Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Doemijdieglazenbol
20-08-2023 om 23:26
door Tubantia de scoop te geven, positioneert hij zich expliciet als man van “de regio” (iemand suggesties hoe ik dit het beste kan noemen?). Verder zegt hij; stem op mij, maar niet allemaal, want dan gaat het mis. Dat is best een lastige boodschap. Hij weet nog niet wie er verder op de kieslijst komen en wil geen premier worden (vind ik overigens prima, net als dat vd Plas dat niet volledig wil). Maar het maakt het wel complex. Zijn inzet “Volgens Omtzigt heeft Nederland "een nieuwe bestuurscultuur" nodig. Als speerpunten noemt hij onder meer het realiseren van een ander kiesstelsel en het installeren van een grondwettelijk hof. Ook wil hij iets doen aan het huizentekort en de "voedselnood" onder Nederlanders.” is best abstract behalve het huizentekort en voedselnood is vrij abstract. En ben benieuwd hoe hij het huizentekort wil oplossen, aangezien “de regio” nieuwbouw ook vaak lastig vindt.
Benieuwd naar verdere invulling. En de reacties, want hij maakt het best complex zo (en ook erg omtzigt,dat vind ik wel sterk, maar ik twijfel of de mensen die hem als held zien, hier echt iets mee kunnen én of dat uitmaakt). Interessante tijden!
Doemijdieglazenbol
21-08-2023 om 00:55
SophieHowl schreef op 21-08-2023 om 00:17:
Tijd voor een nieuwe peiling bij dit topic!
Ik zou even wachten tot er inhoudelijk meer bekend is. Omtzigt doet mee. Maar zijn punten blijven vaag. Voor een nieuw kiesstelsel en een grondwettelijk hof zijn volgens mij (grond)wetswijzigingen nodig. Dat gaat niet zo snel, als het al gaat.
Verder is er geen partij die niets aan de woningnood wil doen. De vraag is vooral hoe.
Omtzigt wordt soms als een soort politieke Batman gezien, heb ik het idee. Maar hij is wel de Batman van de laatste jaren dan. Met veel tegenstrijdigheden en ingewikkeldheid. Ben blij dat zijn eerste ideeën niet uitgesproken populistisch zijn, maar ze zijn nog op geen enkele manier uitgewerkt. En ik ben bang best complex. Ik ben benieuwd of zijn mythe stand kan houden. Ik houd hem graag in de kamer, begrijp me niet verkeerd. Daar zijn meer inhoudelijke dwarse draadnagels nodig, ook als ik het niet met ze eens ben. Maar het is echt iets anders om zelf uitvoerbare plannen te maken dan andermens werk (terecht) te kraken.
Daglichtlamp
21-08-2023 om 06:35
Even wachten tot ik de BBB premierkandidaat bekend is? En meer bekend is over wie er bij Omtzigt op de lijst gaan staan?
ShowyHummingbird30
21-08-2023 om 07:03
Zodra de lijsten bekend zijn.
Herfstappeltaart
21-08-2023 om 08:19
Ik ben heel benieuwd naar de partijpunten van Omtzigt.
Sociaal geloof ik onmiddellijk , alleen is hij naar het schijnt erg conservatief op veel vlakken. Heeft de laatste jaren erg vaak meegestemd met de SGP.
ShowyHummingbird30
21-08-2023 om 09:26
Herfstappeltaart schreef op 21-08-2023 om 08:19:
Ik ben heel benieuwd naar de partijpunten van Omtzigt.
Sociaal geloof ik onmiddellijk , alleen is hij naar het schijnt erg conservatief op veel vlakken. Heeft de laatste jaren erg vaak meegestemd met de SGP.
Klopt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/17/zo-stemde-pieter-omtzigt-a4172206
Heel erg rechts conservatief. Hij stemde voor 80% mee met SGP en BBB.
Daglichtlamp
21-08-2023 om 09:53
Coreopsis schreef op 21-08-2023 om 09:26:
[..]
Klopt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/17/zo-stemde-pieter-omtzigt-a4172206
Heel erg rechts conservatief. Hij stemde voor 80% mee met SGP en BBB.
Ik denk dat dan vooral interessant is waar de 20 procent over ging waar hij anders stemde. Kan helaas het artikel niet lezen. Hoeveel kwam hij overeen qua stemgedrag met de linkse partijen? en hoeveel met partijen als CDA en VVD?
Doemijdieglazenbol
21-08-2023 om 10:41
voor mensen die vandaag tijd hebben om 40 pagina’s te lezen, hier een wat verdere uitwerking van Omtzigt (ik heb het zelf nog niet gelezen, maar zo noemt hij het zelf): https://storage.googleapis.com/pieter-omtzigt-website/Basisdocument-politieke-lijn-Groep-Omtzigt-definitief.pdf
OmaVan2
21-08-2023 om 12:25
Daglichtlamp schreef op 21-08-2023 om 09:53:
[..]
Ik denk dat dan vooral interessant is waar de 20 procent over ging waar hij anders stemde. Kan helaas het artikel niet lezen. Hoeveel kwam hij overeen qua stemgedrag met de linkse partijen? en hoeveel met partijen als CDA en VVD?
Waar zijn stemgedrag dicht bij de linkse partijen zat, zat hij in de meeste gevallen ook dicht bij de SGP en BBB. Dit is het geval bij "onderwijs en wetenschap", "Huisvesting", "Sociale zekerheid" en "Zorg en gezondheid". Hij zit het verst van links af bij Landbouw en Ruimte en infrastructuur.
Hij zit het verst bij het kabinet af bij "Bestuur", "Werk", "Sociale zekerheid" en "Zorg en gezondheid".
absor
21-08-2023 om 13:09
echt heel jammer dat Omtzigt een eigen partij gaat starten. Kom op er is toch wel een partij waar hij bij had gepast
Daglichtlamp
21-08-2023 om 13:12
absor schreef op 21-08-2023 om 13:09:
echt heel jammer dat Omtzigt een eigen partij gaat starten. Kom op er is toch wel een partij waar hij bij had gepast
Dan had hij compromissen moeten sluiten, dat is niet zijn beste kant.
ShowyHummingbird30
21-08-2023 om 13:31
Daglichtlamp schreef op 21-08-2023 om 13:12:
[..]
Dan had hij compromissen moeten sluiten, dat is niet zijn beste kant.
Dat maakt het straks wel heel lastig als er een regering gevormd moet worden. Of hij moet bewust in de oppositie willen - dan zou het naar zijn potentiële kiezers wel zo netjes zijn om dat nu al duidelijk te maken. Persoonlijk denk ik dat daar ook vooral zijn kracht ligt, als volksvertegenwoordiger en controleur cq kritisch bevrager van de regering.
Joszy
21-08-2023 om 13:36
Coreopsis schreef op 21-08-2023 om 13:31:
[..]
Dat maakt het straks wel heel lastig als er een regering gevormd moet worden. Of hij moet bewust in de oppositie willen - dan zou het naar zijn potentiële kiezers wel zo netjes zijn om dat nu al duidelijk te maken. Persoonlijk denk ik dat daar ook vooral zijn kracht ligt, als volksvertegenwoordiger en controleur cq kritisch bevrager van de regering.
Hij heeft wel al aangegeven niet het kabinet in te gaan. Geen idee of hij daar zichzelf als persoon mee bedoelt, of de hele partij
Daglichtlamp
21-08-2023 om 14:09
ik ben heel benieuwd hoe Nieuw Sociaal Contract het straks in de peilingen gaat doen. En echte partij met echte standpunten is toch anders dan een fictieve partij waarbij iedereen kan denken dat dat wat Omtzigt gaat willen precies in het eigen straatje gaat passen. Bijvoorbeeld een regionaal kiesstelsel, vinden mensen dat wel een goed idee? https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/regionaal-kiesstelsel-met-poll#5 Hier op het forum in elk geval niet.