Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Zilver_gray
05-12-2023 om 15:32
majorette2005 schreef op 05-12-2023 om 15:25:
Heel wat anders, ik forum op mijn telefoon, het is echt apart, maar ik zie telkens in het plaatje van Zilver_Gray, Geert Wilders, juist omdat het zo klein is op een telefoon. 🫣
En bedankt
Nee mijn avatar heeft hele niks met de beste man te maken
....en nu je het zegt...😂
Doemijdieglazenbol
05-12-2023 om 15:36
Heel wat anders, ik forum op mijn telefoon, het is echt apart, maar ik zie telkens in het plaatje van Zilver_Gray, Geert Wilders, juist omdat het zo klein is op een telefoon. 🫣
🤣 inderdaad, nu je het zegt. 🤣
Malibu2
05-12-2023 om 15:54
Stille fan
ShowyHummingbird30
05-12-2023 om 15:57
Zilver_gray schreef op 05-12-2023 om 15:32:
[..]
![]()
En bedankt
![]()
Nee mijn avatar heeft hele niks met de beste man te maken
![]()
....en nu je het zegt...😂
Geert! Jij stiekemerd! In de MSM doen alsof je een rechtse populistische rakker bent, maar ondertussen ben je gewoon een undercover linkse geitenwollensokken gutmensch.
Zilver_gray
05-12-2023 om 15:59
Malibu2 schreef op 05-12-2023 om 15:54:
[..]
Stille fan
![]()
Tja ik val nu door de mand hé
Zilver_gray
05-12-2023 om 16:00
Coreopsis schreef op 05-12-2023 om 15:57:
[..]
Geert! Jij stiekemerd! In de MSM doen alsof je een rechtse populistische rakker bent, maar ondertussen ben je gewoon een undercover linkse geitenwollensokken gutmensch.
Oké oké, ik beken
Malibu2
05-12-2023 om 16:12
Ik vermoed dat we een lange formatie tegemoet gaan. Maar zou het ook anders kunnen? Ik bedoel, het is voor het land niet goed om zo lang met een demissionair kabinet te zitten.
Zou het staatsrechtelijk gezien ook mogelijk zijn om de grootste partijen een regering te laten vormen, ministerposten te verdelen naar rato van aantal zetels en dan zonder dichtgetimmerd regeerakkoord van start te gaan? En coalitiepartijen staat het dan vrij om voor of tegen een bepaald voorstel van een coalitiepartij te stemmen.
Bijvoorbeeld: Fleur Agema wordt minister van zorg en als die een voorstel heeft moet ze zorgen dat ze een kamermeerderheid krijgt. Het kan dan zijn dat PVDA/GL als regeringspartij tegen stemt, maar alsnog haalt het voorstel een kamermeerderheid en wordt doorgevoerd. Of er is geen kamermeerderheid en het plan gaat de ijskast in. In deze situatie gaat het er om of er in de Tweede Kamer een meerderheid voor is, in plaats van dat er overeenstemming is in het kabinet en bepaalde partijen naar hun mening teveel water bij de wijn moeten doen, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Op die manier zou je volgens mij een stabieler kabinet moeten kunnen krijgen die moeten uitvoeren waar de meerderheid van de Tweede Kamer voor stemt.
Maar geen idee of zoiets überhaupt mogelijk is..
OmaVan2
05-12-2023 om 16:33
@Malibu, hier wordt het vrij helder uitgelegd: https://www.parlement.com/id/vh8lnhronvw0/soorten_kabinetten
Daglichtlamp
05-12-2023 om 16:41
Ik denk dat een kabinet zonder overeenstemming welke kant ze op gaan niet lang zal zitten. Zeker omdat veel beleid toch betrekking heeft op meerdere ministeries.
OmaVan2
05-12-2023 om 17:26
Daglichtlamp schreef op 05-12-2023 om 16:41:
Ik denk dat een kabinet zonder overeenstemming welke kant ze op gaan niet lang zal zitten. Zeker omdat veel beleid toch betrekking heeft op meerdere ministeries.
Het heetste hangijzer voor de PVV, de asielinstroom stoppen/beperken, is één van de meeste taaie dossiers, inderdaad waar meerdere ministeries bij zijn betrokken. Ik zie het ook niet gebeuren.
Nicole123
05-12-2023 om 18:00
Malibu2 schreef op 05-12-2023 om 16:12:Zou het staatsrechtelijk gezien ook mogelijk zijn om de grootste partijen een regering te laten vormen, ministerposten te verdelen naar rato van aantal zetels en dan zonder dichtgetimmerd regeerakkoord van start te gaan? En coalitiepartijen staat het dan vrij om voor of tegen een bepaald voorstel van een coalitiepartij te stemmen.
Staatsrechtelijk is dat wel mogelijk, maar in de praktijk wordt dat vrij onwerkbaar. Het is dan eigenlijk ook helemaal geen regering, als ze het over vrijwel niks eens zijn. Dan is het gewoon ministersposten verdelen en voor elk los voorstel apart meerderheden zoeken. Het hele idee van een coalitie is dat ze een meerderheid hebben en gezamenlijke standpunten, waardoor er een coherent plan voor 4 jaar gemaakt kan worden en niet 4 jaar lang over alles gesteggeld en onderhandeld hoeft te worden. Er is dan ook meer samenhang, het is als het goed is één geheel. Het gevaar van geen coalitie en alles los bezien is, los van het eindeloze gedoe dat het oplevert, dat iedereen cadeautjes wil uitdelen en niemand voorstellen doet over waar het geld vandaan moet komen. Want er is niet één team dat een begroting maakt met alle plannen bij elkaar. Een tussenvorm van wat jij voorstelt en een klassiek meerderheidskabinet is een minderheidskabinet, al dan niet met vaste gedoogpartner om ze aan een meerderheid te helpen op een groot deel van de plannen. Bij een minderheidskabinet zou bijv Wilders de VVD en NSC kunnen vragen om bepaalde plannen tegen migratie te steunen en SP en PvdA/GL bepaalde plannen voor de allerlaagste inkomens. Je hebt dan een basis van bijv 60 zetels en voor elk voorstel moet je nog een of meer partijen erbij zoeken voor minimaal 16 zetels om aan de 76 te komen.
Malibu2
05-12-2023 om 18:20
Nicole123 schreef op 05-12-2023 om 18:00:
[..]
Staatsrechtelijk is dat wel mogelijk, maar in de praktijk wordt dat vrij onwerkbaar. Het is dan eigenlijk ook helemaal geen regering, als ze het over vrijwel niks eens zijn. Dan is het gewoon ministersposten verdelen en voor elk los voorstel apart meerderheden zoeken. Het hele idee van een coalitie is dat ze een meerderheid hebben en gezamenlijke standpunten, waardoor er een coherent plan voor 4 jaar gemaakt kan worden en niet 4 jaar lang over alles gesteggeld en onderhandeld hoeft te worden. Er is dan ook meer samenhang, het is als het goed is één geheel. Het gevaar van geen coalitie en alles los bezien is, los van het eindeloze gedoe dat het oplevert, dat iedereen cadeautjes wil uitdelen en niemand voorstellen doet over waar het geld vandaan moet komen. Want er is niet één team dat een begroting maakt met alle plannen bij elkaar. Een tussenvorm van wat jij voorstelt en een klassiek meerderheidskabinet is een minderheidskabinet, al dan niet met vaste gedoogpartner om ze aan een meerderheid te helpen op een groot deel van de plannen. Bij een minderheidskabinet zou bijv Wilders de VVD en NSC kunnen vragen om bepaalde plannen tegen migratie te steunen en SP en PvdA/GL bepaalde plannen voor de allerlaagste inkomens. Je hebt dan een basis van bijv 60 zetels en voor elk voorstel moet je nog een of meer partijen erbij zoeken voor minimaal 16 zetels om aan de 76 te komen.
Dat is ook weer zo.
Ik merk dat ik me enorm erger aan dat typisch politieke denken van diverse partijen. Maar dat zal ook wel deels een persoonlijke ergernis zijn, heb jarenlang voor mijn werk daarmee te maken gehad en ben nog steeds erg blij dat ik uit die wereld ben vertrokken.
Fleurtje_5
05-12-2023 om 21:28
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.