Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Joszy schreef op 21-08-2023 om 13:36:

[..]

Hij heeft wel al aangegeven niet het kabinet in te gaan. Geen idee of hij daar zichzelf als persoon mee bedoelt, of de hele partij

Zichzelf als persoon. https://www.tubantia.nl/enschede/pieter-omtzigt-over-deelname-aan-verkiezingen-de-grootste-worden-is-niet-het-doel~a61d707d/

Bestuurscultuur en bestaanszekerheid zijn voor hem blijkbaar speerpunten. Op gebied van bestaanszekerheid kan hij best samenwerken met links is mijn inschatting. Bestuurscultuur is een lastige, want hoe doe je dat?

Wat ik overigens mis bij hem is de koppeling tussen bestaanszekerheid en de klimaatverandering. Puntje bij paaltje hebben de armen daar namelijk verreweg het meest last van.

Daglichtlamp schreef op 21-08-2023 om 14:37:

[..]

Zichzelf als persoon. https://www.tubantia.nl/enschede/pieter-omtzigt-over-deelname-aan-verkiezingen-de-grootste-worden-is-niet-het-doel~a61d707d/

Bestuurscultuur en bestaanszekerheid zijn voor hem blijkbaar speerpunten. Op gebied van bestaanszekerheid kan hij best samenwerken met links is mijn inschatting. Bestuurscultuur is een lastige, want hoe doe je dat?

Wat ik overigens mis bij hem is de koppeling tussen bestaanszekerheid en de klimaatverandering. Puntje bij paaltje hebben de armen daar namelijk verreweg het meest last van.

Ik denk ook dat bestuurscultuur niet echt een onderwerp is waar veel kiezers warm voor lopen. Over gebrek aan vertrouwen kun je vanalles roepen maar ik vrees dat veel mensen vervolgens al snel denken: het zal wel, veel te ingewikkeld

[..]

Als hij de klimaatmiljarden stop zet en als verlaging van de energiebelasting inzet hebben de armen daar baat bij. Die hebben tenslotte het meest last van al die groene luchtfietserij op kosten van de belastingbetaler.

redbulletje schreef op 21-08-2023 om 15:34:

[..]

Als hij de klimaatmiljarden stop zet en als verlaging van de energiebelasting inzet hebben de armen daar baat bij. Die hebben tenslotte het meest last van al die groene luchtfietserij op kosten van de belastingbetaler.

Klimaat heeft hij niet op zijn politieke agenda staan als ik zijn partijplan zo doorblader. 

[..]

Waarom denk je dat? Op de korte termijn hebben de armen juist last van allerlei heffingen, terwijl de andere rest gewoon lekker kan doorleven zoals ze altijd deden. En als het niet vriest in de winter hebben ze een lagere gasrekening. Of bedoel je met puntje bij paaltje tot er daadwerkelijk een soort apocalyse komt? Ik denk niet dat we dat als mensheid nog kunnen vermijden. Enerzijds omdat klimaatverandering van alle tijden is, anderzijds omdat ik geloof dat de enige manier om echte verandering te bewerkstelligen ons complete kapitalistische systeem af te breken is. 

Joszy schreef op 21-08-2023 om 14:50:

[..]

Ik denk ook dat bestuurscultuur niet echt een onderwerp is waar veel kiezers warm voor lopen. Over gebrek aan vertrouwen kun je vanalles roepen maar ik vrees dat veel mensen vervolgens al snel denken: het zal wel, veel te ingewikkeld

Ik denk dat heel veel kiezers vinden dat ‘het allemaal anders moet’ maar als je dan gaat invullen hoe, zal het inderdaad gauw te abstract, technisch en gecompliceerd zijn. Ik snap heel goed waarom hij het tot zijn speerpunt maakt want de basis is gewoon niet goed. Maar het is moeilijk om aan kiezers te laten zien wat het precies betekent. Hij heeft wel veel credits opgebouwd dus mensen zullen hem wel vertrouwen. Maar of in de campagne orakelen over bestuurscultuur aansprekend genoeg is om stemmen te trekken? Ik ben benieuwd! Politiek-inhoudelijk is hij niet mijn politicus maar dat bestuurscultuur-project is zonder enige twijfel in het algemeen belang en daarin voel ik me wel door hem vertegenwoordigd. Ik hoop daarom dat hij sterk in de kamer komt. Niet geschoten is altijd mis. Maar het is een ambitieuze onderneming. Heel veel verwacht ik er eerlijk gezegd niet van.

Aviendha schreef op 21-08-2023 om 17:12:

[..]

Waarom denk je dat? Op de korte termijn hebben de armen juist last van allerlei heffingen, terwijl de andere rest gewoon lekker kan doorleven zoals ze altijd deden. En als het niet vriest in de winter hebben ze een lagere gasrekening. Of bedoel je met puntje bij paaltje tot er daadwerkelijk een soort apocalyse komt? Ik denk niet dat we dat als mensheid nog kunnen vermijden. Enerzijds omdat klimaatverandering van alle tijden is, anderzijds omdat ik geloof dat de enige manier om echte verandering te bewerkstelligen ons complete kapitalistische systeem af te breken is.

Nee gewoon al nu, armen wonen het vaakst op de warme plekken in de stad, hebben minder toegang tot airco, werken vaker in fysiek zware beroepen waarbij ze de warmte niet kunnen ontlopen. Maar het wordt natuurlijk steeds erger, want armen kunnen de gevolgen niet bestrijden door er zelf geld tegen aan te gooien. Zij zullen het van collectieve oplossingen moeten hebben. https://www.oneworld.nl/klimaat/hittepolitiek-arme-wijk-warme-wijk/

Daglichtlamp schreef op 21-08-2023 om 17:29:

[..]

Nee gewoon al nu, armen wonen het vaakst op de warme plekken in de stad, hebben minder toegang tot airco, werken vaker in fysiek zware beroepen waarbij ze de warmte niet kunnen ontlopen. Maar het wordt natuurlijk steeds erger, want armen kunnen de gevolgen niet bestrijden door er zelf geld tegen aan te gooien. Zij zullen het van collectieve oplossingen moeten hebben. https://www.oneworld.nl/klimaat/hittepolitiek-arme-wijk-warme-wijk/

Dat is waar, maar de dingen waar de politiek het nu over heeft (bijv elektrische auto's, vleestaks, vliegtaks, gasloze huizen) gaan er niet voor kunnen zorgen dat het dusdanig afkoelt dat de armen minder last van de warmte hebben. In elk geval niet degenen die nu leven.

Je link over hittepolitiek is wel interessant, denk dat het goed is om de warmte zelf op lokaal niveau aan te pakken. 

Oh, oeps.

https://www.ad.nl/politiek/omtzigts-nieuwe-partij-is-slecht-nieuws-voor-bbb-en-sp-helft-kiezers-overweegt-overstap~a7fcea44/

Dat blijkt uit twee flitspeilingen die maandag zijn gehouden nadat Pieter Omtzigt bekend maakte met een eigen partij mee te doen aan de verkiezingen. Van de kiezers die de afgelopen twee maanden het voornemen had om op BBB van Caroline van der Plas te stemmen, denkt nu 56 procent aan een overstap naar Nieuw Sociaal Contract (NSC) van Pieter Omtzigt, zo peilt het RTL Nieuwspanel.

Bij de SP van Lilian Marijnissen is 48 procent gaan twijfelen. En ook JA21, de partij van Joost Eerdmans, moet zich met een score van 42 procent zorgen maken. In iets mindere mate geldt dat voor PVV en CDA: grofweg een derde van hun achterban denkt over te stappen naar NSC.

https://fb.watch/mzwRz3VA49/

Ik vind Omtzigt een beste kerel, maar dit verkiezingspraatje doet mij maar weinig.

Ik zag nog een filmpje van Harry Vermeegen, die gaf aan het jammer te vinden dat Omtzigt niet even contact had opgenomen met Freek de Jonge. "Neerlands Hoop" zou een aansprekender naam kunnen zijn.

[..]

Mooi, hoef ik dit niet meer te typen.

[..]

Op dit punt zullen we allicht nooit overeenkomen; maar hoe kortzichtig. Dacht dat de laatste klimaatontkenners nu allicht zouden uitgestorven zijn met de extreme verschijnselen die we de afgelopen jaren hebben gekend maar niet dus. 
Elke euro die we nu inzetten om de opwarming tegen te gaan of voor klimaatadaptatie zal zich latten dubbel en dik terugbetalen. Wil niet weten hoe West-Europa eruit zal zien met enkele miljoenen klimaatvluchtelingen, laat staan wat er van Nederland overblijft over 60 jaar. 

absor schreef op 21-08-2023 om 13:09:

echt heel jammer dat Omtzigt een eigen partij gaat starten. Kom op er is toch wel een partij waar hij bij had gepast

Pieter is Pieter, en geen partijgenoot van welke andere partij dan ook.

Fleurtje_5 schreef op 22-08-2023 om 13:28:

[..]

Pieter is Pieter, en geen partijgenoot van welke andere partij dan ook.

Ja Pieter is pieter en een uitstekend kamerlid. En begrijp dat hij dat wil blijven

Maar het is totaal geen man om een eigen partij op te richten en te leiden.  Kandidaten te gaan zoeken. Een volledig breed partijprogramma te schrijven. Enz enz

als hij voor 10 zetels stemmen krijgt dan geeft dat niet 10 pieters maar vooral veel gedoe. 

hij heeft uitstekend samengewerkt met Leijten. Waarom niet voor de sp dan op de lijst. Of de bbb ofzo

Ik hoor steeds Pieter en BBB maar als het om dierenwelzijn gaat stemt hij (in de kamer) volgens mij heel anders dan de BBB en is hij diervriendelijker. Dat ie kritisch is over de stikstofberekeningen... dat is helemaal niet zo uitzonderlijk. Dat zijn wel meer mensen. Maar verder past ie echt niet zo goed bij de BBB. En de SP is zowat communistisch, dat past toch helemaal niet bij iemand met een economisch midden achtergrond? Ik snap dus wel dat hij zijn eigen partij heeft opgericht. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.