouw bubbel? Er wonen bijna 18 miljoen mensen in Nederland. 

Daarom zijn instanties zoals het CBS nodig om een totaalblik te hebben over de gehele Nederlandse populatie. De toenemende vergrijzing bijvoorbeeld is een feit wat zich heel makkelijk laat meten. 

Onze eigen ogen en oren zijn bij lange na niet genoeg voor een totaalbeeld. 

Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 11:15:

Tsja, dan valt er weinig te discussiëren, als je alles doodslaat met CPB berekeningen ‘maar cijfertjes’ noemen en berichten in de media niet geloven. Hoe kun je nou mij verwijten dat ik alleen naar mijn eigen bubbel zou kijken, terwijl ik met cijfers, feiten en links kom, en dan zelf je alleen baseren op ‘je oren en ogen open houden’, dus anekdotisch bewijs uit je eigen omgeving? Zie je hoe krom dat is?

Ik verwijt je niets. Ik kijk er gewoon op een andere manier naar dan jij. Dat is alles. Ik neem niet klakkeloos alles aan wat de media en de wetenschap stelt. Naast dat wat de media bericht over wetenschappelijke inzichten vaker niet of niet geheel klopt. Ik merk dat wanneer de media bericht over zaken uit mijn eigen vakgebied. Daar klopt vaak niets van of het is erg onvolledig en geeft niet het correcte (genuanceerde) plaatje weer terwijl juist dat belangrijk is. Dat zal op andere vakgebieden dan ook zo zijn. Ik neem dat dus allemaal met een flinke korrel zout.

Iedereen heeft ook zijn eigen waarheid en een eigen manier om bepaalde zaken te benaderen.

felija schreef op 19-12-2023 om 11:27:

'Je oren en ogen openhouden' is jouw bron? Dat is dan toch net zo goed geredeneerd vanuit jouw bubbel? Er wonen bijna 18 miljoen mensen in Nederland.

Daarom zijn instanties zoals het CBS nodig om een totaalblik te hebben over de gehele Nederlandse populatie. De toenemende vergrijzing bijvoorbeeld is een feit wat zich heel makkelijk laat meten.

Onze eigen ogen en oren zijn bij lange na niet genoeg voor een totaalbeeld.

Dat is ook zeker niet voldoende maar ik neem het er wel in mee.

Een echt totaalbeeld kan denk ik ook niemand hebben want niemand kent de volledige waarheid. Niemand weet alles. En ook de media schetst maar een klein venster op de werkelijkheid en pikt delen uit wetenschappelijke onderzoeken/inzichten die bij de betreffende artikelen passen.

Maar de compensatie en het prijsplafond vallen weg in 2024. Mensen die het met die maatregelen net konden redden houden echt hun hart vast. Daarbij gaan de belastingen op gas en elektriciteit weer omhoog en wordt alles steeds duurder. Volgens het NIBUD ga je er als alleenstaande in de bijstand 72 euro per maand op achteruit. Tel daarbij alle hogere kosten op en heel veel mensen die rond het minimum inkomen zitten komen dan echt niet meer rond. 

Veel mensen die ik ken in deze situatie zien het echt somber in. Mijn zusje is chronisch ziek en heeft een uitkering. Die durft nu pas de verwarming af en toe op 18 te zetten omdat de meterstanden uitgelezen zijn. Ze houdt 50 euro per week over om van te leven en dat lukt nog net maar ze eet wel steeds ongezonder, meer afgeprijsd brood van gisteren met zoet beleg, eigen merk pizza en goedkope frituurzooi. 

Ze maakt zich alleen nog maar zorgen; om haar gezondheid, om haar dalende inkomen volgend jaar, de hoger wordende prijzen. Ze zegt dat als het zover komt dat ze naar de voedselbank moet het eigenlijk niet meer hoeft voor haar, de glans verdwijnt steeds meer uit haar leven en de zorgen worden almaar groter.

En zo zijn er echt legio mensen in Nederland. En dan zien ze op tv dat voor de eindeloze stroom mensen uit veilige landen hele hotels en cruiseschepen geregeld worden met alles erop en eraan. Dat is een van de redenen waarom de PVV zo groot is geworden, die groep is veel groter dan veel mensen denken. Mensen in die omstandigheden krijgen een soort tunnelvisie omdat ze aan het overleven zijn ipv dat ze echt kunnen leven. 

Mijn zusje heeft ook haar hoop op de PVV gevestigd, al leg ik haar 100 keer uit dat dat wsl ijdele hoop is. Ik stem links maar begrijp wel wat er zoal speelt bij rechts. Ze uitmaken voor dom en alles wat lelijk is, wat dagelijks gebeurt op sm en talkshows vind ik ook echt veel te kort door de bocht en net zo goed getuigen van een tunnelvisie. 

Ik vind dat zowel links als rechts zich veel te eenlijnig opstellen en zich ingraven. Het lijkt mij fijn en constructiever als we wat meer oor en respect voor elkaar zouden hebben maar dat zie ik helaas niet snel gebeuren, integendeel.

Kadushi schreef op 19-12-2023 om 11:49:

Maar de compensatie en het prijsplafond vallen weg in 2024. Mensen die het met die maatregelen net konden redden houden echt hun hart vast. Daarbij gaan de belastingen op gas en elektriciteit weer omhoog en wordt alles steeds duurder. Volgens het NIBUD ga je er als alleenstaande in de bijstand 72 euro per maand op achteruit. Tel daarbij alle hogere kosten op en heel veel mensen die rond het minimum inkomen zitten komen dan echt niet meer rond.

Veel mensen die ik ken in deze situatie zien het echt somber in. Mijn zusje is chronisch ziek en heeft een uitkering. Die durft nu pas de verwarming af en toe op 18 te zetten omdat de meterstanden uitgelezen zijn. Ze houdt 50 euro per week over om van te leven en dat lukt nog net maar ze eet wel steeds ongezonder, meer afgeprijsd brood van gisteren met zoet beleg, eigen merk pizza en goedkope frituurzooi.

Ze maakt zich alleen nog maar zorgen; om haar gezondheid, om haar dalende inkomen volgend jaar, de hoger wordende prijzen. Ze zegt dat als het zover komt dat ze naar de voedselbank moet het eigenlijk niet meer hoeft voor haar, de glans verdwijnt steeds meer uit haar leven en de zorgen worden almaar groter.

En zo zijn er echt legio mensen in Nederland. En dan zien ze op tv dat voor de eindeloze stroom mensen uit veilige landen hele hotels en cruiseschepen geregeld worden met alles erop en eraan. Dat is een van de redenen waarom de PVV zo groot is geworden, die groep is veel groter dan veel mensen denken. Mensen in die omstandigheden krijgen een soort tunnelvisie omdat ze aan het overleven zijn ipv dat ze echt kunnen leven.

Mijn zusje heeft ook haar hoop op de PVV gevestigd, al leg ik haar 100 keer uit dat dat wsl ijdele hoop is. Ik stem links maar begrijp wel wat er zoal speelt bij rechts. Ze uitmaken voor dom en alles wat lelijk is, wat dagelijks gebeurt op sm en talkshows vind ik ook echt veel te kort door de bocht en net zo goed getuigen van een tunnelvisie.

Ik vind dat zowel links als rechts zich veel te eenlijnig opstellen en zich ingraven. Het lijkt mij fijn en constructiever als we wat meer oor en respect voor elkaar zouden hebben maar dat zie ik helaas niet snel gebeuren, integendeel.

Het is echt wat veel speelt in Nederland en daar kunnen cijfertjes niets aan veranderen. Mensen moeten worden geholpen nu.

Facy66 schreef op 19-12-2023 om 11:41:

[..]

Ik verwijt je niets. Ik kijk er gewoon op een andere manier naar dan jij. Dat is alles. Ik neem niet klakkeloos alles aan wat de media en de wetenschap stelt.

Je zegt dat ik verder moet kijken dan mijn eigen bubbel, maar als gevraagd wordt naar jouw bronnen dan blijk juist jij enkel naar je eigen bubbel te kijken. En wederom flauw, na het verkleinwoordje van ‘cijfertjes’ nu met het denigrerende ‘klakkeloos’ te komen en te doen alsof media en wetenschap ook maar een mening zijn. Ik ben hier volgens mij juist degene die diverse, verschillende bronnen aanhaalt, met feiten die over het geheel gaan. Degene die klakkeloos iets aanneemt en roept ben jij zelf. Wat je bijvoorbeeld zegt over die voedselbanken was in 2022 en is in 2023 juist inmiddels omgekeerd. Als ik iets zeg over wie volgend jaar KGB krijgt zeg je dat dat onwaar is, waarna later blijkt dat jij het over 2023 hebt. Met feiten die wel standhouden kom je niet, behalve met wat je uit je eigen bubbel opvangt. Je gelooft heel hard in je eigen waarheid, maar je bronnen zijn weinig overtuigend.

Wij zijn gewoon op veel fronten niet deskundig genoeg, we kunnen van alles vinden, maar of het waar is, is een tweede. We zijn allemaal afhankelijk van mensen die ergens voor hebben doorgeleerd. 
Ik vertrouw erop dat ik rustig op mijn fiets, in mijn auto kan stappen, over een brug kan rijden, naar de huisarts ga en zoveel meer, waarvoor ik volkomen afhankelijk  ben van de expertise van een ander, want ik heb geen verstand van de technische kant van een fiets, auto, brug. 
Zo vertrouw ik ook op onafhankelijke bureaus als het CBS die mij inzage geven hoe het er op veel vlakken voorstaat in Nederland. Aan de hand daarvan kun je pas echt uitspraken doen die niet puur gebaseerd zijn op een onderbuikgevoel of slechts je eigen bubbel, maar op feiten. 
Tegenwoordig lijken velen zichzelf uit te roepen tot expert en meer te vertrouwen op wat ze direct, slechts in hun eigen omgeving waarnemen, dan te kijken naar het grotere geheel op basis van hulpbronnen: geen solide basis.
Ik vind dat een enge ontwikkeling.

Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 11:53:

[..]

Je zegt dat ik verder moet kijken dan mijn eigen bubbel, maar als gevraagd wordt naar jouw bronnen dan blijk juist jij enkel naar je eigen bubbel te kijken. En wederom flauw, na het verkleinwoordje van ‘cijfertjes’ nu met het denigrerende ‘klakkeloos’ te komen en te doen alsof media en wetenschap ook maar een mening zijn. Ik ben hier volgens mij juist degene die diverse, verschillende bronnen aanhaalt, met feiten die over het geheel gaan. Degene die klakkeloos iets aanneemt en roept ben jij zelf. Wat je bijvoorbeeld zegt over die voedselbanken was in 2022 en is in 2023 juist inmiddels omgekeerd. Als ik iets zeg over wie volgend jaar KGB krijgt zeg je dat dat onwaar is, waarna later blijkt dat jij het over 2023 hebt. Met feiten die wel standhouden kom je niet, behalve met wat je uit je eigen bubbel opvangt. Je gelooft heel hard in je eigen waarheid, maar je bronnen zijn weinig overtuigend.

Over dat KGB heb ik nog niet naar gekeken dus dat moet ik nog maar zien of dat waar is. En dan nog, de prijzen worden steeds hoger en de armen zijn tegenwoordig niet alleen de mensen die naar de voedselbank moeten maar ook een hele groep die nergens voor in aanmerking komt. Maar daar wordt geen of onvoldoende aandacht aan besteed. Ik kijk op een andere manier. Ik kijk naar meerdere bronnen en eigen waarneming niet alleen naar wat cijfertjes en de media zeggen. Wetenschap is nagenoeg nooit 100 procent ergens zeker van en conclusies zijn vaak niet panklaar voor buitenstaanders. De media interpreteert wetenschappelijke inzichten ook en pikt eruit wat zij denken dat handig is. Dat maakt het al niet meer 100 procent betrouwbaar. Ik geloof ook in wat ik zelf zie en op meerdere plekken lees. En ik merk zelf ook dat alles nog steeds duurder en duurder wordt. Dat zie ik in de supermarkten en op meerdere plekken. Dat zag ik vandaag ook nog. Zelf red ik het wel maar mijn hart huilt voor de mensen die dat niet meer kunnen. En dan is het einde nog niet in zicht. Alleen de PVV heeft daar voldoende oog voor. Links probeert het met cijfertjes te bagatelliseren en heeft het te druk met klimaathobbys en asielzoekers knuffelen en rechts heeft er lak aan want is vooral voor de multinationals. PVV is niet voor niets zo groot geworden.

In die zin zie ik ook media en wetenschap ed ook als een mening, als een manier van kijken. Zit vast een kern van waarheid in. Ik neem dat echter niet aan als 100 procent de waarheid. Meerdere bronnen kunnen bruikbaar zijn en niemand kent de volledige waarheid. Ik ben hier overigens niet om mensen te overtuigen jij wel dan? Ik vind het leuk om meerdere invalshoeken te lezen. Dat is alles.

Facy66 schreef op 19-12-2023 om 12:05:

[..]

Over dat KGB heb ik nog niet naar gekeken dus dat moet ik nog maar zien of dat waar is. En dan nog, de prijzen worden steeds hoger en de armen zijn tegenwoordig niet alleen de mensen die naar de voedselbank moeten maar ook een hele groep die nergens voor in aanmerking komt. Maar daar wordt geen of onvoldoende aandacht aan besteed. Ik kijk op een andere manier. Ik kijk naar meerdere bronnen en eigen waarneming niet alleen naar wat cijfertjes en de media zeggen. 

Maar zeg dan niet dat het niet waar zou zijn wat ik hier schrijf over het KGB, als je er zelf niet eens naar gekeken hebt. De dingen die je nu stelt alsof het feiten zijn kloppen ook niet met de verwachting van economen voor 2024, maar dat weet je zelf ook beter? Wat bedoel je met 'meerdere bronnen'? En besef je hoe raar het klinkt als je je eigen waarneming stelt boven een instituut van experts als het CPB (echt, hou eens op met je denigrerende 'cijfertjes') en dan tegen anderen zegt dat ze teveel naar hun eigen bubbel kijken?

Facy66 schreef op 19-12-2023 om 12:05:

[..]

In die zin zie ik ook media en wetenschap ed ook als een mening, als een manier van kijken. Zit vast een kern van waarheid in. 

Wij staan echt mijlenver af in hoe we naar de wereld kijken, dat is me in ieder geval duidelijk. Wetenschap als ook maar een mening.

Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 12:28:

[..]

Maar zeg dan niet dat het niet waar zou zijn wat ik hier schrijf over het KGB, als je er zelf niet eens naar gekeken hebt. De dingen die je nu stelt alsof het feiten zijn kloppen ook niet met de verwachting van economen voor 2024, maar dat weet je zelf ook beter? Wat bedoel je met 'meerdere bronnen'? En besef je hoe raar het klinkt als je je eigen waarneming stelt boven een instituut van experts als het CPB (echt, hou eens op met je denigrerende 'cijfertjes') en dan tegen anderen zegt dat ze teveel naar hun eigen bubbel kijken?

Ik zie dat de prijzen overal nog steeds enorm stijgen en dat volgend jaar veel weer duurder gaat worden. Dat zie ik met eigen ogen. Dan kunnen economen zeggen wat ze willen maar ik zie wat ik zie. En voorspellingen daar heb ik niet veel mee. Met koffiedik kijken heb ik namelijk niet zoveel mee. Er is niets zo veranderlijk als het leven.

Veel mensen hebben het echt moeilijk. Dat is een feit. De PVV is niet voor niets zo groot geworden. 

Kadushi schreef op 19-12-2023 om 11:49:

En zo zijn er echt legio mensen in Nederland. En dan zien ze op tv dat voor de eindeloze stroom mensen uit veilige landen hele hotels en cruiseschepen geregeld worden met alles erop en eraan. Dat is een van de redenen waarom de PVV zo groot is geworden, die groep is veel groter dan veel mensen denken. Mensen in die omstandigheden krijgen een soort tunnelvisie omdat ze aan het overleven zijn ipv dat ze echt kunnen leven. Mijn zusje heeft ook haar hoop op de PVV gevestigd, al leg ik haar 100 keer uit dat dat wsl ijdele hoop is. 

Heftig voor je zusje, ik hoop dat ze het beter mag krijgen! Ik snap dat je in zo'n geval er heel anders in staat en dat je alles wat hoop geeft aangrijpt. 

Mijn mening is dat Wilders misbruik maakt van deze groep, door:

1) hun wanhoop aan te wakkeren: dingen roepen als dat de prijzen maar blijven stijgen, ook als ze eigenlijk alweer een tijd dalen (zoals de gasprijs) of richting stabiel/dalend gaan (zoals de boodschappen)

2) hun ongenoegen te versterken: doen alsof alles ligt aan de overheid, ook zaken die totaal buiten de macht van Nederland liggen

3) hun jaloezie aan te wakkeren: doen alsof asielzoekers lekker luxe in hotelzwembaden liggen te chillen, terwijl het een acute noodoplossing is en absoluut niet benijdenswaardig met (te weinig) noodtoiletten en steeds op en neer naar Ter Apel om maar te wachten, wachten en nog eens wachten 

4) gouden bergen te beloven: doen alsof de oplossing simpel is en het bij de andere partijen alleen maar onwil en zelfverrijking zou zijn, terwijl zijn oplossingen onhaalbaar zijn wat betreft grondwet, verdragen en financieel

En ik denk dat er ook heel veel PVV stemmers zijn die helemaal niet in de situatie zoals van je zusje zitten, maar door Wilders wel angst aangepraat wordt dat zij in die situatie zouden kunnen belanden.

Nicole123 schreef op 19-12-2023 om 12:29:

[..]

Wij staan echt mijlenver af in hoe we naar de wereld kijken, dat is me in ieder geval duidelijk. Wetenschap als ook maar een mening.

Absoluut, maar dat is toch helemaal niet erg? Er zijn nu eenmaal veel verschillende mensen op deze wereld met weer een eigen kijk. Daar is een forum toch ook voor? 

Dalen de prijzen alweer?? Dat zie ik nergens in de supermarkten hoor! Bijvoorbeeld een klein bakje aardbeien 5 euro en zo zijn veel (ook gezonde) dingen nog steeds belachelijk duur. En ook de rest gaat nog meer stijgen volgend jaar, waaronder de premies belastingen etc. Dat klein beetje loonsverhoging gaat dat niet te niet doen hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.