Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Doemijdieglazenbol
28-11-2023 om 17:49
Poezenmeisje schreef op 28-11-2023 om 17:37:
[..]
Uit dit artikel:
“Ik ben zelf ooit uit de speech gehaald van Sigrid Kaag voor haar HJ Schoo-lezing. Haar speechwriter had het zinnetje toegevoegd: we moeten voor de vrijheid van schrijvers staan, zoals Lale Gül. Kaag had dat er persoonlijk uit laten halen. Dat is voor mij symbolisch.”
Dat insinueert van alles, maar zegt eigenlijk niks. Ook dit kun je als stemmingmakerij zien.
Gul is een bekend islamcriticaster en ze heeft verschrikkelijke dingen meegemaakt die echt nooit hadden mogen gebeuren. En haar teksten zijn doorgaans daarop geënt. Daarin scheert ze wel vaker mensen sterk over één kam. Misschien wel vergelijkbaar met van het Reve vroeger en hoe hij tegen de katholieke kerk aanschopte. gedeeltelijk terecht, tegen extremisme en onderdrukking moet opgetreden worden, maar generaliseer niet te sterk.
Gul is niet zo gek op Kaag/D66 en schrijft daar vaker over. En daarin gaat ze wel vaak erg kort door de bocht. Zie bijvoorbeeld deze inhoudelijke reactie op een van haar columns: https://www.ad.nl/opinie/reacties-op-columnist-gul-scherp-en-wijs-maar-ze-basht-kaag-met-verkeerde-argumenten~abb8c6e98/
hij staat onder de reactie dat gul vooral moet doorgaan:
Columnist II | Gül basht Sigrid Kaag met verkeerde argumenten
Er is D66 wel wat aan te rekenen, maar wat Lale Gül de partij en Sigrid Kaag verwijt is vergezocht. Zo stelt ze dat als Kaag moslims een fijn Offerfeest wenst dit inhoudt dat je de wijze van slachten goedkeurt. Dat lijkt mij een onjuiste gevolgtrekking. Als je iemand een fijne feestdag wenst, gaat dat vaak om het samenkomen en stilstaan bij de reden daarvoor, en niet om de rituelen. Pijnlijker is het onderzoek dat ze aanhaalt over anti-homogeweld. Van de vijftien geïnterviewden heeft er slechts één het over Marokkanen. Je kunt dus vragen stellen over hoe representatief dit onderzoek is. Een representatief onderzoek uit 2017 stelt dat 61,8 procent van het anti-homogeweld afkomstig is van mannen met de Nederlandse nationaliteit en slechts 16,6 procent met de Marokkaanse. Kortom, Lale Gül probeert met drogredenaties en een niet-representatief onderzoek aan de stoelpoot te zagen van Kaag. Haar zaag is te bot om er een spaander af te krijgen.
Nicole123
28-11-2023 om 19:06
Facy66 schreef op 28-11-2023 om 15:45:
[..]
Jij bent degene die pas echt aan het framen en aan het ophitsen is. Zij komen helemaal niet op voor de hele samenleving. In ieder geval niet voor 2,5 miljoen Nederlanders (en zeker ook niet voor de rechtse stemmers). Verder ga ik niet meer in herhaling vallen. Zoek het maar lekker uit en geloof maar lekker wat jij wil. Het doet er allemaal niet toe.
De partijen moeten nu gaan samenwerken in plaats van zwelgen in zelfmedelijden en in hun gekrenkte ego. Doet men dat niet en schuift men Wilders weer opzij dan wordt de PVV de volgende keer veel en veel groter. Aan hen de keus. De bevolking heeft gestemd.
Ik ben niet aan het framen en ophitsen. Je kunt blijven denken dat Wilders totaal onschuldige dingen zegt en vindt, geen vlieg kwaad doet en helemaal niet extreemrechts is, maar dan houd je jezelf gewoon voor de gek. Maar mij best hoor, als je dat wil.
Dat de VVD mee moet gaan doen dat ben ik met je eens. Ze hebben zelf juist die anti-migratie boodschap zo groot gemaakt, dan moeten ze daar niet nu voor weglopen.
En de bevolking is de héle bevolking, niet alleen de PVVer. Dat lijk je af en toe even te vergeten.
Fleurtje_5
28-11-2023 om 19:19
Doemijdieglazenbol schreef op 28-11-2023 om 16:27:
[..]
Dank voor je reactie! Eigenlijk zeg je; het programma van Wilders is zó goed voor mensen in lagere en de onderkant van de midden economische status, dat deze groep mensen het discriminatoire deel voor lief nemen? Begrijp ik je zo goed?
overigens wil ik opmerken dat ik NERGENS mensen of zelfs de partij voor racist uit maak. Maar het woord discriminatie gebruik ik wel, want er wordt in het programma heel duidelijk onderscheid gemaakt. Kan ook niet doen alsof dat niet zo is. Is dat acceptabel genoeg?
Ach, asjeblief zeg. Weer zo'n nare insinuatie.
Als je de krant erbij haalt en kijkt hoe er in jou omgeving is gestemd, dan zie je dat heel veel partijen veel minder stemmen hebben gekregen, terwijl ze bij de laatste verkiezingen meer (meer dan nu) stemmen hadden gekregen. De opkomst is nu (tenminste bij ons) ietsjes hoger. Maar de PVV , NSC en de BBB hebben heel duidelijk de kiezers gekregen die voorheen op een andere partij hebben gestemd.
Ik denk dat veel stemmers die voorheen bijvoorbeeld op de VVD hebben gestemd, nu zijn geswitch. Terwijl ze nog steeds dezelfde "status" zullen hebben als de status waar ze de vorige keer mee hebben gestemd.
Daglichtlamp
28-11-2023 om 19:19
https://www.volkskrant.nl/politiek/op-het-binnenhof-zien-ze-het-nog-niet-zo-voor-zich-premier-wilders~bed73648/
Probeer alleen maar eens te bedenken wie de PVV fractie zou moeten leiden als Wilders premier wordt. Agema? Maar die wordt ook al genoemd als beoogd minister van volksgezondheid. Bosma? Die nu eindelijk kans heeft om kamervoorzitter te worden? De nummer drie? Rachel van Meeteren? Een poffertjeskraam is toch heel wat anders dan het leiden van een fractie. Nummer vier dan? Markuszower? Maar die wil je eigenlijk niet in de commissie stiekem hebben, waar hij als fractieleider wel recht op zou hebben.
Fleurtje_5
28-11-2023 om 19:31
Doemijdieglazenbol schreef op 28-11-2023 om 14:54:
[..]
Maar wat betekent dit voor jou, wat leid je daaruit af? Kun je me dat uitleggen?
Bovenstaande schreef je onder mijn bericht waarin ik schreef:
Ik heb nog niet gekeken, maar ik zag wel filmpjes waarop veel Turken heel resoluut zeiden dat ze op Wilders gingen stemmen.
Moet ik daar wat uit afleiden? Het is wat het is.
Hier worden moslims telkens als slachtoffers-van-Wilders betiteld, terwijl die mensen in die filmpjes zich juist helemaal geen slachtoffer-van-Wilders voelden. Ze zeggen juist dat ze op hem willen gaan stemmen, en ze vertellen er ook bij waarom ze op hem gingen stemmen.
Wilders was vorige week bij VandaagInside en sprak na afloop met Wilfred Genee. Dit liet men later zien. Wilders vertelde dat er moslims waren die hem hadden aangesproken. Ze waren blij met hem. Bekijk het filmpje effe bij Uitzendinggemist.
Wat betekend dit voor jou? Kun je me dat uitleggen?
Fleurtje_5
28-11-2023 om 19:35
Facy66 schreef op 28-11-2023 om 15:45:
[..]
Jij bent degene die pas echt aan het framen en aan het ophitsen is. Zij komen helemaal niet op voor de hele samenleving. In ieder geval niet voor 2,5 miljoen Nederlanders (en zeker ook niet voor de rechtse stemmers). Verder ga ik niet meer in herhaling vallen. Zoek het maar lekker uit en geloof maar lekker wat jij wil. Het doet er allemaal niet toe.
De partijen moeten nu gaan samenwerken in plaats van zwelgen in zelfmedelijden en in hun gekrenkte ego. Doet men dat niet en schuift men Wilders weer opzij dan wordt de PVV de volgende keer veel en veel groter. Aan hen de keus. De bevolking heeft gestemd.
Ben het helemaal met je eens.
Doemijdieglazenbol
28-11-2023 om 19:45
Fleurtje_5 schreef op 28-11-2023 om 19:19:
[..]
Ach, asjeblief zeg. Weer zo'n nare insinuatie.
Je begrijpt me echt helemaal verkeerd. Er zat 0 cynisme of sarcasme in dat bericht.
Ik parafraseerde om mijn interpretatie te checken. Meer was het niet.
Facy66
28-11-2023 om 20:01
Fleurtje_5 schreef op 28-11-2023 om 19:31:
[..]
Ik heb nog niet gekeken, maar ik zag wel filmpjes waarop veel Turken heel resoluut zeiden dat ze op Wilders gingen stemmen.
Hier worden moslims telkens als slachtoffers-van-Wilders betiteld, terwijl die mensen in die filmpjes zich juist helemaal geen slachtoffer-van-Wilders voelden. Ze zeggen juist dat ze op hem willen gaan stemmen, en ze vertellen er ook bij waarom ze op hem gingen stemmen.
Wilders was vorige week bij VandaagInside en sprak na afloop met Wilfred Genee. Dit liet men later zien. Wilders vertelde dat er moslims waren die hem hadden aangesproken. Ze waren blij met hem. Bekijk het filmpje effe bij Uitzendinggemist.
Hier omschrijf je goed een punt dat ik ook duidelijk wilde maken.
Daglichtlamp
28-11-2023 om 20:57
Misschien moeten we Wilders zelf gewoon geloven:
Uw verkiezingsprogramma lijkt op enkele punten iets milder. Zo is de uitspraak ‘de islam is een totalitaire ideologie’ geschrapt. Is dit omdat u wilt meeregeren?
‘Journalisten hebben dat zo geïnterpreteerd. Politiek gaat over beelden, veel meer dan over inhoud, dat heb ik in al die jaren wel geleerd. Niet alles is toeval natuurlijk, maar volgens mij zijn we nog steeds dezelfde partij.’
https://www.volkskrant.nl/politiek/geert-wilders-pvv-ik-geloof-in-conflict-als-model-om-vooruit-te-komen~bfd4f1e8/
Doemijdieglazenbol
28-11-2023 om 21:31
Fleurtje_5 schreef op 28-11-2023 om 19:31:
[..]
Als dit een vraag aan mij is… dit betekent helemaal niets voor mij. Er wordt opnieuw besproken dat er mensen met een islamitische achtergrond zijn die op de PVV stemmen. Dat bestrijd ik niet. En je zegt dat er hier mensen schrijven dat moslims slachtoffer zijn van Wilders. Dat heb ik nergens gezegd. Wilders heeft dingen gezegd en opgeschreven die anti-islamitisch zijn. Dat er mensen zijn met een islamitische achtergrond die op hem stemmen, doet er niets aan af. Dat kan tegelijkertijd waar zijn. Het is geen legitimatie in mijn ogen.
Yumi
28-11-2023 om 22:19
Facy66 schreef op 28-11-2023 om 16:40:
[..]
Ik heb zeker wel een leven. Ik heb nu een weekje vakantie, dus vandaar dat ik nu even lekker veel op het forum rond hang vanaf mijn luie bank. Straks lekker op vakantie naar de zon dus het zal dan rustig worden qua berichten vanuit mijn kant. Lees ik later weer bij.
Dan wens ik je een fijne vakantie en ben stiekem een beetje jaloers, want wat lijkt me dat heerlijk de zon te voelen. Geniet ervan!
Blomke82
28-11-2023 om 22:39
https://www.tubantia.nl/enschede/pro-azc-demonstratie-voorafgaand-aan-politieke-avond-over-azc-enschede~a7def225/
Vraag me oprecht af hoeveel van die pro demonstranten zelf uit die wijk of zelfs überhaupt uit Enschede komen.
Dit levert de volgende verkiezingen alleen maar meer stemmen op voor de PVV in Enschede.
Sowieso gaat de spreidingswet (als ie er al komt) de PVV onbewust nog groter maken.
Vol is gewoon vol, het spreiden houdt ook een keer op, Nederland wordt gewoon 1 grote stad op deze manier.
Zilver_gray
28-11-2023 om 22:51
Blomke82 schreef op 28-11-2023 om 22:39:
https://www.tubantia.nl/enschede/pro-azc-demonstratie-voorafgaand-aan-politieke-avond-over-azc-enschede~a7def225/
Vraag me oprecht af hoeveel van die pro demonstranten zelf uit die wijk of zelfs überhaupt uit Enschede komen.
Dit levert de volgende verkiezingen alleen maar meer stemmen op voor de PVV in Enschede.
Sowieso gaat de spreidingswet (als ie er al komt) de PVV onbewust nog groter maken.
Vol is gewoon vol, het spreiden houdt ook een keer op, Nederland wordt gewoon 1 grote stad op deze manier.
Zullen we hier niet gaan klagen over asielzoekers, maar dat gezellig in het asielzoekers klaag topic houden?
Blomke82
28-11-2023 om 22:54
Zilver_gray schreef op 28-11-2023 om 22:51:
[..]
Zullen we hier niet gaan klagen over asielzoekers, maar dat gezellig in het asielzoekers klaag topic houden?
Sommigen vragen zich hier af waarom de PVV zo groot is geworden, hier is 1 van de antwoorden.
Zilver_gray
28-11-2023 om 22:56
Blomke82 schreef op 28-11-2023 om 22:54:
[..]
Sommigen vragen zich hier af waarom de PVV zo groot is geworden, hier is 1 van de antwoorden.
Daar hebben we jouw onderbuikgevoel niet voor nodig als antwoord.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.