Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Yumi
30-08-2023 om 18:33
Daglichtlamp schreef op 30-08-2023 om 18:19:
[..]
Hij heeft een best wel uitgebreid stuk met zijn beginselen.
Ahh ik zie het nu, hij heeft een nieuwe website.
Pieter Omtzigt | pieter, omtzigt
Home | Nieuw Sociaal Contract (partijnieuwsociaalcontract.nl)
redbulletje
30-08-2023 om 19:14
Daglichtlamp schreef op 30-08-2023 om 18:33:
Misschien is het goed om het hele artikel te lezen, dat is namelijk een stuk genuanceerder dan de kop.
Heb ik uiteraard gedaan. Vraag jij je niet af hoeveel platteland Nederland anno 2050 nog heeft met de oprukkende verstedelijking? Ofwel: de burgers worden uit hun auto gejaagd.
Facy66
30-08-2023 om 19:15
redbulletje schreef op 30-08-2023 om 19:14:
[..]
Heb ik uiteraard gedaan. Vraag jij je niet af hoeveel platteland Nederland anno 2050 nog heeft met de oprukkende verstedelijking? Ofwel: de burgers worden uit hun auto gejaagd.
Behalve de rijken die mogen wel rijden en die vervuilen zogenaamd niet. Maar het gaat om klimaat en milieu hoor (echt niet want het helpt 0,0).
Poezenmeisje
30-08-2023 om 21:41
Elektrische auto's zijn twee keer zwaarder en worden op een zwaar vervuilende manier gemaakt.
Een kleine, zware elektrische auto (waar komt die elektriciteit vandaan?) kost per saldo meer energie.
Wat is praktischer?
Een ruime Citroën BX die minder dan 900 kilo weegt, waar je je kinderwagen, babyuitzet en logeerbedje gewoon in de achterbak gooit of een snoezig autootje waar de maxi-cosi amper in past, laat staan een kleine buggy + luiertas.
https://www.ultimatespecs.com/nl/auto-technische-gegevens-specificaties/Citroen/68/Citroen-BX-14.html
Carpoolen is met een ruime auto ook aantrekkelijker.
Mija
30-08-2023 om 22:13
redbulletje schreef op 30-08-2023 om 19:14:
[..]
Er zijn ook krimpregio’s hoor. En er is in mijn regio ook echt wel bewustzijn dat het bijzonder ongewenst is om alle groene ruimte vol te plempen. Ik neem aan dat dat voor alle provincies geldt. Ik denk dat eerder de steden omhoog gaan waar dat kan. En misschien ook wel kleinere huizen omdat mensen toch geen groot huis meer kunnen betalen, zeker niet in de stad.
Waar ik woon zal het OV niet gauw een goed alternatief zijn voor de auto. In de grote stad waar ik eerst woonde heb ik tot mijn dertigste geen auto gehad. Ik miste ‘m ook niet. Ik kan me dat verhaal in dat artikel dus prima voorstellen, als het OV nog wat beter en uitgebreider wordt in de randstad en andere stedelijke regio’s. Ik vind het zelfs wel een beetje jammer dat ik daar waar ik nu woon niet op hoef te rekenen. Reizen met GOED openbaar vervoer vind ik heel ontspannen: boek lezen, beetje dromen, heerlijk. Dat hoef ik in de auto niet te proberen. Nog niet in ieder geval.
Mija
30-08-2023 om 22:15
Kunnen ze geen OV zelfrijdende auto’s maken die je gewoon aan de deur kunt laten komen? Dat lijkt me wel wat. Auto met zonder chauffeur! Hmmm, ik ga me erop verheugen 😃
redbulletje
30-08-2023 om 22:30
Als ik 20 jaar jonger was en gezond zou ik serieus overwegen richting Zweden te verhuizen. Nu hoop ik dat het mijn tijd nog duurt, maar ik houd mijn hart vast.
Moirmel
30-08-2023 om 23:05
redbulletje schreef op 30-08-2023 om 22:30:
Als ik 20 jaar jonger was en gezond zou ik serieus overwegen richting Zweden te verhuizen. Nu hoop ik dat het mijn tijd nog duurt, maar ik houd mijn hart vast.
Lees je eens in over het huidige Zweden.
redbulletje
30-08-2023 om 23:15
Moirmel schreef op 30-08-2023 om 23:05:
[..]
Lees je eens in over het huidige Zweden.
Ja de steden zijn verkloot door de niet westerse immigratie, maar ik heb het dan over het landelijke bosrijke deel. Al zouden de lange donkere winters wel tegenstaan. Zweden zet nu bovendien in op kernenergie en lijkt een weg naar gezond verstand te hervinden wat betreft klimaatbeleid.
Fleurtje_5
31-08-2023 om 15:59
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1502063778/onvrede-in-cda-om-hoekstra-als-eurocommissaris
En terecht "gemengde gevoelens" bij het CDA vanwege de benoeming van Wopke.
OmaVan2
31-08-2023 om 21:03
Mija schreef op 30-08-2023 om 22:15:
Kunnen ze geen OV zelfrijdende auto’s maken die je gewoon aan de deur kunt laten komen? Dat lijkt me wel wat. Auto met zonder chauffeur! Hmmm, ik ga me erop verheugen 😃
Binnen 20 jaar is dat er, maar nu nog niet. En of het rendabel is voor krimpregio's, is de volgende vraag.
MidasWolf
31-08-2023 om 21:17
https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwerpen/algoritme/2023/fouten-bij-totstandkoming-data-experiment-ggz.html
Sinds 1 juli worden door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de persoonlijke gegevens van alle patiënten in de geestelijke gezondheidszorg in Nederland verzameld. Bij de totstandkoming van deze maatregel zijn grote fouten gemaakt, blijkt uit onderzoek van Argos. Een groep bezorgde zorgverleners heeft een rechtszaak aangespannen om de maatregel ongedaan te krijgen.
En dan verbaasd zijn dat het vertrouwen/tevredenheid over de politiek niet heel hoog is. De gegevens zijn pseudoniem niet anoniem en terug te leiden naar de patiënt. Op die manier worden gegevens van bijna 800.000 mensen doorgespeeld naar de NZA(overheidsinstelling)
redbulletje
31-08-2023 om 21:18
OmaVan2 schreef op 31-08-2023 om 21:03:
[..]
Binnen 20 jaar is dat er, maar nu nog niet. En of het rendabel is voor krimpregio's, is de volgende vraag.
Ik zou dat helemaal niet willen, mijn auto ligt altijd vol met spullen, ik wil niet elke rit mn auto moeten leeghalen (en op bestemming er mee rond zeulen)
Poezenmeisje
31-08-2023 om 21:19
Krimpregio's heten niet voor niets krimpregio's, daar wil Den Haag echt niet in investeren.
In Oostgroningen is een auto per volwassen gezinslid geen luxe, maar gewoon nodig.
Met bussen, trams en een metro voor de deur is het makkelijk lullen dat anderen gewoon maar hun vervoer moeten inleveren.
MidasWolf
31-08-2023 om 21:22
redbulletje schreef op 30-08-2023 om 23:15:
[..]
Ja de steden zijn verkloot door de niet westerse immigratie, maar ik heb het dan over het landelijke bosrijke deel. Al zouden de lange donkere winters wel tegenstaan. Zweden zet nu bovendien in op kernenergie en lijkt een weg naar gezond verstand te hervinden wat betreft klimaatbeleid.
Portugal is ook een (fiscaal) vriendelijk land voor ouderen, een fijn klimaat en nog goedkope huizenprijzen. Veilig/platteland mooi/het noorden niet te warm.
Ik zou er bijna later zelf gaan wonen