Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
MellowTurkey78
28-11-2023 om 16:35
Libertine schreef op 28-11-2023 om 12:20:
[..]
Het argument dat er ook moslims op de pvv hebben gestemd en dat andere pvv’ers daarmee hun eigen extreem rechtse stem vergoeilijke is het nieuwe “ik ben geen racist want ik woon naast een Surinamer” 😏
Ja zo kan ik het ook, dat is hetzelfde als iemand die nog nooit een boek heeft gelezen zegt dat ie een literaire achtergrond heeft als ie met zijn rug naar een boekenkast met boeken staat...
Facy66
28-11-2023 om 16:35
Daglichtlamp schreef op 28-11-2023 om 16:33:
[..]
Maar wie moeten dan de staatssecretarissen en de ministers van de PVV worden? Wilders wil eigenlijk alleen mensen die naar hem luisteren. Hij heeft al moeite om zijn lijsten gevuld te krijgen. Daarom zie je ook dat van de mensen die op de lijst voor de Eerste Kamer stonden er maar drie waren die niet ook op de lijst van det Tweede Kamer stonden.erw
Om eerlijk te zijn verwacht ik ook dat een kabinet met de PVV gaan lang leven beschoren gaat zijn. Vindt hij al goede ministers, dan zal hij ervan balen dat die niet precies gaan doen wat hij wil denk ik.
Dat weet ik ook niet. De tijd zal het leren. PVV is nu aan zet en als hij gaat regeren dan neemt een andere positie in dan hij is gewend. Het is aan hem om dan daarmee te dealen.
MellowTurkey78
28-11-2023 om 16:38
Facy heb jij toevallig ook nog een leven of dat niet? (Zo nee dan snap ik het...)
Facy66
28-11-2023 om 16:38
noemmijmaarsuus schreef op 28-11-2023 om 16:35:
[..]
Terwijl Wilders in de Tweede Kamer altijd rechtser dan rechts stemde als het erop aan kwam.Zijn "programma" totaal onuitvoerbaar is. En hij bovendien de mensen niet in huis heeft om in een regering zitting te nemen.
Dat is dus niet waar. Als je zijn stemgedrag en moties van afgelopen jaar kijkt dan is hij juist degene die steeds het meest sociaal stemt van alle partijen (voor lastenverlagingen) etc. Dat kun je gewoon vinden op internet de moties en het stemgedrag van de partijen.
Facy66
28-11-2023 om 16:40
PhoebeHolmesreturns schreef op 28-11-2023 om 16:38:
Facy heb jij toevallig ook nog een leven of dat niet? (Zo nee dan snap ik het...)
Ik heb zeker wel een leven. Ik heb nu een weekje vakantie, dus vandaar dat ik nu even lekker veel op het forum rond hang vanaf mijn luie bank. Straks lekker op vakantie naar de zon dus het zal dan rustig worden qua berichten vanuit mijn kant. Lees ik later weer bij.
MellowTurkey78
28-11-2023 om 16:40
Daglichtlamp schreef op 28-11-2023 om 12:35:
De mensen die in Nederland wonen beseffen niet hoe goed ze het hebben.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2023/bericht-uit-de-schuilkelder-3~v668231/
‘Terwijl onze mannen hier hun leven in de ijskoude loopgraven op het spel zetten, om onze gezamenlijke Europese waarden te verdedigen tegen een rancuneuze, gewelddadige cynicus in het Kremlin, kiezen jullie voor een man die de democratie ondermijnt en uit de EU wil stappen? Moeten jullie een draai om je oren?’
‘Kom maar eens kijken in Oekraïne. Kom maar eens kijken waarom die EU is opgericht. Die EU is opgericht om datgene te voorkomen wat er nu in Oekraïne gebeurt. Die EU is opgericht om het meest verschrikkelijke wat er is – oorlog in Europa – te voorkomen. Begrijpen jullie dit niet? En jullie willen toch ook geen vriendjes zijn met die pro-Russische geit van een Orbán?
‘Nederland is een paradijselijk land, waar je gelukkig oud kunt worden. Een prachtig land, veilig ingebed en vastgehouden door de stevige armen van allerlei internationale verdragen. Een land om van te dromen, zonder corruptie, gewaardeerd door de hele wereld. Zijn jullie blind geworden voor wat je hebt?’
‘Hier vechten mensen zich dood, terwijl ze niets liever willen dan onderdeel zijn van die EU. Hoor je dat?
‘Kom we moeten verder praten. Leg me eens uit: waarom zijn al die mensen in Nederland toch zo boos?’

Tevreden zijn met wat je hebt als je in 1 vd rijkste landen ter wereld woont is geen slecht idee denk ik....
Doemijdieglazenbol
28-11-2023 om 16:45
noemmijmaarsuus schreef op 28-11-2023 om 16:35:
[..]
Terwijl Wilders in de Tweede Kamer altijd rechtser dan rechts stemde als het erop aan kwam.Zijn "programma" totaal onuitvoerbaar is. En hij bovendien de mensen niet in huis heeft om in een regering zitting te nemen.
Het stemgedrag is voor een heel groot gedeelte gebaseerd op perceptie. Hoe ingewikkeld mijn rationale onderzoekshoofd dat ook vindt. Dus daar probeer ik ook ruimte voor te maken, al verval ik soms nog steeds in mijn oude toelichting- en debunkstand 
Heb net weer een uitgebreid rapport over nieuwsmedia in Nederland doorgeploegd. De toekomst is wat dat betreft weinig rooskleurig, ben ik bang. Maar ik wil het op zijn minst proberen te begrijpen en er een modus in vinden.
Doemijdieglazenbol
28-11-2023 om 16:49
PhoebeHolmesreturns schreef op 28-11-2023 om 16:40:
[..]
Tevreden zijn met wat je hebt als je in 1 vd rijkste landen ter wereld woont is geen slecht idee denk ik....
Dit is wel echt te makkelijk. Het gaat ook om maatschappelijke en sociale participatie. De kloof wordt steeds groter. Om dan maar steeds te roepen dat het in andere landen erger is, helpt niet. Sterker nog, werkt averechts.
Vergelijk het met LHBTi rechten. Je kunt als queer beter in Nederland dan Polen, Hongarije, Italië of Rusland wonen (to name but a few) maar dat betekent niet dat alles hier oké is. Niet juridisch, niet medisch en niet op straat (en ook dit lijstje kun je uitbreiden).
Veel rechtse stemmers vinden dat “gejank van homos” overdreven, want dat is in andere landen is het erger. Maar als je zelf in de verdrukking zit, of dat zo voelt, maakt dat niets uit.
Daglichtlamp
28-11-2023 om 16:50
Facy66 schreef op 28-11-2023 om 16:38:
[..]
Dat is dus niet waar. Als je zijn stemgedrag en moties van afgelopen jaar kijkt dan is hij juist degene die steeds het meest sociaal stemt van alle partijen (voor lastenverlagingen) etc. Dat kun je gewoon vinden op internet de moties en het stemgedrag van de partijen.
https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php
Wilders stemt met de rechtse partijen mee, niet met de linkse partijen, ook als het gaat over sociale zekerheid, huisvesting, zorg en economie.
Facy66
28-11-2023 om 17:01
Daglichtlamp schreef op 28-11-2023 om 16:50:
[..]
https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php
Wilders stemt met de rechtse partijen mee, niet met de linkse partijen, ook als het gaat over sociale zekerheid, huisvesting, zorg en economie.
Je ziet daar niet de onderwerpen. Het gekke is dat afgelopen jaren juist de rechtse partijen meer stemden voor lastenverlichtingen voor de burger en tegen verhogingen voor de burger (op SP dan na) en alle linkse partijen, CDA en VVD steeds nadelig voor de burger stemden. Ik zou eens kijken naar de moties op de inhoud.
absor
28-11-2023 om 17:07
omtzigt wilde graag een zakenkabinet, dus met minister met verstand van zaken van buiten de politiek. Dat lijkt me een uitstekend idee als pvv in de regering komt.
Daglichtlamp
28-11-2023 om 17:09
Facy66 schreef op 28-11-2023 om 17:01:
[..]
Je ziet daar niet de onderwerpen. Het gekke is dat afgelopen jaren juist de rechtse partijen meer stemden voor lastenverlichtingen voor de burger en tegen verhogingen voor de burger (op SP dan na) en alle linkse partijen, CDA en VVD steeds nadelig voor de burger stemden. Ik zou eens kijken naar de moties op de inhoud.
Je kunt gewoon doorklikken naar de moties.
Doemijdieglazenbol
28-11-2023 om 17:13
Facy66 schreef op 28-11-2023 om 17:01:
[..]
Ik heb dit ook uitgesplitst gezien en ben er al dagen naar op zoek (kan het niet vinden tot mijn grote frustratie). Maar ook sociaal economisch/fiscaal doet Wilders meer rechts dan links. En ook in zijn huidige programma staan stevige rechtse maatregelen. Ik ben nu onderweg en kan dat op mijn telefoon niet uitsplitsen
Maar als hij gaat regeren, hoop ik dat ze absoluut maatregelen gaan nemen in de linkse sociaal economische geest. En dan zonder onderscheid tussen bevolkingsgroepen en zonder etnisch profileren. Dus echt gelijk voor iedereen in Nederland (ik gebruik hier bewust niet alle Nederlanders. Want yesilgoz was ook niet echt een Nederlander in de ogen van Wilders, nog niet zonkant geleden).
en dat hij de vrije pers niet in de weg gaat staan. Daar maak ik me ook grote zorgen over. De pers moet het misschien wat anders doen, maar niet afgeschaft of gehinderd worden. De VVD heeft wat dat betreft al genoeg ellende veroorzaakt.
Poezenmeisje
28-11-2023 om 17:37
Facy66 schreef op 28-11-2023 om 16:02:
Ook nog een heel interessant stuk:
Een vrouw met een migratie achtergrond over waarom mensen met een islamitische achtergrond juist graag op PVV stemmen en waarom ze niets hebben met links en ook niet met die gekke demonstratie van laatst. Mooie uitleg.
Uit dit artikel:
“Ik ben zelf ooit uit de speech gehaald van Sigrid Kaag voor haar HJ Schoo-lezing. Haar speechwriter had het zinnetje toegevoegd: we moeten voor de vrijheid van schrijvers staan, zoals Lale Gül. Kaag had dat er persoonlijk uit laten halen. Dat is voor mij symbolisch.”
Malibu2
28-11-2023 om 17:39
Doemijdieglazenbol schreef op 28-11-2023 om 16:45:
[..]
Het stemgedrag is voor een heel groot gedeelte gebaseerd op perceptie. Hoe ingewikkeld mijn rationale onderzoekshoofd dat ook vindt. Dus daar probeer ik ook ruimte voor te maken, al verval ik soms nog steeds in mijn oude toelichting- en debunkstand
Eens. Mensen zijn we niet zo rationeel als we soms denken te zijn. In de economie zie je dat ook vaak terug.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.