Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Zilver_gray
28-11-2023 om 11:26
absor schreef op 28-11-2023 om 11:22:
nouja ik begrijp van Lala Gul die twittert dat turken blij zijn dat Wilders heeft gewonnen ipv Dilan want….dilan is koerdisch
🤪
echt? Hahaha wat achterlijk
MellowTurkey78
28-11-2023 om 11:31
Nicole123 schreef op 28-11-2023 om 10:50:
[..]
![]()
Echt, wat loop jij bizar te draaien om extreemrechts gedachtengoed goed te praten en opkomen voor de héle samenleving (ja, inclusief LHBTQ) als discriminatie en ophitsen te framen, ik heb er geen woorden meer voor.
Dit...Nou ja ze komt er vanzelf achter...
Doemijdieglazenbol
28-11-2023 om 11:49
Daglichtlamp schreef op 28-11-2023 om 11:05:
Vraag aan de mensen hier die Wilders verdedigen, wat is jullie definitie van 'echte Nederlander' en wat denken jullie dat Wilders ermee bedoelt?
Aanvullend; hoe kunnen we die groep onderscheiden in strafrecht, in sociale voorzieningen etc. En dan graag zonder een nieuwe toeslagenaffaire te ontketenen.
Libertine
28-11-2023 om 12:20
Doemijdieglazenbol schreef op 28-11-2023 om 11:17:
[..]
Dit heb je nu een paar keer herhaald, maar wat zegt dat dan volgens jou? Want dat is me nog niet duidelijk.
Het argument dat er ook moslims op de pvv hebben gestemd en dat andere pvv’ers daarmee hun eigen extreem rechtse stem vergoeilijke is het nieuwe “ik ben geen racist want ik woon naast een Surinamer” 😏
krulliebollie
28-11-2023 om 12:25
Ik heb SP gestemd en ben zelf overwegend links. Ik ben vooral heel erg benieuwd hoe het nu gaat lopen. Ik denk dat het misschien maar eens goed is om (extreem) rechts te laten regeren. Sinds Pim Fortuin hangt er altijd een soort zweem omheen van "rechts kan het beter, wordt niet gehoord, volk wordt niet vertegenwoordigd". Laat het dan nu maar gebeuren. Ik vind alleen wel dat er geen mensenrechten geschonden mogen worden. Geen groepen uitsluiten op basis van oa kleur, geloof of sekse.
Ik zie mensen al een jaar of 2 roepen dat de linkse VVD ( echt hoe dan?) het allemaal verpest heeft met hun linkse beleid. Nu moet heftig rechts het maar eens laten zien... en of we volgend jaar weer naar de stembussen moeten zullen we zien.
Daglichtlamp
28-11-2023 om 12:35
De mensen die in Nederland wonen beseffen niet hoe goed ze het hebben.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2023/bericht-uit-de-schuilkelder-3~v668231/
‘Terwijl onze mannen hier hun leven in de ijskoude loopgraven op het spel zetten, om onze gezamenlijke Europese waarden te verdedigen tegen een rancuneuze, gewelddadige cynicus in het Kremlin, kiezen jullie voor een man die de democratie ondermijnt en uit de EU wil stappen? Moeten jullie een draai om je oren?’
‘Kom maar eens kijken in Oekraïne. Kom maar eens kijken waarom die EU is opgericht. Die EU is opgericht om datgene te voorkomen wat er nu in Oekraïne gebeurt. Die EU is opgericht om het meest verschrikkelijke wat er is – oorlog in Europa – te voorkomen. Begrijpen jullie dit niet? En jullie willen toch ook geen vriendjes zijn met die pro-Russische geit van een Orbán?
‘Nederland is een paradijselijk land, waar je gelukkig oud kunt worden. Een prachtig land, veilig ingebed en vastgehouden door de stevige armen van allerlei internationale verdragen. Een land om van te dromen, zonder corruptie, gewaardeerd door de hele wereld. Zijn jullie blind geworden voor wat je hebt?’
‘Hier vechten mensen zich dood, terwijl ze niets liever willen dan onderdeel zijn van die EU. Hoor je dat?
‘Kom we moeten verder praten. Leg me eens uit: waarom zijn al die mensen in Nederland toch zo boos?’
Doemijdieglazenbol
28-11-2023 om 13:10
Libertine schreef op 28-11-2023 om 12:20:
[..]
Het argument dat er ook moslims op de pvv hebben gestemd en dat andere pvv’ers daarmee hun eigen extreem rechtse stem vergoeilijke is het nieuwe “ik ben geen racist want ik woon naast een Surinamer” 😏
Ik snap je reactie, maar ik vroeg het aan de PVV-sympathisanten die dit steeds herhalen als punt, maar verder niet uitleggen waarom dat veelzeggend is. Want ik ben er echt benieuwd naar, wat dat volgens hen zegt. Ik heb zelf natuurlijk ook ideeën, maar ook die zijn gebaseerd op anekdotische voorbeelden uit mijn omgeving.
Nog even los van dat we helemaal niet weten (volgens mij) hoeveel mensen met een migratie/islamitische achtergrond op de PVV of andere partijen hebben gestemd. Maar misschien is die info inmiddels opgedoken? Want "heel veel" is mij te vaag.
absor
28-11-2023 om 13:16
Daglichtlamp schreef op 28-11-2023 om 12:35:
De mensen die in Nederland wonen beseffen niet hoe goed ze het hebben.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2023/bericht-uit-de-schuilkelder-3~v668231/
‘Terwijl onze mannen hier hun leven in de ijskoude loopgraven op het spel zetten, om onze gezamenlijke Europese waarden te verdedigen tegen een rancuneuze, gewelddadige cynicus in het Kremlin, kiezen jullie voor een man die de democratie ondermijnt en uit de EU wil stappen? Moeten jullie een draai om je oren?’
‘Kom maar eens kijken in Oekraïne. Kom maar eens kijken waarom die EU is opgericht. Die EU is opgericht om datgene te voorkomen wat er nu in Oekraïne gebeurt. Die EU is opgericht om het meest verschrikkelijke wat er is – oorlog in Europa – te voorkomen. Begrijpen jullie dit niet? En jullie willen toch ook geen vriendjes zijn met die pro-Russische geit van een Orbán?
‘Nederland is een paradijselijk land, waar je gelukkig oud kunt worden. Een prachtig land, veilig ingebed en vastgehouden door de stevige armen van allerlei internationale verdragen. Een land om van te dromen, zonder corruptie, gewaardeerd door de hele wereld. Zijn jullie blind geworden voor wat je hebt?’
‘Hier vechten mensen zich dood, terwijl ze niets liever willen dan onderdeel zijn van die EU. Hoor je dat?
‘Kom we moeten verder praten. Leg me eens uit: waarom zijn al die mensen in Nederland toch zo boos?’
Dit is net zoiets als ‘kindertjes in afrika, díe hebben pas honger’.
Fleurtje_5
28-11-2023 om 14:42
Voor nu is het belangrijk én hun verantwoordelijkheid om de koppen bij elkaar te steken en er het beste van proberen te maken. Dat meerdere partijen elkaar in evenwicht houden. Zonder dat egotrippen van de verliezende partijen.
Fleurtje_5
28-11-2023 om 14:44
Nicole123 schreef op 28-11-2023 om 10:55:
[..]
Poetin, de grote vriend van Wilders, bedoel je? Rusland was het enige land wat in haar (staats)media juichte over Wilders. Oh nee, Orban, ook zo'n lieverdje, was er ook heel blij mee. Ik weet dus niet wat je met je bericht wil zeggen, maar pro-Wilders is het zeker niet.
Waar haal je die onzin vandaan? Of ben je alleen aan het provoceren?
Fleurtje_5
28-11-2023 om 14:47
absor schreef op 28-11-2023 om 11:22:
nouja ik begrijp van Lala Gul die twittert dat turken blij zijn dat Wilders heeft gewonnen ipv Dilan want….dilan is koerdisch
🤪
Ik heb nog niet gekeken, maar ik zag wel filmpjes waarop veel Turken heel resoluut zeiden dat ze op Wilders gingen stemmen.
Doemijdieglazenbol
28-11-2023 om 14:54
Fleurtje_5 schreef op 28-11-2023 om 14:47:
[..]
Ik heb nog niet gekeken, maar ik zag wel filmpjes waarop veel Turken heel resoluut zeiden dat ze op Wilders gingen stemmen.
Maar wat betekent dit voor jou, wat leid je daaruit af? Kun je me dat uitleggen?
Malibu2
28-11-2023 om 15:19
Doemijdieglazenbol schreef op 28-11-2023 om 13:10:
[..]
Ik snap je reactie, maar ik vroeg het aan de PVV-sympathisanten die dit steeds herhalen als punt, maar verder niet uitleggen waarom dat veelzeggend is. Want ik ben er echt benieuwd naar, wat dat volgens hen zegt. Ik heb zelf natuurlijk ook ideeën, maar ook die zijn gebaseerd op anekdotische voorbeelden uit mijn omgeving.
Nog even los van dat we helemaal niet weten (volgens mij) hoeveel mensen met een migratie/islamitische achtergrond op de PVV of andere partijen hebben gestemd. Maar misschien is die info inmiddels opgedoken? Want "heel veel" is mij te vaag.
Zou het er niet mee te maken kunnen hebben dat islamitische stemmers over het algemeen conservatief ingesteld zijn? En dan ligt een PVV meer in lijn met hun waarden dan een progressieve partij?
Facy66
28-11-2023 om 15:37
Fleurtje_5 schreef op 28-11-2023 om 14:42:
Voor nu is het belangrijk én hun verantwoordelijkheid om de koppen bij elkaar te steken en er het beste van proberen te maken. Dat meerdere partijen elkaar in evenwicht houden. Zonder dat egotrippen van de verliezende partijen.
Dat vind ik ook. Alleen daar zou het nu om moeten gaan draaien. Samenwerken en er het beste van maken. De bevolking heeft gestemd en heeft gedaan wat kon. Nu moeten zij aan het werk.
Facy66
28-11-2023 om 15:45
Nicole123 schreef op 28-11-2023 om 10:50:
[..]
![]()
Echt, wat loop jij bizar te draaien om extreemrechts gedachtengoed goed te praten en opkomen voor de héle samenleving (ja, inclusief LHBTQ) als discriminatie en ophitsen te framen, ik heb er geen woorden meer voor.
Jij bent degene die pas echt aan het framen en aan het ophitsen is. Zij komen helemaal niet op voor de hele samenleving. In ieder geval niet voor 2,5 miljoen Nederlanders (en zeker ook niet voor de rechtse stemmers). Verder ga ik niet meer in herhaling vallen. Zoek het maar lekker uit en geloof maar lekker wat jij wil. Het doet er allemaal niet toe.
De partijen moeten nu gaan samenwerken in plaats van zwelgen in zelfmedelijden en in hun gekrenkte ego. Doet men dat niet en schuift men Wilders weer opzij dan wordt de PVV de volgende keer veel en veel groter. Aan hen de keus. De bevolking heeft gestemd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.