Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-12-2023 om 13:45 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 09-12-2023 om 12:49:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/08/uitslag-op-stembureauniveau-a4183705/appview
Een interessante kaart met uitslagen op stembureau niveau.

Wat ook interessant is zijn hele groepen stembureaus in grote steden waar DENK het grootste is geworden. Ik vermoed ik wijken met veel allochtone stemmers.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-12-2023 om 14:02

Coreopsis schreef op 09-12-2023 om 14:02:

Lilian Marijnissen stopt. Jammer, wel begrijpelijk.

https://nos.nl/artikel/2500937-lilian-marijnissen-stapt-op-als-fractievoorzitter-van-sp

Begrijpelijk maar erg jammer. 

Ik heb eens bij de stembureaus in mijn omgeving gekeken en ik vind het om te janken. Overal een derde PVV. Ik had het verwacht, maar toch. Ik vind het echt beschamend, kan er niks anders bij voelen. 

Ach Lilian stopt. Had écht niet gehoeven!! Heel jammer en wens haar het allerbeste

Ik vind het een goed besluit van Lilian. Ze heeft de partij van haar vader helemaal om zeep geholpen. Ze kan het gewoon niet en komt niet goed over. 

Daglichtlamp schreef op 09-12-2023 om 13:45:

[..]

Wat ook interessant is zijn hele groepen stembureaus in grote steden waar DENK het grootste is geworden. Ik vermoed ik wijken met veel allochtone stemmers.

In mijn mixed wijk 30% DENK, 30% PVV.  Tja, was een beetje te verwachten.

Logisch. Ze kwam niet sterk genoeg en volks genoeg over. Jammer.

watertoren schreef op 09-12-2023 om 17:06:

Ik vind het een goed besluit van Lilian. Ze heeft de partij van haar vader helemaal om zeep geholpen. Ze kan het gewoon niet en komt niet goed over.

Ze mist gewoon het charisma van haar vader. SP heeft iemand als Jan nodig. 

het is te laat om Peter kwint te nomineren als nieuwe SP boegbeeld, zeker.

maar misschien een rentree na 2 jaar vechtsportbondvoorzitter te zijn geweest. Dat lijkt me wel wat.

Doemijdieglazenbol schreef op 10-12-2023 om 11:28:

het is te laat om Peter kwint te nomineren als nieuwe SP boegbeeld, zeker.

maar misschien een rentree na 2 jaar vechtsportbondvoorzitter te zijn geweest. Dat lijkt me wel wat.

Jammer dat hij net weg is inderdaad. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-12-2023 om 12:36 Topicstarter

Op dit moment zijn er twee kandidaten voor het kamervoorzitterschap, Tom van der Lee en Martin Bosma.
Zou Bosma dan weer aftreden zodra de PVV een regering weet te vormen? Of betekent zijn kandidatuur dat hij eigenlijk al weet dat die PVV regering er niet gaat komen?

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/amendementen/detail?id=2022Z18048&did=2022D38366

Daglichtlamp schreef op 10-12-2023 om 12:36:

Op dit moment zijn er twee kandidaten voor het kamervoorzitterschap, Tom van der Lee en Martin Bosma.
Zou Bosma dan weer aftreden zodra de PVV een regering weet te vormen? Of betekent zijn kandidatuur dat hij eigenlijk al weet dat die PVV regering er niet gaat komen?

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/amendementen/detail?id=2022Z18048&did=2022D38366

Of hij is liever kamervoorzitter.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-12-2023 om 13:52 Topicstarter

OmaVan2 schreef op 10-12-2023 om 13:06:

[..]

Of hij is liever kamervoorzitter.

Standpunt van de PVV was dat de kamervoorzitter uit de oppositie zou moeten komen. Daar gaat hij donderdag vast vragen over krijgen denk ik.

Nog niet alles in kannen en kruiken.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5423751/nsc-bbb-vvd-bbb-nieuw-kabinet-onderhandelen-kabinet

De gesprekken moeten starten over de grondrechten. Dat staat in het eindadvies van verkenner Ronald Plasterk. Hij denkt dat een rechtse coalitie met deze vier partijen mogelijk is en zelfs 'moet'.

...........................etc.etc............

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-12-2023 om 20:24 Topicstarter

Plasterk stelt voor om voor de volgende stap weer een week of acht te nemen. Voor we echt aan het formeren zijn, zijn we dus maanden verder na de verkiezingen.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/documenten/verslagen/2023/12/11/eindverslag-verkenner-plasterk

Op basis van deze verkenning adviseer ik u, met instemming van de lijsttrekkers van PVV, VVD, NSC en BBB, om in het debat op basis van artikel 11, 1, eerste lid, van het reglement van orde de benoeming te bespreken van een informateur. Ik adviseer een informateur met de volgende opdracht te benoemen:
1. Te onderzoeken of er overeenstemming is of kan worden bereikt tussen de partijen PVV, VVD, NSC en BBB over een gezamenlijke basislijn voor het waarborgen van de Grondwet, de grondrechten en de democratische rechtsstaat.
2. Indien naar het oordeel van deze vier partijen op punt 1 overeenstemming ontstaat, vervolgens te onderzoeken of er een reëel perspectief is op het bereiken van overeenstemming over onderwerpen zoals:
1. Migratie
2. Bestaanszekerheid (waaronder zorg, koopkracht, vaste banen en voldoende woningen)
3. Goed bestuur, veiligheid en stabiele overheidsfinanciën
4. Internationaal beleid en gezond ondernemingsklimaat
5. Klimaat, stikstof, land- en tuinbouw en visserij
De informateur kan op verzoek van de vier partijen gesprekken voeren met andere partijen die daartoe bereid zijn met als doel een zo breed mogelijk draagvlak per onderwerp te creëren in de Staten Generaal en in de samenleving. Het doel van deze korte informatieronde is vaststellen of er een basis is voor een volgende informatieronde over een vorm van politieke samenwerking die de grondslag vormt voor een stabiel kabinet. Deze korte informatieronde dient uitgevoerd te worden in december 2023 en januari 2024. De informateur biedt uiterlijk begin februari een verslag aan de Voorzitter van de Tweede Kamer aan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.