Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Maar hij zal wel (van Brussel?) hebben 'gemoeten' om toch ja-en-amen te zeggen. Dan volgen onverwachts wat kul-redenaties: dat het zo goed gaat, de economie groeit boven verwachting, de overheidsbegroting is in evenwicht. 

Ammahoela, voor welke prijs?

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/haalde-rutte-ii-nederland-uit-de-crisis/ 07-02-2017
De economie groeit boven verwachting, de werkgelegenheid trekt aan en de overheidsbegroting is in evenwicht; Nederland raakt in de vier jaar onder het kabinet Rutte II uit de crisis. Maar is daarmee het economisch beleid van Rutte een succes?

De regering bezuinigt 16 miljard en voert op belangrijke dossiers zoals pensioen, werk en wonen grote hervormingen door.
Is hard bezuinigen in crisistijd wel verstandig?

“Waar Rutte zijn budget aanvulde, ging het bij mij eraf.” Dit zegt Helma van Aalderen, die zich ernstig zorgen maakt nu ze door de huurverhogingen van dit kabinet bijna niet meer rond kan komen. Ook Ruud de Klerk, ondernemer, is kritisch. Hij ging failliet tijdens de crisis en had zeker van ‘zijn’ VVD een beleid verwacht dat gunstiger zou zijn voor mkb’ers.

.....etc.etc.etc..........

Blomke82 schreef op 09-12-2023 om 07:13:

[..]

Feiten blijven lastig voor sommigen. Nederland is nu simpelweg al te vol voor ons sociale stelsel.

De bevolkingsgroei komt nu eenmaal voornamelijk door migratie.

Dus jij vind dat er de komende jaren nog wel honderdduizenden mensen bij kunnen ondanks bijvoorbeeld woning tekort en personeelstekorten in de steeds onbetaalbaardere zorg.

Dan vind ik je zorgwekkend naïef.

Dat heb ik nergens gezegd. Dat zit jij nu ter plekke voor mij in te vullen.

Er zit nog een heel groot grijs gebied tussen "honderdduizenden mensen bij kunnen" en "vol is vol".  

En ik zeg letterlijk in de post waar jij naar refereert "degene die het land de afgelopen 13 jaar hebben bestuurt er een puinhoop van gemaakt hebben" (zo ook migratiebeleid). Dus ja ik vind dat er zéker iets moet gebeuren.

https://www.ad.nl/buitenland/rutte-brengt-nieuwe-zak-geld-mee-naar-klimaattop-we-dragen-bij-boven-onze-kracht~a31756c9/ 01-12-2023
Toch is de 15 miljoen slechts fractie van onze totale klimaathulp. ,,Het komt bovenop de 900 miljoen euro”, die de Nederlandse overheid sowieso al steekt in het andere, al iets langer bestaande, Groene Klimaatfonds.

Nog snel een zak geld naar het rijke Dubai brengen met de woorden: "wij dragen bij boven onze kracht" want, Nederland mag zich dankzij "onze gulheid" binnen de VN scharen tot de tien belangrijkste landen ter wereld. Heb je wat aan om in de top tien te staan als er steeds meer daklozen zijn en de voedselbanken de armoede bijna niet meer aankunnen.

Als je in die top tien staat word er vast ook wat meer verwacht van die 'belangrijksten'.

Ik hoorde op tv dat het echt maar héééééél hééééééél erg minimaal verschil maakt, nauwelijks merkbaar, maar wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg veel geld kost.

Zilver_gray schreef op 09-12-2023 om 08:10:

[..]

Dat heb ik nergens gezegd. Dat zit jij nu ter plekke voor mij in te vullen.

Er zit nog een heel groot grijs gebied tussen "honderdduizenden mensen bij kunnen" en "vol is vol".

En ik zeg letterlijk in de post waar jij naar refereert "degene die het land de afgelopen 13 jaar hebben bestuurt er een puinhoop van gemaakt hebben" (zo ook migratiebeleid). Dus ja ik vind dat er zéker iets moet gebeuren.

Dat heb ik nog niet eerder gelezen.

Fleurtje_5 schreef op 09-12-2023 om 08:12:

[..]

Dat is nieuw voor mij.

Dat kan. 

Ik heb sowieso het idee dat jij niet leest (begrijpt) van wat er zoal gepost wordt.

Oh ik zie dat je "dat is nieuw voor mij" aan gepast hebt.

Zilver_gray schreef op 08-12-2023 om 12:12:

[..]

Ik denk dat men het inderdaad lastig vind "mee te gaan met de tijd". Ik merk zelf dat ik hoe ouder ik word ook meer moeite heb met verandering. "Vroeger" was alles beter toch?

Fleurtje_5 schreef op 09-12-2023 om 08:20:

[..]

Wat is er? 

Ik heb geen zin in raadspelletjes.

Fleurtje_5 schreef op 09-12-2023 om 08:10:

https://www.ad.nl/buitenland/rutte-brengt-nieuwe-zak-geld-mee-naar-klimaattop-we-dragen-bij-boven-onze-kracht~a31756c9/ 01-12-2023
Toch is de 15 miljoen slechts fractie van onze totale klimaathulp. ,,Het komt bovenop de 900 miljoen euro”, die de Nederlandse overheid sowieso al steekt in het andere, al iets langer bestaande, Groene Klimaatfonds.

Nog snel een zak geld naar het rijke Dubai brengen met de woorden: "wij dragen bij boven onze kracht" want, Nederland mag zich dankzij "onze gulheid" binnen de VN scharen tot de tien belangrijkste landen ter wereld. Heb je wat aan om in de top tien te staan als er steeds meer daklozen zijn en de voedselbanken de armoede bijna niet meer aankunnen.

Als je in die top tien staat word er vast ook wat meer verwacht van die 'belangrijksten'.

Ik hoorde op tv dat het echt maar héééééél hééééééél erg minimaal verschil maakt, nauwelijks merkbaar, maar wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg veel geld kost.

Nog even snel al ons geld weg geven (voor het nieuwe kabinet er is) terwijl mensen hier steeds armer worden. Mooie "volksvertegenwoordigers"  daar. Ze horen er te zijn voor het Nederlandse volk, maar dat is gewoon totaal niet het geval. Rutte wil ook gewoon dat NAVO baantje.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-12-2023 om 09:32 Topicstarter

Facy66 schreef op 09-12-2023 om 09:11:

[..]

Nog even snel al ons geld weg geven (voor het nieuwe kabinet er is) terwijl mensen hier steeds armer worden. Mooie "volksvertegenwoordigers" daar. Ze horen er te zijn voor het Nederlandse volk, maar dat is gewoon totaal niet het geval. Rutte wil ook gewoon dat NAVO baantje.

Volgens mij halen we deze bijdrage gewoon uit de begroting van ontwikkelingssamenwerking. Dus het is  geen extra geld dat we uitgeven. (net zoals we een deel van de asielopvang in Nederland ook uit de pot van ontwikkelingssamenwerking betalen).

Daglichtlamp schreef op 09-12-2023 om 09:32:

[..]

Volgens mij halen we deze bijdrage gewoon uit de begroting van ontwikkelingssamenwerking. Dus het is geen extra geld dat we uitgeven. (net zoals we een deel van de asielopvang in Nederland ook uit de pot van ontwikkelingssamenwerking betalen).

Maar het is wel gemeenschapsgeld dat veel en veel nuttiger besteed kan worden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-12-2023 om 12:49 Topicstarter

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/08/uitslag-op-stembureauniveau-a4183705/appview
Een interessante kaart met uitslagen op stembureau niveau.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-12-2023 om 12:54 Topicstarter

Facy66 schreef op 09-12-2023 om 11:56:

[..]

Maar het is wel gemeenschapsgeld dat veel en veel nuttiger besteed kan worden.

Ja ik weet het, veel mensen hebben op partijen gestemd die de hele ontwikkelingssamenwerking willen wegbezuinigen. Vanzelfsprekend de PVV, maar ook de VVD laat van de ontwikkelingssamenwerking alleen het kleine stukje noodhulp over volgens de doorrekening van hun programma.

Terwijl ik het delen van een heel klein stukje van onze welvaart met mensen die het echt veel slechter hebben dan wij vanzelfsprekend vind.

https://www.unhcr.org/nl/media/begrippenlijst/ontwikkelingshulp/

In 2021 gaven we 0,52 procent van ons bruto nationaal inkomen uit aan ontwikkelingshulp. We hebben afgesproken is OESO verband dat we ons zouden houden aan 0,7 procent, maar dat haalt bijna geen enkel rijk land.

Dat zijn hele kleine percentages, en toch denken mensen hier dat dit zorgt voor de grote problemen in Nederland. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Daglichtlamp schreef op 09-12-2023 om 12:49:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/08/uitslag-op-stembureauniveau-a4183705/appview

Ja interessant inderdaad. Bij de 2 stembureaus in mijn dorp beide rood: GL/ PvdA.

Daglichtlamp schreef op 09-12-2023 om 12:54:

[..]

Ja ik weet het, veel mensen hebben op partijen gestemd die de hele ontwikkelingssamenwerking willen wegbezuinigen. Vanzelfsprekend de PVV, maar ook de VVD laat van de ontwikkelingssamenwerking alleen het kleine stukje noodhulp over volgens de doorrekening van hun programma.

Terwijl ik het delen van een heel klein stukje van onze welvaart met mensen die het echt veel slechter hebben dan wij vanzelfsprekend vind.

https://www.unhcr.org/nl/media/begrippenlijst/ontwikkelingshulp/

In 2021 gaven we 0,52 procent van ons bruto nationaal inkomen uit aan ontwikkelingshulp. We hebben afgesproken is OESO verband dat we ons zouden houden aan 0,7 procent, maar dat haalt bijna geen enkel rijk land.

Dat zijn hele kleine percentages, en toch denken mensen hier dat dit zorgt voor de grote problemen in Nederland. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Prima als het naar mensen zou gaan die het echt slecht hebben maar nee het wordt in iets onzinnigs gestopt waar mensen niets aan hebben. 

Daglichtlamp schreef op 09-12-2023 om 12:49:

Alle stembureaus PVV in mijn gemeente. Ik had op de stembureaus tussen de boerderijen evt nog wel BBB verwacht, maar ook daar alles PVV. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.