Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Fleurtje_5 schreef op 05-12-2023 om 13:48:

https://www.pfzw.nl/over-pfzw/actueel/CBS-In-2029-werkt-1-op-de-7-in-de-zorg.html
CBS: In 2029 werkt 1 op de 7 in de zorg

14-11-2023 | Uit onderzoek van Randstad blijkt dat het aantal openstaande vacatures in de sector zorg en welzijn hoog blijft.

Ook prima, doet niets af aan mijn punt, maar bevestigt juist dat er al enorm veel mensen in de zorg werken en dat aantal alleen maar toeneemt, door een stijgende vraag naar zorg door o.a. vergrijzing. 

Ik had die 1 op 7 van nu uit een andere bron (Zorginstituut Nederland, het kenniscentrum over de zorg), ik denk dat er verschillen zitten in wie ze wel en niet er precies bij tellen als medewerker in de zorg. Maar het gaat om de trend hierin en die is hoe je het ook definieert gelijk: het benodigd aantal werknemers in de zorg neemt toe.

https://www.zorginstituutnederland.nl/werkagenda/passende-zorg

Uit het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) september 2021 blijkt dat als we niets doen, over 40 jaar 1 op de 3 mensen in de zorg moet werken. Nu is dat nog 1 op de 7. Al jaren stijgen de zorgkosten. Dat komt doordat steeds meer mensen vaker en langer zorg nodig hebben. Ook komen er meer en meer dure geneesmiddelen en nieuwe technologieën op de markt. Als we niets doen, kan straks niet iedereen meer zorg krijgen.

Lady_Violet

Forum Moderator

Moderator

05-12-2023 om 13:56

Zou het niet beter zijn om een apart topic te openen over de zorg? Interessante discussie, maar voor hier wel erg offtopic aan het worden. 

Dat onderwerp kwam hier ter sprake omdat het een van de punten is waar oa de PVV en NSC voor willen strijden.

Ik zal proberen het onderwerp te laten rusten.

Gevonden! 

Dion Graus heeft een en ander op zijn kerfstok.

Criminaliteitscijfers PVV-Kamerleden hoger dan Goudse straatjeugd

https://www.hpdetijd.nl/2010-11-11/crim ... raatjeugd/

1. Dion Graus – openlijke geweldpleging, stalking van meerdere vrouwen, fraude met zijn cv
2. Hero Brinkman – bedreiging, openbare dronkenschap, diefstal (van bier) en openlijke geweldpleging
3. Arjan Brogt – oplichting (ineens “verdwenen” van de kandidatenlijst)
4. Mellony van Hemert – gedoe rond cv
5. Gidi Markuszower – verboden wapenbezit(opgestapt na “aanhoudende negatieve berichtgeving”)
6. Jhim van Bemmel – faillissementsfraude
7. Marcial Hernandez – openlijke geweldpleging
8. Eric Lucassen – bedreiging, openlijke geweldpleging

OmaVan2 schreef op 05-12-2023 om 13:46:

[..]

Je mag geen strafblad hebben....

Waar staat dat? Wilders heeft ook een strafblad en daar hoor ik niemand over. 

Volgens mij werkt het zo niet in een democratie. Mensen stemmen op mensen die ze vertrouwen, of die nou een strafblad hebben of niet. Een rechter kan iemand het recht om gekozen te worden tot volksvertegenwoordiger afnemen maar volgens mij gebeurt dat quasi nooit. Integriteitsregels zul je als politici met elkaar moeten afspreken. Ook voor bestuurders, verwacht ik. Die bestuurders worden immers door de volksvertegenwoordiging aangesteld. Als die ze vertrouwen, kunnen ze aan de slag. Als de samenleving dat niet wil, moeten de kiezers dat de volgende keer afstraffen. In dit geval zou het van de opstelling van coalitiepartijen afhangen of mensen met een strafblad worden voorgedragen voor een ministerschap. 

Fleurtje_5 schreef op 05-12-2023 om 13:58:

Dat onderwerp kwam hier ter sprake omdat het een van de punten is waar oa de PVV en NSC voor willen strijden.

Ik zal proberen het onderwerp te laten rusten.

Een eigen topic kan natuurlijk ook. Of hier verder: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/1-op-de-3-in-de-zorg, want dat topic gaat grotendeels over hetzelfde. 

Mija schreef op 05-12-2023 om 14:06:

[..]

Volgens mij werkt het zo niet in een democratie. Mensen stemmen op mensen die ze vertrouwen, of die nou een strafblad hebben of niet. Een rechter kan iemand het recht om gekozen te worden tot volksvertegenwoordiger afnemen maar volgens mij gebeurt dat quasi nooit. Integriteitsregels zul je als politici met
elkaar moeten afspreken. Ook voor bestuurders, verwacht ik. Die bestuurders worden immers door de volksvertegenwoordiging aangesteld. Als die ze vertrouwen, kunnen ze aan de slag. Als de samenleving dat niet wil, moeten de kiezers dat de volgende keer afstraffen. In dit geval zou het van de opstelling van coalitiepartijen afhangen of mensen met een strafblad worden voorgedragen voor een ministerschap.

Strafblad hoeft Wilders niet te hinderen in zijn politieke loopbaan

Dat PVV-leider Geert Wilders een strafblad heeft, zal zijn politieke carrière niet in de weg staan. Tenzij hij politieke ambities heeft in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. In beginsel is de vorige week veroordeelde Wilders niet welkom in Amerika, maar er is ruimte voor interpretatie van de visumregels.

Bron: De Volkskrant.

[..]

Volgens mij werkt het zo niet in een democratie. Mensen stemmen op mensen die ze vertrouwen, of die nou een strafblad hebben of niet. Een rechter kan iemand het recht om gekozen te worden tot volksvertegenwoordiger afnemen maar volgens mij gebeurt dat quasi nooit. Integriteitsregels zul je als politici met
elkaar moeten afspreken. Ook voor bestuurders, verwacht ik. Die bestuurders worden immers door de volksvertegenwoordiging aangesteld. Als die ze vertrouwen, kunnen ze aan de slag. Als de samenleving dat niet wil, moeten de kiezers dat de volgende keer afstraffen. In dit geval zou het van de opstelling van coalitiepartijen afhangen of mensen met een strafblad worden voorgedragen voor een ministerschap.

Goed punt, dan hoeven ze geen wetten en regels af te schaffen voor Graus op justitie of Wilders als premier.

[..]

Volgens mij werkt het zo niet in een democratie. Mensen stemmen op mensen die ze vertrouwen, of die nou een strafblad hebben of niet. Een rechter kan iemand het recht om gekozen te worden tot volksvertegenwoordiger afnemen maar volgens mij gebeurt dat quasi nooit. Integriteitsregels zul je als politici met elkaar moeten afspreken. Ook voor bestuurders, verwacht ik. Die bestuurders worden immers door de volksvertegenwoordiging aangesteld. Als die ze vertrouwen, kunnen ze aan de slag. Als de samenleving dat niet wil, moeten de kiezers dat de volgende keer afstraffen. In dit geval zou het van de opstelling van coalitiepartijen afhangen of mensen met een strafblad worden voorgedragen voor een ministerschap.

Dit schrijft de AIVD over dit onderwerp: https://www.aivd.nl/onderwerpen/werken-bij-de-aivd/verhalen-uit-de-praktijk/veiligheidsonderzoeker

De AIVD mag dus inderdaad niet op eigen houtje onderzoek doen naar potentiële ministers en staatssecretarissen “Dan zouden we namelijk invloed kunnen krijgen op de samenstelling van een kabinet en dat past niet in een democratie.”

Er wordt wel ‘naslag gedaan’, staat er, op verzoek van de formateur. Maar ik ga er vanuit dat dat informatief is en dat het aan de onderhandelende partijen is of ze iemand alsnog willen voordragen en vervolgens aan de tweede kamer of ze voor de aanstelling stemmen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-12-2023 om 14:35 Topicstarter

Laat ik dan een misverstand uit de wereld helpen. Ja voordat iemand minister wordt wordt onderzoek gedaan naar een eventueel strafblad, ook doet de AIVD onderzoek. Of die uitkomsten betekenen dat iemand geen minister kan worden is ter beoordeling aan de (beoogd) premier. 

het een zal zwaarder wegen dan het ander. Ik gok dat spionage en wapenbezit vrij zwaar wegen. En ik denk dat stalking en al die andere narigheid gewoon niet acceptabel is voor de meeste mensen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-12-2023 om 14:50 Topicstarter

Mija schreef op 05-12-2023 om 14:34:

De AIVD mag dus inderdaad niet op eigen houtje onderzoek doen naar potentiële ministers en staatssecretarissen “Dan zouden we namelijk invloed kunnen krijgen op de samenstelling van een kabinet en dat past niet in een democratie.”

Er wordt wel ‘naslag gedaan’, staat er, op verzoek van de formateur. Maar ik ga er vanuit dat dat informatief is en dat het aan de onderhandelende partijen is of ze iemand alsnog willen voordragen en vervolgens aan de tweede kamer of ze voor de aanstelling stemmen.

De tweede kamer stemt niet over de aanstelling van ministers. Ze kunnen ze wel wegsturen nadat ze benoemd zijn.

Daglichtlamp schreef op 05-12-2023 om 14:50:

[..]

De tweede kamer stemt niet over de aanstelling van ministers. Ze kunnen ze wel wegsturen nadat ze benoemd zijn.

Ik vergis me inderdaad! Ik veralgemeniseer ten onrechte vanuit de lokale politiek. De gemeenteraad (volksvertegenwoordigers) besluit over de aanstelling van wethouders (bestuurders) maar bij het rijk werkt dat niet zo. 

Heel wat anders, ik forum op mijn telefoon, het is echt apart, maar ik zie telkens in het plaatje  van Zilver_Gray, Geert Wilders, juist omdat het zo  klein is op een telefoon.  🫣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.